روش های افزایش فشار آب ساختمان

روش های افزایش فشار آب ساختمان

امروزه با مشکل کمبود فشار آب ساختمان مواجه هستیم. یکی از دلایل اصلی کمبود فشار آب افزایش بیش از حد ساختمان های مرتفع است. بهترین روش برای مواجه با مشکل فشار آب ساختمان استفاده از منبع آب، منبع تحت فشار و پمپ آب است.

اما امروزه مشکل کمبود فشار آب فقط در ساختمان های مرتفع نیست و این مشکل برای ساختمان های یک و یا دو طبقه نیز وجود دارد که حال به بررسی علت آن می پردازیم.

علت کاهش فشار آب ساختمان

در شهر های پرتراکم متوسط فشار آب منازل مسکونی در ورودی و بعد از کنتور نزدیک به psi 29 است. این میزان فشار برابر با صعود آب تا ارتفاع 20 متر است یعنی در ارتفاع 20 متری فشار آب برابر با صفر است.

این میزان فشار برای ساختمان های دو طبقه قابل قبول است ولی برای ساختمان هایی با تعداد طبقات بیشتر در ساعات اوج مصرف با مشکل کمبود فشار آب مواجه می شویم.

راه های افزایش فشار آب

یکی از راه های افزایش فشار آب اتصال مستقیم پمپ به لوله ورودی ساختمان است که در محلات پر جمعیت باعث قطع شدن آب در طبقات اول و دوم می شود البته باید در نظر داشت که این روش غیر قانونی می باشد.

در مناطق توریستی که با مشکل کمبود فشار آب مواجه هستند بهترین راه استفده از منبع آب پلاستیکی است.

از مخازن بهداشتی پلی اتیلن برای ذخیره آب استفاده می شود که در ادامه به بررسی کامل این مخازن می پردازیم ولی بهتر است این مخازن را در ارتفاع 5 متر و یا بیشتر از محل نصب قرار دهند تا بدون استفاده از پمپ فشار آب لازم را فراهم کند.

افزایش فشار آب

چند راه ساده در مواقعی که فشار آب به صورت ناگهانی کم می شود:

  1. چک کردن فیلتر و صافی شیرآلات: ممکن است کمبود فشار به علت رسوب آشغال داخل صافی شیرآلات باشد؛ برای این کار پس از تمییز کردن صافی شیرآلات دوباره فشار آب را چک کنید.
  2. چک کردن پکیج و آبگرمکن: در ابتدا چک کنید که کمبود فشار مربوط به آب گرم است یا سرد و یا هردو.

اگر تنها کمبود فشار مربوط به آب گرم بود باید آبگرمکن و پکیج را از نظر نشتی بررسی کنیم در این هنگام مطمئن شوید تا آب خروجی و ورودی پکیج و آبگرمکن تا اتنها باز باشند.

اگر این کمبود فشار همیشگی است و ربطی به گرم و سردی آب ندارد علت آن رسوب زیاد داخل لوله هاست که برای حل این مسئله باید از متخصص کمک بگیرید.

  1. چک کردن نشتی: یکی از نشانه های نشتی در لوله ها چکه کردن آب و نم گرفتگی می باشد.

در این روش ابتدا مطمئن شوید تمامی شیر ها بسته هستند و کسی از آب استفاده نمی کند بعد از آن کنتور را چک کنید اگر پروانه کنتور حرکتی نکرد یعنی نشتی وجود ندارد در غیر این صورت باید به فکر تعویض و یا تعمیر لوله ها افتاد.

چند راه ساده برای افزایش فشار آب اگر مدت زمان طولانی این مشکل وجود دارد:

  1. افزایش قطر لوله های اصلی به همراه شاه لوله ها: به مرور زمان رسوب گرفتن لوله ها باعث کاهش قطر آن ها می شود که این امر کمبود فشار آب را به همراه دارد.

باید توجه داشته باشید که برای تعویض این لوله ها نیاز نیست تمام سیستم لوله کشی را تعویض کرد و تنها کافیست لوله اصلی را تعویض کنید؛ همچنین بهتر است اگر در سیستم لوله کشی از لوله هایی با قطر کم استفاده شده است آن ها را با لوله هایی با قطر زیاد تعویض کنید.

افزایش قطر لوله ها باعث می شود فشار هیدرولیکی کاهش یابد و سرعت حرکت آب داخل لوله ها کم و در سر خروجی آن افزایش پیدا کند.

  1. استفاده از مخزن پلی اتیلن به همراه پمپ: در این روش می توان از یک مخزن پلاستیکی به عنوان محل ذخیره آب مصرفی استفاده کرد و از پمپ برای فرستادن آب درون مخزن با فشار بالا به داخل لوله ها.

برای طبقات پایین می توان از مخزن پلی اتیلن به همراه پمپ استفاده کرد ولی برای آپارتمان ها می توان از مخزن آب در پشت بام بهره گرفت که در روش دوم نیازی به پمپ آب نیست زیرا آب از ارتفاع به کمک نیروی گرانش پایین می آید.

  1. افزایش فشار در شیر های آب: ممکن است صافی های خروجی شیر آب دچار گرفتگی شده باشند که این خود باعث کاهش فشار آب می شود؛ بنابراین باید آن ها را نیز چک و تمییز کرد.

 

مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتلین مخزنی است که کاربرد آن ذخیره سازی موادی است که با پلی اتیلن سازگاری دارند. از مخزن پلاستیکی یا همان پلی اتیلنی برای ذخیره و حمل آب و دیگر مواد سازگار در صنایع کشاورزی، شیمیایی و ساختمانی استفاده می شود.

نام دیگر مخزن های پلی اتیلنی، پلیمری است که به دلیل کارایی بالا دارای طرفداران زیادی هستند. همانطور که در بالا ذکر شد از مخزن پلی اتیلنی در صنایع مختلف استفاده می شود؛ همچنین از مخزن پلی اتیلنی برای حمل و جابجایی آفت کش ها و مواد شیمیایی دیگر استفاده می شود.

مخزن پلی اتیلن

مزایا و معایب مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن و یا همان پلی مری از مزایا و معایبی برخوردار هستند که در ابتدا به بررسی مزایای آن میپردازیم.مخزن پلی اتیلنی از مزایای زیادی برخوردار است که عبارتند از:

  1. به راحتی در دسترس هستند و هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین قابل سفارش هستند (شما می توانید مخزن پلی اتیلی مورد نظر خود را از سایت مخزن مارکت دات کام خریداری بفرمایید.)
  2. از لحاظ قیمتی نسبت به مخازن دیگر مقرون به صرفه هستند.
  3. به علت وزن پایینی که دارند به راحتی قابل حمل و نقل هستند.
  4. قابلیت سفارش در مدل ها و شکل های مختلف متناسب با محل نصب و قرار گیری آن ها را دارد.
  5. با توجه به ترکیب و جنسی که دارند برای نگهداری و حمل مواد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. به واسطه موادی که در ترکیباتشان به کار رفته است مقاومت بالایی دارند همچنین در برابر نور خورشید هم مقاوم هستند در نتیجه طول عمر بالایی دارند.

حال به بررسی معایب و مشکلات مخزن پلی اتیلن می پردازیم. معایب این مخزن نسبت به مزایای آن بسیار کمتر است و دلیل اینکه طرفداران زیادی دارد وجود مزایای آن است ولی هیچ محصولی کامل و بدون نقص نیست در ادامه به بررسی دو مورد از معایب مخزن پلی اتیلن میپردازیم.

معایب مخزن پلی اتیلن عبارتند از:

  1. اگر به مخزن پلی اتیلن در یک نقطه آسیب شدید مکانیکی وارد شود موجب آسیب پذیر شدن آن می شود.
  2. اگر مخزن پلی اتیلن فاقد لایه محافظ در برابر یووی باشد و یا دچار کمبود آنتی یووی در لایه بیرونی باشد و بیش از 10 سال در محیط باز در معرض مستقیم نور خورشید باشد باعث آسیب دیدگی و در نتیجه کاهش طول عمر آن می شود.

حال شاید این سوال به ذهنتان برسد که چگونه نقص لایه محافظ باعث کاهش طول عمر مخزن پلی اتیلن می شود؟ پاسخ بسیار ساده است در صورت نبود و یا نقص لایه محافظ نور خوشید باعث از بین رفتن ترکیبات پلی اتیلن شده و باعث می شود از یک ماده سخت و انعطاف پذیر به یک ماده سخت و شکننده تبدیل شود و باعث بالا رفتن احتمال شکنندگی مخزن پلی اتیلنی شود.

نکات مهم جهت نصب پمپ افزایش فشار

خیلی از افراد در این فکر هستند که پمپ را بلافاصله بعد از کنتور قرار دهند که این روش دارای یکسری مشکلات است که به بررسی آن ها می پردازیم:

  1. طبق مبحث 16 مقررات ملی ساختمان نصب پمپ بلافاصله بعد از کنتور ممنوع می باشد.
  2. آب بهای غیر واقعی که در اکثر مواقع بسیار بیشتر از مصرف واقعی است.
  3. یکی از مواد مهم به خطر افتادن سلامت شهروندان است زیرا نصب پمپ بلافاصله بعد از کنتور باعث می شود در نقاطی از لوله که نشتی طبیعی رخ داده است آب اطراف لوله ها با آب آلوده سطحی و فاضلاب مخلوط شود و داخل شبکه آب کشیده شود.
  4. کاهش فشار غیر عادی برای همسایگان.
  5. در طولانی مدت باعث خرابی پمپ و کنتور می شود.

 

نصب پمپ آب

نکات مهم جهت نصب مخزن آب

  1. برای جلوگیری از ایجاد فشار منفی در منبع زمانی که پمپ در حال کار کردن است و هوای داخل منبع را می کشد برای جایگزین کردن هوا داخل منبع از هوابند کردن درب منبع باید بپرهیزید.
  2. برای اتصال مخزن و پمپ حتما از اتصالات انعطاف پذیر استفاده کنید زیرا وزن اتصالات و لرزش پمپ باعث بروز نشتی از محل اتصال با پمپ می شود.
  3. برای تنظیم فشار درون مخزن از هواکش استفاده کنید.
  4. مخزن را با فاصله از وسایل الکتریکی قرار دهید.
  5. برای نصب اتصالات برنجی و یا پلیمیری به مخزن بهتر است بعد از قرار گرفتن مخزن در محل موردنظر وصل شوند.
  6. برای اتصال شیرآلات و یا اتصالات باید توجه داشت که حتما به صورت عمودی نصب شوند و هیچ فشاری را به خروجی مخزن وارد نکنند.
  7. در صورت نیاز در هنگام نصب مخزن پلی اتیلن، متناسب با ابعادش برای آن پایه مناسب تهیه کنید.
  8. قطر فیتینگ و لوله ی خروجی مخزن باید برابر و یا بیشتر از ورودی پمپ آب باشد.
  9. برای نصب مخزن بهتر است از اصول و استاندارد ها استفاده کنید تا بتوانید از ضمانت نامه و گارانتی محصول استفاده کنید.
دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما