هوای اضافی پمپ و لوله‌ها

هوای اضافی پمپ و لوله ها

در این مقاله قصد داریم یکی از مشکلات شایع بعد از نصب مخزن آب و پمپ آب را مورد بررسی قرار دهیم، هوای اضافی پمپ و لوله ها یکی از مسائل و مشکلاتی است که بعد از نصب ممکن است با آن مواجه شویم، در اینجا به راهکارهای مناسب برای حل این مشکل می پردازیم.

یکی از معایب هواگیری پمپ آب عدم پمپاژ صحیح آب می باشد؛ به عبارت دیگر زمانیکه پمپ هوا داشته باشد عمل مکش به خوبی انجام می شود، اما پمپاژ آن به دلیل وجود هوا در خط لوله به درستی صورت نمی گیرد.

[…]

هواگیری پمپ آب زمانی اتفاق می افتد که مقدار هوای موجود در شبکه پمپ از یک مقدار مشخص و مجاز تجاوز نماید. زمانی که هوا به دهانه مکش پمپ برسد در اصل یک خلاء ایجاد شده و اجازه مکش آب را به پمپ آب نمی دهد و همین موضوع سبب هواگیری پمپ آب می شود.

عوامل مختلفی سبب هوا گرفتن پمپ آب می شود در ادامه به بررسی علل هوا گرفتن پمپ آب می پردازیم، گاهی اوقات هواگیری پمپ آب به دلیل عدم توجه به جریان لوله ها هنگام نصب پمپ می باشد؛ همچنین تعمیرات خطوط لوله ساختمان نیز می تواند تأثیر مستقیمی بر هوا گرفتن لوله های ساختمان و پمپ آب بگذارد.

عوامل هوا گرفتن پمپ آب خانگی چیست؟

  1. عوامل موثری سبب هوا گرفتن پمپ آب می شود که بایستی در ابتدا ریشه ی هوا گرفتن پمپ مشخص شود.
  2. بررسی لوله و پمپ آب که آیا ترک و شکستگی سبب هوا گرفتن پمپ می شود.
  3. بررسی اتصالات پمپ و ارتفاع تنظیم پمپ.
  4. ممکن است آب منبع تخلیه شده باشد و آبی در پمپ نباشد.
  5. واشر یا اورینگ پمپ ممکن است مشکل داشته باشد.
  6. پمپ آب دچار یخ زدگی شده باشد.

چه زمانی باید برای هواگیری پمپ اقدام کنیم؟

  1. پمپ آب قطع نشود و یکسره به فعالیت خود ادامه دهد.
  2. هیچ شیری باز نیست اما پمپ کار می کند.
  3. موتور پمپ آب کار نکند.
  4. سر و صدا و یا لرزش زیاد پمپ و در ادامه داغ کردن آن
  5. برای هوا گیری پمپ آب خانگی بایستی در ابتدا برق مربوط به پمپ آب را قطع نمایید تا از شروع فعالیت ناگهانی پمپ آب جلوگیری گردد. در صورتیکه پمپ آب خانگی به صورت مکرر دچار هواگیری گردد قطعاً مشکل فنی وجود دارد؛ همچنین پمپ آب خانگی به دلیل استقرار نامناسب نیز امکان هواگیری دارد.

 

مراحل هواگیری پمپ آب

  1. اول باید برق پمپ را قطع کنید تا در هنگام هواگیری، پمپ آب خانگی شروع به کار نکند.
  2. شیر آب را باز بگذارید تا آب باقیمانده داخل لوله‌های آب خارج شود.
  3. منطقه مخصوص آب ریختن که اصطلاحا پرایم پمپ آب می‌گوییم را را پیدا کنید. این ورودی، به طور معمول مربع شکل و یا شش ضلعی می‌باشد.
  4. درب ورودی آب پرایم را با آچار فرانسه باز کنید.
  5. اگر پمپ شما به یک منبع متصل است، برای هواگیری پمپ آب خانگی تقریبا یک پارچ آب را به آرامی‌ و با استفاده از قیف داخل پرایم بریزید تا جایی که آب به لبه ورودی پرایم برسد، اگر پمپ به چاه متصل است، به مقدار بیشتری آب احتیاج خواهید داشت.
  6. وقتی آب به لبه پرایم رسید، حباب‌هایی را خواهید دید.
  7. صبر کنید تا دیگر حبابی در ورودی پرایم دیده نشود. وقتی که دیگر حباب از پرایم خارج نشد، هواگیری پمپ انجام شده است و می‌توانید درب پرایم رامحکم ببندید.
  8. دریچه خروجی آب را باز کنید و برق پمپ را هم وصل کنید.
  9. به عقربه فشارسنج پمپ توجه کنید. باید فشاری بالاتر را نشان دهد و پس از انجام هواگیری پمپ، به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند.

هواگیری پمپ آب

علت هواگیری لوله ها چیست؟

مهمترین دلیل، وجود حباب‌های هوا درون لوله‌های آب هستند، که اجازه جریان آزادانه آب را نمی‌دهند. در واقع می‌توانیم بگوییم که علت اصلی هوا گرفتن لوله آب، ایجاد حباب‌های هوا در پیچ و خم‌های لوله آب می‌باشد.
باید بگوییم که لوله‌های آب سرد نسبت به لوله‌های آب گرم فشار کمتری را دارند. و علت هوا گرفتن لوله آب گرم می‌تواند همین فشار بیشتر که در نتیجه گرما است باشد و در بیشتر ساختمان‌ها نیاز به هواگیری لوله آب گرم زیادتر پیش می‌آید.

مراحل هواگیری لوله آب گرم

هوا گرفتن لوله آب گرم، علاوه بر سر و صدا و فشار غیر طبیعی آب گرم، باعث می‌شود شوفاژ، پکیج و رادیاتور سرد ‌شوند و به همین دیل هواگیری لوله آب گرم واجب و لازم است. برای یادگیری طریقه هواگیری لوله‌ های آب گرم، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. قبل از انجام هواگیری لوله آب گرم، اول سیستم آب گرمکن خود را خاموش کنید و تقریبا ۱ ساعت صبر کنید تا آب سرد شود.
  2. وروردی آب سیستم گرمایش را باز بگذارید.
  3. در بالاترین جای سیستم آب گرم، در اکثر مواقع یک شیر برای هواگیری لوله آب گرم تعبیه شده است. قبل از هواگیری لوله آب گرم، زیر این شیر سطلی بگذارید.
  4. وقتی شیر را باز کنید هواگیری لوله آب گرم انجام میشود. تا هنگامی که صدای خروج هوا تمام شود و آب به آرامی‌ از شیر خارج شود تحمل کنید.
  5. بعد از تمام شدن هواگیری لوله آب گرم از طریق سیستم، تمام شیرهای آب گرم منزل را باز بگذارید تا هوای باقیمانده در لوله‌ها از شیر خارج شود و هواگیری لوله آب گرم به طور کامل انجام شود.
  6. در پایان شیر هواگیری را ببندید و دوباره سیستم را راه اندازی کنید.

مراحل هواگیری لوله آب سرد

مراحل زیر برای انجام هواگیری لوله آب سرد بیان شده است :

  1. اول دریچه اصلی ورودی آب خانه را باز کنید.
  2. در ادامه همه‌ی شیرهای خانه را به نوبت باز کنید تا هواگیری لوله آب سرد کامل انجام گیرد و هوای داخل تمامی‌ لوله‌ها خارج شوند.
  3. هنگامی که آب به حالت نرمال و بدون هیچ گونه سرو صدا و یا فشاری از شیر خارج شد، یعنی که هواگیری لوله آب سرد کامل انجام شده است.

اگر شیر هواگیری خراب شد چکار انجام دهیم؟

گاها برای برخی پیش می‌آید که برای هواگیری آب گرم که اقدام می‌کنند با بسته بودن شیر هواگیری یا شیر اطمینان مواجه می‌شوند به این صورت که آب از این شیرها خارج نمی‌شود.

خوب این موضوع خیلی خطرناک است؛ زیرا این شیرها تنها وظیفه هواگیری را ندارند.

وجود این شیرها باعث می‌شود تا در صورت بالا رفتن دما بیش از اندازه طبیعی این شیرها وارد عمل شده و آب را تخلیه کنند تا مدار و یا لوله‌ها آسیب نبینند و یا باعث ترکیدگی منبع آب گرم نشود.

بنابراین باید این شیرها حداقل برای هواگیری مدار هم که شده گاها تست شوند.

اگر شیر اطمینان خراب بود باید تعویض شود.

راه حل تعویض این شیرها در هر منبع گرمایشی متفاوت است، اما بصورت کلی باید نمونه مشابه آن را تهیه کنید و بعدا با آچار لوله‌گیر و یا فرانسه شیر اطمینان را باز کنید و آن را تعویض کنید.

برای این کار مطابق روش زیر عمل کنید. اگر قصد تهیه آچار فرانسه را دارید، راهنمای خرید بهترین سایز و مارک آچار فرانسه می تواند به شما کمک کند.

  1. شیر ورودی آب منبع را ببندید
  2. مشعل را خاموش کنید
  3. اجازه دهید آب سرد شود
  4. شیلنگی به خروجی پایین منبع اتصال دهید و آن را داخل سطلی قرار دهید. این کار برای منابع آب گرم و آبگرمکن‌های مخزنی ضروری است تا آب سر ریز نشود و همه جا خیس نشود.
  5. برای آبگرمکن ها باید سطلی زیرمحل اتصال شیر اطمینان قرار داده شود و یکی از شیرهای مصرفی آب گرم هم باز شود.
  6. شیر اطمینان را باز کنید
  7. شیر اطمینان جدید را با استفاده از نوار تفلون مناسب در جای شیر تفلون قبلی ببندید.
  8. شیلنگ را از خروجی آب پایین منبع باز کنید و خروجی را ببندید.
  9. والو ورودی را باز کنید.
  10. هواگیری را مطابق بالا انجام دهید
  11. مشعل را روشن کنید.

نکات مهم درباره هوای اضافی پمپ و لوله ها و هواگیری آن ها

  1. پمپ آب خانگی اغلب اتومات هستند و به همین دلیل نباید در هنگام باز و بسته کردن برای تعمیر پمپ آب خانگی و یا به منظور هواگیری پمپ آب به برق وصل باشد.
  2. اگر احتمالا در هنگام هواگیری از وجود نشتی در زیر پمپ و یا در مسیر لوله ها اطلاع پیدا کردید بهتر است قبل از ادامه هوا گیری این موضوع را با کارشناسان متخصص مطرح نمایید.
  3. پمپ آب خانگی نباید به سادگی هوا بگیرد و تنها پس از راه اندازی اولیه به یک بار هوا گیری نیاز دارد؛ اما اگر این موضوع مرتبا تکرار می شود قطعا مشکلی فنی وجود دارد
  4. پمپ آب خانگی بعضا به دلایل استقرار نا مناسب ممکن است هوا بگیرد.
  5. قبل از اینکه دلیل اصلی هوا گرفتن پمپ را نیافته اید به هیچ عنوان دست به پمپ نزنید.
  6. اگر بی دلیل پمپ شما یکسره شده و مرتبا کار می کند ممکن است یکی از دلایل آن هوا گرفتن پمپ آب خانگی باشد ولی این تنها یکی از دلایل ممکن می باشد و دلایلی دیگری هم می تواند در این موضوع دخیل باشد.
  7. اگر پس ازتعمیرات در سیستم لوله کشی خانه و یا پمپ، پمپ بصورت یکسره کار می کند دلیل آن به احتمال زیاد هوا گرفتن پمپ آب خانگی است.
  8. برخی از پمپ ها اصولا هوا بگیر نیستند، زیرا عملیات پرایم و یا هواگیری را بصورت اتومات خودشان انجام می دهند پس بهتر است قبل از اینکه پمپ را باز کنید اطمینان یابید که پمپ شما از آن دسته پمپ ها نباشد.

کلام آخر

در این مقاله درباره هوای اضافی پمپ و لوله ها و هواگیری آن ها بحث کردیم، شما مشتریان عزیز می توانید با مراجعه به وبسایت مخزن مارکت دات کام و رفتن به قسمت راهنمای خرید تمامی سوالات و مشکلات خود را برطرف نمایید و همچنینی از قسمت فروشگاه محصول مورد نظر خود را انتخاب و سپس خریداری نمایید.

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما