مخازن قابل دفن

در صنایع گوناگون و مصارف خانگی برای نگهداری و ذخیره سازی آب و مواد مختلف از مخزن‌ها استفاده می‌شود. اما بعضی صنایع به مخزن‌هایی با مقاومت بالاتر نسبت به مخزن‌های معمولی نیاز دارند که بتوان آن‌ها را درون خاک قرار داد تا در دسترس مردم نباشد. به همین دلیل مخزنی قابل دفن از جنس پلی اتیلن تولید می‌شود که از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. این نوع مخزن علاوه بر نگهداری مایعات خوراکی و آب می‌تواند بدون هیچ گونه واکنشی، مواد شیمیایی را هم درون خود نگه دارد. پس در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با مخزن پلی اتیلن قابل دفن آشنا کنیم و ویژگی‌های منحصر به فرد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با مخزن‌های قابل دفن

در برخی از صنایع و کاربردهای مختلف باید مخزن‌ها درون خاک دفن شوند. از طرفی بهترین جنس مخزن برای نگهداری مایعات خوراکی، مواد شیمیایی و … پلی اتیلن است. پس مخزن‌های پلی اتیلنی را به صورت سه لایه تولید می‌کنند تا در صورت قرار گیری در خاک، مقاومت خوبی در برابر فشار وارد شده از سوی آن داشته باشند.

این مخزن‌ها به عنوان سپتیک تانک، ذخیره سازی سیالات شیمیایی، ساخت سیستمی برای تصفیه فاضلاب و مخزن پلی اتیلن قابل دفن برای ذخیره آب به کار می‌روند. منبع‌های پلی اتیلنی در برابر اسیدها و بازها مقاومت خوبی دارند و به همین دلیل برای نگهداری از مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. زیرا هیچ واکنشی با این مواد نشان نمی‌دهند. این نوع مخزن‌ها قابلیت جا به جایی و نصب دوباره را هم دارند.

مخزن پلی اتیلن دفنی و ویژگی‌های آن

در صنایع مختلفی از جمله کشاورزی و صنایع شیمیایی، نگهداری و ذخیره کردن آب و دیگر مایعات ضروری است. به همین دلیل باید از مخزن‌هایی استفاده کنید که جنس پلی اتیلن دارند و قابل دفن هستند. جنس پلی اتیلن این نوع مخزن‌ها باعث می‌شود برای نگهداری از مواد شیمیایی مناسب باشند و با قیمت مقرون به صرفه‌ای وارد بازار شوند.

ساخت مخزن پلی اتیلن دفنی با بهترین مواد اولیه باعث می‌شود بتوانید از آن برای ذخیره کردن انواع مایعات خوراکی استفاده کنید. این نوع مخزن‌ها در شکل‌ها و قالب‌های متفاوتی تولید می‌شوند. همچنین جنس پلی اتیلنی آن‌ها باعث می‌شود مقاومت بالایی داشته باشند. مواد آنتی یو وی به کار گرفته شده در این مخزن‌ها کمک می‌کند مواد درون آنها در برابر اشعه‌های آسیب رسان نور خورشید محافظت شوند.

تقسیم بندی مخازن قابل دفن در انواع مختلف

با توجه به جنس متریال به کار رفته و شکل‌های مختلف، مخزن قابل دفن پلی اتیلن در گروه‌های مختلفی طبقه بندی می‌شود. یکی از عواملی که تاثیر زیادی بر ویژگی‌های این نوع مخزن دارد، جنس متریال آن است. زیرا مقاومت مخزن و نوع موادی که می‌تواند نگه دارد را تعیین می‌کند. شما می‌توانید با توجه به کاربرد موردنظر و محل نصب این مخزن‌ها، شکل مخزن مورد نظر را انتخاب کنید. انواع مخزن پلی اتیلنی دفنی شامل موارد زیر است:

  • بتنی
  • پلی اتیلن مدولار
  • پلی اتیلن دوجداره
  • پلی اتیلن کاروگیت
  • مخزن‌های عمودی و افقی
  • مخزن‌های مخروطی
  • مخزن‌های دو و سه لایه

مخزن پلی اتیلن مدولار قابل دفن

مخزن مادولار یا ماژولار یکی از انواع مخزن‌های دفنی از جنس پلی اتیلن است. بدنه این مخزن‌ها به صورت دیواره‌های پنلی و چند قطعه‌ای تشکیل شده است. از ویژگی‌های جالب این نوع مخزن پلی اتیلن قابل دفن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ظرفیت مخزن با افزودن ماژول‌ها یا پنل‌ها
  • امکان عبور قطعات پنلی نازک از هر فضایی
  • سهولت در تعمیر مخزن‌های مدولار و امکان تعمیر پنل آسیب دیده
  • امکان جداسازی پنل‌ها از مخزن مدولار و اتصال آن به مخزنی دیگر

مخزن پلی اتیلن دوجداره قابل دفن

نوع دیگری از مخزن‌های پلی اتیلن دفنی در مدل دوجداره تولید می‌شود. خاصیت صلب بودن این مدل از مخزن‌ها باعث می‌شود دیگر نیازی به دیوار چینی در اطراف این مخزن نباشد. همچنین به دلیل نیروی وارد شده از سوی خاک باید مخزن‌های پلی اتیلن دفنی دوجداره را با ضخامت بیش‌تری نسبت به مخزن‌های عمومی تولید کنند. منظور از دوجداره بودن این مخزن‌ها، دو لایه یا سه لایه بودن آن‌ها نیست.

مخزن پلی اتیلن کاروگیت قابل دفن

نوعی از مخزن‌ها که با استفاده از لوله‌های کاروگیت و قرار گیری دو عدسی در دو طرف این لوله تولید می‌شوند، مخزن پلی اتیلن قابل دفن از نوع کاروگیت هستند. این نوع مخزن‌ها را می‌توانید در محلی دور از دسترس افراد عادی و در زیر زمین قرار دهید. مخزن پلی اتیلن کاروگیت دفنی در زیر کارخانه‌ها، فرودگاه‌ها، پارک‌ها، اتوبان‌ها و پارکینگ‌ها قرار می‌گیرند. پس نیازی نیست هیچ محل نصب خاصی را برای این نوع مخزن‌های دفنی اختصاص دهید.

قیمت مخزن پلی اتیلن قابل دفن چگونه محاسبه می‌شود؟

برای نهایی کردن تعیین قیمت مخزن پلی اتیلن قابل دفن باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید. پارامترهای مختلفی بر قیمت این نوع مخزن‌ها تاثیر گذار هستند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

  • اندازه و ابعاد: با افزایش اندازه و ابعاد مخزن، مواد اولیه بیش‌تری برای تولید آن‌ها به کار گرفته می‌شود و قیمت نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • ظرفیت مخزن: این مورد مهم‌ترین عامل تعیین قیمت در مخزن‌های دفنی محسوب می‌شود.
  • گرید مواد سازنده: کیفیت نهایی محصول از طریق نوع و گرید مواد اولیه و درصد خلوص پلی اتیلن مورد استفاده، مشخص می‌شود.
  • مقاومت مکانیکی بدنه مخزن: با افزایش مقاومت مکانیکی در بدنه منبع دفنی، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • هزینه‌های لازم برای جابه‌جایی و نصب
  • میزان فشار قابل تحمل در مخزن
  • کاربرد مخزن‌های دفنی

مخزن‌های پلی اتیلنی دفنی و بتنی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

تا پیش از تولید مخزن‌های پلی اتیلنی قابل دفن، مخزن‌های بتنی به‌عنوان اصلی‌ترین نوع مخازن برای نگهداری سیالات در زیر زمین استفاده می‌شدند. زیرا از مقاومت بیش‌تری در برابر فشار ناشی از خاک و تراکم آن برخوردار بودند. در نهایت مخزن پلی اتیلن قابل دفن تولید و جایگزین مخزن‌های بتنی شد.

منبع قابل دفن پلی اتیلنی در ظرفیت‌های متفاوت و زمانی کم‌تر تولید می‌شود که نسبت به نوع بتنی کم‌هزینه‌تر است. شما باید ظرفیت این منابع را برای قرارگیری آن‌ها در زیر زمین در نظر داشته باشید. وجود سیستم آماده در این نوع مخزن‌ها نیز فرآیند ساخت در کارخانه را سرعت می‌بخشد.

شما می‌توانید هر دو مخزن پلی اتیلنی و بتنی را در زیر زمین نصب کنید؛ ولی در مخزن‌های بتنی دیگر مشکلی مانند عدم آب بندی و نشتی را ندارید. مخزن‌های بتنی دوباره قابلیت نصب ندارند؛ ولی نوع پلی اتیلنی قابل جابه‌جایی و نصب دوباره است.

از باکیفیت‌ترین مواد اولیه برای تولید مخزن‌های پلی اتیلنی استفاده شده و این باعث می‌شود نسبت به نوع بتنی، مقاومت بیش‌تری داشته باشد. با گذشت زمان، ممکن است ترک‌هایی در مخزن بتنی ایجاد شود. به همین دلیل مخزن‌های بتنی به مراقبت‌های بیش‌تری برای نگهداری و هزینه بالاتری برای تعمیر نیاز دارند.

سپتیک تانک، مخزن پلی اتیلن دفنی برای نگهداری فاضلاب

در مناطقی که به سیستم فاضلاب دسترسی ندارند و متصل نیستند، مخزن‌های پلی اتیلنی قابل دفن به‌عنوان سپتیک تانک به کار می‌روند. در این تانک‌ها، یک لوله انتقال اصلی تمام فاضلاب‌های ساختمان را به این سپتیک تانک‌ها انتقال می‌دهند.

ظرفیت دقیق سپتیک تانک‌ها را در نظر بگیرید تا بتوانید نیروی وارد شده از سوی خاکی که در اطراف و بالای این تانک قرار دارند را محاسبه کنید. عدم در نظر گیری ظرفیت این مخزن‌ها باعث می‌شود سپتیک تانک در برابر فشارهای وارده دچار خمیدگی شود و دیگر حالت آب بند نداشته باشد.

گودالی کم عمق و سرپوشیده در خاک بدون اشباع ایجاد کنید و باید آن را به‌عنوان محلی برای تخلیه سپتیک تانک در نظر بگیرید. در صورت ورود پساب‌های خارج شده از سپتیک تانک به زمین یا خاک باید آن را در فاصله حداقل 10 متری از ساختمان و حداقل 30 متری از چاه‌های آب قرار دهید.

مزایای مخزن پلی اتیلن قابل دفن چیست؟

  • برخورداری از بدنه‌ای مقاوم و محکم
  • قابلیت نصب برای چندین مرتبه
  • سهولت در جابه‌جایی و نصب مخزن دفنی
  • دسترسی آسان به تمام نقاط مخزن با کمک منهول‌ها در ابعاد مختلف
  • عدم لزوم استفاده از پمپ برای انتقال آب یا فاضلاب به مخزن‌ها
  • نبود محدودیت در طراحی بخش‌های ورودی و خروجی مخزن
  • در نظر گیری شرایطی مانند عمق، تراکم، نوع خاک و محل نصب برای ساخت مخزن
  • عملکردی مشابه یک مخزن عادی و عدم وجود خطر برای مایعات ذخیره شده در منبع قابل دفن
  • استفاده از پمپ دارای قدرتی متناسب با عمق دفن و دبی برای استخراج مواد از درون مخزن دفنی

کاربردهای مخزن پلی اتیلن دفنی

  • ذخیره سازی و نگهداری آب شرب، سوخت‌هایی مانند نفت، بنزین و گازوئیل و سیالات شیمیایی از جمله اسیدها و بازها
  • کاربرد زیاد مخزن پلی اتیلن قابل دفن در محیط‌های دارای آب چاه با ظرفیت پایین یا کیفیت پایین آب
  • جمع آوری آب باران
  • به کار گیری مخزن‌های دفنی به‌عنوان سپتیک تانک
  • استفاده از مخزن قابل دفن برای آبیاری مزارع و کشاورزی

نحوه نصب مخزن دفنی از جنس پلی اتیلن

1) قبل از قرار گیری مخزن، ترانشه نصب را آماده کنید.

2) به اندازه حداقل 2/0 قطر خارجی مقطع مخزن از هر طرف در نظر بگیرید و خاک برداری را انجام دهید، زیرا عملیات متراکم سازی و قرار گیری اجزای مخزن راحت‌تر انجام می‌شود.

3) ملاحظات فنی و هیدرولیکی مورد نظر برای نصب این نوع مخزن‌ها شامل عمق یخ زدگی در منطقه اجرایی، میزان بارهای وارد شده به مخزن، ترانشه مخزن تابع وضعیت زمین، نوع و قطر مخزن‌ها هستند.

4) پوشش روی مخزن قابل دفن باید با توجه به شرایط محیط در نظر گرفته شود. برای مثال در مناطقی با احتمال یخ زدگی باید پوششی 80 سانتی‌متری روی مخزن در نظر بگیرید.

5) به منظور جلوگیری از ریزش خاک و حفظ امنیت کارگران، دیواره‌های ترانشه را به صورت شیب دار شکل دهید. برای کمک به نریختن ترانشه ناشی از اضافه سربار خاک‌های دپو شده، این فرآیند را در فاصله حداقل 5 متری از ترانشه انجام دهید. همچنین بعد از جدا سازی سنگ و اشیای سخت باید کف ترانشه را با قطری بیش‌تر از 20 میلی‌متر تراز کنید.

6) از بتن با عیاری به اندازه حداقل 150 کیلوگرم بر مترمکعب برای تراز کردن و پوشاندن کف ترانشه استفاده کنید.

7) با توجه به مقاومتی که خاک در محل نصب مخزن پلی اتیلن قابل دفن دارد، یک لایه بتن با عیاری به اندازه حداقل 350 کیلوگرم بر مترمکعب و ضخامت حداقل 10 سانتی‌متری روی لایه قبلی اجرا کنید.

8) بستر سازی مناسبی در این تانکر قابل دفن انجام دهید تا در مقابل بارهای وارده، تغییر شکل ندهد. به نوع بستر، دانه بندی و تراکم دانه‌هایی که در اطراف تانکر قرار می‌دهید، توجه کنید.

9) زیر منبع قابل دفن را با این مصالح به طور کامل بپوشانید. برای پوشاندن اطراف منبع، مصالح را در لایه‌هایی 30 سانتی‌متری و با تراکم 95 درصدی برای هر لایه متراکم کنید.

10) هیچ یک از مصالح را با استفاده از دستگاه‌هایی مانند لودر، بیل مکانیکی و کمپرسی به طور مستقیم روی مخزن قابل دفن نریزید.

11) پوشاندن و متراکم سازی با استفاده از مصالح را تا ارتفاع 50 سانتی‌متری بالاتر از تاج مخزن ادامه دهید.

جابه‌جایی صحیح مخازن قابل دفن پلی اتیلن

جابه‌جایی مخزن قابل دفن یکی از چالش‌هایی است که مشتریان زیادی با آن مواجه می‌شوند. تمامی اصول و نکات لازم برای جابه‌جایی این مخزن‌های پلی اتیلنی مخزن مارکت رعایت می‌شوند تا هیچ گونه آسیبی به آن‌ها نرسد.

جا قلابی‌هایی روی مخزن قابل دفن قرار گرفته‌اند که از یکدیگر فاصله دارند و شما برای بلند کردن این مخزن‌ها باید از همین، جا قلابی‌ها کمک بگیرید. نحوه قرار گیری آن‌ها به شکلی است که با بالا آمدن مخزن به صورت افقی باقی می‌مانند.

شما می‌توانید دو سری تسمه با دوام و مستحکم را از زیر مخزن عبور دهید و از آن‌ها برای جابه‌جایی کمک بگیرید. حفظ تعادل مخزن و کج نشدن آن یکی از مهم‌ترین نکاتی هستند که باید برای برداشتن منبع قابل دفن و جایگذاری آن درون گود در نظر داشته باشید.

سخن پایانی

مخزن‌های قابل دفن در انواع مختلف و با شکل‌هایی متفاوت در بازار عرضه می‌شوند. ما در این مقاله همه آنچه که لازم است درباره مخزن‌های دفنی بدانید را توضیح دادیم. مخزن‌های پلی اتیلن دفنی در انواع گوناگون و با ویژگی‌های متفاوتی وارد بازار شده‌اند که پیش از خرید بهتر است آن‌ها را بشناسید. اکنون بعد از خواندن این مطلب با انواع مخزن‌های دفنی و انواع مخزن پلی اتیلن دفنی آشنا شدید. شما می‌توانید هر یک از انواع مخزن پلی اتیلن قابل دفن را از مخزن مارکت تهیه کنید و برای کسب اطلاعات بیش‌تر برای خرید محصول مورد نظر از کارشناسان ما کمک بگیرید.

دسته‌بندی: مجله