مهم‌ترین دلایل سرریز آب از مخزن آب

هر ظرفی گنجایشی دارد، اگر این گنجایش را در نظر نگیریم و بی مهابا از ظرفیت آن استفاده کنیم باعث هدر رفتن ماده مصرفی و گاها آسیب به ظرف خواهیم شد. این ظرف و مظروف می‌تواند درباره هر چیزی قلمداد شود اما موضوع مقاله امروز ما مخزن آب به عنوان ظرف و آب به عنوان مظروف است. سرریز شدن آب از تانکر موجب هدر رفتن آب و آسیب رسیدن به تانکر می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود تا دلایل سرریز شدن آب از مخازن را بررسی کرده و راه‌حل‌هایی جایگزین کنید. معمولا یکی از مهم‌ترین کاری که در هنگام پر کردن مخازن باید رعایت کنیم، این است که مخزن را به طور کامل از آب پر نکنیم و همواره مقداری از مخزن را خالی نگه داریم.‌ همین کار از سرریز شدن آب جلوگیری می‌کند. به دلیل اینکه پر کردن مخازن آب مثل پر کردن بطری آب در منازل ما دستی نیست و توسط ابزارهای کار شده در مخزن انجام می‌شود، در این مقاله قصد داریم تا در خصوص دلایل سرریز آب از مخزن بیشتر صحبت کنیم و تمامی عوامل آن را نام ببریم.

سرریز شدن آب به چه معناست؟

قبل از هرچیزی می‌خواهیم در خصوص سرریز شدن آب از منبع صحبت کنیم. به طور کلی سرریز شدن آب به معنای کامل شدن بیش از حد مخزن و سرازیر شدن آب از درب مخزن می‌باشد. این موضوع علاوه بر هدر رفتن مقدار زیادی آب، خسارات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند. پر کردن کامل مخزن موجب پهلو انداختن و آسیب رسیدن به مخزن هم می‌شود. بنابراین با یک سهل انگاری کوچک، شما به مخزن خود آسیب می‌رسانید. اگرچه استفاده از تمامی حجم مخزن امکان پذیر نبوده، به هر حال لازم است که مخازن را تا حد کافی از آب پر نکنید.

مهم‌ترین دلایل سرریز آب از مخزن

دلایل زیادی وجود دارد که موجب سرریز شدن آب مخزن می‌شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایل سرریز شدن آب می‌پردازیم.

  • خرابی فلوتر یا شناور مخزن

شناور یا فلوتر، قطعه‌ای از مخزن است که وظیفه ثابت نگه داشتن سطح آب را دارد. اگر سطح آب درون مخزن کم شود، شناور یا فلوتر پایین می‌آید و شیر باز می‌شود. همچنین با بالا رفتن سطح آب درون مخزن، شناور به حالت قبلی خود بر می‌گردد و شیر به حالت بسته در می‌آید. خرابی شناور یا فلوتر می‌تواند موجب خرابی شیر آب هم شود و در نتیجه در صورت بسته نشدن شیر، آب به بیرون از مخزن می‌ریزد.

  • ریگلاژ نبودن فلوتر

یکی دیگر از دلایل سرریز آب از منبع آب که به فلوتر یا شناور مربوط است، ریگلاژ نبودن فلوتر است. برخی از شناورها قابلیت تغییر طول دارند. با اضافه کردن طول اهرم می‌توانیم به قدرت توپی برای غلبه کردن فشار آب کمک کنیم. به همین دلیل آب دیگر از منبع سرازیر نخواهد شد و فلوتر نیز در این هنگام بسته می‌ماند.

  • گیر کردن مواد زائد در محل شیر شناور

از دیگر دلایل سرریز شدن آب از منبع می‌توان به گیر کردن مواد جامد در محل شیر شناور اشاره کرد. در این‌صورت عملکرد شناور دچار مشکل می‌شود و دیگر شیر شناور بسته نمی‌شود. به همین دلیل ممکن است که آب زیادی از منبع سرازیر شود. برای حل این مشکل باید هر چند وقت یکبار فلوتر را به طور کامل باز و پاکسازی کرد تا مواد زائد از آن گرفته شوند.

  • نصب نادرست فلوتر

به‌طور‌کلی نصب فلوتر یا شناور باید به گونه‌ای باشد که بر روی خط عمود بر کف مخزن قرار گیرد. با این نصب، فلوتر عملکرد درستی را از خود نشان می‌دهد. درصورت کج نصب شدن شناور، فشار درستی به توپی وارد نمی‌شود و در نتیجه شیر به درستی بسته نمی‌شود و عملکرد درستی ندارد. بسته نشدن شیر هم موجب سرریز شدن آب تانکر می‌شود.

  • خراب شدن واشر

یکی دیگر از دلایل سرریز آب از منبع آب، خراب شدن واشر است. برای جلوگیری از خراب شدن واشر باید اطراف رزوه‌های آن به طور کامل تفلون کشیده شود تا واشر به درستی کار کند. وظیفه اصلی واشر،جلوگیری از ورود و خروج آب است. با فیکس کردن نوار تفلون به دور واشر، فلوتر به خوبی کار می‌کند.

  • خرابی و از کار افتادن توپی

یکی از دلایل مهم سرریز آب از مخزن، خراب شدن توپی است. توپی ممکن است به دلیل سوراخ شدن ، آب وارد آن شده و قابلیت شناوری را بگیرد. زمانی که توپی نتواند به خوبی کار کند و در سطح آب شناور بماند، فلوتر هم عملکرد خود را از دست می‌دهد و از کار می‌افتد. با از کار افتادن شناور هم مقدار زیادی آب از مخزن سرریز می‌شود. برای رفع این مشکل باید توپی یا کل شناور را تعویض کنید و یا اگر خرابی سطحی است، آن را تعمیر کنید. با پیدا کردن محل سوراخ و نشتی به‌راحتی می‌توانید توپی را تعمیر کنید.

  • گرفتن رسوب در اطراف شناور یا فلوتر

رسوب بستن در اطراف فلوتر یا شناور موجب اختلال در عملکرد آن شده و گاهی مانع از قطع‌ و‌ وصل جریان ورودی به مخزن می‌شود. در این صورت باید سریعا رسوب و مواد اضافی را از شناور پاکسازی کنید.

  • نصب فلوترهای تقلبی و بی‌کیفیت

امروزه فلوتر یا شناور‌های بی‌کیفیت و تقلبی در بازار به وفور یافت می‌شوند. عمر این فلوتر‌ها بسیار کم بوده و ممکن است پس از مدت زمان کوتاهی از کار بیافتند. از کار افتادن فلوتر هم که موجب قطع آب ورودی از مخزن یا سرریز شدن آب مخزن می‌‌شود.

  • ورود آب از لوله‌های ورودی به منابع

در بسیاری  از سیستم‌های لوله کشی برای کاهش مصرف برق، معمولا لوله کشی آب را پس از پمپ مستقیم به وسیله یک شیر واشر متصل می‌کنند. این اتصال به طرف ورودی آب ساختمان است. به همین دلیل اگر آب شهری کافی نباشد، پمپ به هیچ وجه روشن نمی‌شود و کار نمی‌کند و آب به طور مستقیم از شبکه شهری به لوله کشی ساختمان‌ها می‌رسد. همچنین گاهی در صورت قطعی برق و کار نکردن پمپ، آب ساختمان با فشاری کاملا طبیعی شبکه شهری را تامین‌ می‌کند. اگر این فشار کاهش یابد، پمپ با دستور سوییچ فشار سنجش نیز روشن شده و آب از داخل مخزن کشیده می‌شود. این آب به داخل لوله‌ کشی‌ها منتقل می‌شود.

حال اگر این شیرهای یکطرفه به نادرستی عمل کند، آب از بخش خروجی مخزن به آن وارد شده و موجب سرریز شدن آب می‌شود. برای اینکه این مشکلات به وجود نیاید، باید شیر فلکه ورودی از شبکه شهری به ساختمان، ابتدا قطع و سپس بسته شود. در صورت تکرار شدن این مسئله احتمالا مشکل از فلوتر یا همان شناور مخزن است.

راه‌های جلوگیری از سرریز شدن آب مخزن

در بالاتر در خصوص دلایل سرریز آب از منبع آب صحبت کردیم. حال قصد داریم تا در خصوص راه‌های جلوگیری از سرریز آب نیز کمی صحبت کنیم.

برای جلوگیری از سرریز مخازن معمولا از لوله‌های سرریز در اطراف مخازن استفاده می‌کنند. همچنین یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از سرریز شدن آب، استفاده از شناورهای مختلف در مخزن است. شناورها در انواع شناورهای مکانیکی، برقی و … هستند که سطح آب مخزن را به طور کامل کنترل می‌کنند و مانع از سرریز شدن آب می‌شوند.

بهتر است که در انتخاب شناورها دقت کنید و یک شناور اصلی و با کیفیت را تهیه کنید. شناورهای اصلی علاوه بر کیفیت بالا، طول عمر زیادی هم دارند. همچنین بهتر است که به طور دوره‌ای و در مدت زمان کم، مخازن را سرویس کنید. با پاکسازی به موقع مخازن از ایجاد رسوب و مواد اضافی به شناور جلوگیری خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که امروزه بسیار رایج شده است، استفاده از درب‌های سوپاب‌دار به جای لوله‌های سرریز است. ایمنی و بهداشت با استفاده از این درب‌ها بیشتر رعایت می‌شود. زیرا امکان ورود اشیای خارجی به درون مخزن وجود ندارد و حجم بیشتری از آب انتقال پیدا می‌کند.

سرریز شدن آب مخزن

نتیجه‌گیری

امروزه یکی از مشکلات رایج در استفاده از مخازن و منابع، سرریز شدن آب است. سرریز شدن آب ممکن است به دلایل مختلفی همچون ریگلاژ نبودن واشر، عدم نصب صحیح شناور، خراب شدن توپی، خراب شدن شناور، رسوب و مواد زائد در شناور و … اتفاق بیافتد. بنابراین بهتر است که هر چند وقت یکبار مخازن را سرویس کنید و از سالم بودن شناور‌ها و عملکرد درستشان اطمینان حاصل کنید.

دسته‌بندی: مجله