نکات انتخاب بهترین مخزن برای دام و طیور

یکی از لوازم ضروری برای پرورش طیور و دام‌ها بدون شک یک مخزن مناسب برای آب است. مخزن دام و طیور از جمله ملزوماتی است که در همه واحدهای پرورش دام و طیور وجود دارد و از واجبات هر  واحد پرورش دام است. این مخازن وظیفه آبرسانی را برعهده دارند و به همین دلیل در تهیه و خرید این مخازن باید به جنس و انواع آن توجه ویژه ای کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که منبع دام و طیور باید داشته باشد جنس مناسب و ابعاد متناسب با واحدهای پرورش دام است. در این مقاله قصد داریم تا نکات مربوط به انتخاب یک مخزن مناسب برای دام و طیور را بگوییم. پس اگر شما هم قصد خرید یک مخزن مناسب برای واحدهای پرورش دام و طیور را دارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

مخزن آب دام و طیور چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

یکی از اصلی‌ترین نیازهای هر صنعت داشتن یک منبع آب مناسب و قابل اطمینان است. صنعت دام و طیور نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای اینکه بدانیم چه مخزنی برای واحد پرورش دام و طیور مناسب است باید به نیازهای این صنعت نگاه کنیم. بیشترین آب مورد استفاده در این صنعت برای آب آشامیدنی حیوانات است. آب قابل مصرف برای حیوانات نیز همانند انسان‌ها باید از نظر بهداشتی کاملا تمیز باشد. بنابراین تانکر آب دام و طیور باید از جنسی باشد که بتواند موجب حفظ  سلامت آب شود. جنس مخزن از جمله موارد مهمی است که در صنایع پرورش دام و طیور به خصوص جوجه‌ها و حیوانات کوچک اهمیت زیادی دارد. زیرا وجود هر گونه آلودگی در آب آشامیدنی این حیوانات، موجب تلف شدن آن‌ها می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های منبع دام و طیور دوام و مقاومت آن است. منبع آبی که در واحدهای پرورش دام و طیور قرار می‌گیرند باید استحکام بسیار زیادی داشته و عمر مفید طولانی داشته باشند. زیرا معمولا یک مخزن مناسب برای دام و‌طیور باید چندین سال مورد استفاده قرار گیرد و خرید و جایگزین کردن این مخزن‌ها هزینه زیادی را به افراد تحمیل می‌کند. همچنین اینگونه مخازن در معرض مستقیم نور آفتاب و تغییرات آب‌وهوا قرار می‌گیرند و اگر جنس مناسبی نداشته باشند، در کمترین زمان دچار آسیب می‌شوند. بنابراین مقاومت بالای این مخازن از جمله موارد مهم در انتخاب منبع دام و طیور است.

 

مخزن آب دام و طیور از چه جنسی است؟

مخزن‌های آب برای دام و طیور در گذشته بیشتر از جنس گالوانیزه بوده و بیشتر افراد در صنایع خود از این نوع مخزن‌ها استفاده می‌کردند. امروزه با وجود مخازن پلاستیکی و پلی‌اتیلن و استقبال بی‌نظیر از آن، دیگر مخزن گالوانیزه استفاده نمی‌شود. امروزه بیشترین مخازنی که در صنعت دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد، مخزن پلاستیکی است. مخزن‌ پلاستیکی که در این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ویژگی‌های زیر را دارا باشد:

  • بدنه مستحکم در برابر شرایط آب‌وهوایی را داشته باشد.
  • تغییراتی در کیفیت و طعم آب ایجاد نکند و بتوان در مدت زمان طولانی در آن آب را نگهداری کرد.
  • طول عمر بسیار زیادی داشته باشد و هزینه مصرفی را کاهش دهد.
  • موجب رشد باکتری و جلبک‌ نشود؛ زیرا به دلیل راکد ماندن آب طی مدت زمان زیاد ممکن است روی سطح آب جلبک ایجاد شود.
  • حجم و ابعاد مختلف و‌ متنوعی داشته باشد و در هر مکانی قابل استفاده باشد.
  • نصب مخزن آسان باشد و محدودیت‌های زیادی برای نصب نداشته باشد.

 

نکات مهم در خصوص استفاده از مخزن پلی‌اتیلن برای دام و‌ طیور

  1. بسیاری از مراکز پرورش دام و‌ طیور مشکل کمبود فضا برای استفاده از مخزن آب را دارند.  استفاده از مخازن زیر پله یکی از روش‌های بسیار کارآمد برای کمبود فضا است. این نوع مخازن در حجم و ابعاد مختلفی در دسترس هستند و در زیر پلکان نصب می‌شوند و دیگر نیاز به فضای اضافه برای نصب آن نیست.
  2. در برخی از واحدهای پرورش دام و طیور نیاز است که برخی مواد دارویی و مکمل‌ها را به صورت محلول در آب به مصرف حیوانات برسد. بنابراین مکمل‌های دارویی باید در مخزن آب ریخته شود. اگر مخزن از جنس گالوانیزه باشد ممکن است با برخی از داروها واکنش نشان دهد و بیماری‌های خطرناکی را برای فرد به وجود آورد. مخازن پلاستیکی برای ذخیره کردن طیف وسیعی از مایعات و داروها کاربرد دارند.
  3. همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، کمبود فضا یکی از مشکلات اساسی برای پرورش دهندگان دام و طیور است. تانکر آب دام و طیور در شکل و ابعاد مختلفی وجود داشته که حتی در فضاهای بسیار باریک هم می‌توان از آن استفاده کرد. این منابع در انواع مختلفی وجود دارد که پیدا کردن یک منبع با شکل و ابعاد مورد نظر کار سختی نیست.

 

برای افزایش طول عمر منبع دام و طیور چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای نگهداری طولانی مدت و افزایش طول عمر مخزن آب لازم است که نکاتی را رعایت کنید. سعی کنید تا زمانی که مخزن خالی نشده است، آن را جا‌به‌جا نکنید و اگر حجم مخزن شما خیلی بزرگ بود جابه‌جایی را با جرثقیل انجام دهید. مخزن را روی سطح مسطح نصب کنید. اگر مکانی که مخزن آب را نصب می‌کنید ناهمواری بود، ابتدا سطح زیرین مخزن را صاف کرده و سپس مخزن آب را نصب کنید.

دقت کنید که با قرار دادن سایه بان بر روی مخزن طول عمر آن را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهید. در صورت نصب پمپ آب، اتصالات میان پمپ و مخزن را به گونه‌ای انتخاب کنید تا کمترین لرزش به این اتصالات وارد شود. لرزش ناشی از پمپ، آسیب جدی به مخزن می‌رساند پس تا حد ممکن از لرزه گیر استفاده کنید.

بازدید و سرویس دوره‌ای مخزن را جدی بگیرید. محل اتصالات را هر چند وقت یکبار چک کنید تا دچار نشتی نشود. مخزن آب را از اشیای نوک تیز و آتش دور نگه دارید و سعی کنید که مخزن آب دور از جریان الکتریسیته قرار گیرد.

 

مخزن مناسب برای پرورش طیور و مرغداری

در یک واحد تولید و پرورش طیور از جنبه‌های مختلف به آب نیاز است. برای تامین آب مورد نیاز پرندگان، برای شست‌وشوی سالن، آب مصرفی کارکنان و …. همگی از موارد آب مصرفی در صنعت پر‌ورش طیور است. برای تامین آب این واحد به مخزن‌های مختلف نگهداری آب نیاز است. معمولا چندین مخزن با حجم کم برای آشامیدن آب پرندگان باید در سالن قرار گیرد. این مخزن‌ها با حجم متوسط قیمت معقولی دارند و می‌توان تعدادی از آن را برای یک سالن تهیه کرد.

آبی که برای شست‌وشوی سالن مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید حجم زیاد و فشار بالایی داشته باشد تا شست‌وشو کامل صورت گیرد. بنابراین برای شست‌وشوی سالن به یک مخزن با حجم بالا نیاز است که بهداشت به طور کامل رعایت شود.

 

سخن پایانی درباره انتخاب بهترین مخزن برای دام و طیور

در این مقاله در خصوص انواع  منبع دام و طیور صحبت کردیم. منبع آبی که در صنعت پرورش دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. مهم‌ترین ویژگی این منابع جنس و مقاومت بدنه آن است. معمولا جنس این مخزن‌ها باید از نوع پلی‌اتیلن و پلاستیک باشد و مقاومت بدنه آن هم باید بسیار بالا باشد. زیرا تانکر آب دام و طیور در معرض مستقیم خورشید و باد و … است و باید استحکام بسیار بالایی داشته باشند. این مخازن در شکل و ابعاد مختلفی وجود دارند و دست شما برای انتخاب منبع آب دام و طیور مناسب فضای شخصی خود باز است. از طریق فروشگاه مخزن مارکت می‌توانید بهترین مخزنهای دام و طیور در ایران را خریداری کنید.

دسته‌بندی: مجله