مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه و مخزن سه‌لایه (ویژگی ها + تفاوت‌ها)

هدر صورتی‌ که قصد انتخاب و خرید یک مخزن پلی‌اتیلن را دارید، ممکن است تفاوت‌های مخزن تک‌لایه و سه‌لایه شما را در این مورد دچار تردید کرده باشد. در ادامه با راهنمای تخصصی خرید و مقایسه مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه و سه‌لایه با شما هستیم. اساساً مخزن‌های پلی‌اتیلن یکی از محبوب‌ترین و بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای ذخیره و نگه‌داری انواع سیالات هستند و در سطح تنوع وسیع عرضه می‌شوند. به همین سبب در ادامه بیشتر در مورد این محصولات صحبت می‌کنیم.

مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه چیست؟

مخزن تک‌لایه پلی‌اتیلن یک نوع مخزن ذخیره‌سازی مایعات است که از یک‌لایه پلی‌اتیلن ساخته شده است. پلی‌اتیلن یک پلیمر حرارتی است که از گاز اتیلن تولید می‌شود و به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند مقاومت به خوردگی و سایش، نفوذ ناپذیری به بخار و گازها، سبکی و قابلیت تولید آسان در ساخت مخازن ذخیره‌سازی مایعات استفاده می‌شود.

مخازن تک‌لایه پلی‌اتیلن عموماً در ظرفیت‌های کوچک تا متوسط به کار می‌روند. این مخازن برای ذخیره‌سازی مایعات ساده مانند آب، نفت، بنزین، الکل و مایعات شیمیایی استفاده می‌شوند. در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی، داروسازی، خودروسازی و صنایع غذایی نیز از مخازن تک‌لایه پلی‌اتیلن برای ذخیره‌سازی مایعات استفاده می‌کنند.

از مزایای مخازن تک‌لایه پلی‌اتیلن می‌توان به وزن سبک، قیمت پایین، ساخت آسان و نصب راحت، مقاومت در برابر خوردگی و سایش، نفوذی ناپذیری به بخار و گازها و عدم تاثیر مایع ذخیره شده بر روی کیفیت پلی‌اتیلن اشاره کرد. با این‌حال این مخازن برای ذخیره‌سازی مایعات با خصوصیات خاص مانند مایعات حاوی اسیدها و بازها قابلیت استفاده محدودی دارند و در این موارد از مخازن سه‌لایه پلی‌اتیلن استفاده می‌شود.

مخزن پلی‌اتیلن سه‌لایه چیست؟

مخازن سه‌لایه پلی‌اتیلن مخازنی هستند که از سه‌لایه پلی‌اتیلن به‌عنوان مواد اولیه ساخته شده‌اند. این نوع مخازن باتوجه‌ به ساختار سه‌لایه‌ای که دارند از ویژگی‌های متمایزی برخوردارند که آنها را برای استفاده در زمینه‌های مختلفی از جمله حمل‌ونقل مواد شیمیایی، آب و فاضلاب، سوخت و گاز مناسب می‌سازد.

لایه داخلی این نوع مخازن، معمولاً از پلی‌اتیلن با چگالی بالا ساخته می‌شود تا از آلودگی و نشت مایع جلوگیری شود و لایه میانی این نوع مخازن از پلی‌اتیلن با چگالی کمتر ساخته می‌شود تا از ضربه و شوک محافظت کند. در نهایت، لایه بیرونی آنها از پلی‌اتیلن با چگالی بالا ساخته می‌شود تا در برابر رطوبت و تغییرات دمایی مقاومت و نیز از پوسیدگی جلوگیری کند.

باتوجه‌ به ویژگی‌هایی که مخازن سه‌لایه پلی‌اتیلن دارند از جمله مقاومت در برابر شوک، ضربه، نشت و آلودگی، آنها برای حمل‌ونقل مواد شیمیایی و ذخیره‌سازی سوخت، گاز و آب و فاضلاب، بسیار مناسب هستند. مخازن پلی‌اتیلن تک‌لایه و سه‌لایه هر دو نوعی از مخازن پلاستیکی هستند که برای ذخیره‌سازی مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما با توجه‌ به تعداد لایه‌ها، مورد مصرف آنها متفاوت است. در ادامه به بررسی تکمیلی راهنمای خرید و مقایسه مزایا و معایب هر دو نوع مخزن پلی‌اتیلن در وب‌سایت مخزن مارکت پرداخته‌ایم.

مقایسه مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه و سه‌لایه

مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه از یک‌لایه پلی‌اتیلن تشکیل شده است. برخلاف مخازن سه‌لایه، این نوع مخزن از یک قطعه پلی‌اتیلن ایجاد شده است. برخی از ویژگی‌های این نوع مخزن عبارت‌اند از:

  •  جنس ارزان‌تر: مخازن تک‌لایه به دلیل عدم وجود لایه‌های میانی، هزینه کمتری برای تولید دارند.
  • بدنه ضعیف‌تر: چون تنها یک‌لایه پلی‌اتیلن دارند ممکن است در مقابل شوک‌ها، خراش‌ها یا سایر آسیب‌های خارجی آسیب‌پذیرتر باشند.
  •  استحکام کمتر: به دلیل نداشتن لایه‌های میانی، استحکام مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه کمتر از مخازن سه‌لایه است.
  • احتمال نشت بالاتر: اگر مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه شکسته شود احتمال نشت مایع بالا خواهد بود.
  • وزن کمتر: به دلیل داشتن یک‌لایه، وزن تانکرهای تک‌لایه پلی‌اتیلن کمتر از تانکرهای سه‌لایه است. فرق مخزن تک‌لایه و سه‌لایه در این زمینه مبتنی بر نوع متریال است.

مخزن پلی‌اتیلن سه‌لایه از سه‌لایه پلی‌اتیلن تشکیل شده است. برخلاف مخازن تک‌لایه این نوع مخزن دارای دو لایه میانی هستند که بین لایه داخلی و خارجی قرار دارند. در ادامه فرق مخزن تک‌لایه و سه‌لایه را بیشتر بررسی می‌کنیم.

مقایسه تانکر تک‌لایه و تانکر سه‌لایه، خریدی هوشمند

برخی از مزایا و معایب مخزن پلی‌اتیلن سه‌لایه عبارت‌اند از:

  •  قابلیت استفاده در شرایط مختلف: مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل داشتن لایه‌های میانی می‌توانند در شرایط مختلفی مانند شرایط آب‌وهوایی متفاوت و حتی در دمای پایین‌تر از مخازن تک‌لایه استفاده شوند.
  • استحکام بالاتر: مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل داشتن لایه‌های میانی، استحکام بالاتری نسبت به مخازن تک‌لایه دارند و در مقابل شوک‌ها، خراش‌ها یا سایر آسیب‌های خارجی مقاومت بیشتری دارند.
  • کاهش احتمال نشت: برخلاف مخازن تک‌لایه، احتمال نشت مایع در مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل داشتن لایه‌های میانی کاهش می‌یابد.
  • هزینه بالاتر: به دلیل داشتن لایه‌های میانی، هزینه تولید مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه بیشتر از مخازن تک‌لایه است.
  • وزن بیشتر: به دلیل داشتن لایه‌های میانی، وزن تانکرهای سه‌لایه پلی‌اتیلن بیشتر از تانکرهای تک‌لایه است.
  • سختی در نگهداری و تعمیر: به دلیل پیچیدگی ساختار، تانکرهای سه‌لایه دشوارتر در نگهداری و تعمیر هستند.

باتوجه‌ به مزایا و معایب هر دو نوع مخزن پلی‌اتیلن، انتخاب نوع مناسب باید باتوجه‌ به نیازها و شرایط مورد استفاده در نظر گرفته شود. در مجموع، مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل استحکام بالاتر و کاهش احتمال نشت مایع بیشتر، برای کاربردهایی که نیاز به استحکام و ایمنی بیشتر دارند مناسب‌تر به نظر می‌رسند. در صورتی‌ که هزینه تولید از اهمیت بیشتری برخوردار است مخازن پلی‌اتیلن تک‌لایه نیز به‌ عنوان گزینه‌ای ارزان‌تر در بازار عرضه می‌شوند.اگر نیاز به حمل مایعات خطرناک و زیان‌آور دارید تانکرهای سه‌لایه پلی‌اتیلن مناسب‌تر هستند. اگر به دنبال هزینه کمتر و سهولت در نگهداری و تعمیر هستید تانکرهای تک‌لایه پلی‌اتیلن می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

تفاوت مخزن تک‌لایه و مخزن سه‌لایه را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. البته این راهنمای خرید است و در تمامی موارد موضوع منع از انتخاب نوع تک‌لایه یا سه‌لایه نیست. در واقع بر اساس این وجوه تمایز، نمونه‌های مختلف براساس تعداد لایه برای منظورهای خاص طراحی شده‌اند.

تفاوت مخزن تک‌لایه و مخزن سه‌لایه چیست؟

مخزن‌های تک‌لایه و سه‌لایه پلی‌اتیلن هر دو نوعی از مخازن ذخیره‌سازی مایعات هستند. بااین‌حال، این دو نوع مخزن با یکدیگر تفاوت دارند.

معمولاً مخزن تک‌لایه پلی‌اتیلن از یک‌لایه پلی‌اتیلن با ضخامت مشخص ساخته می‌شود. این مخزن‌ها بیشتر در مواردی که مایع ذخیره شده بسیار ساده است و خطری ایجاد نمی‌کند و نیاز به مخزن با ویژگی‌های خاص ندارد استفاده می‌شوند. این مخازن عموماً در ظرفیت‌های کوچک‌تر ساخته می‌شوند و به دلیل ساختار ساده، هزینه تولید و خرید آن‌ها کمتر است. فرق مخزن تک‌لایه و سه‌لایه در بسیاری از موارد روی هزینه تولید، تأثیر مستقیم می‌گذارد.

مخازن سه‌لایه پلی‌اتیلن دارای ساختاری پیچیده‌تر هستند و از سه‌لایه پلی‌اتیلن با ضخامت‌های متفاوت ساخته می‌شوند. لایه داخلی این مخازن عموماً از پلی‌اتیلن با کیفیت بالا ساخته شده است و به طور خاص برای جلوگیری از نفوذ بو و طعم مایع ذخیره شده به کار می‌رود. لایه میانی این مخازن از مواد متانول و بوتانول ساخته شده است که وظیفه نگه‌داشتن فشار مایع را دارد و در نهایت، لایه بیرونی این مخازن که معمولاً در معرض خوردگی و سایش قرار دارد از پلی‌اتیلن با ضخامت بالا ساخته شده است. این مخازن به دلیل ساختار پیچیده‌تر، قابلیت مقاومت در برابر شرایط سخت‌تری مانند فشار بالا و شوک‌های مکانیکی را دارا هستند و بنابراین برای ذخیره‌سازی مایعاتی که تحت‌فشار بوده و یا قرار است به‌صورت مداوم مورداستفاده قرار بگیرند گزینه مناسبی است.  دانستن تفاوت مخزن تک‌لایه و مخزن سه‌لایه در واقع یک رکن مهم در انتخاب و خرید این دو محصول خواهد بود.

کاربرد مخزن سه‌لایه پلی‌اتیلن

مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، برای استفاده در زمینه‌های مختلفی مناسب هستند. به‌ عنوان‌ مثال:

  1.   ذخیره‌سازی مواد شیمیایی: مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه با توجه‌ به مقاومت آنها در برابر آلودگی و نشت، مناسب برای ذخیره‌سازی مواد شیمیایی مختلفی مانند اسیدها، آلکالی‌ها، حلال‌ها و… هستند.
  2.   ذخیره‌سازی سوخت و گاز: مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل مقاومت آنها در برابر تغییرات دمایی و رطوبت، برای ذخیره‌سازی سوخت و گاز مناسب هستند.
  3.   نگهداری آب و انتقال فاضلاب: عموماً مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل مقاومت آنها در برابر نشت، مواد شیمیایی و پوسیدگی، مناسب برای ذخیره‌سازی آب و فاضلاب هستند.
  4.   استفاده در صنایع کشاورزی: منبع آب پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل مقاومت آنها در برابر ضربه و شوک، برای ذخیره‌سازی مواد غذایی مانند غلات، خوراک دام و… در صنایع کشاورزی مناسب هستند.

به‌ طور کلی، مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، در بسیاری از زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه یک کلید فنی در بررسی فرق مخزن تک‌لایه و سه‌لایه را ذکر خواهیم کرد که ممکن است برای شما مهم باشد؛ اگر قصد خرید مخزن پلی‌اتیلن را دارید ادامه مطلب را از دست ندهید!

عبور نور و خاصیت آنتی‌باکتریال مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه و سه‌لایه

یکی دیگر از موارد کلیدی در بحث فرق مخزن تک‌لایه و سه‌لایه بررسی این دو خصیصه اساسی خواهد بود. مخازن پلی‌اتیلن تک‌لایه و سه‌لایه، هر دو دارای خاصیت عبور نور هستند. در واقع پلی‌اتیلن یک ماده شفاف است که نور را به‌خوبی عبور می‌دهد و به همین دلیل مخازن پلی‌اتیلن شفاف هستند و می‌توان از داخل مخزن، محتویات ذخیره شده را مشاهده کرد.

در مورد خاصیت آنتی‌باکتریال، مخازن سه‌لایه پلی‌اتیلن دارای این خاصیت هستند. این خاصیت به دلیل استفاده از لایه‌های داخلی مخصوص که شامل مواد ضد باکتریال مانند نانوذرات نقره و یا آنتی‌باکتریال‌های دیگر هستند به دست می‌آید. بااین‌حال مخازن پلی‌اتیلن تک‌لایه به‌صورت پایه‌ای آنتی‌باکتریال ندارند و برای استفاده در برخی موارد خاص ممکن است نیاز به پوشش ضد باکتریال خارجی داشته باشند.

کدام یک برای ذخیره‌سازی آب ساختمان بهتر است؟

در ادامه بررسی و راهنمای انتخاب بر مبنای فرق مخزن تک‌لایه و سه‌لایه در مورد یکی از زمینه‌های مهم استفاده این دو تانکر در مخزن مارکت صحبت می‌کنیم.

برای ذخیره آب ساختمان، هر دو نوع مخزن پلی‌اتیلن تک‌لایه و سه‌لایه مناسب هستند. با این‌ حال، در انتخاب بین این دو نوع عواملی مانند بودجه موجود، حجم آب قابل‌ذخیره، شرایط نصب و محل استفاده باید مدنظر قرار گیرند. مخازن پلی‌اتیلن تک‌لایه به دلیل ساختار ساده‌تر و مواد اولیه ارزان‌تر، قیمت پایین‌تری نسبت به مخازن سه‌لایه دارند. همچنین، این نوع مخازن برای ذخیره آب ساختمان به دلیل خصوصیات خوبشان در مقابل خوردگی، باز بودن و نشت نسبتاً مناسب هستند.

از سوی دیگر، مخازن سه‌لایه پلی‌اتیلن باتوجه‌ به ساختار سه‌لایه می‌توانند در برابر خوردگی و نفوذ مواد شیمیایی بهتر عمل کنند. همچنین لایه‌های داخلی مخازن سه‌لایه معمولاً شامل مواد ضد باکتریال هستند که به حفظ کیفیت آب کمک می‌کنند. بنابراین در نهایت، انتخاب بین مخازن پلی‌اتیلن تک‌لایه و سه‌لایه برای ذخیره آب ساختمان، بستگی به نیازهای خاص شما دارد و می‌توانید باتوجه‌ به مزایا و معایب هر نوع، انتخاب بهینه را انجام دهید. تفاوت مخزن تک‌لایه و مخزن سه‌لایه را در انتها جمع‌بندی خواهیم کرد.

پله آخر

در این مقایسه بین مخازن پلی‌اتیلن تک‌لایه و سه‌لایه مشخص شد که هر دو نوع مخزن قابل‌استفاده برای ذخیره‌سازی مایعات مختلف هستند اما هر کدام از این نوع مخازن دارای مزایا و معایب خود هستند.

مخازن پلی‌اتیلن تک‌لایه به دلیل ساختار ساده‌تر و قیمت پایین‌تر، برای استفاده در برخی موارد مناسب هستند اما در برخی موارد ممکن است مشکلاتی مانند خوردگی و نشت داشته باشند. مخازن پلی‌اتیلن سه‌لایه با داشتن لایه‌های داخلی ضد باکتریال و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی و نفوذ مواد شیمیایی، برای استفاده در برخی موارد پیشنهاد می‌شوند اما هزینه آنها بیشتر است.

بنابراین، برای انتخاب بهینه بین این دو نوع مخزن پلی‌اتیلن باید به نیازهای خاص خود مانند بودجه موجود، حجم آب قابل‌ذخیره، شرایط نصب و محل استفاده توجه کرد. همچنین باید به مزایا و معایب هر نوع مخزن توجه کرده و با توجه‌ به این موارد، انتخاب بهینه را انجام داد.

دسته‌بندی: مجله