نحوه انتخاب مخزن مناسب برای جمع آوری آب باران

با توجه به اینکه امروزه کشورمان با کمبود آب مواجه است، یکی از بهترین کارهایی که در هنگام بارش باران می‌توان کرد این است که اقدام به جمع‌ آوری آن کنیم. قطعا برای جمع آوری باران به یک ظرف مناسب نیاز است تا آب باران به راحتی جمع شود و بتوان مدت زمان طولانی از آن نگهداری کرد. در گذشته‌ نیز یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین منبع تامین آب شرب، آب باران بوده است، پس جمع‌ آوری و ذخیره آب باران سنتی قدیمی می‌باشد. مزایای بسیار زیاد آب باران که خدا به طور کاملا رایگان در اختیار ما قرار داده است، موجب شده تا رویکردی جدید در ذخیره‌ سازی آب باران در همه کشورها به وجود آید و افراد از این نعمت خداوند استفاده کنند. امروزه دیگر همه می‌دانند که برای ذخیره و نگهداری از آب باران به یک مخزن پلی‌اتیلن مناسب نیاز است. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص مزایای نگهداری و ذخیره آب باران و انتخاب مخزن جمع آوری آب باران صحبت کنیم.

اهمیت جمع آوری و نگهداری آب باران

جمع آوری آب باران از گذشته برای ما ایرانیان اهمیت زیادی داشته است. یکی از مهم‌ترین مزایای جمع آوری و ذخیره آب باران، صرفه جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی است. با ذخیره‌سازی آب باران در هزینه‌های تصفیه آب، انتقال آب و … تا حد زیادی صرفه جویی می‌شود.  از دیگر مزایای مهم جمع آوری کردن آب باران این است که می‌توان روان آبهای ناشی از باران را تا حدودی مهار کرد. یکی از مشکلات شهری در هنگام بارش باران، مهار روان آب‌ها است که با این کار می‌توان این معضل بزرگ را حل نمود. همچنین با ذخیره کردن آب باران می‌توان از تولید گازهای گلخانه‌‌ای و سمی جلوگیری کرد.

جمع آوری و ذخیره با تانکر ذخیره آب باران

قبل از هر چیزی لازم است بگوییم که جمع آوری آب باران برای مصارفی همچون کشاورزی و آبیاری باغ و مزارع بسیار مناسب است. در گذشته این آب‌ها برای مصارف خانگی هم استفاده می‌شد که امروزه نیاز به یک سیستم قوی برای تصفیه دارد.

مخزن جمع آوری آب باران معمولا بهترین گزینه برای استفاده از آب باران است که معمولا این مخازن از جنس پلاستیک و پلی‌اتیلن هستند. بهترین نقطه برای نصب این مخزن‌ها در پشت بام  و حیاط است. بهتر است که شما لوله ناودان را به درون مخزن پلی‌اتیلن بکشید و با توجه به میزان بارش، حجم مناسبی برای مخزن ذخیره آب باران تهیه کنید. این نوع مخازن پلی‌اتیلنی قابلیت برش و نصب هرگونه اتصالاتی را دارند و به همین دلیل به راحتی می‌توان از آن‌ها برای آبیاری باغچه‌ها و مراتع کوچک استفاده کرد.

شاید بگویید در خانه چگونه آب باران را جمع آوری کنیم؟ اگر قصد دارید تا از آب باران جمع شده برای مصارف خانگی و مسکونی خود استفاده کنید، بهتر است که منبع جمع آوری آب باران را در بالکن قرار داده و انشعاب آن را به ناودان منزل خود نصب کنید. برای فشار بیشتر آب، می‌توانید این مخازن را در طبقات بالاتر نصب کنید. هر چه که این مخزن‌ها در طبقات بالاتری نصب شوند، فشار آب بیشتری دارند. همچنین قرار دادن  منبع ذخیره آب باران در ارتفاع بالاتر، دسترسی شما به شیر آب را آسان‌تر خواهد کرد.

جمع آوری و ذخیره با تانکر ذخیره آب باران

چگونگی نصب مخزن ذخیره آب باران

قبل از خرید مخزن جمع آوری آب باران، مشخص کنید که قصد دارید مخزن شما اتصالات داشته باشد یا خیر! در صورت داشتن اتصالات باید قبل از خرید نوع متریال و اتصالات مورد نظر خود را تهیه کنید. یکی از راه‌های بسیار مناسب برای ذخیره کردن آب باران، اتصال چندین مخزن به یکدیگر است. با این کار لیتراژ بیشتری از مخزن برای جمع آوری آب باران در اختیار دارید.

برای نصب مخازن کافی است که در ابتدا یک سطح صاف و یکدست را مشخص کنید. دقت داشته باشید که اگر سطح زیرین مخزن یک دست و مسطح نباشد، ممکن است که بعدها برای مخزن مشکل جدی به وجود آید. همچنین مخازن پلاستیکی وزن بسیار پایینی دارند و  در صورت صاف نبودن سطح زیرین مخزن با جمع شدن آب باران، وزن آن بالا رفته و ممکن است به سمت سنگینی مخزن، خم شوند. مخزن‌های پلاستیکی را می‌توانید در فضای باز هم استفاده کنید. زیرا تمامی این محصولات پلی‌اتیلنی دارای محافظ چند لایه هستند و همچنین یک لایه آنتی یووی مشکی نیز دارند و دیگر نور خورشید و آلودگی نمی‌تواند وارد آن شود. به همین دلیل نصب آن در فضای باز هیچ گونه محدودیتی ندارد.

از دیگر نکات مهم در هنگام نصب تانکر جمع آوری آب باران این است که تانکر را در زیر یک سایبان قرار دهید، اگر چه این کار الزامی نیست اما طول عمر تانکر شما را چندین برابر می‌کند. همچنین برای عملکرد بهتر تانکر  باید محل قرار گیری اتصالات و شیر آب را درون مخزن مشخص کنید.

 

نکات مهم در هنگام استفاده از مخزن جمع آوری آب باران

مهم‌ترین نکته برای استفاده از منبع جمع آوری آب باران، ناودانی‌ها هستند. جنس ناودان اهمیت زیادی ندارد اما بهتر است که از جنس آلومینیوم یا پلاستیک‌های چند لایه باشد. حجم و اندازه این لوله‌ها باید آنقدر بزرگ باشد که آب ذخیره شده بتواند از آن عبور کند. توجه‌ داشته باشید که لوله‌های ناودان با حجم بزرگ ممکن است که درگیر تکه‌های سنگ و جانوران کوچک شوند و موجب آسیب به مخازن شوند.  پس بهتر است از لوله‌های ناودان با اندازه استاندارد استفاده کنید. درون این لوله‌ها ممکن است برگ یا برخی از زباله‌های کوچک قرار گیرند که برای این کار لازم است یک صافی در جلوی لوله یا مخزن قرار دهید. این صافی از ورود زباله‌ و حشرات کوچک جلوگیری می‌کنند. صافی‌های آلومینیومی بهترین گزینه برای استفاده در این مورد هستند.

 

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص مخزن مناسب برای جمع آوری آب باران صحبت کردیم. بهترین مخزن، مخزن پلاستیکی یا پلی‌اتیلنی است که در حیاط یا پشت بام نصب می‌شود. بیشترین استفاده از آب باران برای کشاورزی یا آبیاری باغچه و باغ است. توجه کنید که مخازن جمع آوری آب باران را حتما در زمین صاف و یکدست قرار دهید، زیرا در غیر اینصورت مخزن دچار آسیب می‌شود. همچنین برای جلوگیری از ورود حشرات یا دیگر مواد اضافی به مخزن، از یک صافی آلومینیومی استفاده کنید.در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید مخزن پلی اتیلن به منبع اصلی آن یعنی مخزن مارکت مراجعه کنید.

دسته‌بندی: مجله