از چه تانکری برای حمل ماهی زنده استفاده کنیم؟

دیگر مثل قدیم نیست که ماهی‌ها با یک هفته اختلاف از زمان صید آنها به دست مشتری  برسند، امروزه در اکثر مراکز فروش ماهی، ماهی‌ها را به صورت زنده نگه‌داری می‌کنند و در لحظه فروش آنها را بی جان می‌کنند. ماهی‌های زنده برای حمل و نقل به مراقبت زیادی نیاز دارند. یکی از کاربردی‌ترین محصولاتی که برای جا به جایی انواع ماهی زنده به کار می‌رود، تانکر حمل ماهی زنده است. این وسیله مدل‌های مختلفی دارد و ظرفیت‌های گوناگونی را به خود اختصاص داده است. از طرفی امکان حمل ماهی‌های زنده به شیوه‌ای مناسب را فراهم می‌کند. در این میان آشنایی با انواع مخزن حمل ماهی زنده و بررسی ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها بسیار مهم و قابل توجه است. زیرا هر یک از ماهی‌ها به محیط ویژه‌ای برای نگهداری نیاز دارند و جنس‌های مختلف این تانکرها در موارد مختلفی به کار گرفته می‌شوند. در این مطلب از مخزن مارکت قصد داریم به طور کامل درباره تانکرهای حمل ماهی‌های زنده توضیح دهیم و بگوییم این مخزن‌ها چه مزایایی برای حمل ماهی‌های زنده دارند.

ساخت تانکر برای حمل ماهی‌های زنده

همانطور که گفتیم به عنوان یکی از بهترین وسیله‌های جا‌به‌جایی انواع ماهی زنده می‌توان به تانکر حمل ماهی زنده اشاره کرد. این دستگاه انواع مختلفی دارد و امکان حمل ماهی‌های مختلف را فراهم می‌کند. از طرفی با داشتن ظرفیت‌های مختلف باعث جلوگیری از بروز آسیب به ماهی‌ها می‌شود.

مخزن حمل ماهی زنده به صورت استاندارد طراحی شده و سلامت و صحت ماهی‌ها را تا رسیدن به مقصد تضمین می‌کند. به طور کلی ماهی‌های زنده‌ای که به مقصد می‌رسند کاربرد‌های گوناگونی داشته و برای پرورش، فروش و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این رو انواع مخزن حمل ماهی زنده بسیار پرکاربرد بوده و در موارد مختلف به کار گرفته می‌شوند.

تانکر‌های حمل ماهی زنده و انواع آن

در واقع منبع حمل ماهی زنده انواع مختلفی دارد و این وسیله برای حمل و جابه‌جایی ماهی‌های متنوع به کار گرفته می‌شود. در این میان انواع گوناگون این محصول شامل تانکر مخزن حمل ماهی زنده فلزی، فولادی، پلاستیکی، پلی‌اتیلن و فایبرگلاس است.

  • تانکر حمل ماهی زنده فلزی

این تانکر‌ها از جنس فلز بوده و از ظرفیت‌های گوناگونی برخوردار هستند. از طرفی مقاومت بالایی دارند و در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی دچار تغییر یا پوسیدگی نمی‌شوند.

نکات لازم برای استفاده از مخازن فلزی برای حمل و نقل ماهی

به دلیل بالا بودن تبادل حرارتی تانکر حمل ماهی زنده با محیط، این دستگاه باید به صورت دو جداره ساخته شود. از طرفی نباید از متریال گالوانیزه ساخته شده باشد تا در صورت مجاورت با آب شور، واکنش مخربی ندهد. در صورت استفاده از گالوانیزه آزاد کردن روی که ماده‌ای سمی و خطرناک است، تلفات دسته جمعی بچه ماهی‌ها به هنگام جا به جایی را به دنبال دارد.

  • تانکر حمل ماهی زنده گالوانیزه

جنس گالوانیزه تانکرهای حمل ماهی زنده از مقاومت خوبی برخوردار هستند. به همین دلیل تانکرهای حمل ماهی زنده گالوانیزه دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی‌شوند.

  • تانکر حمل ماهی زنده استیل

نوع دیگری از تانکرهای حمل ماهی زنده فلزی از جنس استیل است. نوعی از تانکرها که ظاهری درخشان و مقاومت بالایی دارند. این تانکرها را نیز مانند نوع پلی اتیلنی می‌توانید با نیسان یا خودرو حمل کنید و در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

  • تانکر حمل ماهی زنده فلزی فولادی

منبع فولادی برای حمل ماهی زنده به کار می‌رود و از فولاد و آهن ساخته شده است. این محصول مقاومت بالایی داشته و ظرفیت‌های مختلفی را شامل می‌شود.

  • تانکر حمل ماهی زنده پلاستیکی

تانکر پلاستیکی در لیست بهترین منبع حمل ماهی زنده قرار داشته و از تنوع بالایی برخوردار است. این محصول شامل ظرفیت‌های مختلفی بوده و می‌تواند امکان حمل انواع ماهی زنده را فراهم کند. از طرفی بسیار سبک و کم حجم بوده و از قیمت مناسبی برخوردار است.

  • تانکر حمل ماهی زنده پلی‌اتیلن

یکی از بهترین مواد به کار رفته در ساخت تانکر حمل ماهی زنده، پلی‌اتیلن است. این ماده نوعی پلیمر است که از مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. از این رو برای ساخت تانکر‌های مقاوم به کار می‌رود و کیفیت ساخت بالایی را شامل می‌شود. مخزن حمل ماهی زنده از جنس پلی‌اتیلن مقاومت بالایی داشته و در صورت رطوبت دچار آسیب نمی‌شود. همچنین طول عمر بالایی دارد و می‌تواند روی نیسان، وانت، تریلی و دیگر ماشین‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

  • تانکر حمل ماهی زنده فایبرگلاس

یکی دیگر از انواع منبع حمل ماهی زنده پلاستیکی از جنس فایبرگلاس است. این تانکر مقاومت بالایی دارد و شامل ظرفیت‌های مختلف است. همچنین ابعاد مختلفی داشته و می‌تواند تا سال‌ها در موارد مختلف به کار رود.

ویژگی‌های مخزن عایق‌بندی شده برای حمل و نقل ماهی

مخزن عایق‌بندی شده مناسب برای حمل و نقل ماهی معمولا از جنس پلاستیک و مشتقات آن است. از این رو ترکیبی از فایبرگلاس یا پلی‌اتیلن بوده و به صورت سبک و کم حجم طراحی می‌شود. تانکر حمل ماهی زنده عایق‌بندی شده به راحتی جا به جا می‌شود و عایق حرارت است. بنابراین نیازی به دوجداره کردن ندارد. به علاوه در مجاورت با انواع آب واکنشی نداشته و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است.

پرورش ماهی در مخزن آب و وان شیلاتی چه مزایایی دارد؟

شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای کم چند وان یا مخزن مناسب تهیه کرده و پس از وزن‌گیری و پیشرفت عملی پروژه تعداد آن‌ها را افزایش دهید. از این رو به تناسب رشد ماهی‌ها فضای حیاتی آن‌ها را گسترش داده و آب وان‌ها را به طور مرتب مورد تعویض قرار می‌دهید. همچنین می‌تواند تراکم بچه ماهی‌ها را تا حدی که ماهی‌ها فاقد علائم کمبود اکسیژن باشند، افزایش دهید.

به عنوان مهم‌ترین نشانه‌های کمبود اکسیژن در آبزیان می‌توان به رنگ پریدگی، قرمز شدن آبشش‌ها، هواگیری از سطح آب و تجمع در محل ورود آب اشاره کرد. در صورت مواجه شدن با این مشکل باید یک وان جدید تهیه کرده و امکان خارج شدن فضولات ماهی از کف مخزن را فراهم کنید.

سخن پایانی

از آنجایی که صنایع زیادی به حمل و نقل ماهی‌های زنده نیاز دارند. این روزها حمل کردن این موجودات زنده به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در مشاغل مختلف تبدیل شده است. ولی همانطور که در این مطلب گفتیم، تانکرهای حمل ماهی زنده یکی از بهترین راهکارها برای جا به جا کردن این موجودات هستند. در این مطلب به طور کامل درباره این مخزن‌های حمل ماهی زنده و مزایای آن‌ها صحبت کردیم. همچنین انواع مخزن‌هایی که برای حمل این موجودات زنده استفاده می‌شوند را معرفی کردیم. اکنون با توجه به ویژگی‌های محیطی که ماهی مورد نظر شما باید در آن قرار بگیرد و بودجه‌ای که در نظر دارید، بهترین مدل این تانکرها را در سایت مخزن مارکت انتخاب کنید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر و خرید نیز می‌توانید از طریق راه‌های درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

دسته‌بندی: مجله