برای آپارتمان ۱۰ طبقه چه مخزن آبی مناسب است؟

یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که باید برای ساختمان‌های بیش‌تر از دو طبقه در نظر داشته باشید، نصب مخزن مناسب آپارتمان است. اما سوال اصلی اینجاست که چه مخزن آبی برای آپارتمان ۱۰ طبقه مناسب است؟ آیا معیاری برای تعیین حجم مخزن برای آپارتمان وجود دارد؟ قطعا نمی‌توان از یک مدل منبع آب برای تمام ساختمان‌ها استفاده کرد. اما اینکه منبع آپارتمان ۱۰ طبقه باید از چه مدلی باشد، چه مقدار حجم داشته باشد و تانکر آب ساختمان ۱۰ طبقه را از کجا بخریم؟ سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب از مجله مخزن مارکت پاسخ دهیم.

فشار آب ساختمان ۱۰ طبقه

نیرویی که به آب درون سیستم‌های آبرسانی و لوله کشی وارد می‌شود، مقیاسی است که فشار آب نام دارد. این مقیاس با واحد بار (Bar) اندازه‌گیری می‌شود. یک بار معادل نیرویی است که برای ارتفاع و اوج گرفتن آب تا متراژ ۱۰ متری نیاز است. پی اس آی (PSI) نیز واحد دیگری برای اندازه‌گیری فشار آب ساختمان بوده که قابل تبدیل به بار است. زیرا هر بار مساوی با ۱۴ پی اس آی می‌باشد.

بنابراین برای عبور و جریان آب درون لوله‌ها و رسیدن به خانه، کارخانه، کارگاه و هر فضایی که در پایین‌ترین ارتفاعات یا بالا‌ترین ارتفاعات به فشار آب نیاز داریم. گیج فشار یا درجه بهترین ابزار‌ها برای سنجش میزان فشار آب محسوب می‌شوند. اما اکنون سوال اینجاست که فشار آب در یک ساختمان ۱۰ طبقه باید چقدر باشد؟

در سازمان‌های آب یا وزارت نیرو، قوانین زیادی مبنی بر تعیین حداقلی و حداکثری فشار آب وجود دارد. پس باید طبق یک حداقل تعیین شده، تمام نقاط شهر از فشار آب ثابتی برخوردار باشند. در اکثر منطقه‌های پر تراکم شهری، فشار آب که وارد ساختمان و بعد کنتور می‌شود، فشاری معادل ۲ بار دارد و تا حداکثر ۲۰ متر می‌تواند ارتفاع بگیرد.

بنابراین مجدد بعد از ۲۰ متر فشار آب صفر می‌شود. در واقع این میزان تنها برای یک ساختمان دو طبقه پاسخگو است. به همین دلیل در ساعات اوج مصرف، طبقات سوم و چهارم یک ساختمان با کمبود آب و افت فشار مواجه می‌شوند. مشکلی که تنها راه حل آن، پمپ آب و مخزن تحت فشار است.

فشار آب

 

عوامل موثر بر فشار آب در ساختمان ۱۰ طبقه

میزان ارتفاع قرار‌گیری کنتور آب نسبت به منبع آب ذخیره شهری و میزان مصرف آب همسایه‌ها می‌تواند در فشار آبی که در کنتور وجود دارد نیز تاثیر‌گذار باشد. پس برای یک ساختمان ۱۰ طبقه به فشار آب زیادی نیاز دارید که با استفاده از مخزن مناسب ساختمان ۱۰ طبقه تأمین می‌شود.

چرا برای آپارتمان ۱۰ طبقه به مخزن آب نیاز داریم؟

افت فشاری که در شبکه‌های آبرسانی بسیاری از شهر‌ها وجود دارد باعث می‌شود که فشار کافی برای رسیدن آب به طبقات سوم و چهارم تامین نشود. به همین دلیل مشترکین زیادی روی شبکه آب شهری، پمپ نصب کردند که با اختلالات زیادی همراه بود.

برای مثال در ناحیه‌هایی که به دلیل فرسودگی، نشتی اتفاق می‌افتاد؛ فشار منفی حاصل از مکش پمپ باعث شده آب آلوده به درون لوله‌ها و آب تصفیه شده ورود پیدا کند. هنگام کشیده شدن آب توسط پمپ همسایه‌ها، بسیاری از مشترکین آب کافی برای مصرف نداشتند و قطع می‌شد. از طرفی کنتور‌های آب خراب شدند و باید بهایی چند برابری برای قبض آب می‌پرداختند. همچنین عدم وجود آب درون لوله‌ها باعث خشک کار کردن و خرابی آن‌ها به صورت مداوم می‌شد. این‌ها تنها چند مورد از مشکلات این پمپ‌ها بودند.

بنابراین عدم وجود فشار کافی در طبقات دوم به بعد مهم‌ترین دلیلی است که نشان می‌دهد شما به نصب تانکر آب ساختمان ۱۰ طبقه برای بنای خود با این تعداد طبقات، نیاز دارید. از طرفی قوانین مختلفی وضع شد که نصب مخزن مناسب آپارتمان با حجم کافی برای تمامی واحد‌های مسکونی نوساز ضروری است. مقدار به دست آمده از حاصل ضرب تعداد روز‌ها، در تعداد نفرات و ۱۵۰ که معادل سرانه مصرف هر فرد در شبانه روز می‌باشد، این همان مقداری است که باید به عنوان حجم مخزن برای آپارتمان در نظر گرفته شود.

انواع مخزن مناسب آپارتمان ۱۰ طبقه

به طور میانگین اگر هر یک از تک واحد‌های ساختمان شما ۴ نفر مصرف‌کننده داشته باشند، باید ۱۰ هزار لیتر برای حجم تانکر آب ساختمان ۱۰ طبقه در نظر بگیرید. البته این مقدار لیتر برای تمام ساختمان‌ها یکسان نبوده و تحت تاثیر عواملی از جمله تعداد نفرات و میزان مصرف خانواده‌ها نیز قرار دارد. از طرفی نوع آپارتمان شما نیز در میزان حجم مخزن برای آپارتمان و شکل آن نیز موثر هستند. برای مثال ساختمان‌های اداری میزان آب کم‌تری نیاز دارند و تنها در ساعات خاصی مصرف می‌کنند.

مخزن آب با حجم ۱۰ هزار لیتر

علیرغم تنوع حجم مخزن برای آپارتمان باید در اولین قدم، تعداد طبقات، ساکنین و میزان مصرف آن‌ها را در نظر بگیرید. به همین دلیل یکی از پر کاربرد‌ترین حجم‌هایی که برای منبع آب آپارتمان ۱۰ طبقه در نظر می‌گیرند ۱۰ هزار لیتر است. البته به شرطی که تعداد ساکنین در هر واحد بیش‌تر از ۴ مصرف‌کننده نباشد ولی برای ساختمان‌های ۱۰ طبقه تک واحدی و دو واحدی، این میزان پاسخگو است.

مخزن آب با حجم ۵۰۰ لیتر

شاید فکر کنید که منبع آب آپارتمان ۱۰ طبقه باید حتماً حجم زیادی داشته باشد. اما اینطور نیست. در حقیقت اگر ساختمان شما با این تعداد طبقات ساکنین زیادی ندارد، مخزن مناسب آپارتمان شما می‌تواند ۵۰۰ لیتر حجم داشته باشد. نوع شکل ظاهری این مخزن نیز باید بر اساس محل نصب آن، انتخاب شود.

مخزن آب با حجم ۱۰۰۰ لیتر

شاید محاسبه مصرف روزانه ساکنین یک آپارتمان کار سختی به نظر برسد. ولی اگر برخی المان‌ها را در نظر بگیرید می‌توانید به خوبی تعیین کنید که حجم مخزن برای آپارتمان شما چقدر است؟ بنابراین با کافی بودن یک مخزن ۱۰۰۰ لیتری، دیگر نیازی به منبع آب با لیتراژ بالا ندارید. علاوه بر حجم مخزن برای آپارتمان یکی از مواردی که می‌تواند قیمت مخزن مناسب ساختمان ۱۰ طبقه را تعیین کند، شکل هندسی آن است که در ادامه انواع آن را بررسی می‌کنیم.

  • مخزن آب افقی

در صورتی که فضای بزرگی را برای نصب تانکر آب ساختمان ۱۰ طبقه در نظر گرفته‌اید؛ بهتر است مدل افقی مخازن آب را بخرید. این مدل را می‌توانید در کنار پارکینگ یا موتور خانه نصب کنید.

مخزن آب افقی

  • مخزن آب عمودی

مدل عمودی مخازن آب در ارتفاع‌های کوتاه و بلند تولید می‌شوند که با توجه به فضای خود می‌توانید انتخاب کنید. البته همین کوتاه یا بلند بودن ارتفاع نیز می‌تواند بر قیمت مخزن مناسب آپارتمان موثر باشد.

مخزن آب عمودی

 

 

  • مخزن آب زیر پله ای

در آپارتمان‌های زیادی، فضا‌هایی مانند زیر پله در مجتمع‌ها و ساختمان‌ها را برای نصب مخزن مناسب آپارتمان در نظر می‌گیرند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تانکر آب زیر پله را تهیه کرده و به خوبی از فضا‌های پرت و دور از دسترس ساختمان خود استفاده کنید.

مخزن آب زیر پله ای

  • مخزن آب قیفی

مدل دیگری از مخزن‌های مناسب ساختمان ۱۰ طبقه، مدل‌های قیفی هستند که شکل مخروطی دارند و روی پایه‌هایی فلزی نصب می‌شوند. نصب مدل قیفی مخزن آب در ارتفاعات زیاد نیز امکان‌پذیر است و شما می‌توانید آن را به طور کامل تخلیه کنید.

مخزن آب قیفی

حجم منبع آب مناسب آپارتمان ۱۰ طبقه

تعداد نفرات اعضای هر خانواده و متراژ واحد‌های ساختمانی مهم‌ترین عواملی هستند که در تعیین حجم مخزن برای آپارتمان نقش دارند. البته تعداد طبقات نیز در انتخاب حجم مناسب موثر می‌باشد. به همین دلیل طبق فرمول‌های گفته شده در این مطلب می‌توانید میزان حجم منبع آب برای یک آپارتمان ۱۰ طبقه را مشخص کنید.

نصب مخزن مناسب آپارتمان

قطعا نصب مخزن برای آپارتمان‌ها سخت‌تر از نصب آن در ویلا‌ها است. زیرا در قدم اول شما نیاز دارید که بررسی کنید کنتور ساختمان از نوع تفکیک شده یا مشاع است. تفکیکی بودن کنتور باعث می‌شود که بتوانید برای هر واحد به طور جداگانه منبع آب نصب کنید. اما در صورتی که کنتور مشاع است باید مخزنی را در نظر بگیرید که برای تمامی واحد‌ها مناسب باشد.

از طرفی نصب مخزن مناسب آپارتمان می‌تواند با پمپ آب یا بدون پمپ صورت بگیرد. پس حتما هنگام نصب به این نکته توجه کنید. زیرا در حالت بدون پمپ باید تانکر آب را نسبت به شیر‌های آب در ارتفاع بالا‌تری قرار دهید. در این صورت، فشار آب قوی‌تر شده و با سرعت بالا‌تری به درون لوله‌ها فرستاده می‌شود. اما در حالت نصب با پمپ، دیگر نیازی به این کار نیست. زیرا انتقال آب به لوله‌ها و حل مشکل کمبود آن از طریق پمپ امکان‌پذیر می‌شود.

محل نصب مخزن آپارتمان ۱۰ طبقه

اگر می‌خواهید بهترین مکان برای نصب تانکر آب ساختمان ۱۰ طبقه را پیدا کنید باید به دنبال محیطی سربسته، صاف، مستحکم، به دور از نور خورشید، ایمن و قابل دسترسی باشید. اما به طور کلی نکات زیادی برای یافتن محل نصب مخزن آپارتمان ۱۰ طبقه وجود دارد:

  • محیط‌هایی مانند پارکینگ، موتورخانه، انباری یا اتاق تاسیسات را برای نصب این مخازن آب در نظر بگیرید. در صورت عدم وجود فضای کافی یا در صورتی که هنوز مخزن آب را خریداری نکردید، بهتر است حیاط یا زیر پله ساختمان را برای نصب آن در نظر بگیرید.
  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای نصب به آن توجه کنید، امکان‌پذیری رفت و آمد ساکنین و سر و صدای پمپ آب است.
  • یادتان باشد که برای تانکر آب ساختمان ۱۰ طبقه به پمپ آب خانگی هم نیاز دارید.
  • حتما پیش از خرید منبع آب آپارتمان ۱۰ طبقه، مکان نصب آن را تعیین کنید.
  • مخزن مناسب آپارتمان از جنس پلی اتیلن بوده، زیرا استحکام بیش‌تری دارد و راحت‌تر حمل می‌شود. از طرفی مخازن پلی اتیلن طول عمر زیادی دارند. حتما روش حمل و نقل پمپ را برای نصب آن در نظر بگیرید.

قیمت و خرید مخزن آب مناسب آپارتمان ۱۰ طبقه

به طور قطعی نمی‌توان گفت قیمت مخزن مناسب آپارتمان با ۱۰ طبقه چقدر است. اما می‌توانیم بگوییم که این قیمت تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. زیرا حجم مخزن برای آپارتمان، شکل هندسی مخزن آب، شرکت تولید‌کننده و هزینه‌های اضافی مانند هزینه نصب یا حمل و نقل آن نیز می‌تواند بر قیمت نهایی آن تاثیر بگذارد.

شما می‌توانید هر نوع از مخزنی که برای آپارتمان خود در نظر دارید را از فروشگاه اینترنتی مخزن مارکت سفارش دهید. یادتان باشد که پیش از خرید، حجم مخزن را در نظر بگیرید و با توجه به محل نصب آن، شکل هندسی منبع آب را انتخاب کنید.

سطح زمین یا پشت بام، کدام یک برای نصب منبع آب آپارتمان ۱۰ طبقه بهتر است؟

شما می‌توانید تانکر آب ساختمان ۱۰ طبقه را روی پشت بام یا سطح زمین نصب کنید. هر کدام از این حالت‌ها مزایا و معایبی دارند. برای مثال نصب منبع آب در پشت بام باعث قرار‌گیری این منبع در ارتفاع می‌شود. به همین دلیل در صورتی که برق قطع می‌شود، آب درون پمپ طبق نیروی گرانش به سمت لوله‌ها سرازیر شده و آب واحد‌های آپارتمانی شما را تأمین می‌کند. ولی با قرار‌گیری منبع آب روی سطح زمین، هیچ یک از واحد‌ها هنگام قطع شدن برق، آب ندارند.

با این وجود، قرار گرفتن مخزن‌های آب در پشت بام باعث می‌شود نسبت به مخازنی که روی سطح زمین نصب می‌شوند از مقاومت کم‌تری برخوردار باشند. زیرا دیگر تحت تاثیر عواملی طبیعی مانند باد، باران و آفتاب نخواهند بود. پس اگر در مناطقی قرار دارید که با مشکل قطعی برق مواجه نمی‌شوید، بهتر است از نصب منبع آپارتمان ۱۰ طبقه در پشت بام خودداری کنید. حتما پیش از خرید مخزن مناسب آپارتمان به محل نصب منبع آب دقت کنید. زیرا انتقال آن‌ها کار سختی است.

سطح زمین یا پشت بام، کدام یک برای نصب منبع آب آپارتمان ۱۰ طبقه بهتر است؟

نصب پمپ آب برای یکی از واحد‌های مسکونی در آپارتمان

شاید در یک ساختمان، تمامی ساکنین برای نصب مخزن در آپارتمان همکاری نکنند. به همین دلیل نصب پمپ آب برای یکی از واحد‌های مسکونی در آپارتمان نیز امکان‌پذیر است. در حقیقت شما می‌توانید با خرید مخزنی با حجم ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتر و پمپ نیم اسب، نیاز خود را برای مصرف آب در این ساختمان تامین کنید. همچنین بهتر است از لوله‌های منعطف برای لوله کشی‌ها استفاده کنید.

در این حالت کافی است پمپ مخزن در پشت بام قرار بگیرد. سپس با وارد شدن و وصل کردن لوله‌های رفتی و برگشتی در نزدیک‌ترین نقطه‌ای که به ساختمان وارد می‌شود، میزان فشار آب را تقویت کنید. زیرا قسمت رفت برای ورود به مخزن و لوله برگشت برای افزایش فشار آب لوله کشی از سمت پمپ کاربرد دارد.

محاسبه میزان لیتر مورد نیاز برای خرید منبع آب آپارتمان

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای خرید مخزن مناسب آپارتمان در نظر داشته باشید، حجم آن است. به گونه‌ای که با در نظر گرفتن تعداد واحد و تعداد افراد هر خانوار، حجم مخزن برای آپارتمان را محاسبه کنید. شاید شما هم شنیده باشید که مطابق استاندارد‌ها، هر خانواده 4 نفره به مخزن آب دو هزار لیتری نیاز دارد. اما به دلیل دقیق نبودن این محاسبات بهتر است از فرمول زیر استفاده کنید:

فرمول: تعداد اعضای مصرف‌کننده در ساختمان × ۲۵۰ لیتر

البته در نظر داشته باشید که تمام ساکنین در همه ۲۴ ساعت شبانه روز، آب مصرف نمی‌کنند. ولی باز هم به دلیل ساعات اوج مصرف و امکان قطعی آب، بهتر است حجم مخزن برای آپارتمان ۱۰ طبقه با تعداد ۴ مصرف‌کننده در هر واحد را همان ۱۰ هزار لیتر در نظر بگیرید.

سخن پایانی

بنابراین حتما شما هم هنگام خرید مخزن برای آپارتمان خود به حجم مخزن برای آپارتمان و محل نصب آن توجه کنید. زیرا با توجه به فضایی که برای نصب در نظر دارید می‌توانید شکل هندسی آن را انتخاب کنید. اما برای این حجم مخزن‌ها حتما به تعداد نفرات هر واحد، متراژ واحد‌ها، تعداد واحد‌ها و میزان مصرف افراد توجه کنید. در حالت معمول و با توجه به شرایط گفته شده در این مطلب، مخزن مناسب آپارتمان ۱۰ طبقه باید ۱۰۰۰۰ لیتری باشد. اما باز هم با توجه به فرمول‌های گفته شده می‌توانید به طور دقیق حجم مورد نیاز را محاسبه کنید.

دسته‌بندی: مجله