نصب مخزن آب در باغ + استخر بهتره یا تانکر آب 

کشاورزان همیشه به دنبال بهترین راهکارها برای تولید محصولات با کیفیت هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل در کیفیت محصولات آنها، آب است. شاید تصور کنید که آب فراوان است و نگهداری و استفاده از آن در باغ‌ها چالش خاصی ندارد، اما اینطور نیست. یکی از مسائل مربوط به آب در باغ‌ها انتخاب بین تانکر آب یا استخر آب است. اگر طراحی منبع آب در باغ به درستی انجام شود، موارد دیگر از جمله رشد خوب گیاه، در جای خود قرار می‌گیرد. با کار گذاشتن تانکر آب در باغ، علاوه بر اینکه منابع آبی را حفظ می‌کنید،در مواقع خشکسالی و کم آبی به راحتی می‌توانید از مخزن آب در باغچه استفاده کنید و احساس امنیت را هم برای خود و هم برای گیاهانتان فراهم کنید.

مخزن آب در باغ چیست؟

همه می‌دانیم که با تغییرات فصلی، تغییرات آب و هوایی را شاهد خواهیم بود. گاهی رودخانه‌ها پرآب و گاهی کم آب می‌شوند. بنابراین مخزن آب برای حفظ آب در دوران کم آبی اهمیت فراوانی برای باغ‌ها دارد. ساخت مخازن آب از دوره های قدیم تا به امروز وجود داشته‌ است. در گذشته به شیوه‌های مختلف مانند ساخت قنات و آب انبار به حفظ منابع آبی می پرداختند، اما امروزه با استفاده از ساخت منبع آب آن را اجرا می‌کنند.

مخزن آب در باغ

استخر آب در باغ چیست؟

یکی از روش‌های ذخیره آب، ایجاد استخر آب در باغات می‌باشد. در این روش با لوله‌کشی و جریان آب به آبیاری باغات می‌پردازند. گاهی هم استفاده دو منظوره از این استخرهای آب می‌شود، هم برای آبیاری درختان و هم برای پرورش ماهی از آن استفاده می‌کنند.

استخر آب در باغ

استخر بهتره یا تانکر آب در باغچه و باغ؟

هر دو گزینه استخر آب و منبع آب برای باغچه و باغ مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این راستا اطلاعات کاملی را در این خصوص بیان می کنیم تا در هنگام خرید گزینه مناسبی را درنظر بگیرید.

مزیت استخر آب نسبت به مخزن آب در باغ

استخر آب را به راحتی می‌توانید با هزینه کم و قیمت مناسب اجرا کنید. ساخت و ایجاد آن بسیار راحت و آسان است، اما نصب آن بستگی به مقدار زمین و مساحت و وسعت آن دارد. نکته دیگر اینکه در بسیاری از مناطق به دلیل نوع خاکی که دارند و میزان نفوذ پذیری آب به درون خاک، نمی‌توان به راحتی استخرهای آب را اجرا کرد. در این زمان با بتن کاری و ایجاد ورق‌های ژئوممبران، از نفوذ آب به درون زمین جلوگیری می‌شود و می‌توان از ذخیره آب نهایت استفاده را برد.

معایب استخر آب

استخرهای آب علاوه بر مزایا معایبی نیز دارند. این اطلاعات برای تصمیم گیری و انتخاب درست در هنگام خرید، شما را یاری می‌دهند.

  • سوراخ شدن استخر آب توسط جانوران

یکی از معایب آزاردهنده استخرهای آب سوراخ شدن آن توسط حیوانات است. بسیاری از افراد هر ساله گزارش می‌دهند که  استخرهای آنها توسط حیواناتی مانند موش جویدگی پیدا کرده‌ است. در این راستا متخصصان برای تعمیر محل سوراخ شده اقدامات لازم را انجام می‌دهند ولی به علت خرابی ایجاد شده، آب ناخواسته کم می‌شود و در واقع نشتی خواهیم داشت.

  • غرق شدگی انسان و حیوان

با وجود اینکه بسیاری از افراد دورتادور استخرهای خود حفاظ می‌کشند تا حیوانات یا انسانی ناخواسته به داخل آن نیوفتد، سالانه ما گزارشهای بسیاری مبنی بر غرق شدگی در استخرهای زمین‌های کشاورزی را شاهد هستیم. به دلیل اینکه سطح ژئوممبرانی که در استخر بکار رفته است، لیز و سر می‌باشد. افراد اگر مراقب نباشند با یک سهل انگاری ساده به درون استخر می‌افتند.

  • بوی نامطبوع آب راکد

آب راکدی که طبیعی نباشد بعد از مدتی بوی بدی می‌گیرد و کثیف می‌شود. یکی از آزاردهنده‌ترین ویژگی استخرهای آب همین بوی نامطبوع آن می‌باشد. منبع آب در باغ به دلیل جنس عالی آن که از پلی اتیلن است، بوی بد به خود نمی‌گیرد و شما می‌توانید به راحتی از طبیعت منطقه و درختان آن لذت ببرید.

  • اشغال مساحت زیاد

استخرهای آب به دلیل وسعت زیادی که اشغال می‌کنند، محبوبیت کمتری دارند. در واقع کاربری زمین را تغییر می‌دهند.

مزایا مخزن آب در باغچه و باغ نسبت به استخرهای آب

بسیاری بر این باورند که مخزن آب برای باغچه و باغ بسیار بهتر از استخرهای آب می‌باشد. چرا که مزایای آن بیشتر از معایب آن است. برخی از مزایای مخزن آب را باهم بررسی می‌کنیم.

  • مقاومت آب در برابر تبخیر

یکی از مزایایی که ایجاد منبع آب در باغچه و باغ دارد، مقاومت بالای آن در برابر تبخیر آب می‌باشد. تانکر آب در باغچه به دلیل اینکه کاملا سرپوشیده است، میزان حجم تبخیر آب را بسیار کاهش می‌دهد.

  • نصب آسان

یکی از ویژگی‌هایی که باعث شده مخزن آب در باغ طرفداران زیادی داشته‌ باشد، آسانی در نصب و امکان جابه‌جایی آن است. در صورتی که بخواهید منبع آب در باغ را بدون پمپ نصب کنید، به راحتی آن را بر روی چهارچوب فلزی قرار می‌دهید و از منابع آبی آن برای آبیاری استفاده می‌کنید.

  • ایمن در برابر جلبک و باکتری

منبع آب برای باغچه به دلیل جنس بدنه آن که از پلی اتیلن ساخته شده‌ است در برابر رشد جلبک و ذرات معلق در آب مقاوم است. از دیگر ویژگی های خوب آن این است که در لوله‌ها گرفتگی ایجاد نمی‌شود و به همین دلیل باعث می‌شود که آبیاری به خوبی صورت گیرد. بسیاری از تانکرهای آب برای باغچه چون بدنه ضعیفی دارند، نور خورشید به راحتی از درون آنها عبور می‌کند و همین دلیل سبب می‌شود که باکتری‌ها و انگل‌ها رشد پیدا کنند و آب بوی بدی به خود بگیرد.

  • حفظ سرمایه خریدار

قیمت خرید و نصب مخزن آب در باغ کمی بیشتر از استخرهای آب است اما در نهایت مالکان آن سود بیشتری دریافت می‌کنند و سرمایه آنان حفظ می‌شود. چرا که این منبع آب برای باغچه را حتی بعد از سالیان سال استفاده، می‌توان با قیمت بسیار مناسب به عنوان کالای دست دوم فروخت، اما موادی که در ایجاد استخرهای آب به کار برده می‌شود را نمی‌توان مجددا فروخت.

نصب مخزن آب در باغ

بسیاری از افراد دوست دارند بدانند که نصب مخزن آب در باغ چه مراحلی دارد و به چه صورت انجام می‌شود. یک نصب درست باعث می‌شود که مخزن زمان بیشتری برای شما عمر کند و در مقابل اگر غیر استاندارد نصب شود، مشکلاتی مانند ضربه خوردن به مخزن را شاهد خواهیم بود. مخزن در 4 مرحله نصب می شود.

  • اندازه گیری

اولین شرطی که در هنگام نصب اهمیت دارد، محل قرارگیری مخزن در باغ می باشد. مخزن باید به خوبی و اصولی در مکان مورد نظر نصب شود. ابعاد و فضای تانکر در باغ را باید به خوبی اندازه بگیرید تا محل مناسب آن را فراهم کنید. نصب آن باید به گونه‌ای صورت پذیرد که لبه های تانکر به دیواره‌ها یا اجسامی برخورد نکند تا به آن آسیب وارد شود.

  • زیرسازی

زیرسازی مناسب عمر طولانی‌تری به مخزن آب شما می‌دهد. انواع زیرسازی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

ماسه‌ای و شنی: این بستر به دلیل هزینه کم آن قطعا صرفه اقتصادی خوبی دارد ولی معایبی نیز با خود به همراه دارد. هر چقدر که ماسه را سفت کنید باز هم بر اثر باران و باد، جا‌به‌جا می‌شود و بعد از مدتی می‌بینید که دیگر ماسه‌ای وجود ندارد.

خاک رس: این خاک به دلیل عدم مقاومت آن در برابر باد و باران مانند بستر ماسه‌ای مناسب نمی‌باشد.

سیمان: بستر سیمانی قطعا کمی گرانتر از دو روش قبلی است ولی اگر به درستی صورت گیرد بیشترین دوام و پایداری را برای شما به ارمغان می‌آورد. میزان ضخامت سیمان باید به اندازه‌ای باشد که مخزن به راحتی بر روی آن قرار بگیرد.

  • نصب فیتینگ و اتصالات

زمانی که می‌خواهید عمل انتقال آب یا انشعاب گیری از مخزن را انجام دهید به بوشن یا فیتینگ نیاز دارید. فیتینگ رابط بین مخزن و لوله‌های آبیاری است. جنس پلی اتیلنی و برنجی فیتینگ را می‌توانید در بازار پیدا کنید. اگر بر روی منبع سوراخی برای نصب فیتینگ وجود نداشت، باید خودتان متناسب با ابعاد آن ایجاد کنید. فیتینگ را باید 100 میلی متر بالاتر از کفی مخزن قرار دهید تا هم آب را در صورت کم بودن آن در مواقع ضروری در دسترس داشته و هم بتوانید خودتان به آن دسترسی کامل داشته‌ باشید.

  • نصب لوله

در این مرحله نصب به پایان رسیده‌ است و تنها کاری که باید کنید این است که لوله ها را در تمام باغ برپا کنید تا عمل آبیاری نهال و درختان به خوبی صورت پذیرد.

نکات مهم زیرسازی

  • سطح سیمانی باید به درستی صاف شده باشد و عاری از هرگونه سنگ و کلوخی باشد تا به بدنه مخزن فشار وارد نکند.
  • مخزن آب را بر روی دو سطحی که هم جنس نیستند قرار ندهید. برای مثال نصف مخزن روی سطح سیمانی و نصف دیگر روی سطح شنی نباشد.
  • اگر قصد استفاده از سطح ماسه یا خاک را دارید حتما روی آن چوب یا سنگ قرار دهید که کمتر جابه‌جا شود.
  • سیمان ریزی را با توری انجام دهید تا استحکام بالایی پیدا کند.

 

محل نصب مناسب تانکر در باغ

برای اینکه مکان مناسبی در باغ برای نصب تانکر پیدا کنید، باید به عوامل گوناگونی دقت کنید. عواملی مانند ابعاد و اندازه باغ، میزان سراشیبی زمین، اندازه تانکر و بسیاری از عوامل دیگر که باید با متخصصان نصب مخزن آب برای باغچه و باغ صحبت کنید تا شما را در این خصوص راهنمایی کنند. اگر زمین‌تان وسعت بسیار زیادی داشت و شما می‌خواستید تانکری بزرگ خریداری کنید حتما زمین آن را پایدار در نظر بگیرید.

نصب تانکر آب برای باغ با پمپ بهتر است یا بدون پمپ؟

زمانی که بر اساس اطلاعات لازم، مدل و میزان حجم مناسب منبع آب در باغ را انتخاب کردید، اکنون وقت آن است که انتخاب کنید بدون پمپ یا با پمپ آن را می‌خواهید. اگر مخزن بدون پمپ بخواهید نیاز به یک چهارچوب فلزی بلند دارید که در زمین جای گذاری مناسبی صورت گیرد و همچنین بتواند وزن مخزن آب را تحمل کند. اگر تانکر آب با پمپ در باغ را بخواهید، کار خود را راحت‌تر کرده‌اید، چرا که پمپ با ایجاد جریان الکتریکی و تبدیل آن به مکانیکی، آب را به تمام لوله‌‌ها می‌رساند و خیالتان نیز راحت‌تر خواهد بود.

بهترین مخزن آب برای باغ و باغچه از لحاظ جنس

مخازنی که از جنس پلی اتیلن هستند جنس بسیار بهتری نسبت به مخازن فلزی و گالوانیزه دارند. این مخازن به راحتی قابل تعمیر هستند و به علت جنس خوب آنها دیگر نگران زنگ زدگی و بو گرفتن آب نیستید. قیمت آنها به صرفه است و عایق خوبی در برابر گرما و سرما هستند. همچنین این جنس مانع اجازه ورود نور خورشید می‌شود. بنابراین قارچ و باکتری نیز در آب ایجاد نمی‌شود تا به باغ آسیب وارد کند. نصب و راه اندازی آن نیز بسیار ساده و راحت می‌باشد.

حجم مناسب مخزن آب برای آبیاری قطره ای درخت و نهال

در سال‌های اولیه آبیاری قطره ای نهال، هفته ای 10 الی 30 لیتر آب کافی می‌باشد. زمانی که نهال در حال تبدیل شدن به درخت است میزان آبیاری نیز متفاوت خواهد بود. در واقع آبیاری آن بسته به شرایط آب وهوایی متغیر خواهد بود. به صورت استاندارد شما ماهی 2 تا 4 بار را مدنظر داشته‌ باشید.

نحوه انتخاب تامین کنندگان صحیح مخزن آب کشاورزی

هنگام انتخاب مخزن آب، مهم است که اطمینان حاصل شود مواد مورد استفاده بادوام هستند یا خیر. مخزن دارای سقف هست یا خیر. بنابراین می‌توانید با مشاوران متخصص در زمینه ساخت و طراحی مخزن مشورت کنید.

 

سخن پایانی

مخزن آب در باغ معمولاً برای جمع آوری و ذخیره آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر فصلی بیاید که باران کم ببارد، یک مخزن تضمین کننده این است که شما همیشه به منبع آب دسترسی خواهید داشت. مخزن آب به شما کمک می‌کند که از هزینه‌های پرداخت قبض آب خلاص شوید چرا که با جمع‌آوری آب باران به راحتی می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید ولی در عین حال باغی زیبا داشته‌باشید‌، چرا که آب باران یک منبع عالی برای آب‌دهی به باغ و باغچه است. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید با کیفیت‌ترین منبع آب پلی اتیلن به سایت مخزن مارکت مراجعه کنید.

 

دسته‌بندی: مجله