نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی

“شیر آب آشپزخونه رو ببند تا حموم آب بیاد!” دیالوگ رایجی که در منازل آپارتمانی بسیار شنیده می‌شود و یکی از دلایل اصلی مخالفت افراد برای خرید واحد آپارتمانی است! کاهش فشار آب در طبقات بالا از قدیم الایام وجود داشته و هنوز هم در بسیاری از منازل قدیمی وجود دارد. راهکار رفع این مشکل استفاده از منبع ذخیره آب و نصب تانکر است که  آپارتمان‌های نوساز از ابتدا این مساله را مدنظر قرار می‌دهند. آپارتمان‌های قدیمی نیز به ناچار برای بهبود فشار آب این سیستم را پیاده سازی می‌کنند. پس مهم است که درباره آن بیشتر بخوانیم و اطلاعات داشته باشیم. در این مقاله ضمن بررسی آموزش نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی و بررسی روش‌های مختلف استفاده از تانکر، نکات مهم خرید این محصول را مورد بررسی قرار می‌دهیم. از این رو اگر می‌خواهید بدانید که برای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی، رعایت چه نکاتی لازم است؟ این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

محاسبه حجم مورد نیاز منبع آب آپارتمانی

افزایش جمعیت شهرنشین و عدم تناسب زیرساخت‌های تاسیسات شهری به همراه الگوی نامناسب مصرف آب باعث افت شبکه فشار آب شده و ممکن است علت بروز نشتی لوله‌ها نیز باشد. در این میان حجم مورد نیاز منبع آب آپارتمانی در تهران، به ازای هر واحد ۲۰۰ تا ۲۵۰ لیتر است. به طور کلی آشنایی با راهنمای نصب تانکر آب برای یک واحد مسکونی به دلیل کم فشاری آب در ساعات اوج مصرف ضروری بوده و در صورت قطع کامل آب باید حجم بیشتری برای آن در نظر گرفته شود. در واقع از طریق آموزش نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی به صورت مستقیم، امکان تقویت فشار آب مجتمع فراهم شده و عملکرد صحیح پمپ‌ها و دیگر اجزای ساختمان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

در این میان بر اساس اعلام رسمی شرکت آب و فاضلاب استان تهران، هر واحد به ازای یک خانواده ۵ نفره قادر است تا مخزنی با حجم ۲۵۰ لیتر را تهیه کند. از این رو یک آپارتمان 3 واحدی با فرض اینکه هر واحد ۵ نفر خانوار داشته باشد، به یک مخزن ۱۰۰۰ لیتری احتیاج دارد. البته این میزان با توجه به توصیه سازمان نظام مهندسی می‌تواند به ۱۵۰۰ لیتر نیز افزایش پیدا کند.

انتخاب مخزن آب مناسب برای واحد آپارتمانی

در صورتی که قصد تهیه پمپ و آشنایی با آموزش نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی را دارید از حجم و نوع مخزن آب اطمینان حاصل کرده و سپس خرید خود را انجام دهید. اما چه مخزنی برای واحد آپارتمانی مناسب است؟ بر این اساس مخزن آب پلی‌اتیلن یکی از بهترین گزینه‌ها برای نصب منبع ذخیره است. این محصول قیمت مناسبی داشته و از طول عمر بالایی برخوردار است. همچنین کیفیت ساخت بالایی داشته و نصب راحت و ساده‌ای دارد.

کنتور آب واحد شما به صورت تفکیک شده یا مشاع است. در صورتی که کنتور شما تفکیک شده باشد با توجه به متراژ و تعداد نفرات هر واحد، مخزن به همراه پمپ یا بدون آن نصب می‌شود. در صورت برخورداری از کنتور مشاع نیز توجه به تعداد و متراژ واحد از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال یک مجتمع 3 واحدی که هر واحد آن ۱۰۰ متر است نیازمند یک مخزن ۱۰۰۰۰ لیتری بوده و یک مخزن تحت فشار ۶۰ تا ۱۰۰ لیتری نیزمی‌تواند کافی باشد.

به هر صورت اگر قصد نصب مخزن آب برای یک واحد آپارتمان را دارید، باید سیستم آبرسانی ساختمان را مورد بررسی قرار داده و به نوع کنتور توجه کنید.‌ در واقع امکان نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی به صورت جداگانه فراهم بوده و افراد می‌توانند منبع ذخیره مورد نظر خود را در پیلوت یا اتاق تاسیسات تعبیه کنند.

به طور کلی در صورت برخورداری از متراژ بیشتر از ۱۰۰ متر مربع و داشتن 3 نفر خانوار یک مخزن ذخیره ۵۰۰ لیتری، پمپ یک اسب و منبع تحت فشار 23 لیتری لازم است. در غیر این صورت یک مخزن ۲۵۰ لیتری، پمپ نیم اسب و منبع تحت فشار 23لیتری می‌تواند کافی باشد و فشار آب مورد نیاز شما را تامین کند.

مراحل نصب مخزن آب واحد مسکونی

به طور کلی نصب منبع آب به دو روش بدون پمپ و به همراه پمپ صورت می‌گیرد. در ادامه ضمن بررسی مراحل نصب تانکر آب برای یک واحد مسکونی بدون استفاده از پمپ، شما را با هر دو روش آشنا می‌کنیم.

  • اولین مرحله برای نصب مخزن آب واحد مسکونی

در این مرحله یک مکان محکم، ایمن، صاف و تراز شده انتخاب می‌شود تا منبع بر روی آن قرار بگیرد. در صورت نصب منبع بر روی پشت بام نیز، بهتر است از مخزن پلی‌اتیلن سه لایه یا مخزن سه لایه آنتی باکتریال استفاده شود تا نور به طور مستقیم یا غیر مستقیم به منبع نرسد.

  • دومین مرحله برای نصب منبع آب واحد مسکونی

در این مرحله نصب تانکر آب برای یک واحد مسکونی باید در ارتفاعی بالاتر از تمام شیر‌های مصرفی صورت بگیرد. زیرا منبع ذخیره بدون پمپ تنها آب لوله‌هایی را تامین می‌کند که در ارتفاع پایین‌تری از مخزن قرار گرفته باشند. بنابراین در راهنمای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی بدون نیاز به پمپ، نیروی جاذبه زمین امکان ایجاد فشار کافی و ورود آب به لوله‌های مصرفی را فراهم می‌کند.

  • سومین مرحله برای نصب مخزن آب واحد مسکونی

در سومین مرحله از مراحل نصب واحد مخزن آب مسکونی و آشنایی کامل با شیوه نصب مخزن آب در منزل هر فرد، بسته شدن هر دو اتصالی موجود در بالا و پایین منبع از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی محکم بسته شدن قسمت پایین تانکر‌های پلی‌اتیلن به وسیله واشر و مهره مخصوص نیز بسیار مهم و قابل توجه است. بنابراین اتصال برنجی و استفاده از نوار تفلون بر روی دنده‌های اتصال بیرونی ضرورت دارد.

بسته شدن قسمت بالای تانکر‌های پلی‌اتیلن به وسیله واشر و مهره

  • چهارمین مرحله برای نصب مخزن آب واحد مسکونی

به هنگام نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی، شیر شناور باید درون تانکر و بالای آن نصب شده و توپی آن به سمت پایین باز و بسته شود.

نصب شناور

  • پنجمین مرحله برای نصب تانکر آب واحد مسکونی

پس از تکمیل کردن مراحل نصب مخزن آب واحد مسکونی و جای‌گذاری شیر شناور، در صورت نبود لوله کشی اصلی آب، یک انشعاب از لوله اصلی آب را تا پای تانکر کشیده و به وسیله یک سه راهی امکان اتصال یک شاخه از لوله اصلی آب ساختمان به قسمت بالای تانکر را فراهم کنید.

  • ششمین مرحله برای نصب مخزن آب واحد مسکونی

با در نظر گرفتن یک شیر برای ورودی آب در شرایط اضطراری و تعبیه یک شیر یک طرفه در قسمت ورودی آب منبع، از برگشت آب جلوگیری کرده و با استفاده از یک مغزی و بوشن، لوله مذکور را در پشت شیر شناور متصل کرده و مراحل نصب مخزن آب برای یک واحد آپارتمان را ادامه دهید.

  • هفتمین مرحله برای نصب مخزن آب واحد مسکونی

در آخرین مرحله با استفاده از والو، شیر یک طرفه به سمت داخل، مغزی و بوشن یک لوله دیگر را از قسمت پایین منبع به شیر ورودی آب ساختمان وصل کنید.

مراحل نصب مخزن آب واحد مسکونی به همراه پمپ نیز مشابه موارد گفته شده است تنها فرق آن‌ها در این است که بالاتر قرار دادن منبع از لوله‌ها ضرورت نداشته و رفع مشکل قطعی آب به همراه افزایش فشار آب صورت می‌گیرد.

نصب مخزن آب واحد مسکونی به همراه پمپ

محل مناسب نصب مخزن آب

اگر می‌خواهید بدانید که برای نصب مخزن آب در پشت بام رعایت چه نکاتی لازم است؟ بهتر است با محل مناسب نصب مخزن آب در منزل آشنا شوید. در صورتی که با مشکل قطعی برق ساختمان مواجه هستید با به کارگیری راهنمای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی در پشت بام، از نیروی گرانش و فشار ثقلی بهره‌مند شده و آب مورد نیاز خود را تامین کنید. در غیر این صورت بهتر است با انتخاب موتورخانه یا پارکینگ، منبع ذخیره آب ساختمان را در مکانی به دور از رفت و آمد قرار دهید.

به طور کلی یکی از روش‌های قدیمی و موثر، نصب منبع آب در پشت بام است که در این روش مخزن باید در ارتفاعی قرار بگیرد که حداقل فاصله ۳ متری از اولین شیر مصرفی را داشته باشد. در صورت نبود فشار آب کافی برای پر شدن منبع نیز با نصب پمپ این مشکل حل می‌شود. نصب منبع در پشت بام باعث دسترسی به آب در شرایط قطع برق شده و امکان سرازیر شدن آب به سمت لوله‌ها را فراهم می‌کند. در مقابل به دلیل قرار گرفتن در معرض مستقیم عوامل طبیعی ممکن است باعث خرابی زودتر منبع شود. (اگر قصد نصب منبع آب در پشت بام را دارید، پیشنهاد می کنیم مقاله 4 نکته مهم درهنگام نصب مخرن آب در پشت بام را مطالعه کنید.)

در صورت نادیده گرفتن شرایط مربوط به قطع برق نیز بهترین و مناسب‌ترین گزینه سطح زمین است. در این میان توجه به میزان تحمل وزن سقف اهمیت بالایی داشته و در نظر گرفتن ابعاد و گنجایش منبع و محل نصب بسیار مهم است. از طرفی استحکام منبع ضرورت داشته و استفاده از پایه باعث نصب منبع سرپوشیده با رعایت فاصله استاندارد از سطح پشت بام می‌شود.

ابزار لازم برای نصب مخزن آب

آموزش نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی به ابزار‌ خاصی احتیاج ندارد. البته افزایش ارتفاع و تراز کردن منبع آب بسیار مهم بوده و پوشش دادن کل سطح زیرین مخزن از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی با قرار دادن تکیه گاهی در زیر لوله متصل به مخزن، از وارد شدن فشار به اتصالات جلوگیری می‌شود. همچنین قرار گرفتن پایه‌ها بر روی یک سطح صاف و تراز شده در اولویت است.

در این میان مخزن آب پلی‌اتیلن برای جا به جایی و حمل و نقل مناسب نبوده و قدرت تحمل اجسام سنگین را ندارد. انتخاب محل نصب مخزن و دوری از گرمای بیش از حد یا شعله‌های آتش نیز بسیار مهم و قابل توجه است. علاوه بر این بارگیری و تخلیه مخزن پلی‌اتیلن باید با استفاده از نیروی‌های متخصص و به وسیله لیفتراک یا جرثقیل صورت بگیرد.

سخن پایانی

در این مقاله از مخزن مارکت راهنمای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی را بررسی کردیم. همچنین با پاسخ به این سوال که برای نصب مخزن آب برای یک واحد مسکونی، رعایت چه نکاتی لازم است؟ اطلاعات شما را در زمینه نصب مخزن آب در منزل تکمیل کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم با رعایت اصول و استاندارد‌های ضروری، ایمنی محیط را فراهم کرده و امکان دسترسی به آب کافی در شرایط اضطراری را فراهم کنید.

دسته‌بندی: مجله