راهنمای نحوه‌ی شست و شوی تانکر و مخزن آب

اگر شما هم برای نگهداری مایعات و مواد شیمیایی در صنایع مختلف یا مصارف خانگی از مخزن‌ها استفاده می‌کنید، یادتان باشد که اهمیت به نظافت مخزن و تمیز بودن آن اهمیت زیادی دارد. شست و شوی منبع آب یکی از کار‌های مهمی است که باید به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی مشخص و ثابت انجام شود. اما از آن جایی که به این نکته توجه نشده و شست و شوی تانکر به درستی و در زمان مناسب صورت نمی‌گیرد، مشکلاتی را به وجود می‌آورد. در این مقاله از مخزن مارکت به بررسی نحوه شست و شوی مخزن آب می‌پردازیم و تمامی نکات مورد نیاز آن را بررسی می‌کنیم.

دلایل و اهمیت شست و شوی مخازن آب

آب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده انسان است که در طول روز باید آن را به اندازه‌ای مشخص مصرف کرد. به همین دلیل تمیز و بهداشتی بودن آب آشامیدنی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید به این موضوع توجه شود. برای این کار مخازن آب باید یک سری شرایط را داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به عایق نور و حرارت بودن، عدم داشتن هیچ گونه درز و صیقلی بودن سطح داخلی آن‌ها اشاره کرد.

این شرایط کمک می‌کند تا در واقع تانکر ضد باکتری باشد و مانع از رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها در درون این نوع تانکر‌ها شد. لازم ب ذکر است که رشد جلبک و باکتری در درون آب بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین عامل آلودگی منبع محسوب می‌شود و برای شست و شوی منبع آب باید با این موضوع آشنایی داشته باشید.

در اثر تابش نور خورشید به منبع و گرما، باکتری و جلبک در درون آن رشد می‌کند، در نتیجه باید در یک محیط سرپوشیده که در معرض تابش نور خورشید نباشد مخزن را نصب نمود. شست و شو در فواصل منظم برای از بین بردن باکتری، جلبک، زنگ آهن، گل و لای، رسوب، گرد و غبار و… بسیار مهم است که در ادامه مقاله بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

چرا در مخازن آب با رسوبات زیاد، طعم آب تغییر می‌کند؟

احتمالا با این موضوع مواجه شده‌اید و یا شنیده‌اید که طعم آب در مخازن با رسوبات زیاد دچار تغییر می‌شود، اما چه چیزی دلیل این تغییر است؟ تغذیه بسیاری از باکتری‌ها از مواد معدنی رسوب کرده در درون مخازن است که همین موضوع سبب می‌شود تا بو و طعم نامطبوعی به آب اضافه شود.

با جمع‌آوری مواد رسوب کرده در درون مخزن و لایروبی آن، در واقع این مواد غذایی را از دسترس باکتری‌ها خارج کرده و از آلوده شدن منبع جلوگیری می‌شود. توجه داشته باشید که ضخامت بالایی رسوبات سبب می‌شود تا مهم‌ترین ماده آنتی باکتریال مخازن آب یعنی کلر محلول به آب نرسیده و همین رسوبات دلیل اصلی بقای طولانی مدت این باکتری هاست.

ایجاد شرایط مناسب برای بقای باکتری‌ها توسط رسوبات زیاد کف مخزن

رسوبات زیاد کف مخزن شرایط مناسبی را برای بقای باکتری‌ها در درون مخازن آب فراهم می‌کنند. اگر به هر دلیلی مواد آلی در بین این رسوبات باقی بماند، تجزیه بی‌هوازی آن‌ها منجر به ایجاد بویی نامطبوع در آب می‌شود که تا مدت‌ها از بین نمی‌رود. از طرفی رسوبات زیاد کف مخزن مانع از نفوذ گاز کلر محلول در آب شهری شده و بدین صورت این گاز وظیفه خود یعنی جلوگیری از فعالیت باکتری را نمی‌تواند به درستی انجام دهد.

برای شست و شو و تمیز کردن مخزن آب به چه لوازمی نیاز است؟

برای شست و شوی مخزن آب به یک سری وسایل از جمله پمپ کارواش خانگی، سیم ظرفشویی، برس نظافت مناسب، اسکاچ و وایتکس نیاز دارید. با استفاده از اسکاچ یا سیم ظرفشویی و یا برس نظافت می‌توان دیواره‌های داخلی تانکر یا مخزن را شست تا رسوبات را از آن جدا کرد.

کارواش خانگی چون فشار بالایی دارد می‌تواند به خوبی دیواره‌ها را از رسوب‌های به جا مانده تمیز کند. ترکیب وایتکس با آب می‌تواند فرآیند نظافت و شست و شوی تانکر را تکمیل کند و باکتری‌ها و جلبک‌های به جا مانده را از بین ببرد که در ادامه نحوه انجام این فرآیند را به صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

نحوه‌ی شست و شوی مخازن تانکر‌ها و مخازن آب

از آن جایی که فرآیند شست و شوی مخزن آب و نظافت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، حال نوبت به بررسی دقیق و مرحله به مرحله آن رسیده که در ادامه این متن نحوه انجام این کار را در دو حالت مجزا بررسی می‌کنیم.

در حالت اول به درون مخزن آب دسترسی کافی وجود دارد اما در حالت دوم نمی‌توان به درون مخزن دسترسی داشت پس در این حالت یک نفر باید به مخزن وارد شود. در این حالت از آن جایی که باید از گاز کلر و وایتکس استفاده شود، به هیچ وجه نباید درب مخزن بسته شود تا هوا به مخزن ورود و خارج شده و تنفس فرد را با مشکل مواجه نکند.

اولین حالت؛ امکان دسترسی به درون مخزن آب

در این حالت از آن جایی که به درون مخزن می‌توان دسترسی داشت، شست و شوی منبع آب و نظافت آن بهتر و کامل‌تر صورت می‌گیرد. برای این کار ابتدا در کنار تهیه وسایلی همچون وایتکس، سیم ظرفشویی، برس نظافت، اسکاچ و پمپ کارواش خانگی، اقدام به خالی نمودن مخزن آب نیز کنید. در حین تخلیه منبع می‌توانید با ایجاد تلاطم، تا حد ممکن مخزن را از رسوبات موجود تخلیه و خالی نمایید.

حال باید به درون مخزن وارد شده و با استفاده از سیم ظرفشویی، برس نظافت و یا اسکاچ کف و دیواره‌های مخزن را بشویید. پس از این که دیواره‌ها را به خوبی سابیده و رسوب‌ها را از به خوبی جدا نمودید، با استفاده از فشار آب کارواش آن‌ها را بشویید. حال نوبت به ترکیب وایتکس و آب است که به نسبت یک قاشق چای خوری وایتکس در 3.5 لیتر آب تهیه کرده و درون مخزن بریزید.

به وسیله برس نظافت آغشته به ترکیب درون مخزن را سابیده و به مدت ۲ ساعت اجازه دهید همان طور بماند. پس از گذشت این مدت زمان مجددا با استفاده از آب فشار قوی کارواش منبع را شسته و این آب را به صورت کامل تخلیه کنید. در نهایت با اطمینان از این که اثری از ترکیب درون منبع نمانده است، می‌توانید فرآیند شست و شوی تانکر را تمام کرده و آن را با آب تمیز پر کنید.

دومین حالت؛ عدم امکان دسترسی به درون مخزن آب

در مرحله اول باید مخزن ذخیره را موقتا به کمک سیستم لوله کشی بای پس از مدار خارج کرده و از آب شهری به صورت مستقیم استفاده نمایید. از آن جایی که در این روش به درون مخزن نمی‌توان دسترسی داشت و لای روبی را از نزدیک انجام داد، ابتدا باید مخزن را خالی نمود و سپس با استفاده از پمپ کارواش خانگی و فشار بالای آب دیواره‌های مخزن را سابید تا تمامی رسوبات جدا شوند.

در صورتی که به کارواش دسترسی ندارید و یا فشار کافی جهت جدا کردن رسوبات را ندارد، می‌توانید از یک جاروی دسته بلند کمک گرفته و کف و دیواره‌ها را بسابید. پس از آبکشی، حال نوبت به تهیه یک ترکیب شیمیایی تمیز‌کننده و ضدعفونی رسیده است که این محلول را با استفاده ترکیب مناسبی از وایتکس و آب می‌توان تهیه کرد.

این ترکیب را که به ازای هر صد لیتر آب، یک قاشق چای خوری محلول آب ژاول با کلر ۵ درصد یا همان وایتکس و یا در میزان کوچک‌تر به ازای هر ده لیتر آب ۵ قطره آب ژاول تهیه می‌شود را درون مخزن ریخته، درب آن را ببندید و اجازه دهید به مدت زمان ۱۲ ساعت در همین حالت باقی بماند. پس از آن به صورت کامل آب را تخلیه کرده و مخزن را بعد از این که مخزن از اثرات وایتکس پاک شده باشد با آب تمیز پر کنید.

مخازن آب و تانکر‌ها باید در چه بازه‌های زمانی مجددا شسته شوند؟

کیفیت آب ورودی به مخزن در واقع تعیین‌کننده اصلی و مستقیم بازه‌های زمانی تمیز کاری و شست و شوی مخزن آب و تانکر‌های آب است. اما اگر بخواهیم یک مدت زمان کلی را تعیین کنیم باید گفت که این کار حداقل یک بار در سال نیاز است و حتما باید انجام شود. هر چقدر که میزان سختی آب و ذرات جامد معلق در آن افزایش پیدا کند این فرآیند نیز باید بیشتر تکرار شود.

توجه داشته باشید که افزایش سختی آب و ذرات جامد معلق در آن سبب می‌شود که میزان بیشتری از رسوبات در مخزن شکل گرفته و این بازه را کوتاه‌تر و به چند بار در سال برساند. بنابراین کیفیت آب ورودی به مخزن و میزان رسوب موجود در آب، مهم‌ترین راهنما جهت تعیین میزان دفعات شست و شوی منبع آب است.

مخازن آبی که آب با کیفیت و مطلوبی در آن‌ها نگهداری می‌شود شست و شوی یک بار در سال برای‌شان کفایت می‌کند، اما در صورتی که آب درجه سختی بالایی داشته باشد باید بیشتر انجام شود. همچنین گندزدایی و شست و شوی تانکر آب و تمامی تجهیزات انتقال آب باید هر سه ماه یک بار انجام شود.

سخن پایانی

انباشته شدن رسوبات وارده شده به همراه آب و پاکسازی نکردن این مواد سبب می‌شود که رسوبات به کف و دیواره‌های مخزن چسبیده و در نهایت منجر به افت کیفیت آب مصرفی و تغییر طعم آن شود. از این رو شست و شوی تانکر و نظافت آن به قدری مهم و حائز اهمیت است که سازمان بهداشت جهانی در دستورالعمل‌های خود جهت مبارزه با بیماری‌های مسری و خطرناک به آن اشاره کرده است. بنابراین در دوره‌های منظمی، مخزن آب را شست و شو دهید و به خوبی تمیز کنید. شما می‌توانید برای خرید مخزن‌های آب کاملا بهداشتی و تولید شده مطابق استانداردهای روز دنیا با کارشناسان فروش ما در مخزن مارکت در ارتباط باشید.

دسته‌بندی: مجله