کامل‌ترین راهنمای نصب مخزن آب پلی اتیلن

یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین انواع مخازن آب، مخزن آب پلی اتیلن می‌باشد که با داشتن مقاومت و دوام فوق العاده، خود را در صدر جدول رضایت‌مندی مشتریان قرار داده است. این روزها شاهد استفاده از مخزن پلی اتیلن در بسیاری از ساختمان های مسکونی و اداری هستیم . ابعاد و مدل‌های این مخازن آب بسیار متنوع و گوناگون می باشد و این امر سبب شده است تا در هنگام خرید گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب داشته باشیم. در ادامه سعی بر آن داریم تا در مورد کاربرد و چگونگی نصب مخزن آب اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات مفید و موثر در این زمینه، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کاربرد مخازن آب پلی اتیلن به صورت عمومی

امروزه اغلب ساختمان‌های مسکونی و اداری شهرهای بزرگ به دلیل کاهش و افت فشار آب در بسیاری از ساعات روزهای هفته، مجبور به تهیه پمپ آب و مخزن ذخیره آب می‌باشند. جز این کاربرد، مراکز تولیدی و صنعتی نیز برای نگهداری و ذخیره آب و مواد معدنی غیر آبی، نیاز به تانکرهای پلی اتیلن دارند. پس از موضوع انتخاب و خرید مخازن، نکات بسیار زیادی در نصب و استفاده از مخزن‌های آب وجود دارد که لازم است رعایت شود. یکی از مهم‌ترین نکات در استفاده از مخازن آب، نصب این محصول کاربردی است. نصب مخزن امری بسیار حساس و مهم است که باید به شکل صحیح و طبق اصول تعریف شده انجام شود؛ چرا که در غیر این صورت عوارض و مشکلات ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

مخزن آب پلی اتیلن چه مدل‌هایی دارد؟

به طور کلی انواع مخازن آب پلی اتیلن به مخزن افقی، مخزن عمودی و مخزن مکعبی تقسیم بندی می‌شوند. اما در این صنعت هم رفته رفته مثل صنایع دیگر با توجه به نیازهای بازار مدل‌های جدیدی عرضه شد مثل مخازن زیرپله، مخازن قیفی، مخازن مادولار و … ما به عمومی‌ترین مدل‌های آن که مخزن آب افقی و مخزن آب عمودی است می‌پردازیم:

مخزن آب افقی

مخزن افقی با ارتفاع کم خود می‌تواند برای استفاده در مکان‌هایی که محدودیت ارتفاع دارند مناسب باشد. همچنین برای مکان‌هایی مانند پشت‌بام که سطح مقطع مخزن آب برای فشار وارد بر زمین اهمیت دارد، این مخزن می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد.

مخزن آب عمودی

با در نظر گرفتن این نکته که در نمونه مشابه مخزن افقی و عمودی از نظر کیفیت و جنس تفاوتی وجود ندارد، مخزن عمودی حمل و نقل آسان تری دارد. منبع آب عمودی با فرم استوانه ایستاده خود جای کمتری را اشغال می‌کند و برای مکان‌هایی که محدودیت فضا دارند انتخاب مناسب‌تری می‌تواند باشد.

چرا نصب مخزن  آب پلی اتیلن مهم است؟

همان طور که در بخش قبلی نیز به این موضوع اشاره شد، نصب مخزن آب یکی از گام‌های بسیار حساس در استفاده از مخزن ذخیره آب می باشد که بایستی در نصب آن تمام نکات لازم را رعایت کنید. شما می‌توانید با درخواست کمک از افراد با تجربه و حرفه ای در این زمینه، مخزن خود را به شکل صحیح و استاندارد نصب کنید. با توجه به ابعاد مخزن  و محل قرارگیری آن می‌توانید طرحی را برای نصب تانکر آب خود داشته باشید تا طبق آن عمل نمایید.

در بسیاری از ساختمان ها منبع آب بر روی پشت بام واقع می‌شود که نصب این روش بسیار راحت‌تر خواهد بود. در حالت کلی باید تمام نکات ایمنی و استاندارد را در حین نصب تانکر آب رعایت فرمایید تا متحمل هزینه های کلان و مشکلات ناگوار نباشید. اگر قصد دارید خودتان مخزن آب را نصب کنید بهتر است که قبل از نصب دفترچه راهنمای مربوط به نصب آن را مطالعه فرمایید. پیشنهاد ما به شما این است که خرید مخزن آب را از مجموعه شناخته شده‌ای مثل مخزن مارکت انجام دهید تا نصب آن هم برای شما توسط افراد حرفه‌ای  و با تجربه انجام شود.

 

محل مناسب و مراحل نصب مخزن آب

در برخی از ساختمان‌ها از قبل مکانی برای نصب و قرار دادن مخزن آب طراحی شده که به آن مکان به اصطلاح اتاق تاسیسات گفته می‌شود؛ این اتاق مراحل نصب را راحت خواهد کرد، چرا که دیگر نیاز به پیدا کردن مکان مناسب و تراز شده نیست. سعی کنید تمام لوله های اتصالی از جمله لوله‌های ورودی و خروجی در معرض دید باشند. تاکید بر این نکته به دو دلیل است:

  •  در صورت به وجود آمدن مشکل، لوله‌ها به راحتی در دسترس باشند و سریع‌تر بتوان اقدامی را انجام داد.
  • در صورت پنهان بودن امکان آسیب دیدن لوله‌ها بیشتر خواهد چرا که در معرض دید نخواهد بود.

بهتر است که قبل از نصب منبع آب، نقشه ای را ترسیم نمایید که با داشتن نقشه زودتر به ایرادهای نصب پی برده و آن‌ها را رفع کنید. همچنین می‌توانید برای ترسیم نقشه مربوطه از افراد ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

روش‌های نصب صحیح مخزن آب

روش‌های متفاوتی برای نصب مخزن وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به مکان نصب و مساحتی که مورد نیاز است، منبع آب خود را نصب نمایید. با نصب صحیح منبع آب، عمر مفید آن را ضمانت می‌کنید.

  • نصب مخزن آب بر روی زمین

این روش رایج‌ترین روش نصب تانکر آب است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته اصلی که در استفاده از این روش وجود دارد، تراز بودن سطحی ست که قرار است تانکر آب بر روی آن قرار بگیرد. بنابراین قبل از انجام مراحل نصب، بهتر است که از تراز و هموار و یکنواخت بودن سطح مورد نظر اطمینان حاصل کنید.

نصب مخزن آب بر روی زمین

 

  • نصب مخزن آب به صورت هوایی

در برخی از مناطق مخازن آب را در ارتفاعات بسیار بلندی نصب می‌کنند که برای این روش باید فندانسیون مناسب و ایمنی را طراحی کرد. فشار آب در این روش بسیار زیاد است، چرا که ارتفاع تاثیر مثبتی بر روی فشار آب خواهد داشت. به ازای هر 10 متر اختلاف ارتفاع، ۱ بار یا 13٫۵ پی اس آی فشار ایجاد می شود. می توانید برای اطلاعات بیشتر مقاله انتخاب و آماده سازی محل نصب استاندارد مخزن آب  را مطالعه کنید.

نصب مخزن آب به صورت هوایی

نکات مورد توجه در نصب مخزن آب

از آن جایی که نصب مخازن آب یک کار تخصصی بوده، توصیه می‌شود که بهترین و باکیفیت‌ترین مخزن آب را جهت استفاده و نصب خریداری نمایید. یکی از بهترین مدل‌های منبع آب، مخزن آب پلی اتیلن می‌باشد که با داشتن مقاومت بسیار بالا و همچنین نصب راحت می تواند گزینه بسیار ایده آلی برای خرید شما باشد. شما می‌توانید فیلترهای مورد نظر خود را در ورودی آب مخزن نصب کنید که در این صورت تعویض و تمیز کردن فیلترها نیز به راحتی امکان پذیر خواهد بود. در ادامه به نکاتی که باید در نصب منبع آب رعایت شود اشاره می‌کنیم:

  • از یخ زدگی پمپ در فصول سرد جلوگیری نمایید
  • بازدیدهای ادواری از مخزن و تاسیسات را جدی گرفته و به هیچ وجه فراموش نکنید
  • در صورت نیاز با توجه به ابعاد مخزن‌تان می‌توانید پایه مخزن مناسبی را تدارک ببینید
  • قطر فیتینگ و لوله خروجی از مخزن می بایست برابر یا بیشتر از ورودی پمپ آب باشد
  • توصیه می‌شود پمپ و مخزن را در یک مکان بسته و سرپوشیده مانند اتاق تاسیسات نصب کنید
  • مخزن را در مکانی که به دور از جریان الکتریسیته باشد نصب کنید تا مانع از وقوع اتفاقات ناگوار شوید.
  •  قبل از نصب محل نصب مخزن را مشخص کنید، طبیعتا این مکان باید پاسخگوی ابعاد و اندازه مخزن‌تان باشد.

 

اگر مخزن پلی اتیلن دارید باید با این عناوین آشنا باشید:

  • هد پمپ

ارتفاع روی انتخاب نوع پمپ بسیار موثر است. برای مثال اگر میزان ارتفاع مرتفع ترین شیر آب ساختمان شما تا 10 متر است، یک پمپ جتی یک اسب یا بشقابی یک اسب معمولی، برای رفع نیازهای شما کافی خواهد بود. برای ارتفاعات بین 22 تا 30 متر پمپ های جتی یا بشقابی ۲ اسب یا بیشتر گزینه های مناسبی خواهند بود.

  • دبی پمپ مخزن آب

دبی پمپ به نرخ سیالی می‌گویند که پمپ مخزن می‌تواند در یک زمان معین از خود عبور دهد. این فشار در لیتر در هر دقیقه اندازه گیری می‌شود و هرچه عدد به دست آمده بزرگتر باشد، نشان دهنده توان بیشتر پمپ برای عبور آب در یک زمان معین است. میزان قابل قبول دبی پمپ 10 تا 20 لیتر بر دقیقه برای یک خانه کوچک ، 20 تا 30 لیتر بر ساعت برای یک آپارتمان چند واحدی، 30 تا 50 لیتر بر ساعت برای یک آپارتمان بزرگ و 50 تا 90 لیتر بر ساعت برای یک مجتمع بزرگ است.

  • سر و صدای مخازن پلی اتیلن

گاهی پیش می‌آید که پمپ ها پر سر و صدا هستند و ممکن است باعث ناراحتی شوند، این در حالیست که تمامی مخازن دارای پمپ سر و صدا دارند اما میزان آن مهم است. از این رو توصیه می‌کنیم که مشخصات دسیبل مربوط به پمپ را بررسی کنید. برای کاهش میزان سر و صدا، پمپ ها می‌توانند تحت پوشش ویژه طراحی شوند که ممکن است بیش از حد باعث گرم شدن موتور پمپ شود در حالی که به طور قابل توجهی باعث کاهش سطوح سر و صدا می‌شود. به طور کلی عوامل مختلفی می‌تواند باعث سر و صدای پمپ‌ها شود، از جمله اتصال نامناسب قطعه ها، تراز نبودن، سفت بودن بیش از اندازه پیچ و مهره ها و … که باید آن را شناسایی کرد و راهکار مناسب برای تعمیر را انتخاب کرد. به طور کلی پمپ های بشقابی کم سر و صدا تر از پمپ های جتی هستند.

  • مصرف انرژی

هنگام انتخاب یک پمپ توجه به میزان انرژی مصرفی پمپ ضروری است. در بعضی موارد انتخاب پمپ های بیش از حد پر قدرت می‌تواند هزینه‌های الکتریکی و برق مصرفی را به شدت بالا برده و هزینه های سنگینی تحمیل کند؛ بنابراین اهمیت دارد پمپی انتخاب کنید که نیازهای شما را به خوبی پاسخگو باشد و همچنین مصرف برق منطقی و قابل قبولی برای ساکنین به همراه آورد. پیشنهاد می‌شود مقاله ی راهنمای خرید و نصب پمپ آب خانگی را مطالعه کنید.

  • حداکثر ارتفاع انتقال آب

این موضوع بیان کننده میزان ارتفاعی است که پمپ می تواند آب را به سمت بالا حمل کند. برای محاسبه حداکثر ارتفاع انتقالی شما باید میزان ارتفاع کلی مبدا انتقال تا مقصد را بدانید و عدد آن را به عدد مسافتی که نیاز است پمپ آب را فشار دهد اضافه کنید. برای مثال اگر شما ۵۰ متر طول لوله کشی‌تان است و همچنین در نهایت آب را به ارتفاع ۲۵ متر برسانید، باید پمپی با حداکثر ارتفاع انتقال ۳۰ متر انتخاب کنید. یعنی هر ۱۰ متر طول به صورت افقی به اندازه یک متر بالا رفتن آب از پمپ انرژی می گیرد. البته هر چه تعداد زانویی و پیچ و خم بیشتر باشد، توان بیشتری از پمپ برای غلبه بر اصطکاک نیاز دارد.

  • قابلیت اطمینان و کیفیت

پمپ های مختلف با درجات متفاوت کیفیت در بازار وجود دارد، از جمله آن می‌توان نمونه های بسیار ارزان تا بسیار گران را نام برد. بهتر است با صرف نظر از قیمت پمپی انتخاب کنید که در درجه اول از اجزای کیفی مناسبی ساخته شده باشد و صد در صد پاسخگوی نیازهای مورد نظر شما باشد.

  • ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش

انتخاب یک نام تجاری که ضمانت را ارائه می‌دهد راه خوبی برای حفاظت از خرید شماست. معمولا اکثر تولید کنندگان پمپ آب خانگی را با ضمانت های ۱ ساله ارائه می‌دهند. با این حال خرید پمپ از فروشگاه‌های معتبر جهت اطمینان از دریافت خدمات پس از فروش ضروری است. در انتها توصیه می‌شود هنگام انتخاب پمپ آب خانگی عملکرد، طول عمر و قیمت تمام شده در طولانی مدت را ارزیابی کنید و در رابطه با شرایط و خدمات پس از فروش و گارانتی نیز اطلاعات کامل کسب کنید. مخزن مارکت مخزن پلی اتیلن همراه با پمپ آب همراه با ضمانت‌نامه به شما ارائه می‌دهد.

اقلام مورد نیاز برای نصب مخزن آب

  • ست کنترل یا مخزن تحت فشار به همراه فشارسنج مکانیکی یک عدد
  • دو عدد شیر یک طرفه (اگر از ست کنترل یا اتومات های الکترونیکی استفاده شود یک عدد کافی است)
  • پنج عدد شیر فلکه
  • لوله و اتصالات
  • مخزن ذخیره آب پلی اتیلن
  •  فیلتر برای پیش تصفیه آب ورودی به مخزن
  • پمپ آب

اقلام مورد نیاز برای نصب مخزن آب

نحوه نصب پمپ آب خانگی

در ساختمان‌هایی که نصب مخزن و پمپ قبلا در آنها پیش‌بینی شده است، معمولا مکانی به نام اتاق تاسیسات به این امر تخصیص یافته است که لوله کشی ورودی و خروجی به آن از قبل انجام شده است. در صورت عدم پیش بینی چنین فضایی در ساختمان، می بایست با مشاوره یک کارشناس تاسیسات مکان مناسب را برای این امر پیدا کنید . مکان انتخاب شده میبایست فضای کافی برای نصب مخزن و پمپ را داشته باشد و امکان لوله کشی از ورودی آب ساختمان به این تاسیسات و همچنین امکان اتصال خروجی تاسیسات نصب شده به لوله کشی ساختمان را داشته باشد.

  • ویژگی های سطح بنا و مکان نصب مخزن

مکان نصب مخزن باید کاملا صاف و یکدست باشد و قبل از قرار دادن مخزن روی سطح مورد نظر، آن مکان از هر گونه سنگریزه کاملا تمیز شده باشد. هم چنین موتورهای الکتریکی در مکان‌های سرپوشیده و سایه کمتر داغ شده و احتمال سوختن قطعات الکتریکی آنها کاهش می‌یابد. مکان نصب پمپ می بایست سرپوشیده بوده و حتی الامکان در ارتفاع پایین‌تری از مخزن باشد (در صورت لزوم مخزن با کمک پایه استاندارد کمی مرتفع‌تر از پمپ نصب شود ). پمپ باید در محل نصب خود کاملا فیکس شود. مکانی که برای قرار دادن مخزن انتخاب می‌کنید باید دارای استحکام فیزیکی مناسبی باشد؛ چرا که مخازن پلی اتیلن پس از پر شدن با آب بسیار سنگین خواهند شد و بار زیادی ایجاد خواهند کرد. اگر قصد دارید مخزن پلی اتیلن را به هر دلیلی روی پشت‌بام نصب کنید به یاد داشته باشید مکانی را باید انتخاب کنید که تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد. مانند خرپشته و یا با تقسیم حجم ذخیره در چند مخزن کوچکتر وزن آب را در پشت بام پخش کنید؛ در هر صورت توصیه می‌کنیم با یک مهندس عمران یا معمار مشورت نمایید.

  • محل خروجی‌ها

می بایست خروجی سرریز آب از مخزن با کمک لوله کشی به مکانی ایمن هدایت شود که خروج آب از آن در معرض دید باشد و محل خروجی از تاسیسات برقی فاصله داشته باشد. در مواقعی که شیر کنترل سطح ( مانند فلوتر ) درست عمل نکند آب سرریز شده در صورت هدایت نادرست می‌تواند به تاسیسات برقی صدمه بزند و اگر در معرض دید نباشد موجب هدر رفتن طولانی مدت آب شود.

  • حداقل دمای محیط

در مکان هایی که دما به زیر صفر می‌رود، حتما لوله‌ها و کاسه پمپ را با عایق پیچی و در صورت لزوم با کمک سیستم deicing از یخ زدگی محافظت نمایید. از آنجایی که لرزش پمپ هنگام کارکرد به مرور می‌تواند از طریق لوله ها به اتصال خروجی مخزن منتقل شود و آن را از آب بند خارج کند، حتما در مسیر لوله کشی بی پمپ و مخزن از لرزه گیر استفاده کنید.  بهتر است پمپ و مخزن پلی اتیلن را حتی الامکان نزدیک به یکدیگر و در مکانی سرپوشیده قرار دهید؛ چرا که مخازن پلی اتیلن اگر در برابر تابش اشعه فرا‌بنفش نباشند عمر خیلی بیشتری خواهند داشت.

در زیر طرح شماتیک لوله کشی برای نصب مخزن و پمپ ارائه شده است. توجه فرمایید مطابق نقشه زیر حتما مسیر لوله کشی Bypass یا کنار گذر را اجرا کنید . به این ترتیب در مواقع قطع برق و یا هنگامی که پمپ کار نمی‌کند، آب با فشار طبیعی شبکه در دسترس خواهد بود. همچنین در صورت کافی بودن فشار شبکه آب شهری، پمپ روشن نخواهد شد و باعث کاهش استهلاک آن و همچنین کاهش مصرف برق در ساختمان می‌گردد.

سخن پایانی درباره نصب مخزن پلی اتیلن

ذخیره سازی آب مخازن پلی اتیلن اشکال مختلفی داشته و بسته به محوطه و فضای در دسترس و میزان حجم آب مورد نیاز می‌توانید دست به انتخاب و خرید بزنید. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، بهتر است محل نصب مخزن پلی اتیلن در محوطه بسته و به دور از نور آفتاب باشد. همچنین در محل انتخابی، فضای مورد نیاز برای سرویس‌های دوره ای باید وجود داشته باشد. هم چنین بهتر است مخزن آب پلی اتیلن به گونه ای نصب شود که شیرهای ورودی و خروجی آن دسترسی برای تعمیرات داشته باشند. برای مشاهده محصولات بیشتر به سایت مخزن مارکت مراجعه فرمایید.

 

دسته‌بندی: راهنما, مجله