همه چیز در مورد مخزن آب تاشو

بشر طی چند سال گذشته به دلایل مختلفی مانند گرم شدن زمین، با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند. در این مسیر راه‌های مختلفی را برای صرفه جویی در مصرف آب امتحان کرده است، یکی از این راه‌ها استفاده از مخزن آب است که در مقاله‌های زیادی در مخزن مارکت به آن پرداخته‌ایم. استفاده از مخزن آب تاشو نیز یکی از روش‌های ذخیره‌سازی آب است. در صورت خرید این منبع، می‌توانید آب را در مدت زمان محدودی ذخیره کنید. از نظر بسیاری از استفاده‌کنندگان و فروشندگان، امکان جابجایی آسان این مدل منبع آب مهم‌ترین مزیتی است که منبع منعطف برای شما خواهد داشت. البته در زمان قرار دادن آن روی سطح زمین از صاف بودن و همچنین عدم وجود هر گونه شی تیز یا برنده مطمئن شوید. در این مقاله از مخزن مارکت همراه ما باشید تا شما را با مخزن آب تاشو و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

منظور از مخزن آب تاشو چیست؟

منظور از مخزن آب تاشو، منبع آبی با قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار بالا است. زمان استفاده و پر کردن این منبع آب تاشو به بستر مناسبی نیاز‌ دارید تا پس از پر شدن آن، به بخشی از آن فشار وارد نشود و در نهایت این مسئله باعث پارگی مخزن نشود. البته این بستر باید تراز، فاقد جسم برنده و صاف باشد.

مطمئنا هنگام خرید این منبع آب، فروشنده به شما بیان می‌کند که بهترین مکان جهت آبگیری مخزن، سطح صاف و سیمانی یا زمین‌های پوشیده از ماسه است. برای تخلیه آب مخزن دقیقا مانند آبگیری آن، به دقت و حوصله زیادی نیاز دارید. زیرا با حوصله به خرج دادن هنگام تخلیه آب، مخزن قابل تا کردن می‌شود.

مشخصات مخازن آب تاشو

انتخاب مخزن آب منعطف به دلیل ویژگی‌های مثبتی که دارد، می‌تواند به راحتی نیاز شما را برطرف کند. این مشخصات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • عمر و ماندگاری طولانی به دلیل انعطاف‌پذیر بودن
  • امکان ذخیره آب و دیگر مایعات
  • عدم تغییر بو و مزه آب ذخیره شده در مخزن
  •  کم شدن هزینه انبار کردن و حمل و نقل به دلیل حجم کم

کاربرد منبع آب منعطف

تولیدکنندگان منبع آب و بسیاری از کارشناسان، استفاده از این منابع منعطف آبی را توصیه می‌کنند. مطمئنا کاربردی بودن مخازن آب تاشو تاثیر بسیار زیادی بر پیشنهاد این افراد دارد. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد‌های منبع آب منعطف شامل موارد زیر می‌شود:

  1. در صورت نیاز می‌توانید این مخازن را آبگیری کرده و سپس در پشت‌بام یا انباری مجتمع مسکونی خود قرار دهید تا در زمان نیاز و قطعی آب، از آن استفاده کنید.
  2. بسیاری از مهندسان ساخت و ساز هنگام ساخت پروژه‌های ساختمانی خود از این منابع برای ذخیره آب استفاده می‌کنند.
  3. از مهم‌ترین کاربرد‌های منابع آب تاشو می‌توان به استفاده از این مدل منبع‌ها در زمین‌های کشاورزی اشاره کرد. کشاورزان با خرید این منابع و ذخیره‌سازی آب می‌توانند از هدر رفتن آن جلوگیری کنند. همچنین در صورت نیاز به آب مخزن با توجه به حمل و نقل آسان، جابه جایی آن نیز امکان‌پذیر است.
  4. عشایر برای نگهداری یا ذخیره آب شرب خود و دام‌ها می‌توانند از مخزن آب تاشو استفاده کنند.
  5. در زمان مسافرت به ویژه خارج از شهر، این منبع آب را با خود ببرید تا به واسطه استفاده از آن، نیازتان به آب را برطرف کنید.

مزایای مخزن آب منعطف

مخازن آب تاشو مزیت‌های بسیاری دارند و مطمئنا با مشاهده این مزیت‌ها، شما نیز ترغیب می‌شوید از این مدل مخزن‌ها استفاده کنید. از مهم‌ترین مزیت‌های این مخازن، امکان استفاده از آن در حداکثر دمای ۷۰ درجه سانتی گراد تا حداقل دمای ۳۰- درجه سانتی گراد است. اگر این مخزن برای مدت زمان طولانی در هوایی با دمای زیر صفر درجه باقی بماند، آب داخل آن آرام آرام یخ می‌زند. از دیگر مزیت‌های مخزن‌های آب منعطف می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  • منبع آب از نوع تاشو وزن کمی دارد. بنابراین امکان جابه جایی و همچنین انبار کردن آن برای شما بسیار آسان خواهد بود.
  • این مخزن آب به دلیل نوع متریال استفاده شده در برابر زنگ زدگی مقاومت بسیار زیادی دارد.
  • در صورت خرید این مخازن و انبار کردن آن‌ها، باید هزینه کمی برای نگهداری یا انبار کردن آن‌ها در نظر بگیرید.
  • فروشندگان منابع آب، مدل تاشو را به‌عنوان منبعی قابل استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف معرفی می‌کنند.
  • از دیگر مزیت‌های انتخاب این منبع آب، مقاومت بسیار زیاد آن در برابر ضربه است.

معایب منابع آب تاشو

با وجود تمام مزیت‌های منبع آب منعطف، این مدل از منابع آب معایب متعددی نیز دارند. از مهم‌ترین معایب این منابع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فروشنده در زمان خرید این منبع، به شما توضیح می‌دهد که استفاده و نصب مخزن آب تاشو در هر سطحی امکان‌پذیر نیست.
  2. قیمت منابع آب تاشو نسبت به منبع آب پلی‌اتیلن، بسیار بالا است.
  3. مدت زمان فرایند تخلیه آب در مخازن آب تاشو بسیار طولانی بوده و باید منتظر بمانید.
  4. از مهم‌ترین معایب منبع آب منعطف می‌توان به عدم مقاومت در برابر اشعه خورشید و ‌اشیا نوک تیز اشاره کرد.

در صورتی که می‌خواهید مخازن آب منعطف را بخرید، بهتر است که مزایا و معایب آن را با هم در نظر بگیرید. سپس با توجه به معایب و مزایای گفته شده، تصمیم بگیرید که آیا خرید مخزن آب تاشو برای شما کاربردی است یا خیر. در این صورت با توجه به نیاز و کاربری مورد نظر خود، بهترین نوع مخزن آب را انتخاب کنید.

کلیدی‌ترین نکات در رابطه با مخازن آب منعطف

با توجه به گران بودن مخزن آب منعطف و نیاز شما به آن، باید برای حفظ و نگهداری آن تمام تلاش خود را به کار بگیرید. مهم‌ترین نکات در رابطه با نگهداری و استفاده از مخازن آب تاشو شامل لیست زیر می‌شود:

  • مخزن‌های آب منعطف به گونه طراحی و ساخته شده‌اند که فرد خیلی راحت می‌تواند روی آن راه برود. البته در صورت مرطوب یا خیس بودن قسمت بیرونی منبع آب، از راه رفتن روی آن خودداری کنید. زیرا احتمال لیز خوردن شما، بسیار بالا است.
  • در صورتی که مخزن آب را در محیطی باز قرار می‌دهید و احتمال دارد حیوانات در اطراف آن رفت و آمد داشته باشند، حتما دور تا دور مخزن‌ها را دیوار کشی کنید.
  • مخزن آب منعطف را در کنار اجسام برنده و تیز مانند چاقو یا شیشه شکسته قرار ندهید. زیرا با وجود این مواد، احتمال پارگی مخزن بسیار زیاد است.
  • به منظور رعایت بهداشت و حفظ سلامتی خود، مخازن آب را در دوره‌های منظم تمیز کنید. بهترین راهکار برای تمیز کردن، استفاده از کلر ضدعفونی‌کننده یا ماده سفید‌کننده وایتکس است. در این روش تمیزکاری، کافی است که چند بار وایتکس یا کلر را در درون مخزن ریخته و سپس با آب آن را پر و خالی کنید.
  • معمولا منبع آب منعطف، یک شیر تخلیه دارد. به منظور جلوگیری از یخ زدن این شیر تخلیه می‌توانید دور آن را با پشم شیشه بپوشانید.
  • مخزن آب منعطف امکان تحمل سرما تا ۳۰- درجه سانتی گراد را داشته و در صورتی که مخزن برای مدت زمان طولانی در هوای سرد قرار بگیرد، احتمال یخ زدگی آب درون آن بسیار است. بنابراین بهترین راه حل در چنین شرایطی، خالی کردن مخزن از آب است.

سخن پایانی

منبع آب تاشو به دلیل نوع طراحی و ساخت، این امکان را به شما می‌دهد تا میزان بسیار زیادی آب را ذخیره کنید. همچنین به دلیل مواد استفاده شده هنگام تولید، این مخازن از مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه برخوردار هستند. بنابراین با خرید این منابعی آبی و استفاده از آن‌ها می‌توانید حجم زیادی از آب را بدون از دست دادن کیفیت، ذخیره کرده و در مواقع اضطراری، از آب درون آن استفاده کنید. شما می‌توانید برای خرید مخزن آب تاشو از مخزن مارکت با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

دسته‌بندی: مجله