مهم‌ترین دلیل برتری مخزن پلاستیکی نسبت به مخزن فلزی

امروزه بهترین روش برای نگهداری آب، مخازن هستند. مخازن انواع مختلفی دارند که از جمله بهترین آن‌ها، مخزن فلزی یا پلاستیکی و پلی‌اتیلنی است. ممکن است برای تهیه مخازن برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که مخزن فلزی بهتر است یا پلاستیکی؟ پاسخ به این سوال آنقدرها هم آسان نیست و نیاز به بررسی و مقایسه دقیق این دو مخزن دارد. به طور کلی مخازن پلاستیکی نسبت به مخازن فلزی برتری‌های بیشتری دارند. در این مقاله قصد داریم تا این دو منبع آب را با هم مقایسه کنیم و همچنین دلایل برتری مخزن پلاستیکی نسبت به مخزن فلزی را بگوییم. پس اگر شما هم قصد خرید مخزن را دارید و برای خرید نوع آن سردرگم هستید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مقایسه مخزن فلزی و مخزن پلاستیکی

به طور کلی تانکر فلزی یا پلاستیکی تفاوتی ندارند؛ چرا که هر دو از مهم‌ترین مخازن نگهداری آب هستند. مواد به کار رفته در این دو مخزن شایستگی و ضعف‌های مخصوصی دارد.

اصلی ‌ترین دلایل برتری تانکر پلاستیکی نسبت به فلزی

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت و برتری تانکر پلاستیکی نسبت به تانکرهای فلزی تنوع بالای آن است. همانطور که می‌دانید، نگهداری آب در تانکرهای فلزی به صورت طولانی مدت امکان پذیر نیست و‌ ممکن است که کمی بوی نامطبوع و‌ رنگ ویژه‌ای بگیرد.
از نظر مقاومت تانکرهای فلزی کمی عملکرد بهتری نسبت به تانکرهای پلاستیکی دارند ولی وزن و حجم بسیار بالای آن و حمل‌و نقل بسیار سخت موجب چشم پوشی از این مزیت می‌شود.

تنوع جنس و ابعاد در تانکرهای پلاستیکی بسیار بالا است و در هر ابعادی شما می‌توانید تانکر پلی‌اتیلن مورد نظر خود را تهیه کنید. بنابراین چه در مصارف صنعتی و چه در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از نظر طول عمر تا ۳۰ سال می‌توانند صحیح و سالم باقی ‌بمانند. منابع فلزی با اینکه طول عمر بیشتری دارند، اما نیاز به مراقبت و پاکسازی سالیانه هم دارند و به نوعی استفاده از آن سختی زیادی دارد. این در حالی است که منبع پلاستیکی نسبت به فلزی به مراقبت و نگهداری خاصی نیاز ندارد.
برای جلوگیری از ورود آلودگی به منبع پلاستیکی بهتر است که از منابع پلی‌اتیلنی درب بسته استفاده نمایید. همچنین بهتر است که روی آن سایه‌بان بیندازید تا نور خورشید وارد منبع نشود. امروزه تقریبا همه منابع دارای حفاظ و لایه محافظتی هستند که از ورود نور خورشید و دیگر باکتری و آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند.

 

هر یک از مشتریان با توجه به نیازهای فردی خود منبع مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. از جنبه‌های مختلف می‌توان این دو مخزن را با هم مقایسه کرد که در ادامه به مقایسه مخزن فلزی و پلاستیکی می‌پردازیم.

  • طول عمر مخزن فلزی یا پلاستیکی:

طول عمر مخازن پلی‌اتیلنی یا پلاستیکی معمولا بین ۱۵ تا ۲۵ سال است. سرویس و نگهداری مناسب از این مخازن موجب شده تا طول عمر آن‌ها افزایش یابد. اشعه‌ ماورا بنفشی که در ساخت مخازن پلاستیکی یا پلی‌اتیلنی استفاده می‌شود، از شکننده و تجزیه شدن این مخازن جلوگیری می‌کند.

در مقابل مخازن پلاستیکی، مخزن‌های فلزی هستند که مقاومت بسیار بیشتری در مقابل اجسام تیز و برنده دارند. طول عمر مخازن فلزی هم  تقریبا تا ۲۵ سال بوده و تا مدت زمان بسیار زیادی مقاوم هستند. اما نگهداری از مخازن فلزی شروط زیادی دارد. مخزن‌های فلزی به شرطی که در آن‌ها از حلال‌های خورنده همچون آب شور یا آب کلردار استفاده نشود، تا مدت بسیار زیادی عمر می‌کنند. اما در مخازن پلاستیکی هر نوع موادی بدون هیچ محدودیتی نگهداری می‌شود.

  • کاربرد مخزن پلاستیکی و فلزی:

از مخزن‌های پلاستیکی در صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی، سموم دفع آفات، صنعت متالوژی و …. استفاده می‌شود. مخزن‌های پلاستیکی برای تامین و ذخیره آب آشامیدنی در مناطق کوچک و ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های مخازن پلاستیکی، واکنش ناپذیری آنان است که می‌توان برای استفاده از محلول‌های خورنده و اسیدهای معدنی و تمیز کننده هم استفاده شود. پس کاربرد مخزن‌های پلاستیکی بسیار بیشتر از مخازن فلزی است.

در صورتی که مخازن تیتانیوم و فولاد به سرعت با مواد اسیدی واکنش می‌دهند و مخزن دچار سوراخ و شکاف می‌شود. مخزن‌های فلزی نیز که معروف‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها مخزن استنلس استیل است، برای تولید و ذخیره آب در مناطق صنعتی استفاده می‌شود. مخزن فلزی در صنعت کاربرد بسیاری دارد و مانند مخزن پلاستیکی یک انتخاب مناسب برای ذخیره آب است، اما محلول‌های اسیدی همچون اسید کلریدریک، اسید سولفوریک و … را نمی‌توان در آن ذخیره کرد و همچنین کاربرد آن هم محدودتر از مخزن پلاستیکی است.

  • حمل‌ونقل تانکر پلاستیکی یا فلزی:

یکی دیگر از مواردی که برای این دو نوع مخزن مطرح است، وزن و نحوه حمل و نقل آن است. تخلیه و حمل‌ونقل مخزن‌های پلاستیکی راحت‌تر از مخزن‌های فلزی است، زیرا حجم و وزن مخزن‌های پلاستیکی کمتر است. تانکرهای پلاستیکی به وسیله تریلرهای مسطح جابه‌جا می‌شوند.

در حالی که برای مخزن‌های فلزی به دلیل وزن و حجم بالا امکانات ویژه‌تری برای حمل‌ و نقل نیاز است. از آنجایی که وزن این مخازن بیشتر بوده، پس هزینه بیشتری هم بابت جابه‌جایی آن صرف می‌شود. از نظر هزینه هم جا‌به‌جایی تانکرهای پلاستیکی به صرفه‌تر و راحت‌تر است.

  • ظرفیت مخزن پلاستیکی و فلزی:

مخزن‌ها ظرفیت‌های متفاوتی دارند. مخزن‌های پلاستیکی ظرفیتی حدود ۱۰۰ لیتر تا ۳۰ هزار لیتر آب را دارند. اقتصادی‌ترین گزینه برای ذخیره آب، منابع پلاستیکی حدود پنجاه هزار لیتر است.

مخزن‌های فلزی به خصوص مخازن فولادی ظرفیت‌های بسیار بیشتری نسبت به مخزن‌های پلاستیکی دارند که اغلب برای اهداف خاصی استفاده می‌شوند. محدودیت مخازن فلزی در ظرفیت‌های کم است که مخزن پلی اتیلن این محدودیت را ندارد. مخزن‌های فلزی ظرفیتی تا حدود ۲۵۰ هزار لیتر را دارند.

مزایای استفاده از مخزن‌ پلاستیکی نسبت به مخزن فلزی در صنایع مختلف

  • نصب و راه اندازی مخازن پلاستیکی بسیار راحت می‌باشد. در صورتی که حجم مخازن سفارشی کم یا زیادتر از حد معمول باشد، می‌توان در محل نصب با تجهیزات کم، اندازه آن را تغییر داد و نیازی به جا‌به‌جایی مجدد و حمل و نقل این مخزن نیست.
  • یکی دیگر از مزایای مخزن پلاستیکی، مقاومت در برابر زلزله است. با توجه به این که مخازن پلاستیکی انعطاف پذیری بالایی دارند، در وقایعی همچون زلزله عملکرد بهتری دارند و کمتر دچار صدمه و آسیب می‌شوند.
  • از نظر بهداشتی نیز مخزن پلاستیکی در سطح بالاتری از مخزن فلزی قرار دارد. زیرا پلی‌اتیلن ماده‌ای غیر فعال بوده و با مواد مختلف، واکنش نمی‌دهد. حتی پس از گذشت زمان زیادی هم آب درون این مخازن از نظر بو و رنگ تغییری نمی‌کنند.
  • در مناطق مرطوب بهترین گزینه برای نگهداری آب مخزن‌های پلاستیکی است. زیرا هیچ گونه خوردگی و‌ زنگ زدگی بر روی سطوح مخزن‌های پلاستیکی ایجاد نمی‌شود.
  • از نظر قیمت، مخزن‌های‌ پلاستیکی بسیار مقرون به صرفه هستند. از آنجایی که هزینه ساخت، حمل‌ونقل، نیروی انسانی و … در ساخت مخزن پلاستیکی کمتر است، می‌توان نتیجه گرفت که به‌ طور کلی از نظر قیمت مخزن‌های پلاستیکی در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرند.
  • یکی از مهم‌ترین مزیت تانکرهای پلاستیکی، ضد نشت بودن آن‌ها است. به همین خاطر می‌توان مواد با ارزش گوناگونی همچون نفت و مواد شیمیایی را درون آن نگهداری کرد.

برخی از معایب مخزن‌های فلزی

یکی از مهم‌ترین معایب مخزن‌های فلزی وزن سنگین و قیمت بالای آنان است. وزن سنگین منبع فلزی یا پلاستیکی در جابه‌جایی آنان مشکل ایجاد می‌کند. از دیگر موارد این است که برخی از مواد همچون اسیدها و مایعات شیمیایی را نمی‌توان در تانکرهای فلزی بدون محافظ نگهداری کرد. زیرا موجب زنگ زدگی و اکسید شدن تانکرهای فلزی می‌شود.

با رعایت نکردن پاکسازی و سر‌ویس کردن دوره‌ای ممکن است که به مرور زمان پوسیدگی‌ها و سوراخی در مخزن‌های فلزی به وجود آید. پس مهم‌ترین امر برای مخازن فلزی، پاکسازی آن است. یکی از ضعف‌های مخازن گالوانیزه هم در محل جوش آنان است که در این محل دچار پوسیدگی ‌می‌شوند. همچنین این مخازن برای مناطق شمالی و مرطوب توصیه نمی‌شود، زیرا خوردگی و زنگ زدگی در صورت نبودن لایه محافظتی، در این مخازن دیده می‌شود و موجب کاهش کیفیت آب می‌شود.

معایب مخزن‌های فلزی

نتیجه گیری

در این مقاله در خصوص مقایسه مخزن فلزی یا پلاستیکی صحبت کردیم. همچنین گفتیم که مخازن پلاستیکی نسبت به مخازن فلزی برتری دارند. نصب آسان و تغییر اندازه مخزن‌های پلاستیکی در محل نصب، مقاومت و استحکام بالای منبع پلاستیکی، طول عمر زیاد مخزن، قیمت پایین و مقرون به صرفه، خاصیت ضد نشت و ضد خوردگی و در نتیجه عدم ایجاد جلبک و آلودگی روی آب و ظرفیت و حجم متنوع مخزن از مهم‌ترین مزیت‌های مخزن پلاستیکی به شمار می‌روند که موجب برتری آن نسبت به مخازن فلزی شده است. بنابراین با توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های گفته شده شما می‌توانید مخازن پلی‌اتیلنی را در انواع مختلف و در حجم مناسب، برای صنایع یا منازل خود از مخزن مارکت خریداری کنید.

دسته‌بندی: مجله