تعمیر پمپ آب خانگی

تعمیر پمپ آب خانگی

امروزه به دلیل گسترش زندگی شهرنشینی و افزایش مصرف آب در اکثر منازل از پمپ آب استفاده می شود و به علت استفاده مکرر از این دستگاه باید به سرویس و تعمیر پمپ آب خانگی توجه ویژه ای کرد.

بدین منظور ما ابتدا شما را با پمپ آب و سرویس آن آشنا می کنیم و در ادامه به مبحث عیب یابی، تعمیر و علائم خرابی آن می پردازیم.

پمپ آب دستگاهی است که در مصارف عادی و عموماً خانگی برای تقویت فشار آب استفاده می شود. امروزه پمپ های متنوعی جهت افزایش فشار آب مصرفی ساکنین مورد استفاده قرار می گیرند.

در انتخاب پمپ مناسب برای منزل خود، بایستی ملاک های مختلفی نظیر تعداد شیرها، متراژ واحد، میزان مصرف و همچنین تعداد طبقات را مد نظر قرار دهید.

منبع تحت فشار و پمپ آب خانگی

توجه داشته باشید که در کنار پمپ، مخزن تحت فشار به همراه درجه و کلید اتوماتیک نصب می شود تا پمپ به صورت اتوماتیک عمل کند و از تعداد دفعات خاموش و روشن شدن آن کاسته شود و به تبع آن پمپ صدای کمتری را تولید کند.

این مخزن با ایجاد بستری برای آب تحت فشار، سبب شکل گیری یک فشار ثابت در پشت لوله شده که ضمن کاستن قابل توجه تعداد دفعات روشن و خاموش شدن، یک جریان متناوب و یکنواخت آب در لوله ها ایجاد می کند.

منبع تحت فشار و پمپ آب خانگی

تعمیر پمپ آب خانگی

اگرچه نصب و راه اندازی صحیح پمپ آب خانگی می تواند عمر کارکرد آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، اما در هر صورت این دستگاه مانند هر تجهیز مکانیکی دیگری به مرور زمان دچار عیوبی می شود که باید در اسرع وقت نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.

تجربه ما نشان داده که اجرای اصول تعمیر و عیب یابی توسط افراد غیرمتخصص، به مراتب هزینه های بعدی بیشتری را به کارفرمایان و صاحبان منازل تحمیل کرده است.

نشانه های خرابی پمپ آب خانگی چیست؟

به طور کلی یک پمپ آب خانگی در طول فعالیت خود، ممکن است از قسمت های مختلفی دچار آسیب دیدگی شود که در زیر شماری از مشکلات پمپ آب خانگی را مشاهده می کنید:

  1. خارج شدن دستگاه پمپ از حالت تنظیم
  2. کار کردن یکسره پمپ و خاموش نشدن آن
  3. تعداد دفعات زیاد روشن و خاموش شدن پمپ
  4. کاهش باد داخل مخزن تحت فشار
  5. گیرپاژ کردن پمپ
  6. آبدهی پمپ
  7. و غیره

کارنکردن پمپ آب علی رغم روشن بودن

اگر بعد از هل دادن پروانه و شروع به کار، پمپ بدون هیچ مشکل و سر و صدایی به کار خود ادامه دهد، خازن راه انداز با مشکل مواجه شده است؛ همچنین باید پمپ را به آرامی و با دقت بچرخانید که در این حالت اگر از محل بلبرینگ صدایی شنیدید، احتمالاً بلبرینگ پمپ خراب شده است.

زمانی که شما متوجه گیر کردن یا به اصطلاح بدکار کردن پمپ می شوید، نباید با هل دادن، پمپ را مجبور به گردش کنید، این کار معایبی را با خود به همراه دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد:

  1. آمپر کشیدن دینام که به مرور زمان موجب سوختن دینام می شود.
  2. خراب شدن بلبرینگ و خرد شدن آن که موجب صدمه به پمپ می شود.
  3. گرفتگی ناچیز پشت پروانه که با باز کردن آن به راحتی حل شده و از هزینه های بیشتر جلوگیری می شود.

علت روشن نشدن پمپ آب چیست؟

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی برای ساکنان طبقه بالای یک ساختمان از همه مهم‌تر است، جالب است بدانید که اساسی‌ترین علت روشن نشدن پمپ آب خانگی، نصب غیراصولی آن است.

البته وجود مشکل در ست کنترل پمپ یا اتومات مکانیکی آن هم می‌تواند علت روشن نشدن پمپ آب باشد. برای مشخص شدن مشکل بهتر است با یک متخصص مشورت کنید، تا پمپ آب بررسی و علت پیدا شود.

علت افت فشار پمپ آب چیست؟

سوال بسیاری از افرادی که با پمپ خود مشکل دارند این است: علت بالا نرفتن فشار پمپ آب چیست؟ اگر پمپ روشن است ولی فشار آب بالا نیست و به میزان مد نظر نمی‌رسد، به یکی از دلایل زیر است:

  1. وجود مکش بالا در پمپ
  2. هوا گرفتن پمپ یا وجود هوا در قسمت مکش پمپ آب
  3. وجود خرابی در پروانه‌ها پمپ یا وجود جسمی خارجی بین پره‌های آن

برای رفع علت بالا نرفتن فشار پمپ آب باید هریک موارد بالا را برای جلوگیری از بروز دوباره مشکل بررسی کرد، اما معمولا هوا گرفتن پمپ مهمترین علت بالا نرفتن فشار پمپ آب است.

زمانی که پمپ آب هوا بگیرد، نمی‌تواند به درستی کار کند، در این حالت با وجود روشن بودن پمپ آب هم دستگاه نمی‌تواند مکش آب را انجام دهد. تعمیر تخصصی پمپ آب در این موقعیت شامل هواگیری پمپ آب می‌شود.

البته گاهی هم دو یا چند دلیل همزمان علت بالا نرفتن فشار پمپ آب و عدم پمپاژ آب می‌شوند، که باید با سرویس پمپ آب ساختمان آن ها را برطرف کرد.

روشن و خاموش شدن بیش از حد پمپ آب

اگر خرابی پمپ آب ساختمان شما خاموش و روشن شدن بیش از حد است، احتمالا باید دلیل آن را در خرابی یا عدم تنظیم شیر کنترل جست‌وجو کنید. وظیقه شیر کنترل این است که فرمان دهد پمپ در چه فشاری روشن، و در چه فشاری خاموش شود.

اگر شیر کنترل سالم باشد، برای تعمیر پمپ آب خانگی تنها باید آن را تنظیم کرد. برای تنظیم شیر کنترل در پمپ آب خانگی مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا تمام شیرهای آب داخل خانه را ببندید، و تنها یک شیر را باز بگذارید.
  2. محفظه رویی شیر کنترل را باز کنید، و آن را بردارید.
  3. در قسمت زیر پوشش محفظه دو پیچ برای تنظیم فشار پمپ می‌بینید.
  4. با چرخاندن این دو پیچ، فشار را به میزان دلخواه تنظیم کنید.

نکته مهم: هنگام رفع خرابی پمپ آب ساختمان، حتما به نوع لوله کشی توجه کنید. بیش از حد بالا بردن فشار آب ممکن است باعث ایجاد نشتی در اتصالات لوله‌های آب ساختمان شما شود.

توجه داشته باشید که بروز مشکل در شیر کنترل می‌تواند به دلیل خرابی کنتاکت‌ها، منبع تحت فشار و غیره نیز باشد، در این حالت باید از خدمات یک کارشناس تعمیر تخصصی پمپ آب خانگی استفاده کرد، تا از ایرادات بیشتر جلوگیری شود.

تعمیر پروانه در پمپ آب خانگی

تا اینجا متوجه شدید که یکی از دلایل پرتکرار خرابی پمپ آب ساختمان خرابی پروانه است، که می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات متعدد در شود.

برای جلوگیری از این مشکلات، یک راه بسیار ساده وجود دارد: نصب فیلتر مخصوص قبل از ورودی پمپ آب. این فیلترها در بازار موجود هستند؛ هم خودتان می‌توانید آن را تهیه و نصب کنید، هم اینکه از نیروی متخصص بخواهید فیلتر را برای شما نصب کند. البته شرایطی هم هست که تنها با تعویض پروانه پمپ آب خانگی مشکل برطرف می‌شود

خرابی بلبرینگ در پمپ آب

روشن و خاموش شدن دائمی پمپ آب می‌تواند باعث خرابی بلبرینگ و در نتیجه گیرپاژ کردن موتور شود. خاموش و روشن شدن‌های مداوم باعث آمپر کشیدن موتور هم می‌شود، که در بلندمدت بالا رفتن هزینه برق و سوختن الکتروموتور را به دنبال دارد.

البته بلبرینگ یک قطعه با کارکرد بالاست؛ به همین دلیل، پندان عجیب نیست که پس از مدتی دچار مشکل شود. در صورت خرابی بلبرینگ، برای تعمیر پمپ آب حتما باید بلبرینگ‌های جلویی و عقبی موتور پمپ را عوض کرد.

چگونه صدای موتور پمپ آب را کم کنیم؟

صدا دادن پمپ نشانه خرابی پمپ آب ساختمان نیست. اما اگر این صدا بیش از اندازه و با لرزش همراه باشد، باید برای رفع آن سریعا اقدام کرد.

وجود صدا و لرزش دلایل متعددی دارد که در ادامه به مهمترین آنها می‌پردازیم. با سرویس پمپ آب (و در موارد شدیدتر تعمیر پمپ آب) می‌توان این مشکلات را برطرف کرد:

  1. معیوب بودن پروانه‌های پمپ آب و همچنین سیستم انتقال حرکت پمپ می‌تواند دلیل این سروصدا باشد. خرابی پره‌ها، وجود جسم خارجی بین پره‌ها یا ایراد در چرخش سیستم حرکتی پمپ می‌تواند باعث تولید صدای زیاد و لرزش شود.
  2. وجود مشکل در پایه‌های بست موتور و محل بستن هم می‌تواند دلیل لرزش موتور باشد، به همین خاطر، بهتر است موتور را در محلی صاف و محکم نصب کنید، و از ضربه‌گیر و واشر‌های پلاستیکی برای بستن آن استفاده کنید و با اینکار لرزش موتور صدایی ایجاد نمی‌کند، و پیچ‌ها هم شل نمی‌شوند.
  3. خرابی یاتاقان و بلبرینگ‌ها (به دلیل بیش از حد کار کردن پمپ) هم با صدای زیاد همراه است، این مشکل می‌تواند باعث به وجود آمدن ایرادات جدی‌تر و نیاز به تعمیر پمپ آب شود؛ بهتر است سریعا آن را تعویض کنید.

چگونه صدای موتور پمپ آب را کم کنیم؟

نکته: گاهی سروصدایی که می‌شوید، در واقع از لوله‌های آب است. در این مورد، برای سرویس پمپ آب ساختمان این احتمالات را بررسی کنید:

  1. بالا بودن فشار
  2. وجود هوا در لوله‌های آب
  3. وجود پیچ و تاب در لوله‌ها

علت خاموش نشدن پمپ آب

علت خاموش نشدن پمپ آب خانگی هم از سوالات پرتکرار صاحبان پمپ‌های آب است. تنظیم نبودن اتومات مکانیکی، بی‌آب شدن پمپ و خشک کار کردن آن، از مهم‌ترین علت خاموش نشدن پمپ آب خانگی و علت یکسره شدن اتومات پمپ آب است.

البته هوا کشیدن پمپ و متصل شدن کنتاکت‌های کلید اتومات مکانیکی هم می‌تواند باعث یکسره کار کردن پمپ آب شود. برای رفع علت روشن نشدن پمپ آب خانگی، باید پمپ مجددا توسط سرویسکار تنظیم شود.

 

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

3 × 4 =