مخزن ذخیره اسید سولفوریک و ویژگی‌های آن

یکی از ضروری‌ترین تجهیزات برای نگهداری و ذخیره اسید و مواد شیمیایی، استفاده از مخازن پلی‌اتیلن است. برای نگهداری اسید و دیگر مواد شیمیایی باید با توجه به خورندگی این ماده، یک مخزن مناسب با استانداردهای لازم تهیه کرد. از جمله مواردی که باید در هنگام خرید یک مخزن مناسب برای ذخیره اسید سولفوریک در نظر بگیرید، بدنه مخزن، ظرفیت و شکل کلی آن است. بنابراین با توجه به حساس بودن و اسیدی بودن این ماده، باید در انتخاب مخزن مناسب توجه بیشتری داشته باشید. در این مقاله از مخزن مارکت قصد داریم تا در خصوص انواع و ویژگی‌های مخزن نگهداری سولفوریک اسید بپردازیم.

اسید سولفوریک چیست؟

اسید سولفوریک نوعی اسید معدنی بسیار قوی و سوزاننده بوده که فرمول مولکولی آن به صورت H2SO4 است. از نظر فیزیکی هم این ماده، کاملا بی رنگ و محلول در آب بوده و حالت فیزیکی آن هم مایع است. یکی از عمده‌ترین مشکلات اسیدها، خاصیت خورندگی بسیار بالایی آنها و از بین رفتن بافت آن ها با قرار گرفتن بر روی فلزات و حتی سنگ‌ها است. بنابراین برای ذخیره و نگهداری این اسیدها لازم است که از مخزن‌های پلاستیک یا پلی‌اتیلن استفاده کرد. 

اسید سولفوریک اگر در غلظت بالایی باشد، خاصیت خشک‌کنندگی بسیار قوی هم داشته و می‌توان به عنوان اکسید کننده از آن استفاده کرد. باید توجه داشته باشید که مخزنی که برای نگهداری اسیدها انتخاب می‌شود، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و آسیب داشته باشد.

ویژگی های مخزن اسید سولفوریک چیست؟

همانطور که در بالا در خصوص اسید سولفوریک صحبت کردیم، حال باید در خصوص ویژگی‌هایی که مخزن‌های ذخیره این اسیدها در نظر گرفته می‌شود، صحبت کنیم. به طور کلی اسید سولفوریک باید در مخزن‌هایی نگهداری شود تا کاملا خاصیت ضد خوردگی داشته باشند. همچنین این مخزن‌ها باید از نظر دوام و طول عمر بسیار عالی باشند. نوع و تعداد لایه‌های مخزن نیز باید با توجه به غلظت اسید و رقیق یا غلیظ بودن مایع تعیین شود.

ویژگی دیگری که مخزن نگهداری اسید سولفوریک باید داشته باشد این است که باید علاوه بر خاصیت ضد خوردگی، ایمنی لازم را فراهم کنند. نشت مواد اسیدی و شیمیایی ضررهای زیادی را برای جان و مال افراد دارد. بنابراین یک مخزن پلی‌ اتیلن مناسب باید ضخامت کافی داشته باشد و ضد نشت باشد. از دیگر ویژگی‌های مهم که یک مخزن با کیفیت باید داشته باشد، گنجایش کافی و دسترسی راحت به مخزن است.

انواع مخزن نگهداری اسید سولفوریک

برای خرید یک مخزن مناسب برای نگهداری سولفوریک اسید، گزینه‌های زیادی وجود دارد. به طور کلی برای نگهداری اسید سولفوریک مخزن‌های عمودی، افقی و مخروطی شکل وجود دارد. در ادامه به بررسی بیشتر انواع مخزن ذخیره اسید سولفوریک می‌پردازیم.

مخزن عمودی و افقی برای نگهداری اسید سولفوریک

یکی از مخزن‌های ایده‌آل برای ذخیره اسید سولفوریک، مخزن‌های عمودی و افقی است. اگر با کمبود فضا روبرو هستید و به یک مخزن با ارتفاع کم نیاز دارید، بهتر است مخزن‌های سه لایه افقی را تهیه کنید. مهم‌ترین نکته در انتخاب این گونه مخازن، محل قرار گیری درب مخزن است. برای استفاده از مخزن‌های عمودی می‌توانید از یک بالابر یا نردبان استفاده کنید.

مخزن مخروطی برای نگهداری اسید سولفوریک

از دیگر مخزن‌های مقاوم و پرکاربرد که برای نگهداری اسید سولفوریک توصیه می‌شود، مخزن‌های مخروطی یا قیفی است. انتهای این مخزن‌ها به فرم مخروط بوده و به همین دلیل تخلیه اسید راحت‌تر صورت می‌گیرد. یکی از محدودیت‌هایی که مخزن مخروطی دارد این است که به دلیل شکل خاصی که دارد، نمی‌توان آن را روی زمین قرار داد و حتما باید پایه مخصوصی برای آن تهیه کرد. نصب این مخزن‌ها در ارتفاع  موجب افزایش فشار تخلیه شده و در نتیجه تخلیه اسید راحت‌تر صورت می‌گیرد.

مخزن مکعبی برای نگهداری اسید سولفوریک

مخزن‌های مکعبی برای مکان‌هایی که محدودیت ارتفاع وجود دارد، مناسب است. به دلیل شکل مناسبی که این مخزن‌ها دارند، در هر گوشه و‌ کناری قابلیت نصب شدن را دارند و در تمامی فضاها می‌توان از این مخزن‌ها استفاده کرد. شکل مخزن‌های مکعبی موجب استحکام و مقاومت بالای آن نیز شده و همین امر موجب شده تا به عنوان یک مخزن مناسب برای نگهداری اسید سولفوریک استفاده شود.    

قیمت مخزن ذخیره اسید سولفوریک

به طور کلی قیمت مخزن ذخیره محلول و سیالات اسیدی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. ظرفیت و حجم مخزن، درجه غلظت و اسیدیته سیال و دمای اسیدی که درون مخزن قرار می‌گیرد، دفنی یا غیر دفنی بودن مخزن ذخیره و … از جمله مواردی است که در قیمت مخزن‌ها تاثیر می‌گذارد. به طور کلی پارامترهایی که بر قیمت مخزن پلی‌ اتیلن تاثیر می‌گذارد، به شرح زیر است:

  • ظرفیت مخزن نگهداری اسید سولفوریک
  • عمودی یا افقی بودن مخزن و نوع مخزن مورد نظر
  • جنس بدنه مخزن و ضخامت آن
  • دفنی یا غیر دفنی بودن مخزن نگهداری اسید
  • دمای اسیدی که درون مخزن نگهداری می‌شود

روش نگهداری اسید سولفوریک

در خصوص روش نگهداری اسید سولفوریک باید به نکات مختلفی توجه داشت. از آنجایی که اسید یک ماده خطرناک است و استنشاق آن می‌تواند به دستگاه تنفسی آسیب برساند، باید درب مخزن را به طور کامل بسته نگه دارید. اگر قصد تخلیه اسید یا جابه‌جایی آن را دارید باید از ماسک‌های ویژه‌ و مخصوصی استفاده کنید.

به طور کلی اسید سولفوریک باید در محل خشک و کاملا خنکی نگهداری شود. همچنین توجه کنید که مواد اسیدی همچون سولفوریک اسید باید به دور از مواد اشتعال زا یا مواد خطرناک قرار گیرند. وجود یک تهویه قوی در محل قرار گیری مخزن اسید سولفوریک ضروری است.

به طور کلی مخزن‌های پلی‌اتیلن که دو جداره هستند برای نگهداری مواد اسیدی همچون سولفوریک اسید بسیار مناسب هستند. همچنین توجه کنید که از مخازن تک لایه پلاستیکی به هیچ عنوان برای نگهداری اسید استفاده نکنید.

توصیه‌های اندازه مخزن ذخیره سولفوریک اسید

همانطور که می‌دانید کار با مواد شیمیایی و اسیدی بسیار خطرناک است و لازم است در هنگام کار با مواد شیمیایی، برخی از نکات و موارد ایمنی را به طور کامل رعایت کنید.

سولفوریک اسید PH بسیار  پایینی دارد و جزو اسیدهای بسیار خطرناک به شمار می‌رود. این مایع خطرناک بخارهای سمی زیادی را ایجاد می‌کند که می‌تواند برای سیستم و تجهیزات دیگر خطرناک باشد و همچنین تنفس آن برای کارکنان حتی مرگ آ‌ور باشد.

برای کنترل دود و بخار ناشی از مواد اسیدی لازم است که از سیستم‌های تهویه بسیار قوی استفاده شود. برای نگهداری هر نوع مواد اسیدی بهتر است که از مخزن‌های عمودی یا ایستاده استفاده شود. اگر قصد دارید که از مخزن‌های افقی استفاده کنید، حتما مخزن‌های بتنی را انتخاب کنید تا طول عمر مخزن‌ها تا حد زیادی افزایش یابد.

از دیگر نکات مهم که باید در انتخاب مخزن‌های نگهداری اسید سولفوریک توجه کنید این است که تمامی اتصالات و نازل‌هایی که در مخزن‌های‌ نگهداری اسید به کار می‌رود، باید قابلیت تحمل اسید و مواد شیمیایی را داشته باشد. همچنین این مخزن‌ها باید دمای بسیار بالا را تحمل کنند و هیچ گونه خوردگی در آن‌ها ایجاد نشود. مخزنی که در آن اسید سولفوریک نگهداری می‌شود، باید بتواند مواد اسیدی و سیالاتی را تا چگالی ۱/۹ نگهداری کند.

سخن پایانی 

در این مقاله در خصوص مخازن نگهداری اسید سولفوریک صحبت کردیم. از آنجایی که اسید سولفوریک نوعی اسید با ph بسیار پایین بوده و ماده اسیدی خطرناکی محسوب می‌شود، لازم است تا در انتخاب مخزن توجه بیشتری داشته باشیم. مخازن عمودی، افقی و مکعبی از انواع رایج مخزن‌ها برای نگهداری اسید است. همچنین دود و بخارهای ناشی از اسید سولفوریک هم بسیار خطرناک بوده و برای رفع این مشکل باید از دستگاه‌های تهویه قوی استفاده کرد. شما می‌توانید از طریق برقراری ارتباط با کارشناسان فروش مخزن مارکت، مخزن‌های پلی اتیلن مناسب ذخیره اسید سولفوریک را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب سفارش دهید. 

دسته‌بندی: مجله