جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب

جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب

در ابتدا قبل از اینکه راه های جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب را یاد بگیریم بهتر است بفهمیم جلبک چه نوع موجودی است و در چه شرایطی رشد می کند.

جلبک ها موجوداتی تک سلولی هستند که در آب زندگی می کنند. جلبک ها به دو دسته ی مفید و مضر تقسیم می شوند؛

جلبک های مفید می توانند آلودگی های آب را از بین ببرند ولی جلبک های مضر با تولید باکتری در آب باعث ایجاد بوی بد و نامطبوع در آب می شوند.

استفاده از آبی که جلبک مضر داخل آن است هم برای انسان و هم برای حیوانات بسیار مضر است.

شرایط رشد جلبک در آب

در این قسمت به بررسی شرایط لازم برای رشد جلبک در آب می پردازیم:

1.نور:

جلبک ها برای رشد به نور زیادی نیاز دارند و هرچه نور بیشتر در آب نفوذ کند رشد و طول عمر آن ها بیشتر می شود.

2.مواد مغذی:

جلبک ها برای رشد نیاز به مواد مغذی از جمله نیتروژن و فسفر دارند.

3.شفافیت محل نگه داری(مخزن آب):

هرچه مخزن آب شفاف باشد نور بیشتری در آن نفوذ می کند در نتیجه رشد جلبک ها بیشتر می شود.

4.راکد بودن آب:

جلبک ها بیشتر مکتنی را برای رشد و نمو ترجیح می دهند که ساکن و بدون حرکت باشد.

رشد جلبک در مخزن آب

با توجه به شرایط رشد جلبک که به نور، گرما و همچنین آب ساکن احتیاج دارند پس مخزن آب محیط مناسبی برای رشد آن ها است.

بنابراین احتمال رشد جلبک در مخزن پلاستیکی که به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار دارد و هم چنین در فصل گرما (تابستان) که دمای هوا بالا می رود بسیار بیشتر است.

در چنین حالتی بهتر است از مخازن ضد جلبک استفاده کرد تنها راه تشخیص این مخازن به این شکل است که مخزن را در مقابل نور خورشید قرار دهید بعد درب آن را باز کنید اگر داخل مخزن روشن باشد یعنی این مخزن قابلیت رشد جلبک را دارد ولی اگر تیره باشد یعنی نور نتوانسته از آن عبور کند و درنتیجه ضد جلبک است.

مخزن آب ضد جلبک

ویژگی بسیار مهم مخزن آب ضد جلبک وجود لایه ی محافظ در برابر اشعه نور خورشید است؛ از جمله معروف ترین مخزن ضد جلبک مخزن پلاستیکی است.

مخزن پلاستیکی یا همان پلی اتیلن به دلیل تنوع بالایی که در تعداد لایه ها و رنگ دارند بسیار مورد توجه هستند. شما می توانید با خرید مخزن ضد جلبک از سایت مخزن مارکت دات کام از شست و شوی مداوم مخزن آب و هم چنین تغییر در رنگ و بوی آن جلوگیری کنید.

جلبک مخزن آب

ویژگی مخزن آب ضد جلبک

همانطور که در مطالب قبل گفته شد یک راه ساده برای تشخیص این که مخزن ضد جلبک است یا نه قرار دادن آن در برابر نور خورشید است؛ حال به بررسی دو تا از ویژگی های مهم مخزن آب ضد جلبک می پردازیم:

  1. مخزن ضد جلبک دارای دیواره ی نفوذ ناپذیر در برابر اشعه UVو نور خورشید است.
  2. دیواره ی داخلی مخزن ضد جلبک باید صاف و بدون موج باشد زیرا مخازنی که دیواره ی داخلی آن ها صاف است نسبت به مخازنی که دیواره ی موج دار دارند از رشد جلبک جلوگیری می کنند.

انواع مخزن پلی اتیلن ضد جلبک

همانطور که گفته شد مخازن پلی اتیلنی یک انتخاب مناسب برای مخازن ضد جلبک هستند حال به معرفی چند نوع از مخزن پلی اتیلن ضد جلبک می پردازیم:

1.مخزن تیره:

مخزن پلی اتیلن تیره در دونوع دولایه و سه لایه تولید می شوند که شما می توانید به طور کلی در مقاله ی مخزن آب پلی اتیلن و انواع آن اطلاعات کامل را کسب نمایید.

این مخازن به دلیل رنگ تیره ی دیواره مانع از نفوذ نور خورشید به داخل و درنتیجه رشد جلبک ها می شوند ولی این تیرگی دیواره مشکل برزگی را به دنبال دارد.

تیره بودن دیواره باعث گرم شدن بیش از حد محیط داخل مخزن می شود و همین امر رشد جلبک ها را بیشتر می کند.

2.مخزن سه لایه ضد جلبک:

مخزن سه لایه ی پلی اتیلن دارای یک لایه ی میانی تیره رنگ است که مانع از ورود نور خورشید به داخل مخزن می شود

همچنین دو لایه ی دیگر آن که سفید رنگ هستند باعث می شوند گرما داخل مخزن باقی نماند و در نتیجه رشد جلبک ها را به حداقل می رسانند.

برای خرید مخزن سه لایه ی پلی اتیلن می توانید به سایت مخزن مارکت دات کام مراجعه کنید.

راه های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب

در این مطلب میخواهیم 5 روش از راه های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب را بیان کنیم:

1.استفاده از مخزن ضد جلبک:

مخزن ضد جلبک به ویژه مخزن پلی اتیلن سه لایه ضد جلبک یکی از راه های ساده و موثر جلوگیری از رشد جلبک است زیرا این مخازن با داشتن لایه محافظ در برابر نور خورشید می توانند تاثیر زیادی در کاهش رشد جلبک ها داشته باشند.

2.استفاده از مخزن با رنگ تیره:

مخزن آب با رنگ تیره نیز یکی از راه های جلوگیری از رشد جلبک است زیرا دیواره ی تیره رنگ خود باعث عدم نفوذ نور خورشید به داخل مخزن می شود و این امر رشد جلبک ها را کم می کند.

تنها نکته ی منفی در این روش این است که دیواره ی تیره رنگ مخزن باعث گرم شدن ۀب داخل مخزن و در نتیجه فراهم آوردن شرایط برای رشد جلبک هاست.

3.عایق بندی کردن مخزن آب:

در این روش با استفاده از فوم با پوشش آلمینیوم و یا نایلون حباب دار با پوشش ورقه ی آلمینیوم می توان مخزن آب را عایق کرد و مانع از ورود نور خورشید شد؛ همچنین این عایق بندی در برابر گرما و سرما نیز مقاوم است.

4.استفاده از ساییبان برای مخزن آب:

همانطور که گفته شد نور خورشید یکی از عوامل مهم در رشد جلبک ها است بنابراین استفاده از یک ساییبان و یا قرار دادن مخزن در یک محیط مسقف می تواند جلوی رشد جلبک ها را بگیرد.

بهتر است برای ساییبان از سایه درخت استفاده نکنید زیرا فضولات پرندگان خود باعث رشد جلبک در مخزن آب می شوند.

سیستم تصفیه چند مرحله ی:

سیستم فیلتر چند مرحله ای به ویژه فیلتر UV یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از رشد جلبک هاست. هرچه تعداد این فیلتر ها بیشتر باشد رشد جلبک ها کمتر و در نتیجه خروجی آب تمییز تر می شود.

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما