بررسی مخزن ذخیره اسید فسفریک

ذخیره‌سازی مایعات از جمله نیاز‌های هر صنعتی بوده است که به این منظور از مخازن با جنس‌های متنوعی استفاده می‌شود. در این باره اگر موضوع پیش رو ذخیره اسید باشد، ماجرا کمی حساس‌تر شده و نیازمند مخزنی با ویژگی‌های به خصوص هستیم. برای مثال اگر ماده مورد نظر اسید فسفریک باشد به دلیل چگالی بالا و دارا بودن خاصیت خورندگی آن، مخزن نگهداری باید به گونه‌ای طراحی شود که بتواند چالش‌های ذخیره‌سازی این ماده را به خوبی پاسخ دهد. در این مطلب از مخزن مارکت همراه ما باشید تا درباره مخزن ذخیره اسید فسفریک بیش‌تر توضیح دهیم.

اسید فسفریک چیست؟

اسید فسفریک یک اسید ضعیف با فرمول H3PO4 است که معمولا به عنوان محلول غلیظ بی‌رنگ با غلظت ۸۵% در آب مشاهده می‌شود. اما نمونه خام آن نیز از سنگ‌های فسفات قابل استخراج است. این ماده بی‌بو، غیر فرار، غیر سمی و غیر قابل اشتعال بوده و محلول آن می‌تواند در اثر تماس با پوست منجر به تحرک آن شود و به چشم آسیب برساند. اسید فسفریک از پر مصرف‌ترین مواد در صنعت است.

برای مثال کاربرد آن در صنایع غذایی، کشاورزی، شوینده‌ها، پزشکی و دندانپزشکی قابل مشاهده است. این ماده کاربردی به دو روش خشک و‌تر طی انجام واکنش‌های متفاوت تشکیل می‌شود و بر اساس درصد خلوص و کاربرد آن در دو دسته اسید فسفریک صنعتی و اسید فسفریک خوراکی تقسیم‌بندی می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه اطلاعات لازم درباره ذخیره اسید، روش نگهداری از این مواد شیمیایی را بیاموزید.

مخزن مناسب نگهداری اسید فسفریک

با توجه به ویژگی‌های این ماده شیمیایی و توجه به خاصیت اصلی آن که اسیدی بودن است، مخزن نگهداری باید خصوصیاتی را داشته باشد که بتواند در برابر خاصیت خورندگی و فشار آن مقاومت کند. اگرچه خاصیت خورندگی این ماده به سولفوریک اسید نمی‌رسد، اما برای نگهداری از آن باید ظروف مناسب به کار گرفته شوند. عموما جنس مخزن آب از پلی اتیلن یا پلاستیک است. این مدل مخازن متناسب با چگالی آب طراحی و تولید می‌شوند. به همین ترتیب مخازن پلی اتیلن ویژه نگهداری اسید باید سازگاری لازم با چگالی آن ماده را داشته باشد.

انواع مخزن نگهداری اسید فسفریک

شکل‌های مختلف مخزن با توجه به میزان خاصیت اسیدی ماده، چگالی آن و شرایط محیط قرارگیری منبع طراحی می‌شوند. هر کدام از مخازن موجود، از لحاظ میزان ظرفیت و گنجایش و همچنین شکل ظاهری متفاوت هستند. این مخازن در انواع زیر تولید می‌شوند:

  • مخزن پلی اتیلن افقی
  • مخزن پلی اتیلن عمودی
  • مخزن پلی اتیلن مکعبی و کتابی
  • مخزن قیفی یا مخروطی
  • مخزن زیر پله‌ای
  • مخزن سمپاش

روش نگهداری اسید فسفریک

به طور کلی فسفریک اسید در شرایط معمول خطرناک نیست، اما همانطور که پیش‌تر گفتیم می‌تواند باعث آسیب به پوست، چشم و یا دستگاه تنفسی شود. به دلیل وجود خطرات احتمالی از این ماده، در هنگام استفاده و همچنین نگهداری آن باید به نکاتی توجه کرد. فسفریک اسید باید در جای خشک و خنک نگهداری شود؛ به عبارتی محل نگهداری آن دارای تهویه مناسب باشد.

بسته‌بندی‌های این ماده شیمیایی به صورت کاملا بسته است. یعنی اگر ظرف نگهدارنده آن پلاستیکی باشد، پلاستیک چند لایه بوده و اگر فلزی باشد، فلز آن ضد زنگ خواهد بود. معمولا بهتر است اسید فسفریک‌های خوراکی در گالون‌های پلاستیکی آبی رنگ یا سفید نگهداری شوند و از مخزن‌ها برای بسته‌بندی فسفریک اسید صنعتی استفاده کنند. برای حفظ عملکرد محصول، اسید فسفریک را در دمای اتاق و بالاتر از نقطه انجماد، در ظرف‌های مهر و موم شده قرار می‌دهند.

ویژگی ‌های مخزن اسید فسفریک

در ابتدا به سوالی که ممکن است برای مخاطب ایجاد شود پاسخ می‌دهیم؛ آیا می‌توان از مخزن پلی اتیلن معمولی برای نگهداری اسید فسفریک استفاده کرد؟ در جواب این سوال باید گفت که اگرچه امکان ذخیره‌سازی اسید در مخازن پلی اتیلن معمولی وجود دارد؛ اما خاصیت‌های موجود در اسید می‌توانند منجر به کاهش طول عمر مخزن شوند. به همین خاطر از مخازن تعبیه شده برای اسید‌ها و مواد شیمیایی خورنده استفاده می‌شود که به مراتب ساخت این مخازن زمانبر‌تر است.

نصب مخزن باید روی بتن با سطح صاف، فولاد و یا آهن انجام شود. نکته مهم در انتخاب مخزن، در نظر گرفتن مقاومت آن در برابر خوردگی است. از آن جایی که اسید فسفریک اثر خوردگی شدیدی روی فلزات دارد، نمی‌توان از مخازن فلزی برای نگهداری آن استفاده کرد. از دیگر ویژگی‌های حائز اهمیت توجه به نکات ایمنی مخزن است که بدین منظور ضخامت بدنه مخزن باید مناسب باشد تا از خطرات نشت ماده به بیرون جلوگیری کند.

علاوه بر نکات گفته شده، حجم مخزن هم مسئله مهمی است؛ چرا که سر ریز شدن اسید می‌تواند خسارات جانی و مالی زیادی را در پیش داشته باشد. با توجه به ویژگی‌های گفته شده، مخزن پلی اتیلن ضد اسید هر آنچه که انتظار می‌رود را دارد. این مخزن در برابر خوردگی مقاوم بوده و در تماس با اسید هیچ آسیبی نمی‌بیند.

مخزن پلی اتیلن در حجم‌های متفاوتی تولید می‌شود و روند تولید دورانی آن موجب شده که بدون هیچ درز و شکافی این مخزن در دسترس قرار گیرد که این ویژگی خاصیت ضد نشتی مورد نیاز را برطرف می‌کند. این مخزن دارای اتصالات مناسب جهت انتقال و تخلیه اسید است و مشکلی جهت خوردگی لوله‌ها ایجاد نخواهد شد.

توصیه‌های اندازه مخزن ذخیره اسید فسفریک

درباره سایز مخزن اسید فسفریک باید گفت که لازم است اندازه نرمال این مخزن حداقل ۵۰ برابر حجم مواد داخل آن باشد. به طور معمول برای نگهداری از مواد اسیدی از مخازنی استفاده می‌شود که بالاتر از سطح زمین قرار دارند.

قیمت مخزن ذخیره اسید فسفریک

فاکتور‌های متنوعی در رتبه‌بندی قیمت مخازن تاثیر‌گذار هستند. برای مثال ظرفیت مخزن نگهداری، دمای سیال درون مخزن، دفنی و غیر دفنی بودن مخزن اسید، عمودی و افقی بودن یا جنس بدنه مخزن در قیمت آن تاثیر می‌گذارند.

اگر بخواهیم قیمت مخازن را با در نظر گرفتن پارامتر‌های بالا رتبه‌بندی کنیم، کم‌ترین قیمت به مخازن اسید و مواد شیمیایی اختصاص داده می‌شود. مخازن مربوط به منابع اسید پلی پروپیلن در رتبه دوم و بالاترین قیمت نیز مربوط به مخازنی است که بدنه استیل دارند.

سخن پایانی

از آنجایی که مواد اسیدی ویژگی‌های شیمیایی منحصر به فردی دارند؛ برای ذخیره‌سازی آن‌ها در مقادیر بالا نیازمند مخازنی هستیم که بتوانند فاکتور‌های لازم برای نگهداری ماده اسیدی را داشته باشند. به همین ترتیب مخازن پلی اتیلن با داشتن موارد لازم جهت نگهداری اسید، پیشنهاد مناسبی هستند که با توجه به نوع ماده و کاربرد لازم، این مخزن در حجم‌های متنوع موجود است. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین مخزن‌های پلی اتیلن را با قیمتی مناسب برای نگهداری اسیدها از مخزن مارکت سفارش دهید.

دسته‌بندی: مجله