مخزن چهارلایه چیست؟

مخزن‌های پلی‌اتیلن امروزه یکی از ابزارهای پرکاربرد و مهم در هر صنعتی به شمار می‌روند. برای نگهداری از سیالات و مایعات شیمیایی و خوراکی در هر صنعت، نیاز به ظروف نگهدارنده‌ای وجود دارد که با توجه به ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن، بهترین پیشنهاد مخازن پلاستیکی هستند. در میان منابع پلی اتیلنی که وجود دارد، مخازن چهار لایه پلی‌اتیلن جایگاه ویژه‌تری دارد. این مخزن به دلیل داشتن لایه‌های متعدد کیفیت سیالات و مواد درون مخزن را کاملا حفظ می‌کند. اگر شما هم قصد دارید تا درباره منبع چهار لایه اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با مخزن آب پلی اتیلن چهار لایه

مخازن چهار لایه همانطور که از نام آنها مشخص است، چهار لایه پلاستیکی دارند. روش تولید این مخزن‌ها به صورت روتیشنال بوده که مواد ریزی چهار بار در بازه‌های زمانی مختلف انجام می‌شود. مخزن آب چهار لایه در واقع همان مخزن آب سه لایه استاندارد بوده که دارای یک لایه فوم عایق حرارت است. این لایه از تبادل بیش از حد دما در شرایط آب و هوایی جلوگیری می‌کند.

 البته توجه کنید که در مخزن‌های سه لایه، به دلیل داشتن لایه میانی سیاه رنگ، تا حدی از مبادله دما جلوگیری می‌شود. اما ساختار مخزن چهار لایه به گونه‌ای است که قابلیت تحمل در شرایط سخت آب و هوایی را نیز دارد. همچنین برای یکسان نگه داشتن دمای مایع درون مخزن، استفاده از منبع چهار لایه توصیه می‌شود. هر کدام از لایه‌های مخزن خواص و ویژگی‌های متفاوتی دارند. 

انواع لایه‌ها در مخزن آب چهار لایه

اولین و درونی‌ترین لایه مخزن به رنگ آبی است. این لایه ضد باکتری بوده و از مواد آنتی باکتریال تولید می‌شود. بیرونی‌ترین لایه مخزن سفید رنگ بوده که از مستربچ سفید تولید می‌شود. در میان این دو لایه هم دو لایه دیگر وجود دارد. 

یکی از این لایه‌ها به رنگ مشکی بوده و دیگری سفید است. معمولا لایه مشکی برای عدم نفوذ نور خورشید به درون مخزن استفاده می‌شود. لایه سفید هم لایه اضافی برای حفاظت بیشتر از مخزن چهار لایه است.

کاربرد منبع آب چهار لایه

بیشترین کاربرد منبع آب چهار لایه در تولید و نگهداری آب آشامیدنی است. این مخازن دارای خاصیت ضد باکتریال و ضد جلبک بوده که آب با طعم بسیار مطبوعی در آن باقی می‌ماند. مخزن چهار لایه در مکان‌های مختلفی همچون ساختمان‌های مسکونی، باغ‌ها، مکان‌های صنعتی، شیلات، مکان‌های کارگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخزن‌های چهار لایه علاوه بر ذخیره سازی آب، کاربرد‌های دیگری هم دارند. برای مثال می‌توان انواع حلال‌ها همچون نفت و گازوئیل، انواع اسیدها و … را درون این مخزن‌ها ذخیره کرد. معمولا اسیدها و حلال‌ها با مخزن‌های پلاستیکی چهارلایه واکنش نمی‌دهند.

توجه داشته باشید که نمونه‌های تقلبی این مخزن در بازار وجود دارد که خاصیت آنتی باکتریال ندارد. درون این مخزن‌ها به رنگ آبی بوده و نشان استاندارد و مجوز بهداشتی ندارند. پس در هنگام خرید به موارد قابل استعلام همچون نشان سلامت و مجوز بهداشت دقت کنید.

انواع مخزن چهار لایه

مخزن‌های چهار لایه از نظر شکل تنوع بسیار بالایی دارند. در ادامه به بررسی انواع مخزن چهار لایه می‌پردازیم:

  • مخزن چهار لایه عمودی یا ایستاده
  • مخزن افقی یا خوابیده
  • مخزن زیرپله
  • مخزن قیفی
  • مخزن نیسانی
  • مخزن آسان رو یا اسلیم تانک
  • مخزن مکعبی

ویژگی‌های مخزن آب چهار لایه

  • وزن کم، حمل و نقل و نصب آسان
  • طول عمر مفید بالا
  • دارای ویژگی انعطاف پذیری
  • ضد خورندگی و قابلیت ذخیره سازی اسید
  • امکان تولید در رنگ‌های متنوع
  • مقاوم در برابر اشعه uv خورشید
  • دارا بودن خاصیت ضد جلبک و آنتی باکتریال
  • دارای گارانتی و خدمات پس از فروش 
  • تولید در شکل و انواع گوناگون
  • دارای نشان‌های ملی استاندارد از وزارت بهداشت، سیب سلامت، آنتی باکتریال
  • تولید شده از متریال اولیه مناسب برای نگهداری مواد غذایی
  • امکان استفاده در مناطق گرمسیر و سردسیر به دلیل لایه‌های محافظتی زیاد

آیا تعداد لایه‌ها در حفظ کیفیت مواد داخل مخزن موثر است؟ 

جواب این سوال هم بله است و هم خیر. به طور کلی کیفیت آب درون مخزن چهار لایه نسبت به مخزن تک لایه تفاوت اساسی دارد. اما آبی که درون مخزن سه لایه و چهار لایه وجود دارد، از نظر کیفیت فرقی ندارد. زیرا مخزن‌های تک لایه اصولا برای ذخیره سازی آب آشامیدنی و حفظ کیفیت آب ساخته نشده‌اند. همچنین نور خورشید به راحتی از این مخزن‌های تک لایه عبور می‌کند. بنابراین بستری مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها به وجود می‌آید و کیفیت آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

مخزن‌های چهار لایه تمامی نقص‌ها و معایب مخزن یک لایه را برطرف می‌کنند و با داشتن خاصیت آنتی باکتریال و ضد جلبک، مانع از رشد و تکثیر مواد اضافی درون آب می‌شوند. مخازن‌های چهار لایه با داشتن یک لایه مشکی میانی دو کار بسیار مهم انجام می‌دهد. اولا از نفوذ نور خورشید به درون مخزن جلوگیری می‌کند. در نتیجه هیچ نوع جلبکی درون مخزن ایجاد نمی‌شود. دوما تا حد زیادی از تبادل دما جلوگیری می‌کند. در نتیجه آب درون مخزن گوارا می‌ماند. 

مخزن سه لایه یا چهار لایه بخریم؟

همانطور که گفتیم مخزن سه لایه، استاندارد لازم برای حفظ و ذخیره آب را دارد. اما اگر مکانی که مخزن را نصب می‌کنید، شرایط آب و هوایی نامطلوبی دارد، یا می‌خواهید که دمای آب درون مخزن تا مدت زمان زیادی ثابت بماند، مخزن چهار لایه انتخاب بهتری است. در غیر اینصورت در شرایط معمولی، مخزن‌های سه لایه را تهیه کنید.

مقایسه مخزن‌های چهار لایه با دیگر مخزن‌ها

تفاوت اصلی منبع چهار لایه با مخزن‌های دو یا سه لایه در تعداد لایه‌های مخزن بوده و از لحاظ ضخامت تفاوت زیادی با هم ندارند. در ادامه به مقایسه این مخزن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

  • مقایسه تعداد لایه‌های مخازن از نظر قیمت

مخزن‌های یک لایه ارزان قیمت‌ترین نوع مخزن بوده و مخزن‌های چهار لایه بالاترین قیمت را دارند.

  • مقایسه تعداد لایه‌های مخازن از لحاظ کاربرد

مخزن‌های سه لایه، بیشترین کارایی و کاربرد را در بین انواع مخزن‌ها در صنعت دارند.

  • مقایسه تعداد لایه‌های مخازن از لحاظ حفظ کیفیت متریال

مخزن‌های سه لایه و چهار لایه به دلیل استفاده از متریال فود گرید و همچنین داشتن خاصیت آنتی باکتریال، بهترین نوع مخازن آب نسبت به دیگر مخازن در صنعت هستند.

سخن پایانی در خصوص تهیه منبع چهار لایه

در این مقاله در مورد مخزن‌های چهار لایه صحبت کردیم. به طور کلی مخزن چهار لایه از چهار نوع لایه درونی آبی رنگ، بیرون مشکی و دو لایه میانی سفید و مشکی تشکیل شده است. در شرایط محیطی نامطلوب همچون گرمسیری یا سردسیری، از مخزن‌های چهار لایه استفاده می‌شود. همچنین دمای آب و مواد درون منبع چهار لایه تا مدت زمان زیادی ثابت می‌ما‌ند. از نظر قیمت مخزن‌های چهار لایه نسبت به مخازن یک لایه کمی هزینه بالاتری دارند. از نظر تنوع و شکل این مخزن در انواع و شکل‌های مختلفی ساخته می‌شود که در لیتراژهای 2000 لیتری، 1000لیتری…. موجود هستند و در مخزن مارکت به فروش می‌رسد.

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نوزده − 1 =