رفع نشتی آب از مخزن آب و تانکر آب

هر نوع مجرا، لوله، مخزن و تجهیزات دیگر می‌توانند دچار نشتی و خوردگی شوند. معمولا خوردگی و فرسودگی مخزن‌ها می‌تواند به عوامل درونی همچون جنس مخزن و به عوامل بیرونی مانند عوامل محیطی بستگی داشته باشد. همه این عوامل موجب می‌شود تا مخزن دچار نشتی شود. در هنگام نشتی محل آسیب دیده، نازک شده یا دچار نقص کامل می‌شود. 

راه‌های متنوعی برای رفع نشتی آب از مخزن وجود دارد. از جمله راه‌های رفع نشت آب از تانکر می‌توان به استفاده از چسب نشتی گیر یا بانداژ استفاده کرد. از این نوع چسب‌ها برای رفع نشتی مخزن‌های پلی اتیلن یا فلزی استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص علت‌های نشتی در مخزن و همچنین رفع نشت آب از مخزن صحبت کنیم.

 

نشتی آب از مخزن به چه دلیلی اتفاق می‌افتد؟

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای مخزن‌ها به وجود آید، نشتی و بیرون ریختن آب از مخزن است. معمولا نشتی مخزن علت‌های متفاوتی دارد. از جمله عواملی که موجب نشتی آب در مخزن می‌شود، مسدود شدن دریچه‌های مخزن و ضربه شدید به آن، افتادن یا وارد شدن ضربه به مخزن، سرمای شدید، قرار گرفتن در کنار اجسام نوک تیز و … می‌باشد. 

 

ضرورت رفع نشتی برای مخزن‌های پلی‌اتیلن و فلزی

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، نقص یا شکستگی، ضربه و ساییدگی در دیواره‌ی مخزن از جمله مشکلاتی است که موجب نشتی آب از مخزن می‌شود. اگر از همان ابتدا اینگونه مشکلات بررسی نشود، نشتی و خرابی مخزن بیشتر شده و در نتیجه باید هزینه بیشتری صرف شود. 

همچنین توجه و رفع نشت آب از تانکر اهمیت زیادی دارد؛ زیرا پس از مدتی تاسیسات یکپارچگی و انسجام خود را از دست می‌دهد و مشکلات و خطرات زیادی را ایجاد می‌کند. در این صورت لازم است تا ابتدا محل نشتی را شناسایی کرده و سریعا استحکام و قدرت را به مخزن برگردانید.

 

راه‌های رفع نشتی آب از مخزن

  • بکار بستن فلوترهای استاندارد

استفاده از فلوترهای استاندارد از جمله مهم‌ترین مواردی است که هر فرد در هنگام خرید مخزن باید توجه کند. فلوترهای غیر استاندارد زمانی که مخزن پر شد، به سمت درب مخزن حرکت می‌کنند و موجب نشت آب از مخزن می‌شوند. زمانی که از فلوترهای غیر استاندارد استفاده می‌کنید، آب مخزن از کناره‌های رزوه و درزهای مخزن به بیرون سرریز می‌کند. همین امر موجب خیس شدن پایین و کناره‌های مخزن می‌شود.

  • نشت آب از قسمت فیتینگ خروجی

یکی دیگر از دلایلی که مخزن دچار نشتی می‌شود، به فیتینگ خروجی مربوط است. قبل از هر اقدامی لازم است که فیتینگ خروجی را به طور کامل سفت کنید. توجه کنید که فیتینگ خروجی نباید خیلی سفت و یا شل باشد، تا حد متوسط باید قرار گیرد. شل بودن فیتینگ خروجی موجب نشتی آب از مخزن شده و سفت شدن بیش از حد آن موجب خوردگی دیواره‌های مخزن می‌شود. 

معمولا در هنگام روشن یا خاموش شدن مخزن به پمپ آب ضرباتی وارد می‌شود که لوله‌های مخزن این ضربه را مستقیما به فیتینگ وارد می‌کنند. همین امر موجب می‌شود تا در فیتینگ خروجی نشتی و سرازیر شدن آب اتفاق بیفتد.

استفاده از لرزه گیر در مخزن آب

یکی دیگر از عواملی که موجب نشتی آب می‌شود، ضربات ناشی از پمپ به مخزن است. استفاده از پمپ علاوه بر مزایایی که دارد، گاهی خرابی‌هایی هم به بار می‌آورد. کار کردن پمپ با ضرباتی همراه است که ممکن است این ضربه به مخزن وارد شود و خرابی‌هایی همچون نشتی آب را به همراه داشته باشد. برای رفع این مشکل ضروری است که در هر مخزن آب از لرزه گیر استفاده شود. لرزه گیر در بین مخزن و پمپ قرار می‌گیرند و لرزه‌های ناشی از پمپ را کاهش می‌دهد.

 

آموزش مرحله به مرحله‌ی نشتی آب از مخازن پلی‌اتیلن

در ادامه مقاله قصد داریم تا به طور کامل و مرحله به مرحله رفع نشتی آب از مخازن ‌پلی‌اتیلن را بررسی کنیم. 

  1. پیدا کردن نقطه نشتی مخزن: اولین مرحله از رفع نشتی آب از مخزن، پیدا کردن نقطه نشتی است. اگر نشتی در محل قابل دسترسی اتفاق افتاده باشد، ابتدا باید آن را با یک ماژیک مشخص کنید.
  2. پاک و خشک کردن محل نشتی: پس از اینکه محل نشتی را مشخص کردید، باید آن محل را به طور کامل خشک کنید. از یک پارچه نرم و خشک برای اینکار استفاده کنید.
  3. تعمیر کردن نشتی: در این مرحله لازم است که اقدام به تعمیر کردن نشتی کنید. می‌توانید روش‌های مختلفی را برای تعمیر کردن در نظر بگیرید. اگر نشتی مخزن کوچک باشد، با یک چسب سیلیکون می‌توانید نشتی را برطرف کنید. اما اگر نشتی مخزن بزرگتر باشد، باید برخی از قطعات مخزن را تعویض کنید.
  4. تست کردن نشتی: پس از اینکه نشتی مخزن را رفع کردید، حال باید مخزن را پر آب کنید. چند ساعت اجازه دهید که آب درون مخزن بماند و از رفع نشتی مخزن آب اطمینان حاصل کنید. این روش‌ یکی از موثرترین روش‌های تست کردن نشتی آب است.

 

چطور از نشتی آب از مخزن جلوگیری کنیم؟

برای اینکه نشتی آب در مخزن اتفاق نیفتد، راه‌های زیر را انجام دهید:

  • سرویس و بررسی دوره‌ای: یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از هرگونه آسیب و خرابی مخزن، سرویس و پاکسازی دوره‌ای مخزن است. لازم است که هر چند وقت یکبار به طور منظم مخزن را بررسی کرده و هر گونه خراش، شکستگی یا نشتی را بررسی کنید. در صورت وجود هر مشکل سریعا آن را برطرف کنید.
  • نصب لایه‌ی محافظتی در مخزن: برای جلوگیری از بروز هرگونه نشتی در مخزن، می‌توانید لایه‌ی پوششی بر روی سطح مخزن ایجاد کنید. البته امروزه مخزن‌های سه لایه و‌ دولایه پلی اتیلن در مخزن وجود داشته که این مشکل را برطرف کرده است. این پوشش از مخزن در برابر ضربه، خراش، آسیب مکانیکی، خوردگی و … مراقبت می‌کند.
  • نصب شلنگ‌های مانع نشت: برای جلوگیری از هرگونه نشتی در مخزن می‌توانید شلنگ‌های مانع از نشتی را نصب کنید. این شلنگ‌ها قابلیت بسیار مهمی دارند و در صورت وجود نشتی آب را مجدد به داخل مخزن وارد می‌کنند. این شلنگ‌ها مانع از  ریختن آب به محیط خارج مخزن می‌شود و به جای آن، آب به داخل مخزن می‌ریزد. 
  • تعویض پیچ و مهره‌های مخزن: بیشتر نشتی‌ها از درزها و در محل پیچ و مهره‌های مخزن اتفاق می‌افتد. اگر پیچ و مهره‌های مخزن کهنه یا آسیب دیده باشد، باید آن را تعویض کنید. پیچ و‌ مهره‌هایی که قدیمی هستند، موجب نشتی آب می‌شوند.

سخن پایانی در خصوص رفع نشتی آب از مخزن

یکی از مشکلات بسیار مهمی که در برخی از مخزن‌ها وجود دارد، نشت آب است. معمولا نشت آب از درزها و پیج و مهره‌های مخزن اتفاق می‌افتد. برای رفع نشتی از مخزن آب راه‌های مختلفی وجود دارد. اگر نشتی مخزن کوچک باشد، با یک چسب سیلیکون می‌توان نشتی را برطرف کرد و اگر نشتی مخزن بزرگ باشد، باید برخی از قطعات آن را تعویض کرد. 

 

 

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

بیست − دوازده =