مخزن آب با درب قفل دار

مخازن پلی‌اتیلن، یکی از رایج‌ترین انواع مخازن در صنعت آب، کشاورزی و همچنین مصارف شخصی در آپارتمان ها محسوب می‌شوند. این مخازن به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به‌ فرد خود، در برابر خوردگی، سایش و تغییرات دما بسیار مقاوم هستند. یکی از انواع مخزن‌ آب، مخزن با درب قفل دار است. ماهیت این مخزن به گونه‌ای است که درب آن با یک قفل بسته می‌شود و از سرریز شدن آب جلوگیری می‌کند. قفل درب مخزن آب مزایای زیادی برای مخزن دارد که در این مقاله قصد داریم تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با مخزن با درب قفل دار

یکی از بهترین و کاربردی‌ترین مخزن‌ها در صنعت، مخزن‌ با درب قفل دار است. درب قفل دار مخزن موجب امنیت و استحکام بیشتر آن می‌شود. همانطور که می‌دانید، یکی از بهترین مکان‌ها برای قرار دادن مخزن، در ارتفاع و پشت بام است. حال تصور کنید که مخزن‌ها در پشت بام بدون هیچ محافظ و دربی قرار گیرند. نور خورشید از بالا مستقیم به آب درون مخزن وارد می‌شود، رشد باکتری و جلبک در سطح آب به بالاترین حد خود می‌رسد و آب در اثر نشتی یا پر شدن بیش از حد دچار سرریز می‌شود. همچنین مواد اضافی یا آلودگی با وزش باد به درون مخزن منتقل می‌شوند. همه این موارد در صورت نبودن درب قفل دار مخزن آب اتفاق می‌افتد. این مخزن‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند و با توجه به قابلیت منحصر به فرد خود، در انواع سه لایه و چهار لایه تولید می‌شوند.

مزایای استفاده از مخزن با درب قفل دار

امروزه با توجه به نیاز افراد، از مخز‌ن‌ با درب قفل دار یا درب معمولی بسیار استفاده می‌‌شود. برخی از امتیازات و مزایای این مخزن شامل موارد زیر است:

  • داشتن استاندارد اتحادیه اروپا
  • داشتن خاصیت فود گرید
  • داشتن قابلیت نصب قفل و پلمپ بر روی درب
  • داشتن چندین سال گارانتی و خدمات پس از فروش
  • تاییدیه TUV از آلمان
  • مناسب برای پر کردن  مواد مایع یا جامد
  • داشتن انواع و اندازه‌های گوناگون
  • استفاده در مکان‌ها و صنایع گوناگون
  • مخزن آب با در قفل دار

کاربرد مخزن با درب قفل دار

قفل درب مخزن موجب شده تا برخی از صنایع به این مخازن اهمیت بیشتری دهند. به طور کلی کاربرد این مخازن شامل موارد زیر است.

  • قابل استفاده در حمل و نقل محصولات و ذخیره آب و دیگر سیالات
  • حمل و نقل مواد شیمیایی و خطرناک
  • ذخیره کردن نفت و دیگر روغن‌ها 
  • قابل استفاده برای جمع آوری آب باران
  • قابل استفاده در ارتفاعات و منازل مسکونی

راه‌های جلوگیری از سرریز شدن آب مخزن

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، درب قفل دار مخزن آب تا حد زیادی از سرریز شدن آب جلوگیری می‌کند. اما علاوه بر درب قفل دار، راه‌های دیگری هم برای جلوگیری از سرریز شدن آب وجود دارد. برای جلوگیری از سرریز مخازن معمولا از لوله‌های سرریز در اطراف مخازن استفاده می‌کنند. همچنین یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از سرریز شدن آب، استفاده از شناورهای مختلف در مخزن است. شناورها در انواع شناورهای مکانیکی، برقی و … وجود دارند که سطح آب درون مخزن را به طور کامل کنترل می‌کنند و مانع از سرریز شدن آب می‌شوند. 

از آنجایی که شناورهای تقلبی و بی کیفیت درون بازار وجود دارد، بهتر است که در انتخاب شناورها نیز دقت کنید و یک شناور اصلی و با کیفیت را تهیه کنید. شناورهای اصلی علاوه بر کیفیت بالا، طول عمر زیادی هم دارند‌ و تا چندین سال می‌توانید از آنها استفاده کنید. همچنین بهتر است که به طور دوره‌ای و در مدت زمان کم، مخازن را سرویس کنید. با پاکسازی به موقع مخازن از ایجاد رسوب و مواد اضافی به شناور نیز جلوگیری خواهد شد. یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از سرریز شدن آب که امروزه طرفدار زیادی پیدا کرده، استفاده از درب قفل دار است. با استفاده از این گونه درب‌ها، ایمنی و بهداشت تا حد زیادی رعایت می‌شود. زیرا امکان ورود اشیای خارجی به درون مخزن وجود ندارد و حجم بیشتری از آب انتقال پیدا می‌کند.

تفاوت مخزن‌های با درب باز و مخزن‌هایی با درب بسته در چیست؟

مخزن‌های درب بسته به خصوص درب قفل دار مخصوص حمل و نقل و ذخیره مایعات هستند. از آنجایی که مایعات زودتر از بقیه آلودگی را به خود جذب می‌کنند، بنابراین داشتن درب اهمیت زیادی دارد. این مایعات شامل آب آشامیدنی، نفت و مواد شیمیایی، مواد اسیدی و … هستند. اما از مخزن‌های بدون درب یا درب باز برای حمل و نقل مایعات و محصولات جامد استفاده می‌شود. 

سرباز بودن مخزن این امکان را به شما می‌دهد تا به راحتی هر محصولی را وارد مخزن کرده یا از آن خارج کنید. اولویت استفاده از مخزن‌های بدون درب برای حمل و نقل جامدات است. این مخزن‌ها در ابعاد مختلف وجود دارند. برخی از این مخزن‌ها با چگالی بالا ساخته شده و برخی دیگر با چگالی پایین به عنوان مخزن ذخیره آب باران، مخزن‌های کوله‌ای و … استفاده می‌شوند. یکی از پرطرفدارترین مخزن‌های بدون درب در صنعت، برای جمع آوری آب باران است.

برای نصب مخزن با درب قفل دار چگونه باید عمل کنیم؟

  1. هنگام نصب مخزن آب درب‌دار در هر مکانی، توجه کنید که مخزن باید به دور از هرگونه جریان الکتریسیته و برق قرار گیرد. با این کار از وقوع جرقه یا انفجار جلوگیری خواهید کرد.
  2. فضایی که مخزن آب نصب می‌شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا مخازن در ارتفاعات نصب می‌شوند. به خصوص در فصل زمستان که باید اطراف مخزن را کاملا پوشش دهید تا آب درون تانکر یخ نزند.
  3. یکی دیگر از نکات مهم در هنگام نصب مخزن آب، استفاده از پایه برای مخازن است. وجود پایه برای نصب هرگونه مخزنی الزامی بوده و ابعاد مخزن هم باید با ابعاد پایه هم‌خوانی داشته باشد. 

خرید مخزن پلاستیکی با درب قفل دار

برای خرید مخزن با درب قفل دار لازم است که به نکات و‌ موارد زیادی توجه کنید. در ادامه نکات لازم برای خرید این مخزن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • مقدار آب مصرفی و کیفیت و سلامت آب
  •  مقدار فشار آب در ساختمان
  • نوع و جنس مخزن و مواد تشکیل دهنده آن
  • ساختار و طراحی مخزن و نحوه نصب آن در ساختمان
  • ویژگی‌های بهداشتی مخزن همچون داشتن خاصیت آنتی یو وی و آنتی باکتریال 
  • داشتن گواهی استاندارد و گارانتی 
  • دارا بودن خاصیت فود گرید برای استفاده از مواد غذایی در مخزن 

قفل مخزن آب

سخن پایانی در خصوص درب قفل دار مخزن

در این مقاله در مورد مخزن‌هایی که دارای درب قفل دار هستند صحبت کردیم و از اهمیت وجود درب قفل دار مخزن گفتیم. یکی از مهم‌ترین مزایای آن عدم ورود هرگونه آلودگی و مواد اضافی به درون مخزن است. از آنجا که این مخازن در پشت بام یا در ارتفاعات ساختمان نصب می‌شوند، بنابراین باید درب محکم و مقاومی داشته باشند تا در اثر وزش باد، مواد اضافی به درون آن وارد نشود. همچنین وجود درب قفل دار موجب شده تا در زمان حمل و نقل مخزن، مواد درون مخزن به بیرون نریزد. این امر از سرریز شدن آب درون مخزن هم جلوگیری می‌کند. همچنین کابرد‌ها و مزایای دیگر این مخزن را در این مقاله بررسی کردیم.

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

چهار + هجده =