میزان تحمل دمای مخزن پلی‌اتیلن

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از مخزن آب پلی‌اتیلن این است که مقاومت بالایی دارند و به راحتی تحت تاثیر تغییرات آب‌وهوایی قرار نمی‌گیرند. در واقع لازم است که مقاومت دمایی مخزن آب پلی‌اتیلن بالا باشد تا در گرما و سرمای شدید هیچ تغییری در رنگ، بو و مزه سیالات ایجاد نشود. با توجه به استفاده مکرر از این مخازن برای نگهداری و ذخیره آب در ساختمان‌ها، بسیار مهم است که میزان تحمل دمای مخزن پلی‌اتیلن در شرایط مختلف بررسی شود. در این مقاله از مخزن مارکت همراه ما باشید تا میزان تحمل دمای مخزن پلی‌اتیلن را بررسی کنیم. 

میزان تحمل دمای مخزن پلی‌اتیلن چگونه است؟

مقاومت دمایی مخزن منبع آب پلی‌اتیلن بسیار بالا است؛ زیرا این محصول از پلیمر ساخته شده و مرغوبیت و کیفیت بسیار خوبی دارد. در صورت رعایت استاندارد‌های ضروری در ساخت مخزن و استفاده از متریال درجه یک، تحمل دمای مخازن پلی‌اتیلن بسیار بالا می‌رود. البته که نگهداری درست از مخزن هم در افزایش مقاومت آن تاثیر‌گذار است. 

معمولا یک مخزن آب پلی‌اتیلن در صورت استفاده صحیح، حدود ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کند. به طور کلی مقاومت دمایی مخزن آب پلی‌اتیلن حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است. البته این مقدار با توجه به نوع مخزن و ظرفیت آن متفاوت است. برای مثال ممکن است یک مخزن بدون آسیب رساندن به سیالات گوناگون تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد هم تحمل دما داشته باشد. بنابراین در زمان خرید مخزن آب مهم است که محل نصب مخزن به فروشنده گفته شود تا او متناسب با دمای آن محیط، بهترین محصول را به شما پیشنهاد کند.

میزان تحمل دمایی مخزن آب

بررسی مقاومت دمایی مخزن آب پلی‌اتیلن در سرمای هوا

به طور کلی مخازن ساخته شده از پلی‌اتیلن، مقاومت خوبی در برابر سرما دارند. پلی‌اتیلن با داشتن خواص عایق حرارتی، مانع از یخ زدن آب می‌شود. با این حال در صورت سردتر شدن هوا اگر کیفیت متریال به کار رفته در مخزن پایین باشد، مقاومت دمایی منبع آب پلی‌اتیلن کاهش پیدا کرده و آب کم کم شروع به یخ زدن می‌کند. البته ممکن است خود مخزن دچار آسیب نشود، اما به احتمال زیاد ترکیدگی لوله‌های مخزن اتفاق می‌افتد. 

با افزایش به موقع دما، یخ درون مخزن شروع به ذوب شدن کرده و مخزن دوباره قابل استفاده می‌شود. با توجه به جا‌به‌جا شدن آب در مخزن، احتمال یخ زدن آب حتی در دما‌های پایین نیز کم است. با این حال هنگام خرید این محصول، توجه به مقاومت دمایی مخزن آب پلی‌اتیلن اهمیت بالایی دارد.

عملکرد مخزن‌های پلی‌اتیلن در سرما

مقاومت دمایی منبع آب پلی‌اتیلن متناسب با شرایط آب‌وهوایی کشور ما بسیار‌ ایده‌آل است؛ زیرا اگر دمای آب داخل مخزن از دمای محیط بیشتر باشد، هیچ وقت هوا به قدری سرد نمی‌شود که آب یخ بزند! اگر از شبکه لوله کشی، آب با دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد در طول شبانه روز عبور کند، دمای آب به زیر صفر نرسیده و یخ هم نمی‌زند. 

با این حال هر مخزن موجود در بازار، یک مقاومت دمایی خاصی دارد؛ زیرا ممکن است در ساخت یک منبع از مواد بازیافتی و در ساخت مخزنی دیگر از باکیفیت‌ترین مواد اولیه استفاده شده باشد. در صورت خرید یک مخزن مرغوب و با کیفیت، امکان استفاده از آن در شهر‌های سردسیر وجود دارد. با این حال برای جلوگیری از آسیب به مخزن پیشنهاد می‌شود که منبع همیشه پر از آب بوده و کمی هم فضای خالی داشته باشد.

مخزن آب در هوای سرد

چگونه از مواد شیمیایی درون مخزن‌ها در هوای سرد محافظت کنیم؟

نگهداری دما در حد مناسب برای حفظ مواد شیمیایی در کیفیت مطلوب، ضروری است. برای محافظت از سیالات درون مخزن‌ها می‌توانید از راهکار‌های زیر کمک بگیرید:

  • ایجاد عایق حرارتی: با استفاده از عایق حرارتی مخصوص می‌توانید دما را ثابت نگه داشته و از یخ زدن سیالات جلوگیری کنید.
  • استفاده از سیستم حرارتی: سیستم‌های حرارتی مثل گرم کن‌ها، بهترین راهکار برای حفظ دمای مناسب در هوای سرد هستند.
  • خرید مخزن پلی‌اتیلن با روکش مشکی: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از یخ زدگی مواد شیمیایی در هوای سرد، استفاده از مخزن‌هایی است که کاور مشکی دارند و با جذب نور باعث حفظ دمای سیالات می‌شوند.
  • استفاده از مخازن چند لایه و فوم دار: مخازنی که دارای لایه عایق فوم باشند، با حفظ کردن دمای سیالات در مقدار ثابت، باعث جلوگیری از یخ زدن مواد شیمیایی در هوای سرد می‌شوند.
  • بررسی اتصالات متصل به مخزن: حتما اتصالات متصل به مخزن را با دقت بررسی کنید. 
  • با استفاده از عایق، پشم شیشه و نوار گرمایشی مخصوص می‌توانید مقاومت دمایی مخزن آب پلی‌اتیلن و اتصالات آن را در برابر سرما افزایش دهید.
  • استفاده از مخزن بزرگتر: برای جلوگیری از ترکیدگی بدنه مخزن هنگام انجماد، همیشه بهتر است بخشی از حجم مخزن را خالی نگه دارید.
  • شکل مخزن و محل نصب آن: برای جلوگیری از یخ زدگی مواد شیمیایی، استفاده از مخازن گرد یا گذاشتن یک درپوش شیب‌دار، بسیار کمک‌کننده است. محل نصب مخزن هم باید در فضای باز و مقابل تابش نور خورشید انتخاب شود. در صورت قرار گرفتن مخزن در فضای بسته هم استفاده از سیستم‌های گرمایشی، پیشنهاد بسیار خوبی است.

بررسی مقاومت دمایی مخزن آب پلی‌اتیلن در گرمای هوا

مقاومت دمایی منبع آب پلی‌اتیلن در برابر گرما حدود ۵۵ درجه سانتی‌گراد است. البته یک مخزن تقویت شده می‌تواند تا دمای نزدیک به ۱۰۰ درجه هم دوام بیاورد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که وقتی دمای اطراف مخزن گرم شود، کمی طول می‌کشد تا گرما با وارد شدن به فضای داخلی، دمای آب را افزایش دهد. در این مدت به احتمال زیاد جریان هوا تغییر می‌کند. با این حال بهتر است محل نصب مخزن درون سایه و دور از نور خورشید باشد یا مخزن در فضای سرپوشیده نگهداری شود. در صورت نگهداری از مواد شیمیایی در مخزن، نیازی به نگرانی نیست! در واقع تا گرما بخواهد از مخزن عبور کند، خورشید غروب کرده و دمای هوا رو به پایین می‌رود.

افزایش دما چه تاثیری روی منبع پلی‌اتیلن می‌گذارد؟

در صورتی که مقاومت دمایی مخزن آب پلی‌اتیلن در برابر گرما کم باشد، افزایش دما ممکن است باعث ایجاد شکاف یا ترک در ساختار منبع شود. از طرفی اگر دما به‌گونه‌ای بالا برود که منبع پلی‌اتیلن را اسیدی کند، مخزن تغییر شکل داده و آسیب می‌بیند. دمای بیش از حد ممکن است خواص فیزیکی و شیمیایی سیالات درون مخزن را نیز تغییر دهد. همچنین افزایش دما باعث نرم شدن منبع آب پلی‌اتیلن می‌شود.

آیا منبع پلی‌اتیلن در زمستان‌های خیلی سرد دوام می‌آورد؟

مقاومت دمایی منبع آب پلی‌اتیلن در برابر سرما حدود ۱۰- درجه سانتی‌گراد است. پلی‌اتیلن از جنس پلاستیک مرغوب و با کیفیت ساخته شده و حتی در زمستان‌های خیلی سرد هم دوام می‌آورد. این محصول با داشتن خواص عایق حرارتی در شهر‌های سردسیری مثل اردبیل، زنجان، تبریز، سنندج، همدان و… قابل استفاده است. البته حتی در این مناطق هم دما به قدری پایین نمی‌آید که آب یخ بزند. با این حال امکان استفاده از سیستم‌های گرمایشی و قرار دادن مخزن در فضای باز و رو به خورشید وجود دارد.

روش‌هایی برای افزایش مقاومت دمایی منبع آب پلی‌اتیلن در برابر گرما و سرما

برای جلوگیری از یخ زدگی سیالات و افزایش مقاومت دمایی مخزن آب پلی‌اتیلن در برابر سرما می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • به حرکت در آوردن آب درون مخزن
  • استفاده از مخازن پلی‌اتیلن دو لایه فوم دار
  • محافظت از منبع آب پلی‌اتیلن با ساخت اتاقک مخصوص
  • درست کردن عایق حرارتی مخصوص با استفاده از پشم شیشه

برای افزایش مقاومت دمایی منبع آب پلی‌اتیلن در برابر گرما و حفظ دمای مطلوب سیالات روش‌های زیر را امتحان کنید:

  • نصب سایه‌بان
  • حفظ دمای متعادل سیالات درون منبع
  • جلوگیری از تابش اشعه فرابنفش خورشید به منبع

سخن پایانی

یکی از بهترین روش‌های نگهداری از آب و سیالات دیگر در برابر تغییرات آب‌وهوایی، استفاده از مخزن‌های پلی‌اتیلن است. این مخزن‌ها با داشتن وزن سبک و مقاومت بالا، برای ذخیره‌سازی مایعات کاربردی هستند. همچنین می‌توانند حدود ۳۰- تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد تحمل دما داشته باشند. برای اینکه عمر مفید مخزن شما تا حد قابل توجهی بیشتر شود، پیشنهاد می‌دهیم دمای اطراف مخزن را در فصل سرما حداکثر در ۵- درجه نگه داشته و دمای  مخزن را در فصل گرما حداکثر در حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد حفظ کنید.

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نه + 18 =