علت نصب مخزن آب در ارتفاع

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که ساکنین ساختمان‌های مسکونی یا تجاری دارند، فشار پایین آب در فصل تابستان است. مخزن آب گاهی به تنهایی پاسخگوی فشار پایین و قطعی مکرر برق نیست. اگر مخزن‌ها در مکان مناسبی نصب نشوند، در فصل گرم سال مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورند. برای کنترل فشار آب لازم است که مخزن‌ها در مکان درست و به طور صحیح نصب شوند. بهترین مکان برای نصب مخزن‌ها در ارتفاعاتی همچون پشت بام است. در این صورت نیروی گرانش زمین اثر بیشتری دارد و در نتیجه آب با فشار بیشتر به ساختمان‌ها می‌رسد. در این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه‌ نصب منبع آب در ارتفاع و نکات مهم در این خصوص بیشتر صحبت کنیم. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ضرورت نصب مخزن آب در ارتفاع

یکی از سوالاتی که در خصوص مکان مناسب برای نصب مخزن به وجود می‌آید این است چرا مخزن آب در ارتفاع نصب می‌شود؟ ضرورت نصب منبع آب در ارتفاعاتی همچون پشت بام چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که مخزن آب چه در آپارتمان‌ها چه صنایع تجاری، هم روی زمین و هم در ارتفاعاتی همچون پشت بام نصب می‌شود. اما دلیل نصب تانکر آب در ارتفاعات این است که تانکرها در ارتفاعات بالا فشار آب بیشتری به دلیل نیروی گرانش زمین ایجاد می‌کنند. به این فشار، فشار ثقلی می‌گویند. هر چه که مخزن آب را در ارتفاع بالاتری نصب کنیم، فشار آب خروجی نیز بیشتر می‌شود.

به طور کلی به ازای هر ده متر بالاتر از سطح زمین بودن، ۱ بار فشار ایجاد می‌شود. بنابراین برای ایجاد فشار آب مناسب در یک ساختمان، مخزن‌ها باید حداقل در ارتفاع ده تا پانزده متری از سطح زمین نصب شوند. اگر ارتفاعی که مخزن‌ها قرار می‌گیرند، مناسب نباشد یا ارتفاع کم باشد، باید از پمپ‌های انتقال آب استفاده کرد که هزینه بسیار بالایی دارد.

مزیت نصب مخزن آب در ارتفاع

  1. عدم نیاز به نصب پمپ آب
  2. افزایش حداکثری فشار آب در ساختمان‌های مسکونی و اداری
  3. عدم قطع آب حتی در زمان قطعی برق ساختمان 
  4. امکان جابه‌جایی و نصب آسان مخزن‌های پلی‌اتیلن در ارتفاعات همچون پشت بام
  5. امکان استفاده چندمنظوره از مخزن‌های آب همچون آشامیدن، ذخیره آب برای آتش نشانی، آبیاری درختان و ….
  6. دوری از وسایل و ابزار پرخطر همچون شعله، برخورد مخزن با اشیای تیز و الکتریسیته 
  7. ایمنی بالای مخزن و حفظ مواد درون آن از هرگونه آلودگی و اشیای خطرناک

نکات مهم در هنگام نصب مخزن آب در ارتفاع

  1. اولین نکته برای نصب منبع آب در ارتفاع این است که حتما از بسته بودن درب مخزن اطمینان داشته باشید. قرار گرفتن مخزن در ارتفاعات با درب باز، موجب وارد شدن آلودگی و حشرات به آن می‌شود. در این صورت اگر آب درون مخزن برای آشامیدن استفاده شود، موجب بیماری و به خطر افتادن سلامتی می‌شود. همچنین توجه کنید که بر روی مخزن هیچ وسیله اضافه‌ای قرار ندهید. قرار دادن ابزار اضافی روی مخزن موجب کاهش عملکرد مخزن می‌شود.
  2. اگر مخزن‌های پلاستیکی محافظ نداشته باشند، عملکرد ضعیف و مقاومت پایینی دارند. بنابراین با برخورد اجسام تیز به آن دچار سوراخ و خرابی می‌شوند. یکی دیگر از نکات مهم در هنگام قرار گرفتن مخزن در ارتفاع، پاکسازی مخازن آب به صورت دوره‌ای است. اگر به صورت دوره‌ای منبع آب در ارتفاع را سرویس نکنید، ممکن است که بستری برای رشد جلبک و باکتری‌ها فراهم شود و در نتیجه طعم و بوی آب تغییر کند.
  3. اگر مخزن در معرض مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد، لازم است از مخزن‌های پلاستیکی چند لایه ( سه لایه یا چهار لایه ) استفاده کنید. همچنین برای نصب مخزن آب در ارتفاعاتی همچون پشت بام، لازم است از سایه‌بان استفاده نمایید.
  4. برای جلوگیری از آسیب به ایزوگام و‌ کف پشت بام بهتر است که از یک پایه مناسب برای مخزن استفاده شود. اگر فشار آب در منطقه شما بسیار پایین بوده و مجبور به استفاده از پمپ شدید، لازم است که از دستگاه لرزه گیر استفاده کنید. لرزش زیاد پمپ به اتصالات و ساکنین ساختمان صدمه وارد می‌کند.

نحوه نصب مخزن آب در ارتفاع

  • انتخاب یک مخزن مناسب

اولین قدم برای نصب تانکر آب در ارتفاع، انتخاب یک تانکر آب مناسب است که به راحتی نصب شود. مخازن پلی‌اتیلن با حجم و ابعاد مختلف قابلیت حمل و نقل بسیار راحتی داشته و یک انتخاب بسیار عالی برای نصب در ارتفاع هستند. 

همچنین توجه داشته باشید که در ارتفاع و پشت بام نور به طور مستقیم به مخزن می‌تابد، بنابراین لازم است که از مخزن پلی‌اتیلن چند لایه و آنتی باکتریال استفاده کنید. 

  • انتخاب مکان مناسب برای نصب تانکر در ارتفاع

از دیگر موارد ضروری، انتخاب یک مکان مناسب برای نصب تانکرها است. هر نقطه از پشت بام یا ارتفاع مکان مناسبی برای نصب مخزن نیست. مکان مناسب در ارتفاع باید به گونه‌ای باشد که تحمل وزن مخزن را داشته باشد. به طور مثال اگر مخزن آب در ارتفاعی همچون پشت بام نصب می‌شود، باید در محلی قرار بگیرد که ستون ساختمان است. همه ساختمان‌ها اصولا فشاری حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم وزن را برای مخزن تحمل می‌کنند. بنابراین قبل از نصب منبع آب در ارتفاع، از استحکام و مقاومت ساختمان مورد نظر اطمینان حاصل کنید. همچنین با قرار دادن سایه بان بر روی تانکر در ارتفاع می‌توانید عمر آن را تا چندین سال افزایش دهید.

افزایش فشار آب در ساختمان با قرار دادن مخزن در ارتفاع

یکی از مهم‌ترین دلایلی که آب خارج شده از مخازن فشار بسیار پایینی دارد، این است که مخزن‌ها در ارتفاع بسیار کمی نسبت به سطح زمین قرار می‌گیرند. سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای افزایش فشار آب مخزن در ساختمان، افزایش ارتفاع مخزن نسبت به سطح زمین است. حال سوالی که پیش می‌آید این است که ارتفاعات دقیقا چه تاثیری بر فشار آب دارد؟

در جواب باید بگوییم که آبی که از مخزن‌ها وارد لوله‌های آب می‌شود، تحت تاثیر نیروی گرانش زمین قرار می‌گیرد. اگر مخزن آب ارتفاع بسیار کمی داشته باشد و در سطح زمین قرار گیرد، فشار و نیروی گرانش کافی به مخزن آب اعمال نمی‌شود، در نتیجه فشار آب بسیار کم می‌شود.

اما اگر مخزن پلاستیکی آب در ارتفاعات بالا همچون پشت بام قرار گیرد، نیروی گرانش زمین به آن بیشتر وارد می‌شود و در نتیجه آب با فشار بیشتری وارد لوله‌های آب می‌شود. اگر نیرویی که وارد می‌شود، کمتر از حد معمول باشد، آب از مخزن وارد لوله‌ها نمی‌شود و در نتیجه راکد باقی می‌ماند. به همین دلیل با افت ناگهانی فشار آب روبرو خواهید شد.

نحوه انتقال مخازن آب به ارتفاعات

شاید برایتان سوال باشد که شاید نصب مخزن در ارتفاع فواید زیادی داشته باشد، اما چگونه مخزن‌های بسیار بزرگ را به ارتفاعاتی همچون پشت بام منتقل کنیم؟ قطعا اگر حجم مخزن بالا باشد، انتقال آن به ارتفاعات کار آسانی نیست. در ادامه راه‌های انتقال مخزن به ارتفاع را بررسی می‌کنیم.

  • از طریق پله‌ها: یکی از روش‌های معمول برای انتقال مخزن آب به پشت بام و ارتفاع از طریق پله‌ها است. در صورتی می‌توان از پله‌ها استفاده کرد که ابعاد مخزن کوچک باشد و اندازه آن متناسب با ابعاد راه پله باشد. در غیر این صورت باید روش دیگری را امتحان کرد.
  • از طریق طناب: یکی دیگر از راه‌های انتقال مخازن به پشت بام، از طریق طناب است. دور تا دور مخزن باید به طور کامل با طناب مهار شود تا در هنگام بالا بردن سقوط نکند. در این روش هم باید مخزن، حجم و ابعاد نسبتا کوچکی را داشته باشد که بتوان از طریق طناب آن را به پشت بام انتقال داد.
  • از طریق جرثقیل: یکی دیگر از راه‌های انتقال مخازن با حجم بسیار بالا از طریق بالابر و جرثقیل است. اگر حجم مخزن آنقدر بالا باشد که از پله‌ها عبور نکند و نتوان با طناب آن را جا به جا کرد، باید با استفاده از جرثقیل یا بالابر آن را جا به جا کرد. 

سخن پایانی در خصوص نصب تانکر آب در ارتفاع

در این مقاله در خصوص نصب تانکر آب در ارتفاع صحبت کردیم. نصب منبع آب در ارتفاع مزایای زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین مزایا به افزایش فشار آب ارتباط مستقیم دارد. برای نصب مخزن در ارتفاع یا پشت بام لازم است که ابتدا یک مخزن با حجم مناسب با توجه به نیاز خود تهیه کرده و سپس مکان مناسب برای نصب مخزن را مشخص کنید. به ظرفیت و توان ساختمان هم برای تحمل وزن منبع توجه زیادی داشته باشید. مخزن‌های بسیار بزرگ را از طریق جرثقیل می‌توانید به ارتفاعات منتقل کنید. استفاده از پایه مخصوص مخزن و سایبان در ارتفاعات، اهمیت بسیار زیادی در طول عمر مخزن دارند.

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

5 × 4 =