بررسی انواع پلی اتیلن

صنعت پلاستیک پرهزینه‌ترین و در عین حال پرسودترین و پر ضررترین صنعت این روزهای جهان است. پلی اتیلن که نیز یک پلاستیک مقاوم محسوب می‌شود، از نوعی پلیمر تشکیل شده است. ماده اولیه پلی‌اتیلن از نفت خام استخراج می‌شود. کاربردهای این ماده به گونه‌ای است که امروزه بسیاری از صنایع فعال اقتصادی برای بهبود تولیدات خود از آن استفاده می‌کنند. اتیلن‌ها به شکل زنجیره‌ای به هم متصل می‌شوند تا یک مولکول بزرگ پلیمری را تشکیل دهند. در این مقاله می‌خواهیم به تفصیل به انواع پلی اتیلن‌ها و مزیت‌های استفاده از آنها بپردازیم، لذا پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

آشنایی با انواع پلی اتیلن

پلی اتیلن‌ها دارای گریدهای تجاری مختلفی هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به PE80، PE63 و PE100 اشاره کرد. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان از این ماده در ساخت و تولید انواع پلاستیک‌های باکیفیت استفاده می‌کنند. در صنایع امروزی، به کارگیری این ماده به دلیل تنوع زیادی که دارد، بسیار رایج شده است. از انواع پلی اتیلن‌ها موجود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلی‌اتیلن با چگالی بالا
  • پلی‌اتیلن با چگالی پایین
  • پلی‌اتیلن سبک خطی
  • پلی‌اتیلن خیلی سبک
  • پلی‌اتیلن با اتصالات عرضی
  • کوپلیمرهای اتیلن

هر کدام از انواع و گریدهای پلی اتیلن نام برده شده در بالا، دارای خصوصیات مشخصی هستند که به موجب آنها، تولیدکنندگان می‌توانند محصولات متنوع و متفاوت را تولید کنند.

شناخت کاربرد پلی اتیلن

این ماده کاربردهای فراوانی در تولید انواع محصولات پلاستیکی باکیفیت دارد. امروزه بسیاری از لوازم آشپزخانه و محصولات صنایع غذایی از این ماده تولید شده‌اند. از پلی اتیلن در تولید ظروف پلاستیکی سبک و کیسه‌های نایلونی استفاده می‌شود. همچنین بسیاری از ظروف شیر و مایعات از ماده اولیه پلی‌اتن ساخته شده‌اند.

انعطاف پذیری این ماده به گونه‌ای است که بسیاری از تولیدکنندگان با خیال راحت می‌توانند محصولات متنوع و کاربردی را از طریق آن تولید کنند. انعطاف پذیری مناسب پلی‌اتیلن به تولیدکنندگان لوله و اتصالات این امکان را می‌دهد که بتوانند لوله‌های مختلف با قابلیت خم تولید کنند.

تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که این ماده دارای زنجیره بلند و شاخه‌های کوتاه است که این امر باعث افزایش استحکام مواد تولید شده توسط آن می‌شود. به طور کلی، بسیاری از صنایع امروزی مانند صنایع دارویی، غذایی، ساختمانی و… با به کارگیری پلی‌اتیلن قادر خواهند بود تا هزینه نهایی تولید خود را کاهش دهند.

بررسی ویژگی و مزیت‌های پلی اتیلن

ویژگی و مزیت‌های فوق‌العاده عالی این ماده باعث کاهش هزینه‌ نهایی تولید بسیاری از صنایع امروزی شده است. در این بخش قصد داریم تا به تفصیل به ویژگی و مزیت‌های پلی اتیلن بپردازیم:

  • انعطاف پذیری

این ماده به دلیل داشتن ترکیب مواد اولیه مناسب، قابلیت تنظیم و تغییر شکل را داراست. این ویژگی کاربردی باعث شده است تا صنایع بسته بندی، لوازم خانگی و صنایع خودروسازی بتوانند از پلی‌اتیلن برای تولید محصولات متنوع خود استفاده کنند.

  • مقاومت در برابر ضربه

پلی اتیلن دارای خاصیت بالا در برابر ضربه و فشار است. در واقع تولیدکنندگان با استفاده از این ماده می‌توانند محصولات خود را با دوام بالا تولید کنند. این ویژگی باعث محبوبیت پلی‌اتیلن در صنایع ساختمانی، اسباب بازی و لوازم ورزشی شده است.

  • سبکی و سهولت در حمل و نقل

کاهش هزینه تولید و جا به جایی از دیگر مزیت‌های به کارگیری پلی‌اتیلن است که باعث افزایش بهره‌وری شرکت‌های مختلف می‌شود. این ویژگی بسیار جذاب و عالی باعث شده است تا صنایع تولیدی و بسته بندی از این ماده برای بهبود تولیدات خود استفاده کنند.

  • قابلیت بازیافت

ویژگی بازیافت باعث شده است تا این ماده پلاستیکی به عنوان یک ماده پایدار و سازگار با محیط زیست شناخته شود. از آنجایی که مراقبت از محیط زیست بسیار مهم است، بسیاری از صنایع فعال اقتصادی ترجیح می‌دهند تا در تولیدات خود از مواد بازیافتی مناسب استفاده کنند تا هزینه نهایی بازیافت محصولات را کاهش دهند.

  • مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب

پلی اتیلن به دلیل داشتن ترکیبات موثر، مقاومت زیادی در برابر عوامل آب و هوایی نامناسب نظیر رطوبت، باران و نور خورشید دارد. این ماده به آسانی می‌تواند در برابر خوردگی شیمیایی، مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

  • خاصیت ضدعفونی

علاوه بر این که پلی اتیلن به عنوان یک ماده بدون بوی نامطبوع شناخته می‌شود، به دلیل ساختار چگالی آن، به باکتری و میکروارگانیسم‌ها اجازه رشد نمی‌دهد. از این رو این قابلیت باعث می‌شود تا این ماده پلاستیکی به عنوان یک ماده ضدعفونی شناخته شود.

  • قابلیت استحکام مکانیکی

استحکام مکانیکی این ماده بسیار بالاست، لذا می‌تواند فشارهای زیادی را به آسانی تحمل کند. پلی اتیلن دارای خاصیت نفوذپذیری کم و عدم تاثیرپذیری طعم و بو است. در واقع محصولات پلاستیکی تولید شده از این ماده برای حفظ و نگهداری انواع مواد غذایی کاربردی هستند.

  • عایق الکتریکی

از دیگر ویژگی‌های کلیدی پلی اتیلن، قابلیت عایق الکتریکی بودن آن است. این ماده می‌تواند در برابر جریان الکتریکی، مقاومت زیادی از خود نشان دهد. این ویژگی جذاب باعث شده است تا پلی‌اتیلن به عنوان یک ماده غالب، در صنایع برق و الکترونیک مورد استفاده قرار بگیرد. این صنایع به آسانی می‌توانند با به کارگیری پلی‌اتیلن، محصولات خود را تولید کنند.

  • سازگاری بالا

پلی اتیلن به خوبی می‌تواند با انواع مواد شیمیایی سازگاری داشته باشد. این ویژگی باعث شده است تا صنایع شیمیایی، پزشکی و غذایی از این ماده شگفت انگیز برای تولیدات خود استفاده کنند.

  • اقتصادی بودن

امروزه بسیاری از صنایع تولیدی به دنبال انتخاب متریال‌هایی هستند که بتوانند هزینه‌های تولید خود را کاهش دهند. پلی اتیلن از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. همچنین قابلیت بازیافت این ماده باعث محبوبیت آن در بین تولیدکنندگان شده است.

  • دوام بالا

به عنوان آخرین ویژگی و مزیت، می‌توان گفت که پلی اتیلن مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زدگی دارد. این ویژگی باعث شده است تا بتوان از این ماده در محیط‌های مختلف و شرایط سخت استفاده کرد.

جمع بندی

با نگاه به اطراف‌تان می‌توانید متوجه این موضوع شوید که بسیاری از وسایل تولید شده از جنس پلاستیک هستند. همچنین امروزه بسیاری از محصولات پلاستیکی از پلی اتیلن ساخته می‌شوند. این ماده دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که در این مقاله به مهم‌ترین آنها پرداخته‌ایم. هر کدام از گرید‌های مختلف پلی‌اتیلن ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. صنایع امروزی برای بهبود تولیدات و کاهش هزینه نهایی خود ترجیح می‌دهند تا از بهترین مواد پلی اتیلنی استفاده کنند.در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خرید مخزن پلی اتیلن به منبع اصلی آن یعنی مخزن مارکت مراجعه کنید.

 

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

شانزده − شانزده =