مخزن ذخیره اسید پراکسی استیک

در حال حاضر از اسیدها در صنایع مختلف به صورت گسترده استفاده می‌شوند و در این باید اشاره‌کنیم که از اسید پراکسی استیک که با نام وین اکساید هم شناخته می‌شود، در فرآیندهای گندزدایی و ضدعفونی استفاده می‌شود و اصولا از آن در انواع مخزن‌ ذخیره اسید پراکسی استیک نگهداری می‌کنند.

این ماده در حال حاضر در صنایع به‌شدت موردتوجه واقع‌شده و ازآنجایی‌که این اسید در ایران کمتر مورد استقبال قرار گرفته است، کارایی کمتری هم دارد ولی در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی به دلیل مزایای بالای آن نسبت به مواد مشابه، بیشتر مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

از اسید پراکسی استیک برای شستشو و CIP مخازن و لوله‌های حمل مواد غذایی به صورت گسترده استفاده می‌شود و یکی از مزایای اصلی آن هم این بوده که نیاز به آبکشی بعدی ندارند. در حال حاضر کارشناسان انتظار دارند که در آینده این اسید مورداستفاده بیشتر قرار بگیرد و صنایع مختلف در فرآیندهای ضدعفونی از آن استفاده کنند.

مخزن ذخیره اسید پراکسی استیک (وین ‌اکساید)

برای ذخیره کردن وین ‌اکساید یا همان اسید پراکسی استیک، با از مخازنی استفاده شود که کاملاً ضد خوردگی باشند. این مخازن به‌عنوان مخزن ذخیره اسید پراکسی استیک هم شناخته می‌شوند و با سایر مخازن نگهداری مایعات تفاوت دارند.

با توجه به این موضوع که چگالی این اسید بیشتر از آب است، برای اطمینان از استحکام و فضای نگهداری مناسب از مخازن مخصوص ذخیره اسید پراکسی استیک استفاده شود. شما می‌توانید این مخازن را در فروشگاه مخزن مارکت به‌راحتی خریداری کنید.

این اسید ممکن است که پوست و چشم را تحریک کند و اگر برای مدت طولانی در معرض آن قرار بگیرید، امکان دارد تا به ریه‌های شما آسیب جدی وارد شود. افرادی که بدون رعایت ایمنی و به صورت مداوم در فضاهای بدون تهویه مناسب با این اسید کار می‌کنند، به بیماری آسم مبتلا می‌شوند.

ازآنجایی‌که این اسید یک ماده خطرناک محسوب می‌شود، باید اقدامات احتیاطی مثل خرید مخزن ذخیره نگهداری اسید پراکسی استیک رعایت شود. همچنین برای جلوگیری از استنشاق بوی این اسید، باید تهویه مناسب در محیط آماده شده باشد تا هیچ فردی در این زمینه آسیب نبیند.

کاربردهای اسید پراکسی استیک

اسید پراکسی استیک با اُکسی کردن غشای تک‌سلولی‌ها و میکروارگانیسم‌ها، ساختار غشایی آن‌ها را به طور کامل تخریب کرده و باعث مرگ آن‌ها می‌شود. این ماده ضدعفونی‌کننده با سرعت بالا الکترون‌ها را به میکروارگانیسم‌ها منتقل کرده و باعث غیر فعال شدن آن‌ها می‌شود.

اسید پراکسی استیک، کاربردهای متعددی هم دارد ولی در درجه اول در صنایع مواد غذایی به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده و پاک‌کننده مورداستفاده قرار می‌گیرد. از سال 1950 این اسید به عنوان روشی برای از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌ها از میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌شود.

در صنعت تولید مواد غذایی، می‌توان این اسید را در گیاهان کشاورزی، مؤسسات غذایی و کارخانه‌های فرآوری لبنیات و پنیر مشاهده کرد.

مزایای استفاده از اسید پراکسی استیک

  1. اکسیدان نیرومند:

    ترکیبات اسیدی یک اکسیدان به شدت قوی هستند که عملکرد آن بسیار میباشد.

  2. گندزدایی بسیار بالا:
    اسید پراکسی استیک یا همان وین اکساید میتواند انواع باکتری، قارچ‌ها، ویروس‌های گوناگون را با خاصیت گندزدایی خود از بین ببرد.

  3. عدم واکنش پذیری از پروتئین:

    این اسید به دلیل خاصیت واکنش ناپذیر خود در حضور پروتئین‌های مختلف منفعل عمل می‌کنند.

  4. اثرگذار حتی در دمای پایین:

    در دماهای پایین بدون واکنش با کلر اثر بخشی دارد.

  5.  استفاده در دام‌پروری:

    تحت عنوان گندزدا در اماکن پرورش طیور مصرف میشود.

جمع‌بندی

اسید پراکسی استیک که با نام وین اکساید هم شناخته می‌شود، یک اسید کاربردی برای فرآیندهای ضدعفونی و گندزدایی است که در خیلی از صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. این اسید به دلیل اینکه یک ماده خطرناک محسوب می‌شود باید در مخازن مخصوص ذخیره و نگهداری شود. مخزن ذخیره اسید پراکسی استیک یک فضای مناسب برای ذخیره اسید پراکسی استیک بوده و شما می‌توانید این مخازن را از طریق مراجعه به سایت مخزن مارکت ، ضمن مقایسه قیمت انواع مخازن آب و اسید در حجم و ابعاد گوناگون مانند: قیمت مخزن آب 500 لیتری ، قیمت منبع آب ۱۰۰۰ لیتری به صورت آنلاین تهیه نمایید.

 

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

4 × پنج =