شناور مخزن آب (معرفی + آموزش نصب)

همه می‌دانیم که در صنایع مختلف و برای ذخیره آب در مصارف خانگی از مخزن‌های آب استفاده می‌شود، اما آیا با اجزای سازنده این مخزن‌ها آشنا هستیم؟ شناور یکی از قطعات بسیار مهم در مخازن آب است که با نام‌های دیگر مانند قطع کن تانک یا فلوتر شناخته می‌شود. شیر فلوتر یا شناور مخزن آب روی مخزن نصب شده و البته تولید‌کنندگان این شیر را از قبل برای جلوگیری از سر ریز شدن مایعات مانند آب تنظیم می‌کنند.

به عبارتی دیگر وظیفه اصلی این شناور اندازه‌گیری ارتفاع آب درون مخزن بوده و در نتیجه فرایند وصل یا قطع شدن جریان ورود و خروج آب را کنترل می‌کند. بسیاری از کارشناسان برای توضیح بهتر عملکرد شناور مخزن پلی‌اتیلن، شناور کولر آبی را مثال می‌زنند. در این مقاله از مخزن مارکت همراه ما باشید تا با شناور مخزن آب بیش‌تر آشنا شوید.

انواع شناور مخزن آب

این روز‌ها تولید‌کنندگان، مخازن آب را در طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌کنند. بنابراین برای اینکه عملکرد مناسبی از این مخازن مشاهده کنید، تولید‌کنندگان شناور‌های متنوعی نیز طراحی کرده‌اند. متخصصان شناور مخزن آب را به دو بخش برقی و مکانیکی تقسیم می‌کنند.

هر کدام از این شناور‌ها دارای مزیت‌های مختلفی بوده و البته از نظر ظاهر نیز تفاوت‌هایی با هم دارند. به طور مثال شناور مکانیکی از دو بخش شیر فلوتر، میله استم از جنس استیل یا برنج و یک سری توپی شکل تشکیل شده است.

شناور برقی آب

شناور برقی وظیفه کنترل سطح و میزان آب داخل مخزن را دارد. در صورت افزایش یا کاهش سطح آب داخل مخزن این شناور با مدار کاری، پمپ آب را وصل یا قطع می‌کند. از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این مدل شناور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دقت عمل بسیار بالا
  • جلوگیری از پر شدن مخزن آب
  • افزایش طول عمر پمپ آب به دلیل غیر فعال کردن آن

شناور مکانیکی

در صورت اجرای شناور مخزن آب مکانیکی هم زمان با پر شدن آب داخل منبع و بالا آمدن سطح آن، فلوتر روی سطح آب مخزن قرار می‌گیرد. در نتیجه این فرایند، شناور باعث بسته شدن ورودی آب مخزن می‌شود. البته در صورت کاهش سطح آب و خالی شدن مخزن، شناور پایین آمده و در نتیجه شیر ورودی مخزن باز می‌شود.

به توصیه متخصصان بهتر است از فلوتر مکانیکی در مخازن آب پلی‌اتیلن استفاده کنید. از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای شناور مخزن آب مکانیکی می‌توان به لیست زیر اشاره کرد:

  1. عدم نیاز به سیم کشی و برق
  2. پرداخت هزینه کم
  3. فرایند نصب آسان و راحت

روش نصب شناور مخزن آب

اصلی‌ترین وظیفه شناور مخزن، کنترل سطح آب بوده و در صورت ناکارآمد بودن شناور باید منتظر سرریز شدن آب از منبع آب باشید. اگر با این مشکل در مخزن آب خود مواجه شدید، می‌توانید از افراد متخصص برای نصب شناور مخزن آب کمک بگیرید. نصب شناور مخزن آب طی چند مرحله صورت می‌گیرد که در ادامه هر مرحله را به طور مختصر توضیح می‌دهیم.

مرحله اول؛ بستن آب

در اولین مرحله از روش نصب شناور مخزن آب باید ابتدا آب را قطع ‌کنید.

مرحله دوم؛ باز کردن لوله تغذیه مخزن

در این مرحله از روش نصب شناور از زانو بند، عینک، دستکش ایمنی و ماسک استفاده کنید تا با توجه به عایق فایبرگلاس مخزن، دچار مشکلات پوستی نشوید. سپس یک تخته چوب‌ ام ادی اف را کنار عایق اتاق مخزن گذاشته و کنار لوله تغذیه زانو بزنید تا فرایند باز کردن اتصالات را شروع کنید.

مرحله سوم؛ برداشتن لوله تغذیه

پس از باز کردن لوله تغذیه در روش نصب شناور مخزن آب نوبت به برداشتن لوله مسی می‌رسد. البته لوله تغذیه باز شده در مخزن، شناور است.

مرحله چهارم؛ باز کردن مهره نگهدارنده

در مرحله بعد، مهره نگهدارنده را باز کرده و بدنه شیر ورودی را از مخزن آب، بیرون بکشید. اکنون شیر توپی را خارج کنید.

مرحله پنجم؛ نصب شناور جدید

شناور جدید که کاملا بر اساس سایر شیر ورودی و حجم منبع آب خریداری شده است را در محل شناور قبلی نصب کنید. البته قبل از نصب، شناور را مورد بررسی قرار دهید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید. زیرا آب در درون شناور‌های شکسته یا سوراخ دار جمع شده و در نتیجه مانع شناور ماندن آن‌ها روی سطح آب مخزن می‌شود.

مرحله ششم؛ نصب لوله تغذیه

در این مرحله لوله تغذیه را در محل اصلی خود نصب کنید. البته در صورت مشاهده مشکلی مانند آسیب، حتما این بخش را نیز تعویض کنید. تا عملکرد مخزن آب، دچار اختلال نشود. پس از پایان کار خود، تمام اتصالات را با دستمال خشک کنید.

مرحله هفتم؛ بررسی و کنترل شناور

در این مرحله از روش نصب شناور مخزن آب باید برق را روشن کنید. سپس پارچه خشکی را در پایین‌ترین قسمت اتصالات قرار دهید تا از نشت نکردن آب، مطمئن شوید. در صورتی که آب از شناور تازه نصب شده نشت کرد، احتمالا فلوتر آسیب دیده و در نتیجه چاره‌ای جز تعویض مجدد آن باقی نمی‌ماند.

نکات کلیدی نصب شناور مخزن

در زمان نصب شناور مخزن آب پلی ‌اتیلن باید به چند نکته توجه کنید:

  1. در صورتی که پس از نصب شناور متوجه نشتی شدید، حتما مخزن آب را خالی کنید. زیرا در صورت محکم کردن اتصالات همزمان با پر بودن مخزن از آب، احتمال ترکیدن منبع بسیار زیاد است.
  2. گاهی اوقات وجود ذرات جامد در قسمت ورودی شناور، مانع انجام فرایند نصب شناور مخزن آب می‌شود. بنابراین فرایند تمیزکاری شناور را مرتب و منظم انجام دهید تا از نبود این ذرات در ورودی شناور، مطمئن شوید.
  3. یکی از مهم‌ترین نکات در زمان نصب شناور، عدم استفاده از جسم داغ است.

چگونگی انتخاب فلوتر مخزن آب

انتخاب شناور مخزن آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین در زمان خرید و نصب آن باید دقت زیادی داشته باشید تا با گذشت زمان، منبع آب کم‌تر آسیب ببیند. اما از اصلی‌ترین نکاتی که باید در زمان انتخاب فلوتر مخزن آب مورد توجه قرار دهید، عبارت هستند از:

  • تحمل فشار توسط شناور:

هنگام خرید و نصب شناور، مسئله میزان تحمل فشار آن را با ریز بینی بسیار بسنجید. بدون تردید شما امکان خرید شناوری با میزان تحمل کم نسبت به ورودی شیر ورودی آب مخزن را ندارید. در صورت خرید و نصب شناور با میزان تحمل کم در برای شیر ورودی، فلوتر مخزن شما فشار اضافی را تحمل نمی‌کند. در نتیجه شیر ورودی را در زمان مناسب خود، باز نمی‌کند. بنابراین شما با انتخاب اشتباه، عملکرد مخزن آب را با مشکل مواجه می‌کنید.

  • سایز شیر شناور:

از مهم‌ترین نکات در زمان خرید شناور، توجه به سایز شیر فلوتر است. مطمئنا هر چه سایز شیر شناور بیش‌تر باشد، به همان اندازه مقدار آب ورودی نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • حجم منبع آب:

هنگام انتخاب شناور دقت کنید که پر شدن منبع آب، بستگی به انتخاب درست سایز شناور مخزن پلی‌اتیلن دارد. البته از دیگر نکاتی که در چنین موقعیتی باید به آن توجه کنید، حجم و ظرفیت منبع آب شما است. بنابراین با توجه به ظرفیت مخزن، سایز مناسب را خریداری کنید تا مخزن آب در کوتاه‌ترین زمان پر شود.

سخن پایانی

شناور مخزن آب از قطعات اصلی در منبع آب بوده و وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد. در صورت عملکرد صحیح شناور، آب درون مخزن سرریز نمی‌شود. اما اگر به هر دلیلی متوجه آسیب یا خرابی در این قطعه از مخزن آب شدید، حتما از نیرو‌های کارآمد برای نصب شناور مخزن آب جدید کمک بگیرید.

نیروهای متخصص ابتدا مخزن را از آب خالی کرده و سپس با استفاده وسایل ایمنی مانند دستکش و ماسک، فرایند نصب شناور منبع آب را شروع می‌کنند. در صورتی که وظیفه خرید شناور مخزن بر عهده شما بود، حتما به سایز شیر ورودی و ظرفیت منبع خود توجه کنید تا ‌ایده‌آل‌ترین انتخاب را داشته باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیش‌تر و خرید شناورهای مخزن آب می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مخزن مارکت مراجعه کنید و در صورت نیاز با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

دسته‌بندی: مجله