راه حلی برای سوراخی مخزن آب

لزوم استفاده از منبع آب در دهه‌های اخیر به شکل قابل توجهی افزایش یافته است. تشدید بحران آب، کم آبی، نیاز به دریافت فشار آب قوی در ساختمان‌ها و… از جمله دلایل استفاده از مخزن آب هستند. با اینکه امروزه بسیاری از مخازن آب پلی اتیلن تولید شده، دارای مقاومت زیادی در برابر ضربه و خوردگی هستند، اما گاهی در شرایط آب و هوایی مختلف، مخزن دچار نشتی می‌شود.

در این شرایط افراد باید با بررسی تمام جوانب، بتوانند مخزن را تعمیر کنند. در این مقاله ضمن بررسی و شناسایی عوامل ایجاد کننده نشتی مخزن، به شیوه تعمیر سوراخ مخزن می‌پردازیم. در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

عواملی که باعث ایجاد نشتی در مخزن می‌شوند

بسیاری از مخازن تولید شده دارای کیفیت ساخت بالایی هستند، اما شرایط محیطی نامساعد باعث ایجاد نشت، ترک و آسیب به تانکرهای پلاستیکی می‌شوند. از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       ضربه شدید به مخزن پلی اتیلن
  •       مسدود شدن دریچه مخزن و ایجاد فشار به درون مخزن
  •       افتادن یا پرت شدن مخزن آب
  •       استفاده از وسایل تیز مانند مته یا ارّه
  •       سرمای شدید فصل زمستان
  •       و…

سوراخ شدن تانکر آب پلاستیکی در هر یک از شرایط بیان شده امکان پذیر است، لذا افراد در صورت مشاهده این موضوع باید سریعاً نسبت به تعمیر مخزن اقدام کنند.

تعمیر مخزن آب

چگونه آسیب به مخزن را تشخیص دهیم؟

چند تکنیک کلیدی برای شیوه تشخیص سوراخ شدن مخزن آب وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم:

·       استفاده از روش نوردهی

یکی از ساده‌ترین شیوه‌های تشخیص خرابی مخزن این است که یک منبع نور را درون تانکر قرار داده و از بخش بیرونی، مخزن را بررسی کنید. در این حالت در صورت وجود هرگونه سوراخ یا ترک به راحتی می‌توانید آن را شناسایی کنید. همچنین با ورود به تانکر آب می‌توانید با ایجاد یک نور خارجی از بخش بیرونی مخزن، شکاف ایجاد شده را تشخیص دهید.

·       استفاده از نور طبیعی

این شیوه باید با مخزن خالی انجام شود و نیاز به 2 نفر دارد. یک نفر وارد بخش درونی مخزن شده و در حالی که شخص دیگری دریچه مخزن را می‌پوشاند تا از ورود نور به درون مخزن جلوگیری کند، میزان شکاف ایجاد شده تشخیص داده می‌شود.

آیا مخزن پلی اتیلن قابل تعمیر است؟

سوراخ شدن منبع آب به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران این محصول است. تعمیر مخزن پلی اتیلن بستگی به عمق و اندازه شکستگی آن دارد. در صورتی که سوراخ شدن و شکستگی مخزن بیش از اندازه نباشد، با به کارگیری روش‌های معمولی می‌توان تعمیر مخزن پلی اتیلن را به بهترین شکل انجام داد. مخازنی که شکستگی آنها در محل تحت فشار آب نباشد، با استفاده از جوش مخزن پلی اتیلن یا به کارگیری چسب مناسب، قابل تعمیر هستند.

در صورتی که شکستگی مخزن به گونه‌ای باشد که نتوان با استفاده از روش‌های معمولی آن را تعمیر کرد، برای رفع این مشکل بهتر است افراد به دنبال خرید مخزن پلی اتیلن جدید باشند.

بهترین شیوه برای تعمیر مخزن پلی اتیلن چیست؟

چند شیوه اصولی برای تعمیر سوراخ مخزن آب وجود دارد که شناخت آنها برای افراد حائز اهمیت است. در ادامه به مهم‌ترین شیوه‌های رفع نشتی و شکستگی مخزن می‌پردازیم:

·       جوش مخزن پلی اتیلن

شاید بتوان گفت که بعد از سوراخ شدن مخزن آب، بهترین شیوه تعمیر، استفاده از روش جوشکاری است. جوش مخزن پلی اتیلن به عنوان یکی از متداول‌ترین روش‌های ترمیم ترک منبع آب است که مورد استفاده بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. در این شیوه تعمیر، از مواد جوشکاری مناسب و ابزارهای مخصوص استفاده می‌شود. این ماده شامل اپوکسی‌هایی می‌شود که با یکدیگر مخلوط شده و از یک واکنش شیمیایی برای جوش خوردن پلاستیک استفاده می‌کنند.

ماده اولیه در اثر تماس با یکدیگر گرم شده و باعث ایجاد یک ماده خالص انعطاف پذیر می‌شود. در این حالت استفاده از این ماده برای رفع شکستگی و ترک مخزن می‌تواند باعث رفع کامل مشکل شود.

جوش مخزن آب

·       چسب مخزن پلی اتیلن

استفاده از چسب برای سوراخ تانکر آب، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است. اگر ترک ایجاد شده بر روی مخزن آب کوچک باشد می‌توان برای درزگیری، از این شیوه استفاده کرد. ترک‌های کوچک ایجاد شده بر روی مخزن آب یک راه برای ورود گرد و غبار و حشرات محسوب می‌شوند. استفاده از چسب مخزن پلی اتیلن باعث می‌شود تا ترک‌های روی مخزن به شکل کامل پوشانده شوند.

تاثیر چسب منبع آب، بستگی به محل پارگی و ترک ایجاد شده دارد. این چسب‌ها معمولا برای تعمیر ترک‌های ریز ایجاد شده کاربردی هستند.

چسب مخزن آب

چه زمانی نیاز به تعویض مخزن احساس می‌شود؟

برخی از شکستگی‌های ایجاد شده بر روی مخزن پلی اتیلن قابل تعمیر نیستند. لذا در این زمان افراد برای اینکه بتوانند از مزیت مخازن پلی اتیلن به بهترین شکل بهره‌مند شوند نیاز به خرید مخزن جدید دارند. وسعت پارگی یا شکستگی ایجاد شده در برخی از موارد، با جوشکاری و یا استفاده از چسب مخصوص منبع آب، قابل تعمیر نیستند که این امر می‌تواند نشان دهنده زمان تعویض مخزن باشد.

افرادی که نیاز به خرید مخزن جدید آب دارند، بهتر است از میان محصولات مختلف تولید شده، به دنبال مخازن آب آنتی باکتریال باشند تا بتوانند بهترین محصولات را انتخاب و خریداری کنند. مخازن پلی اتیلن موجود در بازار دارای مدل‌های تک لایه و سه لایه هستند. مدل‌های سه لایه علاوه بر داشتن خاصیت آنتی باکتریال، از مقاومت بدنه بالاتری نیز نسبت به مدل‌های تک لایه برخوردار هستند.

جمع بندی

یکی از موضوعات کلیدی در زمینه نگهداری مخزن آب، جلوگیری از ترک خوردن یا شکستگی آن است. در صورتی که ترک مخزن ایجاد شده بین 2 تا 16 سانتی‌متر باشد، با استفاده از شیوه‌های بیان شده قابل تعمیر است. در صورتی که شکستگی مخزن بیش از اندازه بیان شده باشد، بهتر است مخزن جدید خریداری شود. در این مقاله در مورد روش‌های تعمیر مخزن پلی اتیلن مطالب جالب توجهی بیان شده است.

افرادی که قصد خرید مخزن جدید آب را دارند، بهتر است برای خرید مخزن آب مناسب به یکی از معتبرترین فروشگاه‌ها در این زمینه مراجعه کنند. فروشگاه مخزن مارکت با دارا بودن چندین سال سابقه فروش بهترین مخازن آب، توانسته است رضایت مشتریان را به خود جلب کند و انتخاب مناسبی برای خرید آنلاین منبع آب پلی اتیلن باشد.

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

5 − 5 =