انواع محصولاتی که با پلی اتیلن ساخته می شود

پلی اتیلن از جمله مواد کاربردی با ویژگی‌های منحصر به فرد است که به عنوان یکی از ملزومات مهم تولیدات صنعتی به شمار می‌رود. امروزه تولید محصولات پلی اتیلن به شکل گسترده با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود. در حال حاضر پلیمرها به عنوان کاربردی‌ترین محصولات قابل استفاده در صنایع فعال اقتصادی به شمار می‌روند.

ویژگی‌های متعدد زیادی در پلی اتیلن نهفته است که باعث محبوبیت این ماده در میان صنعت‌گران شده است. در این مقاله ضمن بررسی ویژگی‌های پلی اتیلن، قصد داریم تا به انواع محصولات تولید شده با این ماده کاربردی بپردازیم، لذا در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

آشنایی با پلی اتیلن

پلی اتیلن از جمله محصولات پلیمری است که تحت شرایط مختلفی تولید می‌شود. اتیلن یک هیدروکربن ساده است که از هیدروژن و کربن ساخته می‌شود. زمانی که واحد‌های اتیلن به صورت زنجیر‌وار به یکدیگر پیوسته می‌شوند، پلی اتیلن شکل می‌گیرد. محصولات پلی اتیلن دارای ویژگی‌های اولیه اتیلن هستند که باعث محبوبیت آنها در بین استفاده کنندگان شده است.

اتیلن‌ها دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر عوامل شیمیایی، عایق بندی الکتریکی، انعطاف پذیری، هزینه تولید پایین و… اشاره کرد. امروزه انواع محصولات پلی اتیلن تولید شده، برای بسته بندی، قطعات خودرویی، وسایل الکترونیکی و… استفاده می‌شود. از لحاظ تقسیم بندی می‌توان پلی اتیلن را به دو دسته سبک و سنگین تقسیم کرد. از لحاظ ساختار و چگالی نیز پلی اتیلن به موارد زیر دسته بندی می‌شود:

·       پلی اتیلن سبک

یکی از ویژگی‌های اصلی پلی اتیلن سبک، چگالی کم و انعطاف پذیری بالای آن است. این ویژگی‌ها باعث شده است تا تولیدکنندگان بتوانند از این محصول برای تولید انواع ظروف مواد غذایی، محصولات پزشکی و اسباب‌ بازی‌ها استفاده کنند.

·       پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین از چگالی بیشتری نسبت به مدل‌های سبک برخوردار است و معمولا در ساختار مولکولی آن انشعاب‌های کمتری وجود دارد. این نوع از پلی اتیلن‌ها قوی‌تر و مستحکم‌تر از سایر محصولات هستند. تولیدکنندگان از پلی اتیلن سنگین برای تولید انواع ظروف نوشیدنی، تجهیزات زمین بازی و لوله‌های توزیع آب و گاز استفاده می‌کنند.

·       پلی اتیلن خطی

ترکیب پلی اتیلن سبک و سنگین به ماده‌ای تبدیل می‌شود که به آن پلی اتیلن خطی گفته می‌شود. از لحاظ ساختاری این محصول دارای انعطاف پذیری پلی اتیلن سبک است، اما به دلیل ساختار مولکولی خود مقاومت بیشتری در برابر سوراخ شدن و پارگی از خود نشان می‌دهد. از پلی اتیلن خطی در تولید انواع عایق‌های کشاورزی، ظروف بسته بندی، ساخت پوشش کابل و… استفاده می‌شود.

·       پلی اتیلن با چگالی متوسط

از دیگر انواع ماده پلی اتیلن می‌توان به نوع چگالی متوسط آن اشاره کرد که دارای سطح انشعاب متوسط در ساختار خود است. به نسبت تنش‌های مکانیکی، این ماده می‌تواند مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد. تولیدکنندگان از پلی اتیلن با چگالی متوسط برای تولید انواع لوله‌های گرمایش انقباض پذیر استفاده می‌کنند.

·       پلی اتیلن متقاطع

از ویژگی‌های پلی اتیلن متقاطع می‌توان به مقاومت بسیار بالای این محصولات در برابر دما و مواد شیمیایی اشاره کرد. تولیدکنندگان از پلی اتیلن متقاطع برای تولید قطعات خودرو، لوله‌های پزشکی و خطوط لوله کشی استفاده می‌کنند.

جهت آشنایی بیشتر با انواع پلی اتیلن پیشنهاد می شود مقاله انواع پلی اتیلن را بخوانید.

ویژگی و مزیت‌های پلی اتیلن

حال که با انواع پلی اتیلن برای ساخت محصولات متنوع آشنا شدید، در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین ویژگی و مزیت‌های این ماده بپردازیم. ویژگی‌های منحصر به فرد پلی اتیلن باعث شده است تا تولیدکنندگان بتوانند انواع محصولات پلی اتیلن را به بهترین شکل و متناسب با نیاز جامعه تولید کنند:

مقاومت بالا در برابر شرایط مکانیکی و شیمیایی

پلی اتیلن از جمله موادی است که مقاومت بالایی در برابر شرایط مکانیکی و شیمیایی دارد. در واقع این ماده می‌تواند در مقابل ضربه، تنش، کشش، اسیدها، بازها و سایر مواد شیمیایی خورنده، مقاومت خوبی از خود نشان دهد. ویژگی‌های‌ منحصر به فرد بیان شده به تولیدکنندگان صنایع امروزی این امکان را می‌دهد که بتوانند از پلی اتیلن به بهترین شکل برای تولید محصولات مختلف استفاده کنند.

انعطاف پذیری بالا

از لحاظ انعطاف پذیری، پلی اتیلن‌ها جزو مواد منعطف محسوب می‌شوند. این ویژگی‌ به تولیدکنندگان کمک خواهد کرد تا بتوانند محصولات با اشکال مختلف را به راحتی تولید کنند.

وزن کم و سبک

چگالی پایین پلی اتیلن باعث شده است تا انواع محصولات پلی اتیلن تولید شده بسیار سبک باشند. این خصوصیت در نهایت باعث کاهش هزینه حمل و نقل خواهد شد.

مقاومت در برابر رطوبت

پلی اتیلن‌ها تا حدود زیادی نسبت به رطوبت مقاوم هستند. این ویژگی‌ باعث شده است تا بسیاری از محصولات تولید شده پلی اتیلن در زیر آب نیز کارایی داشته باشند.

عایق الکتریکی

پلی اتیلن به دلیل ساختاری که دارد می‌تواند جریان الکتریکی را به شکل قوی عایق بندی کند. این ویژگی باعث شده است تا از پلی اتیلن در تولید انواع محصولات الکترونیکی و الکتریکی استفاده شود.

رنگ پذیری بالا

قابلیت پذیرش آسان رنگ، به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزیت‌‌های پلی اتیلن است. تولیدکنندگان با استفاده از این قابلیت می‌توانند محصولات پلی اتیلن را به رنگ دلخواه طراحی و روانه بازار کنند.

شناخت انواع محصولات پلی اتیلن

ویژگی‌های جذاب محصولات پلی اتیلن باعث شده است تا صنایع مختلف برای ساخت انواع محصولات کاربردی از این ماده استفاده کنند. در ادامه به برخی از انواع محصولات پلی اتیلن می‌پردازیم:

·       لوله و اتصالات پلی اتیلن

از لوله‌ و اتصالات ساخته شده پلی اتیلن در آبرسانی و انتقال آب و گاز استفاده می‌شود. مقاومت بالای این محصولات در برابر فشار و ضربه باعث محبوبیت آن در بین استفاده کنندگان شده است.

·       لوله‌های انتقال فاضلاب

انعطاف پذیری بالا، تحمل حرارت و دمای محیطی نامناسب، مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی از جمله ویژگی‌های لوله‌های ساخته شده فاضلاب با متریال پلی اتیلن هستند. این ویژگی‌ها باعث شده تا صنایع آب و فاضلاب بتواند از پلی اتیلن با اطمینان خاطر در انتقال فاضلاب استفاده کند.

·       کشاورزی و آبیاری تحت فشار

محصولات تولید شده پلی اتیلن به دلیل انعطاف پذیری مناسب و مقاومت در برابر شرایط محیطی نامساعد، در سیستم‌های آبیاری تحت فشار مانند لوله‌ها، اتصالات و شیرها مورد استفاده افراد قرار می‌گیرند.

·       مخازن دو جداره

یکی از کاربردی‌ترین محصولات مورد استفاده افراد و صنایع، مخزن پلی اتیلن هستند. این مخازن برای نگهداری انواع سیالات خریداری می‌شوند. مخازن دوجداره پلی اتیلن به دلیل داشتن لایه مقاوم، مانع جلوگیری از رشد باکتری و ویروس درون مخزن می‌شوند.

·       صنایع خودروسازی

از پلی اتیلن به عنوان یکی از مواد اولیه تولید محصولات مختلف خودروسازی استفاده می‌شود. پوشش دهی این ماده برای محافظت از قطعات خودرو در برابر ضربه باعث محبوبیت آن در بین صنایع خودروسازی شده است.

·       بسته بندی مواد غذایی

از پلی اتیلن در ساخت انواع کیسه و محصولات نایلونی استفاده می‌شود. به کارگیری این ماده ضمن این که به استفاده کنندگان این امکان را می‌دهد تا از محصولات تجزیه‌پذیر بهره‌مند شوند، به دلیل داشتن ویژگی‌های متعدد و قیمت مقرون به صرفه، از لحاظ اقتصادی برای خانواده‌ها به عنوان یک مزیت محسوب می‌شود.

جمع بندی

امروزه پلی اتیلن به دلیل داشتن ویژگی‌های متعدد، مورد توجه بسیاری از صنایع و استفاده کنندگان قرار گرفته است. خواص این ماده به گونه‌ای است که افراد می‌توانند متناسب با نیاز خود، بهترین محصولات را تولید کنند. در این مقاله علاوه بر بیان ویژگی‌های اولیه پلی اتیلن، به انواع محصولات پلی اتیلن موجود در بازار اشاره شده است. نقش این ماده در حفظ محیط زیست و امکان بازیافت آن، انکارناپذیر است که این ویژگی، محبوبیت پلی اتیلن را بیش از پیش افزایش داده است.

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

ده − نه =