توضیحات اجمالی منبع تحت فشار دیافراگمی​

توضیحات اجمالی منبع تحت فشار دیافراگمی

در این مقاله به توضیحات اجمالی منبع تحت فشار دیافراگمی به طور کامل می پردازیم. اول از همه به طور مفصل با منبع تحت فشار دیافراگمی آشنا شویم.

منبع تحت فشار دیافراگمی در کنار مخزن ذخیره آب ساختمان و پمپ آب و یا در مدل های کوچکتر، بر روی پمپ آب قرار داده می شود تا بتواند ذخیره ای محدود برای انتقال آب به واحدهای ساختمانی فراهم نماید. این ذخیره موجب می شود تا نیاز نباشد پمپ آب با هر بار باز و بسته شدن شیرها در داخل ساختمان روشن و خاموش شود.

به دلیل اینکه قیمت پمپ آب در حال حاضر بالا بوده و خرابی و تعمیر آن بسیار پر هزینه است و در بعضی موارد ممکن است هزینه تعمیر آن هم قیمت خرید پمپ آب شود، پس لازم است حتماً از منبع تحت فشار آب استفاده شود تا از پمپ آب کمتر استفاده شود و عمر آن افزایش پیدا کند.

کاربرد منبع آب تحت فشار دیافراگمی

یکی از مهمترین مصارف منبع آب تحت فشار دیافراگمی پمپ تصحیح در اتومات کردن پمپ و جلوگیری از انبساط آب است. از منبع آب تحت فشار همان طور که در بالا ذکر شد در پمپ های صنعتی، بوستر پمپ های آبیاری، آتشفشانی و غیره استفاده میشود.

اجزاء تشکیل دهنده منبع آب تحت فشار دیافراگمی

منبع آب تحت فشار دیافراگمی دارای یک تیوپ باکیفیت است که در یک سمت تیوپ هوای فشرده و در سمت دیگر تیوپ آب قرار می گیرد.

منبع آب تحت فشار دیافراگمی چگونه کار می کند؟

منبع آب تحت فشار دیافراگمی با کنترل فشار در سیستم آبرسانی باعث کاهش مصرف برق شده و همچنین استهلاک پمپ را نیز کاهش می دهد.

عملکرد منبع تحت فشار به علت وجود تیوپ منبع آب تحت فشار هوا را با فشار زیاد در خود ذخیره می کند و آب به علت وجود فشار هوا به داخل لوله ها فرستاده می شود، اکنون آبی که با فشار بالا داخل مخزن تحت فشار قرار دارد با باز شدن شیر آب به داخل لوله فرستاده می شود و اگر آب بیش از ظرفیت منبع آب تحت فشار باز باشد در آن زمان پمپ روشن می شود و میزان آب مورد نیاز را فراهم می کند.

مزایا منبع آب تحت فشار دیافراگمی

مزایای زیادی برای استفاده از منبع تحت فشار وجود دارد از جمله حفظ و یکسان سازی جریان آب در ادامه تعدادی از مزایای منبع آب تحت فشار را ذکر میکنیم. این مزایا عباتند از:

  1. ایجاد حالت خودمالکی بیشتر در سیستم های آبرسانی
  2. به حداقل رساندن زمان استفاده از پمپ آب در مجتمع های مسکونی
  3. پایین آوردن مصرف انرژی با توجه به کاهشمدت زمان کاری پمپ
  4. عدم تاثیر ویسکوزیته‌ی مایع بر عملکرد منبع تحت فشار در سیستم آبرسانی و در پروژه ها
  5. مورد استفاده برای پمپ های هوا در مخزن های نگهداری و پرورش ماهی
  6. منبع تحت فشار با حفظ جریان پیوسته باعث افزایش طول عمر پمپ می شود

همان طور که ذکر شد منبع تحت فشار ثاتیرات قابل توجهی بر عملکرد پمپ دارد اکنون به دو مورد بسیار مهم اشاره میکنیم. مزیت اول منبع تحت فشار این است که هنگام کاهش فشار آب با جبران این افت فشار توسط مخزن ذخیره سازی آب و افزایش فشار آب به رفع مشکل کم آبی کمک می کند.

مزیت دوم پمپ تحت فشار این است که باعث یکسان کردن جریان آب می شود و از بوجود آمدن پدیده ی کاویتاسیون و فشار بر روی پمپ جلوگیری می کند.

ایجاد فشار بر روی پمپ های آب بسیار خطرناک است و باعث ضربه زدن به پمپ ها می شود. پس با موارد ذکر شده می توان فهمید که منبع تحث فشار دیافراگمی علاوه بر بهبود عملکرد سیستم آب رسانی نقش مهمی در بازدهی و بالا بردن طول عمر پمپ آب دارد.

 

منبع تحت فشار دیافراگمی یا تیوپ دار؟

متاسفانه سال هاست بسیاری از مردم و استادکاران تاسیساتی، بسیاری از منبع های تحت فشار را با نام منبع تحت فشار دیافراگمی می شناسند؛ در حالی که عمده منبع های تحت فشار موجود در بازار منبع تحت فشار تیوپ دار (تیوپی) هستند.

این منبع ها تفاوت هایی نسبت به منبع تحت فشار دیافراگمی دارند و قیمت آنها بسیار کمتر از منابع دیافراگمی هستند. در عوض عمر منبع تحت فشار دیافراگمی بیش تر از نوع تیوپی است و نیاز به سرویس های دوره ای کمتری دارد.

به عنوان مثال منبع تحت فشار هاماک که چند سالی است در ایران پرفروش شده است در بسیاری از موارد با عنوان منبع تحت فشار دیافراگمی هاماک شناخته شده و به فروش می رسد و حتی بر روی جعبه و بدنه آن منبع دیافراگمی درج شده است؛ در حالی که فقط نوع تیوپی آن در ایران مونتاژ و تولید شده و به فروش می رسد.

منبع تحت فشار تیوپی و دیافراگمی

ابعاد و فشار منبع آب تحت فشار دیافراگمی

منبع تحت فشار پمپ آب در ابعاد های مختلف متناسب با نوع کاربرد به بازار عرضه می شود. منابع تحت فشار از 5 تا 2000 لیتری برای مصارفی از جمله: مصارف خانگی، آتشنشانی، پمپ های صنعتی و بوستر پمپ های آبیاری مورد استفاده قرار می گیرند.

گاز موجود در منبع آب تحت فشار، گاز نیتروژن است. فشار گاز نیتروژن موجود در مخزن آب تحت فشار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله این عوامل می توان به متراژ ساختمان، تعداد طبقات ساختمان و متراژ واحد های موجود اشاره کرد.

فشار گاز نیتروژن در منبع آب تحت فشار معمولا بین 20 تا 45 psi  است. برای پمپ های خانگی بهتر است از منبع دیافراگمی استفاده شود. علت استفاده از منبع دیافراگمی در پمپ های خانگی کاهش اصطحکاک پمپ و همچنین تامین فشار لازم برای خروجی آب است.

فشار گاز نیتروژن درون منبع تحت فشار قبل از وصل شدن به سیستم لوله کشی باید 2 psi و یا حداکثر 10 درصد کمتر از فشار استارت پمپ منبع آب تحت فشار باشد.

اگر فشار گاز نیتروژن درون منبع تحت فشار کمتر از حد مجاز باشد باعث خرابی هایی از جمله ساییدگی تیوپ به دیواره ی مخزن و پاره شدن تیوپ می شود.

همچنین این فشار کم درون منبع آب تحت فشار باعث پر شدن بیش از اندازه آب درون تیوپ شده و موجب روشن و خاموش شدن مداوم پمپ می شود و در نهایت باعث سوختن پمپ منبع تحت فشار می شود.

برعکس حالت قبلی نیز باعث آسیب رسیدن به پمپ می شود یعنی اگر فشار درون منبع آب تحت فشار از مقدار مجاز بیشتر باشد حجم آب درون تیوپ منبع آب تحت فشار را کم می کند و این امر باعث روشن و خاموش شدن مداوم پمپ شده و در نهایت موجب آسیب رسیدن به پمپ منبع آب تحت فشار می شود.

منبع تحت فشار ایرانی یا خارجی؟

منبع تحت فشار ایتالیایی

مثل بسیاری از تجهیزات تاسیساتی و صنعتی، منابع تحت فشار اروپایی از کیفیت بالایی برخوردار هستند، درنتیجه منبع تحت فشار ایتالیایی می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که به کیفیت و طول عمر این محصولات اهمیت می دهند.

ولی به دلیل افزایش قیمت ارز، مشکلات واردات قطعات، حذف خدمات پس از فروش و کم یاب شدن محصولات ارجینال و پر شدن بازار با محصولات تقلبی برندهای مطرح اروپایی ریسک خرید این محصولات را بالا برده است.

منبع تحت فشار ترکیه ای

انتخاب بعدی منبع تحت فشار ترکیه ای است. ترکیه در سال های اخیر توانسته بازار خوبی در ایران در اختیار بگیرید ولی واردات این محصولات از ترکیه، مشابه واردات آنها از کشورهای اروپایی است و مشکلات بسیاری در زمینه انتقال و خدمات پس از فروش آنها به وجود آمده است.

منبع تحت فشار چینی

در سال های گذشته تعداد قابل توجهی منبع تحت فشار چینی به ایران وارد شده است. اما در طی این سالها نتوانستند بازار خوبی در این زمینه در ایران پیدا کنند و این احتمال وجود دارد علت این امر کیفیت پایین و نبود خدمات پس از فروش آنها است.

به دلیل تحریم ها به احتمال زیاد قطعات این محصولات در بازار نیز کم یاب خواهند شد و یکی از دلایلی که مخازن تحت فشار چینی در ایران مورد استقبال قرار نگرفته اند می تواند این موضوع باشد.

به طور کلی با توجه به تحربم ها و قیمت بالا و ریسک تقلبی بودن منبع تحت فشار خارجی، بسیاری از مردم به خرید منابع تحت فشار ایرانی روی آورده اند.

برای مشاهده محصولات بیشتر به سایت مخزن مارکت دات کام مراجعه فرمایید همچنین صفحه ما را در اینستاگرام، تلگرام و توییتر دنبال کنید.

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما