چرا مخزن آب پلی اتیلن دست دوم نخریم؟

در چندین سال گذشته شاهد افزایش قیمت بسیاری از مخزن‌های آب بوده‌ایم. بیشترین دلیل افزایش قیمت به نوع مواد و متریال اولیه بستگی دارد. به همین دلیل برخی از افراد با توجه به بودجه کم خود، به مخزن آب پلی اتیلن دست دوم روی آورده‌اند. خرید منبع آب پلی‌اتیلن دست دوم با توجه به مزایای کمی که دارد، معایب زیادی نیز دارد. تنها مزیت خرید تانکر آب پلاستیکی دست دوم، قیمت پایین‌تر آن است. به هر حال دلایل زیادی وجود دارد که ما خرید مخزن دست دوم را به مشتریان خود پیشنهاد نکنیم. در ادامه این مقاله قصد داریم تا همه چیز را درباره منبع دست دوم بگوییم.

خرید مخزن دست دوم

همانطور که گفتیم ما به طور کلی خرید مخزن دست دوم را پیشنهاد نمی‌کنیم. البته اگر بتوانید مخزن دست دومی را خریداری کنید که تفاوت زیادی با نمونه نو و آکبند نداشته باشد، در این صورت خرید شما می‌تواند مناسب باشد. معمولا خرید تانکر دست دوم ریسک زیادی دارد. همه ما می‌دانیم که هر وسیله طول عمر مفیدی دارد که تانکر آب هم از این قضیه مستثنی نیست. مخزن آب پس از استفاده طولانی مدت دچار جلبک زدن، پوسیدگی، سوراخ شدن و … می‌شود. 

بنابراین در هنگام خرید تانکر آب پلی اتیلن دست دوم باید به این ویژگی‌ها توجه کنیم. به خصوص زمانی که فروشنده اقدام به تمیز کاری و زیباسازی مخزن پلی اتیلن دست دوم می‌کند. تشخیص دست دوم بودن این مخزن‌ها کار راحتی نیست و حتما یک کارشناس باید آن را بررسی کند. بنابراین برای خرید تانکر دست دوم، حتما با کارشناسان خبره و باتجربه مشورت کنید.

استفاده از مخزن‌ آب دست دوم در چه مواردی خطرناک است؟

مخزن‌های دست دوم انواع مختلفی دارند. این مخزن‌ها از جنس پلاستیک، فلز و فایبرگلاس هستند و با توجه به نوع مواد نگهداری شده در آن‌ها تقسیم بندی می‌شوند. استفاده از منبع دست دوم که از قبل برای حمل گاز و مواد شیمیایی استفاده شده، خطر بیشتری دارد. به خصوص زمانی که از این مخزن برای ذخیره آب استفاده شود. بنابراین مخازنی که درون آن مواد سمی و اسیدی ریخته شده، نباید به هیچ عنوان برای نگهداری آب انتخاب شوند. 

چرا منبع دست دوم می‌تواند مشکل ساز باشد؟

 معمولا بر روی مخازن دوجداره پلاستیکی دست دوم تست غیر مخرب انجام نمی‌شود. پس نمی‌توان از صحت و سالم بودن این مخازن اطلاع پیدا کرد. خرید این مخزن‌ها زمانی مشکلات زیادی را به وجود می‌آورند که بدون هیچ تستی به فروش می‌رسند. تصور کنید زمانی که بدون تست فشار، تانکر آب پلاستیکی دست دوم را تهیه می‌کنید، پس از مدتی ترک‌های داخلی مخزن نمایان شده و پس از چند ماه کار کردن، این ترک‌ها بیشتر می‌شوند. در این حالت مخزن‌های دوجداره با تک جداره تفاوتی ندارند، اگر از طول عمر مفید مخزن‌ها گذشته باشد، ممکن است ترک یا شکستگی درون مخزن ایجاد شود.

آیا از نظر قیمت، خرید تانکر دست دوم مقرون به صرفه‌تر است؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، خرید تانکر پلاستیکی آب دست دوم علاوه بر معایب،مزایایی نیز دارد. می‌توان گفت تنها مزیت خرید مخزن دست دوم، قیمت پایین‌تر آن است. اما این تمام ماجرا نیست، اگر تانکر آب دست دومی که تهیه کردید نیاز به تعمیرات داشته باشد، باید پروسه طولانی و هزینه بسیار زیادی را بابت عیب یابی و تعمیر آن صرف کنید؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت از نظر قیمت هیچ فرقی با خرید مخزن نو ندارند. چه بسا کیفیت پایینی هم دارند و ممکن است به طور مجدد دچار خرابی شوند. بنابراین مخزن دست دومی را تهیه کنید که نیاز به تعمیر نداشته باشد و از نظر کیفیت با مخزن‌های آکبند تفاوت نداشته باشد.

مخزن‌های دست دوم چه کاربردی دارند؟

بیشترین استفاده از منبع آب پلاستیک دست دوم، برای ذخیره آب غیر شرب همچون اسید یا مواد شیمیایی است. آب شرب باید درون مخزن پلاستیکی با کیفیت با قابلیت فود گرید و متریال اولیه عالی ذخیره شود. پس مخزن‌های فلزی یا دست دوم برای ذخیره آب شرب انتخاب خوبی نیستند. همچنین می‌توانید برای ذخیره اسیدها یا بازها، حمل آب برای آبیاری زمین کشاورزی یا باغ‌ها، حمل ماهی، ذخیره آب باران و … از منبع پلی‌اتیلن دست دوم استفاده کنید.

تانکر پلاستیکی دست دوم چگونه تولید می‌شود؟

به طور کلی نحوه تولید تانکر‌های دست دوم به صورت بازیافت مخزن‌ به صورت دورانی و قالب گیری مجدد است. این فرایند در فشار بسیار پایین یعنی فشار اتمسفری انجام می‌شود. اما دمای آن برخلاف فشار باید بالا باشد. تنش‌های پسماند هم در این روش دیده نمی‌شود. بازیافت اگر طی شرایط مطلوب انجام شود، مزایای بسیار زیادی داشته و برای کاهش آلودگی زیست محیطی هم بسیار مفید است. همچنین در صورتی که ناخالصی‌های پلاستیک در فرایند بازیافت حذف شود، خواص فیزیکی و مکانیکی مخزن هم بهبود زیادی پیدا می‌کند. این امر از نظر اقتصادی هم بسیار به صرفه‌تر‌ خواهد بود. قیمت منبع آب پلاستیکی دست دوم  به هزینه حمل و نقل و جابه‌جایی، معاملات ارزی و هزینه‌های جانبی و … بستگی دارد.

منبع آب دست دوم چه ویژگی‌هایی دارد؟

منبع دست دوم نیز مثل دیگر مخازن در انواع و درجه‌های مختلفی همچون تک لایه، دولایه و سه لایه تولید می‌شود. همچنین اشکال مختلف عمودی، افقی، کتابی و … دارد. به دلیل اینکه فرایند تولید تمام این مخزن‌ها یکسان بوده، بنابراین شکل دهی آن هم می‌تواند یکسان باشد. از نظر مقاومت و کیفیت هم می‌توان گفت درجه متوسط هستند. اما باید مدنظر داشت که این مخان از مواد بازیافتی و دست دوم تهیه می‌شوند؛ در نتیجه اگر برای مصارف بهداشتی از آنها استفاده کنیم، انتخاب خوبی نخواهند بود. 

در تولید منابع دست دوم می‌توان به صورت کامپاند و همچنین ترکیبی از مواد اولیه درجه یک آن‌ها را تولید کرد. یعنی مواد درجه یک را با مواد بازیافتی و پسماند ترکیب کنیم. این کار هزینه تولید را کاهش می‌دهد و پسماند کمتری را در طبیعت ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه پسماندهای ناشی از  مواد پلاستیکی تقریبا مضر هستند و روز به روز بیشتر می‌شوند، بازیافت پلاستیک، برخی مواقع مفید است.

مقایسه مخزن آب پلاستیکی دست دوم و مخزن آب نو

  • از نظر عمر مخزن: عمر هر کدام از مخازن آب پلاستیکی با توجه به نحوه نگهداری و مواد درون آن تعیین می‌شود. اما در شرایط استاندارد، مخزن‌های نو تا بیست سال عمر می‌کنند. این عمر با توجه به متریال و مواد بکار رفته در مخزن هم تعیین می‌شود. از سوی دیگر عمر مفید مخزن‌های دست دوم، بسیار کمتر است. از آنجایی که با تاریخ دقیق تولید و نحوه استفاده از مخزن‌های دست دوم آشنایی نداریم، نمی‌توان یک عمر دقیق برای آنها محاسبه کرد.
  • از نظر تضمین سلامتی و گارانتی: همانطور که می‌دانیم، مخزن‌های نو دارای نشان سلامت و گارانتی معتبر هستند. کیفیت این مخزن‌ها هم بسیار بالا است. اما در مقابل منبع دست دوم هیچ تضمینی ندارد و اغلب آن‌ها فاقد گارانتی هستند.
  • از نظر کیفیت ساخت: تانکر آب نو هیچ گونه شکستگی و ترکی ندارد. این بدین معناست که مخزن‌های نو ساختاری بدون نقص دارند که می‌تواند تا چندین سال عمر مفید داشته باشد. در تانکر آب دست دوم ممکن است شکستگی سطحی یا جوشکاری غیر اصولی وجود داشته باشد. این امر در آینده مشکلات جدی‌تری را به وجود می‌آورد و هزینه بالایی برای تعمیرات به همراه دارد. 
  • از نظر مشکلات احتمالی: در صورتی که مخزن آب دست دوم به صورت غیر اصولی نگهداری شده باشد یا سرویس دوره‌ای نشده باشد، خاصیت پلاستیکی خود را از دست داده و شکننده می‌شود. این امر نشتی و سوراخ شدن مخزن را به دنبال دارد.

سخن پایانی در خصوص تانکر آب پلاستیکی دست دوم

در این مقاله در خصوص تانکر آب دست دوم صحبت کردیم، نحوه تولید این مخازن را بررسی کرده و همچنین در مورد اینکه چرا مخزن دست دوم نخریم، توضیح دادیم. معمولا مخزن آب دست دوم برای نگهداری مواد شیمیایی و اسیدی به کار می‌رود. این مخازن از نظر کیفیت ساخت، طول عمر و … با مخزن‌های نو‌ تفاوت دارند. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته مخزن‌های آب افزایش قیمت داشته‌اند، بنابراین بسیاری از افراد مخزن‌های دست دوم تهیه می‌کنند. بهتر است قبل از تهیه مخزن دست دوم این مقاله را مطالعه کنید و با این مخازن بیشتر آشنا شوید. همچنین شما میتوانید با مراجعه به صفحات فروش مخزن آب در مخزن مارکت نیاز خود را به مخزن رفع کنید.

 

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

18 − هفت =