مخزن آنتی باکتریال چیست؟

سبک زندگی آپارتمان نشینی و کمبود آب در دهه‌های گذشته باعث شده است تا بسیاری از خانواده‌ها برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم، از مخزن‌های آب استفاده کنند. کیفیت ساخت مخزن‌ آب بسیار متنوع است که یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین این محصولات، مخزن آنتی باکتریال است. به دلیل این که نگهداری آب آشامیدنی در مخزن برای مدت زمان طولانی باعث ساکن ماندن آب و ایجاد بیماری‌های میکروبی و جلبک می‌شود، افراد باید در هنگام خرید منبع آب آنتی باکتریال، به کیفیت ساخت محصول توجه داشته باشند.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی مخزن آب آنتی باکتریال بپردازیم، لذا در صورت تمایل پیشنهاد می‌کنیم تا پایان همراه ما باشید.

آشنایی با معنای آنتی باکتریال

آنتی باکتریال به معنای خاصیت ضد میکروب و ضد باکتری است که باعث جلوگیری از رشد میکروب‌ها می‌شود. در واقع یک منبع آب که دارای خاصیت آنتی باکتریال است، می‌تواند از رشد میکروب و سایر مواد مضر جلوگیری کند. به صورت کلی می‌توان گفت که محصولات آنتی باکتریال به چند دسته اصلی تقسیم بندی می‌شوند:

  • آنتی باکتریال طبیعی

این نوع از مواد به شکل طبیعی در برخی از خوراکی‌ها وجود دارند که انسان‌ها می‌توانند با خیال راحت از آنها برای افزایش سلامت بدن خود استفاده کنند. از مهم‌ترین خوراکی‌های که دارای آنتی باکتریال طبیعی است، می‌توان به عسل اشاره کرد.

  • آنتی باکتریال غیرطبیعی

آنتی باکتریال غیرطبیعی توسط انسان‌ و در شرکت‌های تولیدی، تولید می‌شود. نوع شیمیایی این ماده برای پیشگیری از ورود انواع میکروب و ویروس‌ها ساخته شده که برای نگهداری انواع سیالات نظیر آب آشامیدنی مناسب است. در واقع افراد با خرید منبع آنتی باکتریال می‌توانند با خیال راحت، آب آشامیدنی را برای مدت زمان طولانی درون مخزن نگهداری کنند.

مواد تشکیل دهنده آنتی باکتریال

آنتی باکتریال‌های ساخت دست انسان دارای ترکیبات بسیار متعددی هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دی اکسید تیتانیوم، روی اکسید و نقره اشاره کرد. هر کدام از ترکیبات بیان شده به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده محسوب می‌شوند که مزیت‌های زیادی دارند. خرید مخزن آنتی باکتریال می‌تواند خاصیت گندزدایی نیز داشته باشد. در واقع افراد با شناخت مواد تشکیل دهنده آنتی باکتریال، می‌توانند محصولات تولید شده از این مواد را به آسانی خریداری کنند.

امروزه در صنایع مختلف از جمله صنایع نساجی و الیاف، بسته بندی مواد غذایی و دارویی، صنایع کاشی و سرامیک و صنایع ساخت مواد پلاستیکی از محصولات آنتی باکتریال استفاده می‌شود. منبع آنتی باکتریال مانع رشد میکروب‌ها شده و برای قرارگیری در محیط‌های مرطوب مناسب است.

امروزه تولیدکنندگان برای تولید منبع آنتی باکتریال از یک ماده اصلی به نام Tio2 استفاده می‌کنند، چرا که این ماده باعث ایجاد یک لایه کاربردی در سطح داخلی منبع می‌شود که خاصیت آنتی باکتریال دارد. این لایه می‌تواند از ورود نور خورشید به منبع آب نیز جلوگیری کند. تیتانیوم دی اکسید به کار رفته در تولید مخزن آنتی باکتریال، از طریق اکسایش با اشعه ماوراء بنفش، مانع ایجاد مواد سمی و آلوده می‌شود.

افرادی که قصد نگهداری سیالات خوراکی را دارند، از میان منابع مختلف، باید به دنبال خرید منبع آنتی باکتریال باشند تا بتوانند از سیالات به بهترین شکل نگهداری کرده و استفاده کنند.

انواع مخزن آنتی باکتریال

منبع‌های آب پلی اتیلن از جمله مخازن کاربردی امروزی هستند که به دلیل ساختاری که دارند، برای جلوگیری و نفوذ باکتری‌ها به درون منبع، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تکنیک‌های مختلفی برای تولید این گونه مخازن وجود دارد که باعث می‌شود تا ارزش خرید این محصولات به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. از انواع مخزن آنتی باکتریال موجود در بازار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از لحاظ ابعاد و اندازه، منابع پلی اتیلن در حجم‌های متفاوت تولید شده‌اند که خریداران متناسب با نیاز خود می‌توانند این منابع را از 50 لیتر تا 5000 لیتر خریداری کنند.

شیوه‌های نگهداری از منبع آنتی باکتریال

نگهداری از این مخازن چندان کار دشواری به نظر نمی‌رسد، خریداران و استفاده کنندگان با توجه به نوع مخزن خود می‌توانند با رعایت برخی از نکات کلیدی گفته شده در زیر، تولید عمر مخزن خریداری شده را افزایش دهند:

  • عدم نصب پایه‌های کربنی

خریداران منبع آنتی باکتریال باید از نصب پایه‌های کربنی برای این منبع جلوگیری کنند. فیلترهای کربنی باعث حذف کلر موجود در آب آشامیدنی می‌شود که این امر می‌تواند این نوشیدنی سالم را به یک نوشیدنی ناسالم تبدیل کند. حذف کلر از طریق پایه‌های کربنی، باعث ایجاد یک محیط آلوده می‌شود که این امر می‌تواند آب را ناسالم کند.

  • لایروبی و شستشوی مخزن

افراد به صورت دوره‌ای بهتر است مخزن آنتی باکتریال را لایروبی کنند. عدم شستشوی مناسب مخزن در طولانی مدت باعث از دست رفتن خاصیت آنتی باکتریال می‌شود. افراد برای پیشگیری از این موضوع کافی است تانکرهای آب را با مواد شوینده و ضدعفونی کننده تمیز کنند. استفاده از شیوه پرتو افشانی نیز به عنوان یک روش مناسب برای تمیز کردن مخزن‌ آب محسوب می‌شود.

شیوه تشخیص مخزن آنتی باکتریال

دی اکسید تیتانیوم به عنوان یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده مخزن آب آنتی باکتریال است که برخی از تولیدکنندگان از این ماده در تولید مخزن استفاده نمی‌کنند. افرادی که قصد خرید مخزن آنتی باکتریال را دارند، لازم است خرید خود را از یک مجموعه مناسب انجام دهند تا این اطمینان را داشته باشند که مخزن آنتی باکتریال آنها از مواد مناسب تشکیل شده باشد.

بررسی وضعیت ظاهری مخزن تا حدود زیادی می‌تواند مواد تشکیل دهنده آن را مشخص کند، لذا افرادی که قصد خرید منبع آب را دارند، می‌توانند مواد تشکیل دهنده مخزن را مورد بررسی قرار دهند و از فروشنده یا تولید کننده درباره ویژگی‌های آن سوال کنند.

جمع بندی

مخزن آنتی باکتریال یکی از مخازن کاربردی امروزی است که با توجه به داشتن مزیت‌های کلیدی، برای استفاده در صنایع مختلف حائز اهمیت است. در این مقاله به انواع مخزن آب آنتی باکتریال پرداخته شده است. افرادی که می‌خواهند با اطمینان خاطر این مخازن را با قیمت مناسب و تضمین کیفیت خریداری کنند، کافی است خرید خود را از مجموعه مخزن مارکت انجام دهند. فروشگاه مخزن مارکت، اولین سامانه مقایسه، انتخاب و خرید محصولات پلی اتیلن در ایران است که محصولات خود را با بهترین کیفیت به فروش می‌رساند.

 

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

شانزده − یازده =