ضدعفونی کردن مخزن آب

ضدعفونی کردن مخزن آب، یک فرآیند نسبتا پیچیده است که به منظور از بین بردن میکروارگانیسم‌، باکتری و ویروس‌های درون مخزن آب انجام می‌شود. آب درون مخزن به عنوان یک منبع اساسی برای آشپزی، مصارف آشامیدنی و بهداشتی است، لذا باید از هر گونه آلودگی به دور باشد. روش‌های مختلفی برای ضدعفونی کردن مخزن آب وجود دارند که در این مقاله به آنها می‌پردازیم. در صورتی که قصد دارید تا با شیوه‌های مختلف ضدعفونی کردن آب بیشتر آشنا شوید، کافی است تا پایان ما را همراهی کنید.

آشنایی با ضدعفونی مخزن آب پلی اتیلن

برای ضدعفونی منبع آب ابتدا باید مایعات درون مخزن به شکل کامل تخلیه شود. تخلیه سیالات درون مخزن می‌تواند از طریق شیر تخلیه انجام شود. سپس استفاده از مواد ضدعفونی کننده در این مرحله دارای اهمیت است، چرا که باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌ها می‌شود. برخی از مواد ضدعفونی کننده لازم است در حین تمیز کردن مخزن به درون مخزن اضافه شوند تا اثربخشی بالایی داشته باشند.

از مهم‌ترین مواد برای ضدعفونی کردن تانکر آب می‌توان به کلر، برومین، ازن، دی اکسید کلر و کلرامین اشاره کرد. ضدعفونی تانکر آب باید به شکل مستمر و همیشگی انجام شود تا اثر بخشی بالاتری داشته باشد. همچنین شیوه ضدعفونی کردن تانکر آب دارای اهمیت است و باید مطابق با دستورالعمل‌های استاندارد انجام شود.

افراد با انجام ضدعفونی کردن صحیح تانکر آب، می‌توانند به شکل بهداشتی و برای مدت زمان طولانی، از آب شرب درون مخزن برای موارد مختلف استفاده کنند.

راهنمای ضدعفونی مخزن پلی اتیلن

ضدعفونی کردن تانکر یکی از راه‌های متداول از بین بردن انواع آلودگی‌های محیطی درون مخزن آب است. شیوه‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد که شناخت آنها باعث می‌شود تا افراد بر حسب توانایی‌های خود بتوانند تانکر آب را تمیز کنند. از مهم‌ترین شیوه‌های ضدعفونی منبع پلی اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       ضدعفونی کردن تانکر با قرص کلر

یکی از شایع‌ترین شیوه‌هایی که برای تمیز کردن آلودگی‌های محیطی درون مخزن استفاده می‌شود، به کارگیری قرص کلر است. کلر یک ماده ضدعفونی کننده است که باعث از بین بردن مؤثر میکروارگانیسم‌ها می‌شود. این قرص‌ها به دلیل ساختاری که دارند به راحتی در آب قابل حل هستند لذا زمانی که درون آب قرار می‌گیرند، از خود ماده ضدعفونی کننده پخش می‌کنند. شیوه تمیز کردن مخزن با کلر بسیار ساده است لذا افراد باید مراحل زیر را دنبال کنند:

  •   تعداد استفاده از قرص کلر بر اساس حجم آب مخزن و غلظت مورد نیاز تعیین می‌شود، لذا مشخص کردن غلظت مناسب کلر بهتر است بر اساس استانداردهای بهداشتی و دستورالعمل‌های محیطی باشد.
  •   افراد برای افزایش اثربخشی این قرص، بهتر است قرص را به شکل جداگانه درون آب قرار دهند تا به شکل کامل حل شود.
  •   بعد از حل شدن قرص کلر، اضافه کردن آب به شکل یکنواخت به درون مخزن الزامی است.
  •   مدت زمان نگهداری آب حاوی کلر درون مخزن، بستگی به میزان آلودگی‌های درون مخزن آب دارد.
  •   پس از گذشت مدت زمان مشخص، کافی است مخزن آب خالی و سپس آبکشی انجام شود.
  •   رعایت کردن هر مرحله می‌تواند اثربخشی قرص کلر را در جهت رفع آلودگی تانکر آب افزایش دهد.

·       ضدعفونی کردن تانکر با وایتکس

وایتکس یکی از شوینده‌های قدیمی است که برای اهداف سفیدکنندگی و پاکسازی مورد استفاده افراد قرار می‌گیرد. ضدعفونی و تمیز کردن مخزن آب با استفاده از وایتکس که حاوی مواد شیمایی قوی است، امکان پذیر است. با توجه به این که بسیاری از مخازن پلی اتیلن برای نگهداری سایر سیالات نیز به کار گرفته می‌شوند، افراد می‌توانند از وایتکس برای تمیز کردن درون مخزن استفاده کنند.

به دلیل این که ممکن است سلامت آب آشامیدنی با وایتکس به خطر بیفتد، بهتر است افراد از وایتکس برای مخزن‌هایی که سایر سیالات نگهداری می‌شوند استفاده کنند. موادی مانند کلر، برومین، دی اکسید کلر و ایدوفورم برای ضدعفونی کردن تانکر آب کاربردی‌تر هستند.

·       ضدعفونی کردن منبع آب با گاز ازن

یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای ضدعفونی و تمیز کردن مخزن پلی اتیلن، استفاده از گاز ازن O3 است. ازن یک گاز ضدعفونی کننده محسوب می‌شود که به شکل طبیعی در طبقه جوی بالا تولید می‌شود. این گاز به دلیل ساختار قدرتمند خود می‌تواند برای از بین بردن باکتری و ویروس‌های درون مخزن مؤثر باشد. برای استفاده از این گاز از یک سیستم ژنراتور ازن استفاده می‌شود که می‌تواند گاز را به شکل پمپاژ قوی درون مخزن تزریق کند. مراحل انجام ضدعفونی کردن تانکر با گاز ازن به شرح زیر است:

  •       ابتدا باید تانکر آب را به شکل کامل خالی کنید تا تانکر مهیای ضدعفونی شود.
  •       سیستم ژنراتور ازن شامل یک واحد ازن و یک واحد تزریق گاز است که می‌تواند به بهترین شکل گاز را وارد مخزن کند.
  •       پس از ورود گاز به درون مخزن، بهتر است درب مخزن به مدت چند دقیقه بسته بماند.
  •       زمان مورد نیاز برای تمیز شدن مخزن چیزی حدود 15 دقیقه است.
  •       پس از اتمام این زمان، بهتر است درب مخزن باز شود تا گاز ازن به شکل کامل از درون تانکر خارج شود.

طی کردن این مراحل باعث می‌شود تا تانکر آب به شکل کامل از مواد آلوده، ضدعفونی شود. استفاده از این روش به نسبت سایر شیوه‌های بیان شده گران‌تر است.

·       استفاده از روش پرتوافشانی

استفاده از شیوه پرتوافشانی به عنوان یک روش مؤثر برای از بین بردن ویروس، باکتری و سایر عوامل آلودگی درون مخزن محسوب می‌شود. رفع آلودگی در این روش با استفاده از دستگاه پرتوافشانی انجام می‌شود. این دستگاه شامل یک لامپ ماورای بنفش است که باعث ایجاد پرتوهای UV می‌شود. تنظیم طول موج و میزان پرتودهی باید مطابق با دستورالعمل‌های لازم انجام شود تا اثربخشی بالاتری داشته باشد.

مخزن آب باید به مدت زمان کافی با اشعه UV در تماس باشد تا به شکل کامل از آلودگی‌های محیطی پاکسازی شود. پس از اتمام پرتوافشانی، مخزن آب باید به شکل کامل شسته شود تا قابل استفاده مجدد باشد.

بهترین ماده برای ضدعفونی کردن مخزن پلی اتیلن

با توجه به روش‌های مختلف ضدعفونی مخزن پلی اتیلن که در این مقاله به آنها پرداخته شده است، برخی از مواد ضدعفونی کننده اثربخشی بیشتری برای از بین بردن باکتری و ویروس‌ها دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

·       ماده کلر

کلر یک ماده ضدعفونی کننده است که به صورت کلرینه یا هدروکسید سدیم می‌تواند به شکل ساده و مؤثر، باکتری‌های درون مخزن آب را ضدعفونی کند.

·       پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)

این ماده به عنوان یکی از تاثیرگذارترین مواد برای ضدعفونی کردن مخزن پلی اتیلن محسوب می‌شود. پراکسید هیدروژن در تماس با آب اکسیژنه، تبدیل به اکسیدان قوی شده که برای از بین بردن میکروارگانیسم‌ها کاربردی است.

·       اسید استیک

یک ماده فوق العاده قوی و ضدعفونی کننده طبیعی است که برای از بین بردن باکتری‌های درون مخزن پلی اتیلن کاربردی است. این ماده می‌تواند برای از بین بردن برخی از آلودگی‌های محیطی بسیار مفید باشد.

با توجه به موارد گفته شده، انتخاب شیوه ضدعفونی کردن مخزن آب، متناسب با بودجه و نیاز افراد تعیین می‌شود. هر فرد بر حسب شیوه انتخابی خود می‌تواند به شکل دوره‌ای مخزن پلی اتیلن آب را با روشی پاکسازی کند.

جمع بندی

بحران کم آبی و لزوم نگهداری انواع سیالات درون مخزن پلاستیکی، باعث استفاده گسترده از این مخازن در زندگی امروزی شده است. یکی از موضوعات کلیدی در این زمینه، بحث ضدعفونی کردن مخزن آب است که در این مقاله به شیوه‌های مختلف آن پرداخته شده است. هر شیوه می‌تواند دارای مزیت‌های مخصوص به خود باشد. افرادی که قصد خرید بهترین مخزن پلی اتیلن را دارند، می‌توانند با توجه به بودجه خود، از مجموعه مخزن مارکت خرید خود را انجام دهند.

 

دسته‌بندی: مجله

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

12 − پنج =