نصب منبع آب برای واحد مسکونی و آپارتمانی

نصب منبع آب برای واحد مسکونی و آپارتمانی

امروزه به علت کمبود و گاهی نبود آب در برخی از ساعات روز و همچنین پایین بودن فشار آب اکثر مردم به دنبال نصب منبع آب برای جبران معضل کم آبی هستند. این نیاز به منبع آب در واحد های آپارتمانی به دلیل ساکن بودن در ارتفاع بالا بسیار بیشتر است. در ادامه مطالب به نحوه و نصب منبع آب هم در واحد های ویلایی و هم در واحد های آپارتمانی می پردازیم.

نصب منبع آب برای واحد های ویلایی:

در شرایط کنونی واحد های ویلایی بسیاری با مشکلات کم آبی و کمبود فشار آب مواجه هستند؛ بنابر این برای واحد های مسکونی که تنها با افت فشار آب در برخی از ساعات روز مواجه هستند بهتر است به ازای هر نفر از اعضای خانواده 50 لیتر حجم ذخیره در نظر گرفته شود؛ به طور مثال برای یک خانواده با تعداد اعضا 5 نفر 250 لیتر حجم ذخیره درنظر گرفته شود.

حال برای واحد های مسکونی ویلایی که در مناطق توریستی قرار دارند و برخی از فصول سال با سیل عظیمی از جمعیت مواجه هستند و امکان قطعی آب در ساعات مختلف روز وجود دارد بهتر است به ازای هر نفر 150 لیتر حجم ذخیره در نظر گرفته شود؛ یعنی به ازای تعداد اعضای خانواده 5 نفر 750 تا 1000 لیتر حجم ذخیره مورد نیاز است.

ویژگی های محل نصب منبع آب در واحد های ویلایی:

برای نصب منبع آب در واحدهای ویلایی اولین چیزی که باید در نظر گرفت سر و صدای زیاد پمپ است که نباید باعث سلب آرامش ساکنین شود. بهتر است منبع آب را در محیط های سربسته، بدور از نور خورشید، در دسترس و  محیط هایی با استحکام بالا قرار دهیم. بطور مثال بهترین محیط ها برای نصب و راه اندازی منبع آب پارکینگ، اتاق تاسیسات، مونور خانه، اتاق انباری و غیره است.

نصب منبع آب برای واحد های آپارتمانی:

واحد های آپارتمانی به دلیل اینکه در ارتفاع قرار داند بیشتر از واحد های ویلایی با مشکل کمبود آب و فشار مواجه هستند ولی قبل از نصب منبع آب برای واحد های آپارتمانی باید ابتدا توجه داشته باشیم که کنتور از نوع تفکیک شده است و یا از نوع مشاع.

  1. کنتور تفکیک شده: اگر کنتور واحد های آپارتمانی از نوع تفکیک شده باشد باید برای هر واحد منبع جداگانه در نظر گرفته شود. در حالتی که کنتور تفکیک شده است بهتر است منبع را در پیلوت یا اتاق تاسیسات برای هر واحد آپارتمانی با توجه به تعداد نفرات و متراژ واحد آپارتمانی منبع و پمپ نصب شود.
  2. کنتور مشاع: اگر کنتور واحد های آپارتمانی از نوع مشاع باشد باید با توجه به تعداد واحد های آپارتمانی و متراژ آنها منبع و پمپ نصب شود؛ به طور مثال برای یک یک مجتمع آپارتمانی با 4 واحد که متراژ هر واحد آن 100 متر است یم منبع آب 1000 لیتری و یک منبع تحت فشار آب 60 تا 100 لیتری کافی است.

آیا می توان برای واحد های آپارتمانی با سیستم کنتور مشاع منبع جداگانه نصب کرد؟

بله! اگر سیستم کنتور واحد مسکونی شما از نوع مشاع بود می توانید با نصب پمپ و مخزن تحت فشار بعد از کنتور مخزن پلی اتیلن این کار را انجام دهید.

نصب مخزن آب

مشکلات احتمالی برای نصب مخزن آب مجزا با سیستم کنتور مشاع:

حال ممکن است برای نصب منبع آب جداگانه برای واحد مسکونی خود با مخالفت ساکنین برای پرداخت هزینه مواجه شوید و یا به دلیل نقص های مختلف در سیستم و تنظیمات برای آبرسانی کافی به واحد ها دچار مشکل شوید.

برای حل این مشکل چون تمامی واحد های آپارتمانی در ارتفاع قرار دارند پس بهترین مکان برای نصب و راه اندازی منبع آب پشت بام است. تنها کافی است به ازای هر نفر 150 لیتر آب ذخیره درنظر بگیرید و یک منبع آب 250، 500 و یا 1000 لیتری را به همراه یک پمپ نیم اسب تهیه کنید.

حال برای لوله کشی توصیه می شود که از لوله های منعطف و مسیر رایزر استفاده کنید. در ابتدا نزدیک ترین نقطه ورودی آب به واحد آپارتمانی را پیدا کنید و بعد از آن یک لوله رفت و برگشتی به پشت بام از طریق رایزر بوجود آورید پس از تقویت فشار توسط پمپ آب مورد نیاز واحد آپارتمانی شما تامین می شود.

نصب منبع آب به دو روش امکان پذیر است:

  1. نصب منبع آب بدون پمپ
  2. نصب منبع آب به همراه پمپ

نصب منبع آب بدون پمپ:

در این روش باید حتما منبع آب در ارتفاع بالاتری نصب به شیر های آب قرار گرفته باشد زیرا دیگر پمپ وجود ندارد که فشار آب را تقویت کنید و آب را با فشار داخل لوله های آب بفرستد.

برای راه اندازی منبع آب باید ابتدا اتصالات منبع را وصل کنیم. در بالا و پایین منبع یک سوراخ وجود دارد. در قسمت بالا باید شیر شناور منبع را وصل کنیم که این کار با استفاده از یک سری مهره مانند انجام می شود.

سپس اگر لوله کشی آب در محلی که می خواهید منبع نصب شود وجود داشت باید یک شاخه از لوله اصلی به بالای منبع وصل شود ولی اگر لوله کشی در آن محل وجود نداشت باید ابتدا لوله اصلی آب سرد را تا محل قرار گیری منبع بکشیم.

در مسیر لوله کشی آب بهتر است از یک والو برای قطع کردن جریان آب در زمان های اضطراری استفاده کنید و همچنین از یک شیر یک طرفه برای جلوگیری از برگشت آب. بعد از این مراحل از طریق یک مغزی و بوشن، لوله را به ورودی تانکر و پشت شیر شناور متصل کنید.

از طریق این روش شما تنها آب را داخل منبع ذخیره می کنید و تنها باعث رفع مشکل قطعی آب می شود و نمی توان انتظار آب با فشار بالا را داشت.

نصب منبع آب به همراه پمپ:

نصب منبع آب به همراه پمپ تنها تفاوت هایی با روش قبلی دارد که به آن ها می پردازیم. اولین تفاوت این است که نیاز نیست مثل روش قبل منبع را بالاتر از لوله ها قرار دهید دومین تفاوت این است که در این روش علاوه بر رفع مشکل قطعی آب، با افزایش فشار آب نیز همراه است و مشکل کمبود فشار هم رفع می شود.

روش نصب منبع آب کاملا مثل روش قبل است تنها باید شما پمپ را برای جلوگیری از هواگیری کمی بالاتر از سطح منبع نصب کنید.

نصب منبع آب در پشت بام

نصب منبع آب در پشت بام یکی از روش های قدیمی و موثر است که در آن تنها باید منبع را در پشت بام در ارتفاعی قرار داد که حداقل 3 متر از اولین شیر مصرفی فاصله داشته باشد؛ البته باید این موضوع را در نظر داشت زمانی این کار نتیجه مثبت دارد که فشار آب لازم برای پر شدن منبع در ساعات خاصی تامین شود ولی نمی توان انتظار داشت 24 ساعت آب وارد منبع شود آن هم با شرایط فشار آب اکنون.

حال اگر فشار آب کافی برای پر شدن منبع وجود نداشته باشد باید از پمپ برای جبران کمبود فشار آب استفاده کرد که در این حالت همانطور که در قسمت نصب منبع آب به همراه پمپ گفته شد عمل می کنیم تنها باید به یک سری نکات توجه کنیم؛ بطور مثال باید منبع را با استفاده از پایه مقداری از سطح پشت بام فاصله دهیم همچنین بهتر است محل نصب منبع سر پوشیده باشد و جنس منبعی که انتخاب می کنیم استحکام بالاتری داشته باشد چون مدام در معرض باد و باران و آفتاب قرار دارد.

مزایا و معایب نصب منبع در پشت بام نسبت به سطح زمین:

نصب منبع در پشت بام مزیت ها و معایبی نسبت به نصب منبع در سطح زمین دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به این موارد اشاره کرد.

ما همواره با مشکل قطح برق دچار هستیم و در زمان قطعی برق پمپ منبع از کار می افتد پس زمانی که منبع روی پشت بام باشد از طریق نیروی گرانش آب به سمت لوله ها سرازیر میشود ولی وجود منبع روی پشت بام باعث خرابی زودتر منبع می شود چون در معرض مستقیم عوامل طبیعی قرار دارد.

نصب منبع آب در پشت بام بهتر است یا سطح زمین؟

اگر بحث قعطی برق را نادیده بگیریم نصب منبع در سطح زمین بهترین و مناسب ترین گزینه است.

تحمل کردن وزن منبع آب روی پشت بام

بعد از نصب منبع روی پشت بام باید به این نکته نیز توجه کرد که سقف تا چه میزان می تواند وزن تحمل کند.

اگر ساختمان بر اساس استاندارد های مهندسی شده ساخته شده باشد با توجه به تحمل وزن برف و باران می توان برای این سقف در هر متر مربع 300 تا 500 کیلوگرم فشار را در نظر گرفت.

مشکلات نصب منبع آب رو پشت بام

در خرید منبع برای نصب روی پشت بام باید به نصب، ابعاد وگنجایش منبع با توجه به محلی که برای نصب منبع در نظر گرفته اید توجه کنید. همچنین انتقال منبع به پشت بام کار دشواری است به خصوص زمانی برای یک مجتمع آپارتمانی آن را در نظر گرفته باشید پس قبل از خریداری به انتقال منبع به پشت بام توجه ویژه ای داشته باشید.

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما