مخزن ذخیره و نگهداری کود مایع

راهنمای خرید مخزن ذخیره و نگهداری کود مایع

در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید مخزن ذخیره و نگهدای کود مایع را در اختیار شما قرار دهیم.

اطلاعات در زمینه ی نحوه ی ذخیره سازی کود مایع و مخازن مربوط به آن ها بسیار مهم و حیاتی است. چرا که در صورت عدم نگهداری مناسب و ایجاد هرگونه نشتی از مخزن، این مواد شیمیایی میتوانند منجر به اسیب رسیدن به چرخه ی سلامت و حیات محیط زیست گردند.

در این مقاله ابتدا در رابط با مخازن و تانک های کود مایع صحبت خواهیم کرد و در انتها نکات ذخیره و نگهداری کود مایع در مخزن پلی اتیلن را بیان می کنیم. کود مایع متشکل از مواد غذایی پر مصرف مورد نیاز گیاهان است که به صورت مایع تبدیل شده و از طریق ریشه و برگ ها، انتقال داده می شود.

از دیگر کاربرد های مخازن پلی اتیلنی و بشکه های پلاستیکی ذخیره سازی انواع کود مایع و مواد شیمیایی مورد استفاده در صنایع کشاورزی است.

محلول پاشی گیاهان، با کودهای مایع امروزه یکی از متداول ترین روش های افزایش رشد و حاصل خیزی خاک است. در مزارع و کشتزارهایی که روش های کشاورزی مکانیزه از جمله آبیاری قطره ای در آنها اجرا می شود استفاده از روش Ferti-Irrigation و یا کود دهی حین آبیاری بسیار رایج می باشد.

مخزن یا تانکر کود مایع

پیش تر روش رایج استفاده و نگهداری مخزن یا کودهای مایع استفاده از تانک کودهای فلزی و تحت فشار بوده است.

با رایج شدن کودهای کریستالی که به راحتی در آب حل می شوند روش تزریق با استفاده از تانک های پلاستیکی ذخیره کود و پمپ رواج بیشتری یافته است.

نحوه کار مخزن کود در این روش به این صورت است که از یک پمپ برای تزریق و انتقال کود مایع ، مخزن پلی اتیلن ، یک دمنده جهت ترکیب آب و محلول مایع و فیلتر به منظور جداسازی ذرات معلق و باقی مانده استفاده می شود.

مخلوط سـازی مـواد به صورت یکنواخت و پیوسته و یک عدد فیلتر جهت جداسازی ذرات باقیمانده در محلول استفاده میشود. با ایـن روش مـیزان جـریان و غلظت مـوادی که از مخـزن پمپ میشود میتواند به میزان مطلوبـی که مورد نظر است تنظیم شده و به داخـل آب آبـیاری پـمپاژ گردد و فاکتور رقیق شدگی به مـیزان قابل توجه افزایش می یابد.

در ایـن نوع تـزریق کننده لازم است پمـپ دستـگاه قبـل ازشـروع به کار بـا اســـتفاده از شــیـر تـنظیم شــونده پـمپ کـه به صــورت ۰ تا ۱۰۰ % قابل تنظیم می باشد، تنظیم گردد، به طوری که بتـوان حـجم مـعینی از کــود مـورد نـیاز گیاه یا مـواد شیمیایـی را در طـول زمان آبیاری به داخل سیستم تزریق نمود.

مخزن یا تانکر کود مایع

علت استفاده از مخزن پلی اتیلن برای ذخیره کود

  1. این مخازن دارای وزن سبکی هستند و به راحتی جا به جا می شوند.
  2. بدنه مخزن ویژه کود مایع نسبت به خوردگی مقاوم است.
  3. به راحتی می توان این مخازن را به شبکه های لوله کشی متصل کرد.
  4. نسبت راحتی می توان این مخازن را به شبکه های لوله کشی متصل کرد.
  5. مخازن پلی اتیلنی با هیچ ماده شیمیایی و کودی واکنش نشان نمی دهد.

کود مایع

کود مایع (Liquid Fertilizer) نوعی ترکیب شیمیایی که شامل شده از مهمترین عنصرهای غذایی پرمصرف و کم مصرف مورد نیاز گیاه است که به صورت کمپلکس قابل جذب از راه ریشه و برگ و همراه با مواد آلی نیاز تغذیه‌ای گیاه را تامین می‌کند.

محلول پاشی گیاهان، با کودهای مایع باعث شادابی گیاه و افزایش کمی و کیفی محصول می‌گردد و به افزایش حاصلخیزی خاک کمک می‌کند.

کود مایع

مزایای استفاده از کود مایع

به طور کلی می‌توان گفت یکی از بهترین شیوه‌‌های تغذیه گیاه استفاده از کودهای مایع است، زیرا این نوع کود به اندازه کافی عناصر غذایی را به سیستم ریشه گیاه و یا برگ می‌رساند. برخی از مزایای کاربرد کودهای مایع در کشاوررزی، باغداری و گلکاری به طور خلاصه به شرح زیر است:

1.کودهای مایع از هر دو طریق برگ و خاک قابل جذب هستند و می‌توانید آنها را برای همه گیاهان باغی و زراعی مصرف نمائید.

2.جذب کودهای مایع بسیار سریعتر از انواع کودهای شیمیایی، حیوانی و کود سبز است و به ویژه کاربرد آن به صورت محلول پاشی بر روی برگ‌ها، قابلیت جذب سریعتر با بازدهی بالاتری خواهد داشت.

3.در صورت استفاده از کود مایع، نسبت عناصر غذایی به طور دقیق‌تری در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و امکان محاسبه دقیق میزان و زمان مصرف کود مورد نظر برای هر گیاه وجود دارد. بنابراین تغذیه گیاه با اطمینان و کنترل بیشتر با نسبت‌های صحیح انجام خواهد و از کمبود یا سمیت پیشگیری می‌شود.

5.صرفه جویی در هزینه‌های تولید و تغذیه گیاه، از دیگر مزایای کودهای مایع است.

6.در صورت بکارگیری کودهای مایع، کاهش آلودگی محیط زیست (منابع خاک و آب) در قیاس با کودهای جامد بیشتر خواهد بود.

7.مصرف کود را می‌توانید با توجه به دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کرده و گیاه را در برابر تغییرات پیش‌بینی نشده آب و هوا حمایت کنید.

8.کودهای مایع غالبا همراه با مواد آلی هستند که برای رشد گیاه بسیار مفید است.

9.مصرف این نوع کود از طریق هر سیستم کشاورزی و گلخانه‌ای امکان پذیر است و به علت پاستوریزاسیون بیولوژیکی، فاقد بذر علف هرز و هر گونه آلودگی میکروبی و انگلی می‌باشد.

10.کود مایع علاوه بر دارا بودن عناصر غذایی پر مصرف حاوی ریز مغذی‌های ضروری مورد نیاز گیاه نظیر آهن، روی و منگنز است و به لحاظ دارا بودن اسیدهای آمینه باعث افزایش عملکرد و راندمان بالای محصول و افزایش مقاومت در مقابل استرس‌های کم آبی و حرارتی می شود. این کود قابلیت اختلاط با بیشتر سموم را دارد.

11.از این کود به عنوان بستر کشت مناسب برای مصارف مختلف از قبیل کشت‌های گلخانه‌ای، فضای سبز، زراعت، باغبانی، صیفی کاری، چمن‌کاری، گل‌کاری و جنگل‌کاری می‌توان استفاده نمود.

 

معایب کود مایع

با توجه به این که نحوه مصرف کودهای مایع راحت تر است و به راحتی بر روی تمامی قسمت های خاک پخش شده و تاثیرگذاری سریع تری دارد، از قیمت بالاتری نیز برخوردار می باشد. به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می دهند که به جای خرید کود مایع، با پرداخت هزینه پایین تر این محصول را به صورت خشک تهیه نمایند.

ذخیره و نگهداری کود مایع در مخازن پلی اتیلن (منبع یا تانکر پلاستیک)

ممکن است شما تولید کننده یا مصرف کننده کود مایع باشید و نیاز داشته باشید تا این مایعات را در حجم زیادی ذخیره سازی نمایید.

 امروزه یکی از بهترین مخازن و تانکرهای ذخیره سازی این مایعات مخازن پلی اتیلن هستند. مخزنی که قرار است اقدام به ذخیره سازی این مایعات کند باید استانداردهایی داشته باشد و تحت اقداماتی خاص و مناسب نگهداری شود چراکه در صورتی که مقدار زیادی کود مایع از مخازن نگهداری نشت پیدا کنند می توانند برای منابع آب مورد استفاده مضر و خطرناک باشند.

 به عنوان مثال، نیتروژن یکی از ترکیبات به کار رفته در کود مایع میباشد؛ که می تواند موجب تحریک سرعت رشد گیاهان شده و منجر به افزایش رشد شود؛ اما در صورت نشت از مخازن ذخیره کود مایع، برای ماهیان و برخی آبزیان کشنده است.

در حقیقت ، اگر خاکی که در مجاورت آب واقع شده حاوی مقدار زیادی ازت باشد، ممکن است باعث بروز مشکل شود. در بخش زیر به دستور العمل های لازمی که باید در حوزه ی کود مایع، جلوگیری از آسیب دیدن مخزن، به حداقل رساندن احتمال آلودگی آبها و امنیت درنظر گرفته شود؛ می پردازیم.

مزایای استفاده از مخزن پلی اتیلن به عنوان تانکر کود مایع ذخیره در سیستم تزریق یا ونتوری

  1. سبک بودن و سهولت جابجایی
  2. ضد خوردگی بودن جنس بدنه آن
  3. سهولت اتصال به انواع شبکه لوله کشی
  4. مقرون به صرفه بودن
  5. عدم واکنش با انواع کود و سموم شیمایی

دستور العمل ذخیره و نگهداری کود مایع در مخازن پلی اتیلن

1.مخزن پلی اتیلن باید گواهی نامه های ضروری را داشته باشد و مقاومت و استحکام کافی را نیز داشته باشد. برای این منظور پیشنهاد می کنیم حتماً از برندهای مطرح بازار که در سایت مخزن مارکت موجود هست استفاده نمایید.

2.مخزن ذخیره و نگهداری کود مایع باید حداقل در فاصله ی ۱۰ متری نسبت به نزدیکترین منبع آب زیر زمینی، جریان های آب و یا هر زه کشی که منتهی به رودخانه میشود، قرار گرفته و احداث گردد.

3.محل نصب مخزن کود باید کاملاً صاف و یکدست باشد و هیچگونه پستی و بلندی نداشته باشد. کلیه ی مکان ها و موقعیت های موجود را ارزیابی نمایید و پیش از خرید مخزن باید فکر محل نصب و انتقال  آن را مشخص نمایید زیرا ممکن است شرایط از جهات مختلف تغییر کند. اینکه یک موقعیت مکانی در حال حاضر هیچگونه مشکلی ندارد به این معنی نیست که همیشه اینطور باقی بماند.

4.در صورتی که لازم است یک مخزن ذخیره کود مایع، موقتا در موقعیت مکانی خاصی قرار گیرد، باید جهت جلوگیری از هرگونه آلودگی شیمیایی آب های اطراف، مراقبت های لازم اعمال شود.

5.پایه ی مخازن ذخیره کود مایع، باید صاف و پایدار باشد تا در هنگام پر شدنِ مخزن، به میزان حداکثر وزن خود را نگهداری و ساپورت نماید.علاوه بر اینکه کود مایع می تواند.

به دلیل قیمت قابل توجه کودهای مایع و همچنین خطراتی که نشت آنها می تواند به وجود آورد نیاز است تا پیش از خرید مخزن کود مایع به نکات عنوان شده توجه نمایید و در صورت بروز حادثه ای که منجر به آسیب دیدن مخزن پلی اتیلن شود  هزینه و خسارت سنگینی را متقبل نشوید.

 

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما