انتخاب و آماده سازی محل نصب استاندارد مخزن آب

محل نصب مخزن پلی اتیلن از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مهمی در افزایش طول عمر مخزن دارد از جمله ویژگی های مهم محل نصب مخزن آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. محل قرار گیری مخزن پلی اتیلن باید کاملا صاف، هموار و سفت باشد.
  2. برا ی اینکه مخزن تحت فشار قرار نگیرد محیط اطراف آن باید کاملا آزاد باشد.
  3. محلی که مخزن روی آن قرار می گیرد باید از جنسی باشد که تحمل فشار مخزن و مایعات درون آن را داشته باشد.
  4. اطراف محل قرار گیری مخزن پلی اتیلن نباید اجسام تیز و یا برنده ای وجود داشته باشد.
  5. اگر از مخزن پلی اتیلن به عنوان مخزن دفنی استفاده شود باید حتما بین مخزن و دیواره 20 سانتی متر فاصله باشد و از عدم ریزش دیواره اطمینان حاصل شود.
  6. برای انتخاب محل نصب منبع باید حتما مسیر آبرسانی و ورودی لوله ها کاملا اندازه گیری شود تا مطمئن شوید امکان انتقال آب وجود دارد.
  7. اگر قصد نصب منبع آب را روی پشت بام دارید بهتر است در ابتدا بببیند امکان انتقال منبع بع پشت بام وجود دارد یا نه.
  8. محل اطراف مخزن به گونه ای باید باشد که در صورت آسیب رسیدن به مخزن و ترک خوردن دیواره ی آن و نشت مواد به بیرون کمترین آسیب را برساند.

نصب مخزن آب در پشت بام

نصب منبع آب در پشت بام یکی از روش های قدیمی و موثر است که در آن تنها باید منبع را در پشت بام در ارتفاعی قرار داد که حداقل 3 متر از اولین شیر مصرفی فاصله داشته باشد؛ البته باید این موضوع را در نظر داشت زمانی این کار نتیجه مثبت دارد که فشار آب لازم برای پر شدن منبع در ساعات خاصی تامین شود ولی نمی توان انتظار داشت 24 ساعت آب وارد منبع شود آن هم با شرایط فشار آب اکنون.

حال اگر فشار آب کافی برای پر شدن منبع وجود نداشته باشد باید از پمپ برای جبران کمبود فشار آب استفاده کرد که در این حالت همانطور که در قسمت نصب منبع آب به همراه پمپ گفته شد عمل می کنیم تنها باید به یک سری نکات توجه کنیم؛ بطور مثال باید منبع را با استفاده از پایه مقداری از سطح پشت بام فاصله دهیم همچنین بهتر است محل نصب منبع سر پوشیده باشد و جنس منبعی که انتخاب می کنیم استحکام بالاتری داشته باشد چون مدام در معرض باد و باران و آفتاب قرار دارد.

مزایا و معایب نصب مخزن آب در پشت بام

ما همواره با مشکل قطح برق دچار هستیم و در زمان قطعی برق پمپ منبع از کار می افتد پس زمانی که منبع روی پشت بام باشد از طریق نیروی گرانش آب به سمت لوله ها سرازیر میشود ولی وجود منبع روی پشت بام باعث خرابی زودتر منبع می شود چون در معرض مستقیم عوامل طبیعی قرار دارد.

در نتیجه اگر بحث قعطی برق را نادیده بگیریم نصب منبع در سطح زمین بهترین و مناسب ترین گزینه است.

در خرید منبع برای نصب روی پشت بام باید به نصب، ابعاد وگنجایش منبع با توجه به محلی که برای نصب منبع در نظر گرفته اید توجه کنید.

همچنین انتقال منبع به پشت بام کار دشواری است به خصوص زمانی برای یک مجتمع آپارتمانی آن را در نظر گرفته باشید پس قبل از خریداری به انتقال منبع به پشت بام توجه ویژه ای داشته باشید.

نحوه نصب مخزن پلی اتیلن

نصب درست و اصولی مخزن پلی اتیلن اهمیت بالایی دارد زیرا باعث افزایش طول عمر مخزن می شود.

در ادامه به بررسی مراحل صحیح نصب مخزن پلی اتیلن می پردازیم.

در برخی موارد جایگاهی از قبل برای نصب مخزن پلی اتیلن در نظر گرفته شده است و تمامی اتصالات از قبل داخل آن قرار داده شده است به این مکان اتاق تاسیسات گفته می شود.

بهتر است دراتاق تاسیسات لوله ها و اتصالات روکار باشند و کاملا در معرض دید باشند تا هم امکان آسیب رسیدن به آن ها پایین تر باشد و هم در زمان بروز مشکل دسترسی به آن ها برای تعمیر راحتتر باشد.

برای نصب مخزن پلی اتیلن روش های مختلفی وجود دارد از جمله: نصب مخزن آب بر روی زمین، نصب مخزن آب به صورت هوایی.

روش اول یعنی نصب مخزن آب روی زمین از جمله رایجترین روش های نصب می باشد که در انجام آن تنها باید به هم صاف بودن سطحی که می خواهیم مخزن را روی آن قرار دهیم دقت کنیم.

روش دوم زمانی اتفاق می افتد که شرایط به گونه ای باشد که باید مخزن در ارتفاعات زیادی قرار گیرد که در این روش باید به بحث ایمنی و فوندانسیون مناسب توجه ویژه ای کرد؛ همچنین در این روش به دلیل ارتفاع زیاد که تاثیر مستقیم بر روی فشار دارد ما با فشار آب زیادی مواجه هستیم.

حال می خواهیم به بررسی نکاتی که باید در زمان نصب مخزن پلی اتیلن به آن توجه کنیم بپردازیم:

  1. برای جلوگیری از ایجاد فشار منفی در منبع زمانی که پمپ در حال کار کردن است و هوای داخل منبع را می کشد برای جایگزین کردن هوا داخل منبع از هوابند کردن درب منبع باید بپرهیزید.
  2. برای اتصال مخزن و پمپ حتما از اتصالات انعطاف پذیر استفاده کنید زیرا وزن اتصالات و لرزش پمپ باعث بروز نشتی از محل اتصال با پمپ می شود.
  3. برای تنظیم فشار درون مخزن از هواکش استفاده کنید.
  4. مخزن را با فاصله از وسایل الکتریکی قرار دهید.
  5. برای نصب اتصالات برنجی و یا پلیمیری به مخزن بهتر است بعد از قرار گرفتن مخزن در محل موردنظر وصل شوند.
  6. برای اتصال شیرآلات و یا اتصالات باید توجه داشت که حتما به صورت عمودی نصب شوند و هیچ فشاری را به خروجی مخزن وارد نکنند.
  7. در صورت نیاز در هنگام نصب متناسب با ابعاد مخزنپلی اتیلن برای آن پایه مناسب تهیه کنید.
  8. قطر فیتینگ و لوله ی خروجی مخزن باید برابر و یا بیشتر از ورودی پمپ آب باشد.
  9. برای نصب مخزن بهتر است از اصول و استاندارد ها استفاده کنید تا بتوانید از ضمانت نامه و گارانتی محصول استفاده کنید.

اقلام مورد نیاز برای نصب مخزن آب و پمپ

  1. پمپ آب
  2. ست کنترل که تنظیم کننده فشار به صورت اتوماتیک است به همراه مخزن تحت فشار با توجه به حجم مورد نیاز با فشار سنج مکانیکی یک عدد
  3. شیر یک طرفه دو عدد
  4. شیر فلکه پنج عدد
  5. مخزن پلی اتیلن همراه با اتصالات و شناور بر اساس حجم مورد نیاز
  6. فیلتر برای پیش تصویه آب ورودی به مخزن

شرایط نگهداری و مراقبت از مخزن آب

بعد از خرید و نصب صحیح مخزن چیزی که حائز اهمیت است مراقبت و نگهداری درست از مخزن پلی اتیلن می باشد که در ادامه به بررسی چندین مورد می پردازیم:

  1. هیچگاه مخزن پر از مایع را جابجا نکنید.
  2. هرچند وقت یکبار مخزن باید بازدید شود به خصوص محل اتصالات آن.
  3. بیرون و درون مخزن را مرتبا تمییز نگه دارید.
  4. از ایستادن و قراردادن وسیله روی مخزن خودداری کنید.
  5. برای جابجایی مخزن به هیچ عنوان از اتصالات به عنوان دستگیره استفاده نکنید.
  6. مخزن پلی اتیلن مناسب نگه داری مایعات با دمای 60 تا 30- درجه می باشند نباید مایعات خارج از این محدوده دمایی را در آن ها نگه داریم.
  7. قبل از جابجایی مخزن کلیه ی اتصالات مربوطه را باید باز کنید تا هیچ گونه آسیبی را متحمل نشوند.
  8. قبل از جابجایی مخزن حتما آن را خالی کنید و سعی نکنید برای جابجایی مخزن پر از جرثقیل و یا لیفتراک استفاده کنید.
  9. اجازه ندهید که پمپ در فصل سرما یخ بزند.
  10. بهتر است برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید مخزن و پمپ را در یک محیط سر بسته نگه داری کنید.
  11. هیچ گاه درب مخزن را باز نگذارید.
  12. برای حفظ امنیت کلی بهتر است محل نگهداری مخزن دارای درب و قفل باشد.

نصب مخزن آب در زمین های کشاورزی

بعد از انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع مخزن برای زمین کشاورزی و خرید آن نوبت نصب مخزن آب می رسد که باید کاملا به صورت اصولی و استاندارد ساخته شود تا مانع از آسیب های بعد آن شود.

حال به بررسی مراحل نصب آن می پردازیم:

  1. در ابتدا محل قراری گیری منبع را انتخاب کرده و آن را اندازه گیری می کنیم. بای دقت داشته باشید که از اطراف هیچ فشاری به منبع وارد نشود و همچنین در اطراف آن هیچ گونه وسایل تیز و برنده و وسایل الکتریکی نباشد.
  2. سطحی که باید مخزن آب روی آن قرار گیرد باید کاملا صاف و یک دست و بدور از هرگونه پستی و بلندی باشد؛ و همچنین به طور کامل زیر سطح مخزن را بپوشاند. از جمله زیر ساز های مناسب برای مخزن آب کشاورزی می توان به
  • ماسه و شن: یک زیر ساز اقتصادی است ولی دارای معایبی هم است چون بسیار سبک است

بنابراین باد های قوی به راحتی می تواند آن را جابجا کند و در نتیجه سطح زیر مخزن ناهموار می شود.

اگر از این زیر ساز استفاده کردید حتما با استفاده از یک تیکه چوب سطح زیر مخزن را محدود کنید تا مانع از جابجا شدن ماسه و شن شوید؛ همچنین باید از متراکم بودن شن و ماسه اطمینان کامل پیدا کنید.

  • خاک رس:خاک رس نیز زیر ساز مناسبی است ولی مثل ماسه و شن در برابر باد های قوی و باران مقاوم نیست.
  • سیمان:این زیر ساز نسبت به دو زیر ساز قبل کمی گران تر است ولی مقاومت بالایی دارد و سطح صاف و یک دستی دارد. قبل از سیمان ریزی باید مطمین شوید که خاک زیر آن کاملا منسجم باشد؛ همچنین باید دقت داشت که سطح سیمان باید از قطر مخزن بیشتر باشد تا بتوان به راحتی مخزن را روی آن قرار داد.

به طور کلی هیچ گاه سعی نکنید مخزن را بر روی دو سطح با جنس مخالف قرار دهید زیرا تفاوت جنس سطح زیرین باعث تقسیم نامتقارن فشار و ایجاد ترک بر روی دیواره مخزن پلی اتیلن می شود.

  1. معمولا مخزن ها فاقد اتصالات ورودی و خروجی هستند ولی باید برای راحتی اتصال لوله ها به مخزن از اتصالات مناسب استفاده شود.

برای تهیه انواع مخزن پلی اتیلن می توانید به سایت مخزن مارکت دات کام مراجعه فرمایید.

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما