اتصال مخازن چند گانه

اتصال مخازن چند گانه

آیا تاکنون به افزایش حجم ذخیره سازی مخزن آب پلی اتیلن فکر کرده‌اید؟ ما در این مقاله به بررسی چگونگی اتصال مخازن چند گانه خواهیم پرداخت.

استفاده از دو یا چند مخزن با حجم کمتر و اتصال آنها به یکدیگر ایده کارامدی نسبت به وقتی است که نمی توانیم از یک مخزن بزرگ و حجیم استفاده کنیم.

به عبارت دیگر وقتی به دلیل کم عرض بودن راهرو ها ، درب اتاق تاسیسات و یا درگاه هایی که در مسیر انتقال مخازن قرار دارند ، ما نمی توانیم از یک مخزن آب بزرگ استفاده نماییم و حتی مخازن آب آسان رو یا همان مخازن آب کتابی در حجم های بالا که عمدتاً عرض های کمی نیز دارند جوابگوی کار شما نباشد.

ناگزیر از اتصال چند مخزن به همدیگر برای رسیدن حجم ذخیره دلخواه است؛ در حالتی دیگر ممکن است مخزن یا تانکری که پیش از این نصب کردید حجم کافی نداشته باشد و لازم باشد تا حجم ذخیره سازی را افزایش دهید. در هر دو حالت شما می توانید چند عدد مخزن را به یکدیگر متصل کنید و به راحتی به حجم ذخیره مناسب برسید.

افزایش حجم مخزن ذخیره آب ساختمان

شما با اتصال موازی و متوالی دو یا چند مخزن به یکدیگر، می‌توانید حجم مخزن آب ساختمان خود را افزایش دهید تا به حجم موردنیازتان برسید.

شما حتی اگر یک مخزن ذخیره آب دارید، و متوجه شده اید که میزان آب ذخیره آن پاسخگوی نیاز شما نیست، می‌توانید با روش اتصال مخازن ذخیره به یکدیگر، میزان حجم ذخیره سازی آب مخزن خود را افزایش دهید. این روش به مراتب به صرفه تر از خرید مخزن بزرگ آب جدید است.

دو راهکار برای متصل کردن مخازن به یکدیگر

اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر به دو روش زیر انجام می گیرد.

در روش موازی 1.همه مخازن توسط انشعاباتی که از یک شاه لوله به ورودی مخازن متصل می شود پر می شوند.

خروجی این مخازن نیز به همین صورت به یک شاه لوله منتهی خواهد شد. مزیت این روش این است که در صورت بستن شیر فلکه ورودی و خروجی هر مخزن، می توان برای کارهایی مثل سرویس و نگهداری به تناوب مخازن را از مدار خارج کرد.

مزیت دیگر مربوط به فصولی است که نیاز به آب ذخیره کمتری داریم. مانند فصول سرد سال در این حالت برای تازه تر بودن آب مصرفی می توان تعدادی از مخازن را از مدار خارج کرد تا حجم دخیره متناسب با میزان مصرف آب باشد.

در روش اتصال مخازن به صورت سری 2.تنها یک مخزن دارای ورودی آب می باشد و خروجی آن مخزن و بقیه مخازن از طریق یک شاه لوله به هم متصل می شوند.

با توجه به قانون ظروف مرتبط همه ی مخازن همیشه به یک اندازه از آب پر می شوند و هنگام باز کردن شیر آب از همه ی مخازن به صورت مساوی آب مصرف می شود.

در این شیوه تیز می توانید در صورت نیاز تعدادی از مخازن را از مدار خارج کنید. طبعا سرع پر شدن آب در مخازنی که به صورت سری به هم متصل می شوند به مراتب کمتر از روش موازی می باشد.

اتصال موازی دو یا چند مخزن

در ابتدا باید مخازن را طوری کنار هم قرار دهید تا کاملا هم ارتفاع شوند. مطابق قانون ظروف مرتبط آب داخل مخازنی که به کمک شبکه لوله کشی به هم وصل شده باشند طوری بین مخازن جریان می یابند تا آب همه مخازن هم سطح شود.

در اتصال مخازنی که هم ارتفاع و هم اندازه نیستند حتما نیاز است که مخزن کوچکتر بر روی یک پایه با ارتفاع کافی قرار بگیرد تا خروجی سرریز آن با خروجی سرریز مخزن بزرگتر در یک ارتفاع قرار گیرد. اتصالات ورودی و خروجی مخازن در این روش می توانند به کمک دو لوله اصلی (ورودی و خروجی) و به کمک سه راهی به هم متصل شوند.

در این حالت می توان برای تک تک مخازن شیر کنترل سطح مکانیکی یا فلوتر گداشت و یا می توان با نصب یک شیر برقی در ابتدای لوله اصلی و استفاده از فلوتر برقی در یکی از مخازن، ورود آب به لوله اصل تغدیه کننده مخازن باز و یا بسته شود. در این حالت با توجه به اتصال همه مخازن از طریق لوله خروجی و طبق قانون ظروف مرتبط همیشه آب در همه مخازن به یک اندازه خواهد بود.

اتصال مخازن ذخیره آب به صورت موازی و کنترل سطح آب

مخازن آب می توانند از طریق یک شاه لوله و انشعابات به هم متصل شوند. در این حالت می توان برای تک تک مخازن شیر کنترل سطح مکانیکی یا فلوتر گداشت و یا می توان با نصب یک شیر برقی در ابتدای شاه لوله و استفاده از فلوتر برقی در یکی از مخازن در صورت پر شذن آن مخزن ورود آب به لوله اصل تغدیه کننده مخازن بسته شود.

در این حالت با توجه به اتصال همه مخازن از طریق لوله خروجی و طبق قانون ظروف مرتبظ همیشه آب در همه مخازن به یک اندازه خواهد بود؛ طبعا می بایست برای ورودی و خروجی هر مخزن یک شیر فلکه هم پیش بینی نمود.

اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر به صورت سری

  در اینجا منظور از اتصال مخازن ذخیره آب به یکدیگر به صورت سری ، اتصال خروجی مخازن به یک لوله اصلی مشترک و یا شاه لوله است.

این اتصال از طریق خروجی به شما این امکان را می دهد که همه ی مخازن را به صورت همزمان و یکسان از آب پر کنید.

هنگامی که آب به مخزن اول می ریزد، همزمان از طریق خروجی و لوله اصلی به مخازن دیگر جریان پیدا می کند و این عمل در نهایت تا زمانی که همه ی مخازن به یک اندازه از آب پر شوند ادامه پیدا می کند. طبعا در این روش سرعت پر شدن مخازن به اندازی روش موازی نیست.

در روش اتصال سری مخازن، خروجی مخازن را به کمک هم متصل کنید

پایین ترین مجرا های مخازن را به کمک سه راهی به یک شاه لوله متصل کنید. پیشنهاد می کنیم تا لوله کش شما شیرفلکه ای برای هر مخزن در نظر بگیرد.

در زنجیره ی مخازنی با اندازه های مختلف که به هم متصل شده اند از کوچکترین مخزن که برای تنظیم ارتفاع روی پایه بلند گذاشته شده، شروع کنید و به همین ترتیب از کوچک به بزرگ آنها را به هم متصل کنید.

در چه مواردی می توانیم برای اتصال مخازن آب چندگانه به یکدیگر از روش سری استفاده کنیم؟

1.مخازن هم اندازه: در اتصال مخازن چندگانه و هم اندازه به یکدیگر به روش سری ، آب ورودی به درون اولین مخزنی که جاری می شود از خروجی که اندازه آن با میزان قطر لوله ورودی مطابقت دارد از طریق شاه لوله و خروجی کلیه مخازن که به هم متصل شده اند همزمان با جاری شده و عملا همه مخازن در طی فرآیند آبگیری با هم پر خواهند شد.

2.مخازن با اندازه های متفاوت: در این حالت مهم نیست که آب ورودی به کدام مخزن می ریزد این بدین معنی است که آب ورودی حتی می تواند به مخزن کوچکتر هم بریزد. نکته ی مهم این است که مخازن به طوری کار هم قرار گرفته اند که دریچه سرریز آنها با هم در ارتفاع برابر قرار گیرد.

اتصال مخازن دخیره آب به روش سری (برای مخازن هم اندازه)

قانون ظروف مرتبطه

طبق قانون ظروف مرتبطه، اگر ارتفاع مایع درون ظروف متصل به هم یکسان نباشد، مایع داخل مخازن ساکن نمی ماند. و تا زمانی که مایع درون همه ظروف هم ارتفاع شود، مایع در جریان خواهد بود.

 به عبارتی دیگر، قانون ظروف مرتبطه می‌گوید: دو ظرف مجزای حاوی مایعات، تا زمانی که از هم جدا و بی ارتباط باشند، می‌توانند در دو ارتفاع مختلف قرار گیرند؛ اما، به محض آنکه این دو ظرف را با لوله‌ای بهم وصل کنیم، محتوای ظرفی که در ارتفاع بالاتر قرار دارد شروع به حرکت به سوی ظرف پائین تر کرده و سطح مایع موجود در ظرف کم ارتفاع تر را بالا می‌برد، و این جریان آنقدر ادامه می‌یابد تا مایعات داخل هر دو ظرف هم‌سطح شوند.

نکات مهم برای اتصال مخازن ذخیره

  1. مخازن باید روی سطحی صاف و بدون شیب، در کنار هم، در یک امتداد و در یک ارتفاع قرار داشته باشند.
  2. طبق قانون ظروف مرتبطه؛سطح آب ذخیره داخل مخازن متصل به هم، باید با یکدیگر برابر باشد.
  3. اگر مخازن شما دارای ارتفاع یکسانی نیستند، می‌بایست به وسیله پایه آن‌ها هم ارتفاع کنید. تا سرریز همه مخازن در یک ارتفاع باشد.
  4. هنگام جانمایی مخازن دقت کنید که باید لوله کشی از کوچکترین مخزن روی پایه قرار دارد شروع شود به بزرگترین مخزن برسد.

مکانیزم مخازن هم اندازه متصل به هم

در اتصال مخازن ذخیره هم اندازه به صورت موازی، آب ورودی به صورت هم زمان به همه مخازن سرریز می‌شود.

 به عبارت دیگر، آب ورودی به درون اولین مخزن، از خروجی که اندازه آن با میزان قطر لوله ورودی مطابقت دارد، از طریق شاه لوله که به خروجی کلیه مخازن که به هم متصل شده است، همزمان به درون همه مخازن جاری می‌شود و مخازن طی فرآیند آبگیری، با هم پر خواهند شد.

مکانیزم مخازن متصل به هم با اندازه‌های متفاوت

در مخازن متصل به هم که هم اندازه نیستند، مخازن جوری قرار گرفته‌اند که دریچه سرریز آن‌ها در یک ارتفاع است و باز هم آبگیری به طور همزمان انجام خواهد شد.

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما