دسته‌بندی محصولات

فیلتر سازنده (برند)

فیلتر حجم مخزن (لیتر)

فیلتر محصولات
فیلتر کن

دسته‌بندی محصولات

فیلتر سازنده (برند)

حجم (لیتراژ)

فیلتر کن

ترتیب بر اساس:

فیلتر محصولات
فیلتر کن

دسته‌بندی محصولات

فیلتر سازنده (برند)

حجم (لیتراژ)

فیلتر کن

مخزن آب و مایعات

خرید مخزن آب بدون داشتن اطلاعات اولیه مناسب، می‌تواند کار چالش‌برانگیزی باشد. کافیست سری به سایت‌های فروش منبع آب بزنید تا ببینید چقدر گزینه‌های متنوعی وجود دارند که خرید منبع آب را برای شما دشوار می‌کند. اگر می‌خواهید یک تانکر آب پلاستیکی تهیه کنید باید بدانید که دقیقاً چه لیتراژ و چه نوع محصولی به کار شما می‌آید. به همین خاطر تصمیم گرفتیم در قالب یک راهنمای جامع، تمامی نکاتی که باید درباره خرید تانکر آب پلاستیکی بدانید را مرور کنیم.

منظور از منبع آب چیست؟

منبع اب یا یا مخزن اب در واقعی نوعی ظرف مناسب برای نگهداری آب و به طور کلی مایعات است. با توجه به اینکه این محصول می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد، انواع مختلفی از آن را در بازار پیدا می‌کنید. اگر بخواهید از مخزن آب پلاستیکی برای نگهداری آب شرب استفاده کنید، باید به سراغ انواع مخزن آب پلی اتیلن سه لایه بروید که مخصوص این کار ساخته شده است. اما برای مصارف غیرخوراکی، مانند کشاورزی، خرید تانکر آب پلاستیکی ساده هم کفایت می‌کند.

از آنجایی که گستردگی مدل‌ها و خصوصاً انواع و ابعاد مخازن آب بالا است، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید منبع آب، توضیحاتی که در ادامه آورده‌ایم را بخوانید.

با انواع مخزن آب آشنا شوید

برای دسته بندی مخازن آب، چند معیار می‌تواند مدنظر قرار گیرد: تعداد لایه‌ها، شکل ظاهری و ظرفیت.

اولین المان تاثیرگذار در کیفیت نگهداری مایعات درون مخازن آب پلاستیکی، تعداد لایه‌های آن است. به طور کلی، سه نوع مخزن آب پلاستیکی تک لایه، دو لایه و سه لایه در بازار به فروش می‌رسند. اگر قصد نگهداری آب برای مدت زمانی طولانی را دارید، دور گزینه اول را خط بکشید. مخازن تک لایه در برابر اشعه خورشید مقاوم نیستند و بعد از مدتی، آب در آنها جلبک خواهد زد.

مخزن‌های دولایه را نیز برای مقصود خاصی به غیر از نگهداری آب آشامیدنی و مایعات شرب به کار می‌برند. این مخازن که با نام مخزن عایق‌دار شناخته می‌شوند، برای جبران کاهش آب در گردش درون موتورخانه و کنترل فشار اضافی ناشی از افزایش حجم سیالات گرم استفاده می‌شود.

می‌ماند منبع آب سه لایه که آن را مخزن آب پلی اتیلن می‌نامیم. چرا که در ساخت آن از مواد پلی اتیلنی استفاده شده است. این نوع تانکر آب پلاستیکی  به خاطر ساختار سه لایه‌ای که دارد، در برابر نور خورشید مقاوم بوده و به همین خاطر کاملاً ضد جلبک و ضد باکتری است. از این نوع مخزن آب می‌توانید برای نگهداری آب و سیالات شیمیایی استفاده کنید.

اما فارغ از تعداد لایه‌ها که اولین گام برای تصمیم‌گیری شما هستند، نیاز دارید که فضای مورد نظر خود برای نصب مخزن آب پلاستیکی را بررسی کنید و ببینید با توجه به توضیحاتی که در ادامه می‌آوریم، کدام نوع از مخازن آب پلی اتیلنی بهترین انتخاب برای شما هستند.

مخزن اب عمودی

یکی از رایج‌ترین انواع تانکر آب پلاستیکی  که با نام‌های مخزن آب پلی اتیلن استوانه ای یا تانکر ایستاده نیز از آن یاد می‌شود. مخزن آب عمودی، نیازی به پایه ندارد و می‌تواند در فضاهایی که سطح کم و سقف بلندی دارد (مانند حیاط یا پشت بام)، نصب گردد.

مخزن آب افقی

برخلاف نوع قبلی، اگر قرار است مخزن را در جایی نصب کنید که سقف کوتاه است اما سطح کافی وجود دارد (مانند پارکینگ یا موتورخانه)، مخزن افقی گزینه خوبی است. به علاوه برای نصب آن نیازی به قاب یا تسمه‌های فلزی نخواهید داشت.

مخزن آب بیضی

همانطور که در ادامه خواهیم دید، ابعاد یک تانکر آب پلاستیکی  می‌تواند در انتخاب شما بسیار تاثیرگذار باشد. شکل هندسی خاص مخازن بیضی هم برای شرایطی که ارتفاع کم و طول زیاد مشکلی ایجاد نمی‌کند، بسیار مناسب است.
مخزن آب زیرپله‌ای
اگر نتوانستید فضایی برای نصب منبع اب در هیچ کجای ساختمان پیدا کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده بهینه از فضای زیر پله است. تانکر آب زیرپله‌ای به خاطر شکل ظاهری خاصی که دارد، متناسب با شیب پله‌ها طراحی شده و بهترین گزینه برای استفاده حداکثری از فضای پرت به حساب می‌آید.

مخزن آب آسان رو

نوع دیگری از مخازن آب پلی اتیلنی که با نام کتابی هم شناخته می‌شود، برای استفاده در مکان‌هایی با محدودیت فضا عالی است. این نوع محصولات را می‌توان به صورت ایستاده در گوشه‌ای از دیوار نصب کرد تا حداکثر استفاده از فضا را داشته باشید.

مخزن آب نیسانی

برای حمل و نقل مایعات، چه آب آشامیدنی و چه سیالات شیمیایی، تانکرهای پلی اتیلنی بهترین گزینه هستند. اما پیشنهاد می‌کنیم برای نصب روی نیسان، از نوع تانکر آب نیسانی استفاده کنید که به طور خاص برای همین کار طراحی شده است. این مخازن مقاوم بوده و در اثر حرکت و تکان‌های خودرو، آسیب نخواهد دید.

مخزن آب قیفی

نوع دیگری از مخازن که آن را به نام منبع مخروطی هم می‌شناسند، به خاطر ویژگی تخلیه راحت و کامل مایعات، بسیار محبوب است. این نوع مخزن کاربردهای خاص داشته و به خاطر شکل ظاهری آن، می‌بایست حتماً روی یک پایه نصب شود.

آخرین معیاری که می‌تواند برای دسته‌بندی مخازن مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت منبع آب شماست. این مورد به طور خاص بایستی بر اساس نیاز شما و به طور معمول با نظر یک کارشناس مشخص شود. اگر درباره انتخاب نوع محصول مناسب خود تردید دارید، می‌توانید با شماره تلفن‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا همکاران ما شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

موارد کاربرد مخازن آب چیست؟

می‌توان گفت از ابتدا تاریخ بشریت، انسان به دنبال شیوه‌ای برای جمع‌آوری آب آشامیدنی بوده است. شکل‌های مختلفی از منابع آب گلی یا سازه‌های چوبی برای جمع‌آوری آب باران، این موضوع را ثابت می‌کند. امروزه با پیشرفت زیرساخت‌های تکنولوژی، توانسته‌ایم به متریالی دست یابیم که کار نگهداری از آب را به مراتب برای ما آسان‌تر می‌کند. اما به غیر از نگهداری آب شرب، مخازن آب کاربردهای دیگری نیز دارند.

شما می‌توانید برای آبیاری باغات یا زمین‌های کشاورزی خود، اقدام به خرید منبع آب کنید. با اینکار علاوه بر اینکه در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنید، مطمئن می‌شوید که آبی سالم و بدون جلبک به گیاهان و درختان می‌دهید. به علاوه از این مخازن برای جابه‌جایی انواع سیالات آشامیدنی و همینطور مواد اسیدی و بازی استفاده می‌کنند. پس اگر قصد دارید مواد مایع خوراکی یا شیمیایی را نگهداری یا جابه‌جا کنید، یکی از بهترین گزینه‌ها خرید مخازن آب پلی اتیلنی است که دلیل آن را بعد از خواندن ویژگی‌های این محصولات، بهتر متوجه خواهید شد.

ویژگی‌های مخزن آب پلی اتیلن

قبل از اینکه به تشریح ویژگی‌های مخازن پلی اتیلنی عرضه شده در فروشگاه مخزن مارکت بپردازیم، بد نیست نگاهی کلی داشته باشیم به آنچه باعث منحصربه‌فرد شدن این محصولات می‌شود:

  • سه لایه آنتی‌باکتریال و ضد جلبک
  • مقاوم دربرابر اشعه ماوراءبنفش یا UV
  • طراحی یکپارچه Cylindical
  • امکان ذخیره‌سازی آب شرب
  • با قابلیت شستشو و تمیز کردن آسان

اما این لیست به همینجا ختم نمی‌شود. بسیاری از ویژگی‌های مخازن پلی اتیلنی سه لایه آنتی‌باکتریال، که می‌توان به عنوان مزیت نیز از آنها نام برد، نیاز به توضیحات بیشتری دارند که در این قسمت به آنها می‌پردازیم.

ویژگی ضد باکتری = بهداشتی بودن

وقتی روی ویژگی آنتی باکتریال بودن این مخازن تاکید می‌کنیم، باید این موضوع را مدنظر داشته باشیم که ماده تشکیل‌دهنده منبع پلی اتیلن، غیرفعال و مقاوم است. به این معنا که با هیچ ماده شیمیایی دیگری واکنش نشان نمی‌دهد. به همین خاطر است که شما می‌توانید آب شرب و تمامی سیالات دیگر را در آن نگهداری کنید بدون اینکه نگرانی از بابت تغییر در بو، مزه یا سایر خصوصیات مایع درون مخزن آب پلی اتیلن داشته باشید.

با توجه به اینکه در تولید تانکر آب پلاستیکی پلی اتیلنی از مواد فود گرید یعنی با درجه کیفی غذایی استفاده شده و از تکنولوژی نانو برای ساخت آن بهره برده می‌شود، نگهداری انواع مواد اولیه غذایی یا مایعات آشامیدنی با آن امکان‌پذیر است. به علاوه به خاطر ویژگی‌های ذکر شده، خیال‌تان راحت خواهد بود که این مخزن آب در برابر خوردگی یا زنگ‌زدگی هم مقاوم است. تا حدی که از آن برای حمل و نقل انواع اسید استفاده می‌شود.

هم سبک و هم مقاوم

ویژگی بسیار مهم دیگر مخزن آب پلی اتیلن که باعث شده به سرعت جایگزین نسل‌های قبلی مخزن اب قرار بگیرد، سبک و مقاوم بودن آن است. متریال سازنده این نوع تانکرها، در عین اینکه مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی و همینطور ضربه‌های غیر مستقیم دارند، بسیار سبک هم هستند که کار حمل و نقل منبع پلی اتیلن را بسیار آسان کرده است. همچنین نوع ساخت این محصولات که به صورت یکپارچه و بدون درز است باعث شده تا دوام آن بالا برود و در صورت نگهداری صحیح بتوان برای سال‌ها بدون مشکل، منبع آب قابل اعتمادی داشت.

تنوع بالا در کنار قیمت مناسب

در کنار تمام این ویژگی‌ها و مزایای قابل توجه خرید مخزن آب پلی اتیلنی سه لایه آنتی باکتریال، تنوع بالایی از گزینه‌هایی که در اختیار دارید، تکمیل‌کننده موفقیت شما در یک انتخاب خوب خواهد بود. به علاوه قیمتی که برای خرید این نوع مخازن می‌پردازید به نسبت کاربرد آنها و طول عمر بالایی که دارند، بسیار مقرون به صرفه است. درباره شرایط نگهداری مخزن آب پلی اتیلنی و طول عمر آن، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

هر آنچه باید درباره طول عمر و نگهداری مخازن آب بدانید

قبل از ورود مخازن پلی اتیلنی به بازار، برای نگهداری آب ناچاراً به سراغ تانکرهای فلزی می‌رفتیم. این در شرایطی بود که این نوع مخازن بعد از مدتی زنگ می‌زدند یا طعم آب داخل آنها تغییر می‌کرد. به علاوه تابش نور خورشید به آنها یا قرارگیری‌شان در فضای آزاد، باعث می‌شد طول عمر بسیار پایینی داشته باشند. خوشبختانه با تولید انواع مخزن آب پلی اتیلن، چنین مشکلاتی دیگر به دست خاطره سپرده شده‌اند.

تانکرهای پلی اتیلنی را می‌توانید برای حداقل 15 الی 20 سال استفاده کنید. این طول عمر طولانی را مدیون متریال باکیفیت و مقاوم آن هستیم. البته که اگر شرایط نگهداری از آنها مناسب باشد، این عدد به 25 سال هم می‌رسد! سوال اینجاست که چه عواملی می‌تواند روی طول عمر منبع پلی اتیلن تاثیر بگذارد؟ این موضوع تا حد زیادی به نوع ماده‌ای که در منبع ذخیره می‌کنید، کیفیت مواد اولیه مخزنی که خریداری کرده‌اید، چگونگی نظافت داخلی منبع، در معرض مستقیم نور خورشید بودن و همینطور شرایط محیطی همچون دما و رطوبت بستگی دارد.

با این تفاسیر اگر در هنگام خرید منبع آب، به سراغ برند معتبر و فروشگاه‌های تخصصی این کار مانند فروشگاه مخزن مارکت، بروید و اصول نصب و نگهداری مخازن را هم رعایت کنید، به احتمال زیاد تا مدت زمان زیادی با مشکلی مواجه نخواهید شد. برای اطمینان بیشتر اگر مخزن آب خود را در فضای باز نصب می‌کنید، بهتر است یک سایبان برای آن بسازید تا طول عمر بیشتری پیدا کند. توضیحات تکمیلی در این‌باره را می‌توانید در بخش بلاگ سایت مطالعه نمایید.

ماده آنتی باکتریال چیست؟

به اتفاق و یا پدیده ای که میکروب و باکتری را ازبین میبرد در اصطلاح آنتی باکتریال می گویم.
برای مثال گرما یکی از مواردی است که بر روی بافت پروتیین تاثیر می گذارد و آن ها را نابود می کند . دو فرآیند پاستوریزاسیون و استریلیزاسیون نیز در اثر گرما و زمان مناسب، عمل می کنند و فرآیند میکروب کشی را آغاز میکنند.
و اما قابل ذکر است که سرما و دمای صفر و نزدیک صفر هم قابلیت کشتن برخی میکروب ها را نیز د ارد. مواد شیمیایی نظیرالکل، انواع ترکیبات کلردار و ید دار و انواع داروهای آنتی بیوتیکی همه این مواد خاصیت آنتی باکتریال دارند، امروز کاربرد آنتی باکتریال در صنعت نیز رو به گسترش است.
مواد آنتی باکتریال در صنعت تولید مخزن پلی اتیلن یا پلاستیکی نیز حائز اهمیت است .
توجه کنید یکی از پرمصرف ترین مواد آنتی باکتریال در این صنعت، دی اکسید تیتانیوم نام دارد. که به عنوان رنگ سفید در تولید مخزن ذخیره آب پلی اتیلن استفاده می شود. این ماده آنتی باکتریال در مجاورت و هنگام تابش نور خورشید با خاصیت بیشتر و شدیدتر فعال شده و خواص آنتی باکتریال آن به مخزن پلاستیکی تاثیر بیشتری می بخشد. از این ویژگی نیز در دستگاه های تصفیه هوا هم استفاده می شود.پدیده فتوکاتالیست کاربرد این رنگ خوراکی آنتی باکتریال در مجارت نور، خصوصا نور فرابنفش است.
روش های تولید مخزن آنتی باکتریال ( ضد جلبک )

مخازن آنتی باکتریال با شیوه Bacteriostatic agent

یکی از روش ها با از بین بردن منابع غذایی به مهارگر رشد باکتری مانع از رشد و تکثر باکتری ها می شوند، مثلا مخازنی که صددرصد ضد جلبک باشند ، شانسی به باکتری ها برای رشد و نمو نمی دهند؛ زیرا جلبک بعد از خزان کردن و مرگ تنها غذای این باکتری ها در سیستم آب شهری خواهد شد، این مخازن در گروه بهترین و رایج ترین مخازن آنتی باکتریال قرار می گیرند، همانگونه که عنوان شد، این مخازن آنتی باکتریال در گروه مهارگر رشد باکتری قرار می گیرند.

استفاده از پلیمر آنتی باکتریال تماسی

در این شیوه از پلی اتیلن که در ساختار مولکولی دارای ماده پادزیست است استفاده می کنند. معمولا این پلی اتیلن در داخلی ترین لایه مخزن که در تماس با آب است استفاده می شود. رنگ به کار رفته در لایه داخلی این مخازن بسته به سلیقه تولید کننده می تواند سفید، آبی و غیره باشد.

در این مخازن سطح داخلی مخزن دارای خاصیت آنتی باکتریال تماسی است. برای عملکرد خاصیت ضد باکتری ، سطح داخلی مخزن باید همیشه تمیز باشد. مخزن آنتی باکتریال و یا هر محصولی که دارای بدنه آنتی باکتریال تماسی است بر خلاف تبلیغات رایج، تنها زمانی ماهیت آنتی باکتریال دارند که سطح آنها کاملا عاری از گل و لای و رسوب باشد و به عبارت دیگر صد در صد تمیز باشند. هر گونه رسوب ولو با لایه ای بسیار نازک و میکروسکوپی که با چشم قابل دیدن نباشد ، روی بدنه مخازن آنتی باکتریال ته نشین می شوند و عملا این مکانیسم را بی اثر می کند.  برای اینکه یک مخزن آب دارای خاصیت آنتی باکتریال تماسی موثر باشد باید ضمن نظافت منطم مخزن ، در ورودی آب به مخزن از پیش فیلتر مناسب استفاده کنید.

مزایا مخزن آنتی باکتریال

مخزن مارکت تنها تولید کننده مخزن آنتی باکتریال و ثبت کننده برند آنتی باکتریال در ایران است.
در تست‌ها ثابت شد که مخزن آنتی باکتریال تهران پلیمریارا تا ۹۹.۹٪ باکتری‌ها را کاهش می‌دهد.
مخزن آنتی باکتریال مخزن مارکت در مقابل انواع مختلف باکتری‌ها و همچنین انوع قارچ‌ها مانند کپک نان و میوه، عملکرد موثری از خود نشان می‌دهد.
در تمام شرایط محیطی مانند رطوبت زیاد، محیط‌های خشک، فضاهای تاریک و محیط‌های پرگرد و غبار قابل استفاده است.
در برابر لک شدن و بوی بد مقاوم است.
استفاده از آن باعث بهداشت بیشتر و کیفیت بالای محصول می‌شود.
کاملاً شفاف بوده و هیچ رنگی به زمینه پلیمری نمی‌دهد.
مستربچ‌های آنتی باکتریال مخزن مارکت علی رغم داشتن کیفیت بالا، قیمت کمتری نسبت به انواع مشابه خارجی موجود در بازار دارد.
ماندگاری بسیار بالا در مواد و قطعات پلاستیک داشته و در نتیجه طول عمر کاربردی محصول را افزایش می‌دهد.

آیا گاز کلر یک محلول آنتی باکتریال به شمار می آید؟

همانطور که بیان شد هرتانکر آبی که بتواند از رشد باکتری جلوگیری نماید به عنوان مخزن آب آنتی باکتریال شناخته می شود.  گاز کلر محلول در آب که توسط شرکت آب و فاضلاب به آن در تصفیه خانه ها اضافه می شوند موثرترین و مهمترین ماده آنتی باکتریال است که از آب و مخزن ذخیره شما به خوبی محافظت می کند.

لطفا به هیچ وجه از فیلتر ذغال فعال قبل از مخزن ذخیره اصلی ساختمان استفاده نکنید این ماده با حذف مهمترین ماده آنتی باکتریال یعنی گاز کلر محلول در آب شانس رشد و نمو به باکتری ها در داخل تانکر را خواهد داد. آبی که از فیلتر ذغال فعال عبور می کند کلر خود را از دست می دهد و بهتر است زودتر مصرف شود.

آیا برای ذخیره آب شرب نیاز به مخزن آنتی باکتریال است؟

بعد از اتصال تانکر آب به لوله های آب شهری به دلیل رسوبات داخل آب لوله کشی، نهایتا در مدتی بسیار کوتاه ( چند روز ) بیشتر سطح داخلی مخزن خصوصا قسمت های پایینی آن پوشیده از رسوبات شده و مواد ته نشین شده مثل سپری، از باکتری ها محافظت می کنند.

تنها باکترهایی که در عمیق ترین لایه رسوبات و در مجاورت سطح داخلی مخزن هستند تحت تاثیر ماده آنتی باکتریال داخل پلیمر قرار خواهند گرفت؛ بنابراین به نظافت دوره ای مخزنتان اهمیت بیشتری دهید و به هیچ وجه قبل از مخزن اصلی و حجیم ساختمان از فیلتر ذغال فعال استفاده نکنید . این فیلتر مهمترین ماده آنتی باکتریال یعنی گاز کلر محلول در آب را از آن جدا می کند. توجه داشته باشید آبی که از فیلتر ذغال فعال عبور می کند به فاصله کوتاهی باید مصرف شود.
تانکر آب چهار لایه آنتی باکتریال
تانکر آب پلی اتیلن ضد جلبک چهارلایه با لایه داخلی آبی رنگ یکی از انواع مخازن آنتی باکتریال است که در بین بعضی از مشتریان طرفدار پیدا کرده است. در این مخازن برای افزایش خاصیت انتی باکتریالی، یک لایه آنتی باکتریال درون مخزن کار شده است. رنگ این لایه عموماً برای ایجاد حس بهتر به رنگ آبی است اما می توان رنگ های دیگری نیز جایگزین شود.

 
روش نگهداری از مخازن ضد جلبک ( آنتی باکتریال )

عدم استفاده از فیلتر کربنی: وجود کلر و دیگر عوامل افزوده شده ضد باکتری در آب آشامیدنی به‌واسطه عملیات تصفیه‌خانه‌ای، نویدبخش نابودی مقدار بیشتری از باکتری‌ها به کمک واکنش‌های فتوکاتالیستی است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که از پالایه‌های کربنی که می‌تواند کلر موجود در آب آشامیدنی را غیرفعال کند، پرهیز کنید، همچنین آزاد شدن ترکیبات مؤثر در فیلتر کربنی باعث خواهد شد تا بازده واکنش‌های فتوکاتالیستی منجر به حذف باکتری‌ها نیز به‌شدت کاهش پیدا کند.

قدم اول برای خرید یک مخزن پلاستیکی پیدا کردن یک فروشنده مناسب است. دو دسته فروشنده وجود دارند: فروشگاه های آنلاین مانند مخزن مارکت و مغازه ها فروشگاه آنلاین : با توجه به حجیم بودن و بالا بودن هزینه های انبار داری این محصول اکثر مغازه های فعال در این حوزه در حومه و بیرون شهر های بزرگ قرار دارند و در کلانشهرها بهترین گزینه خرید از فروشگاه آنلاین مانند مخزن مارکت است.

کارشناسان مخزن مارکت کاملا بر روی تجارت حمل و نقل مهارت دارند و به شما کمک میکنند تا بهترین و مقرون به صرفه ترین راه برای تحویل مخزن پلاستیکی خود را انتخاب کنید. علاوه بر این، با توجه به ارتباط بی واسطه شما با اکثر تولید کنندگان مانند دماوند پلیمر ، تهران پلیمر  ، مجتمع پلاستیک طبرستان ، آذین الوند و …. از طریق مخزن مارکت مقرون به صرفه ترین راه و آسان ترین روش خرید ، ثبت سفارش چه به صورت تلفنی و چه به صورت اینترنتی است.

انتخاب مخزن پلاستیکی مورد نیاز با توجه به کابرد آن

اگر در حال برپایی تاسیسات آبرسانی ساختمان و با صرفا تهیه یک منبع آب مناسب هستید و یا به عبارت دیگر به دنبال ساخت یک سیستم ذخیره آب آشامیدنی یا بهداشتی هستید، قطعا به یک مخزن ذخیره آب نیاز خواهید داشت.

مخزن های ذخیره آب با یک و یا دو دریچه بر روی مخزن و  در وجه جانبی یک مجرای ورودی در بالا و یک خروجی در پایین مخزن فروخته میشوند.

این راهی سنتی و کاربردی است که اکثر تولیدکنندگان مخازن پلاستیکی از آن استفاده می کنند. اگر شما مخزنی به منظور ذخیره آب ساختمان میخواهید، قطعا باید به دنبال یک مخزن پلاستیکی با ورودی و خروج با قطر مناسب باشید.

قطر خروجی مخزن با ورودی پمپ باید برابر و یا بیشتر باشد.
حتی الامکان از مخازن سه لایه مخزن مارکت خرید کنید.
نشان ملی استاندارد و تاییدیه بهداشت برای ماده اولیه مخزن را در هنگام خرید حتمی مد نظر قرار دهید.
بررسی ابعاد محل نصب ، گلوگاه ها و ابعاد درگاه ها برای رساندن مخزن به محل نصب را بررسی نمایید و سپس مخزن سازگار با این ابعاد از انواع عمودی، افقی، کتابی، زیرپله و مکعبی انتخاب فرمایید
از قرار دادن اشایی مانند آجر و … برای بالا آوردن سطح مخزن نسبت به پمپ اکیدا خودداری کنید. سزح ناصاف کف مخزن منجر به پارگی آن خواهد شد.
برای بالا آوردن کف مخزن از پایه فلزی پوشیده شده از ورق فلزی و یا سکوی سیمانی با سطح کاملا صاف و تراز استفاده کنید.

قطر خروجی مخزن با قطر قسمت ورودی پمپ باید برابر یا بیشتر باشد تا مانع از پدیده کاویتاسیون ( موجب خرابی پمپ می شود ) گردد.

مخازن سه لایه به دلیل ضد جلیک بودن و به طریق اولی آنتی باکتریال بودن باعث می شوند آب برای مدت طولانی طمع گوارای خود را حفظ کند.

توجه فرمایید علاوه بر سازگاری ابعاد مخزن با محل نصب باید فضای کافی برای سرویس و نگهداری مخزن هم در دسترس داشته باشید. علاوه بر این موارد انتقال مخزن به محل نصب مانند عبور از درب ، راه ها و غیره حتمی مد نظر قرار دهید. ما در مخزن مارکت انواع مخازن افقی ، عمودی ، کتابی و مکعبی و زیرپله را با تنوع بسیار چشمگیر عرضه می کنیم.

به دلیل مشخصات فنی بعضی از پمپها و برای استفاده بهینه از آب داخل مخزن بهتر است مخزن در ارتفاعی بالاتر از پمپ نصب شود توجه فرمایید الزامی است کف محل نصب مخزن کاملا صاف و تراز و یکدست باشد. در پاسیان توجه فرمایید توجه فرمایید مخازن ارزان قیمتی که از مواد بازیافتی تولید می شوند خیلی سریع موجب طعم بد در آب می شوند.

البته به دلیل ورود مواد آلاینده و سرطانزا در بلند مدت به آب داخل مخزن به هیچ عنوان نباید برای آب شرب و یا بهداشتی از این مخازن استفاده کرد. عیب دیگر این مخازن مقاومت بسیار پایین مکانیکی آنها است و خیلی زود درچار شکست و پارگی می شوند.

انتخاب رنگ مورد نظر مخزن پلاستیکی

اکثر مخازن پلاستیکی موجود در بازار به رنگ سفید هستند. در مخازن سه لایه یک لایه میانی مشکی رنگ با بیشترین میزان جذب نور باعث جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل مخازن میشود.

این نکته ی بسیار مهمی برای مخازن پلاستیکی است زیرا عدم جلوگیری از ورود اشعه نور خورشید باعث جلوگیری از رشد جلبک  در داخل مخازن می شود.

رشد جلبک می تواند باعث بروز مشکلاتی در نگهداری آب داخل مخزن گردد. قطعا شما نمیخواهید که در داخل مخزن آب آشامیدنی تان جلبک رشد کند یا مجبور شوید به این دلیل فیلتر تصفیه آب خود را زود به زود تعویض کنید.

توجه فرمایید تجمع بقایایی این جلبکها در بلند مدت باعث رشد باکتری های بی هوازی و بوی بسیار بد در آب خواهد شود. ممکن است شما تصور کنید که مسدود کردن اشعه خورشید به صورت استاندارد در صنعت تولید مخازن آب تعبیه میشود اما اینگونه نیست.

در حقیقت نور خورشید می تواند از اکثر مخازن پلاستیکی رنگی دو لایه  با رنگهای قرمز و آبی عبور کند. پس توصیه می کنیم حتمی از مخازن سفید و یا رنگی سه لایه استفاده کنید. به همین دلیل ما مخازن دولایه رنگی را در مخزن آب دات کام عرضه نمی کنیم.

در کشورما ایران رنگ سفید مخازن تا حدودی موجب بازتاب نور خورشید شده و کمتر موجب افزایش دمای آب داخل مخزن می شود.

  مخزن پلی اتیلن چه دمایی را تحمل می کند؟

ترکیبات دیواره ی مخزن پلی اتیلن به گونه ای طراحی شده اند که تحمل دمای منفی ۴۰ درجه را نیز دارند یعنی در این دما مانع از انبساط و انقباضات شدید شده و به دیواره مخزن آسیبی نمی رسانند؛ تنها در یک مورد امکان آسیب رسیدن به دیواره مخزن است که مخزن مورد نظر پر از آب باشد و آب درون آن یخ بزند و افزایش حجم موجب ترک خوردن و درنتیجه آسیب به مخزن می شود.

برای جلوگیری از آسیب ناشی از یخ زدگی آب درون منبع بهتر است لوله های ورودی و خروجی را کاملا عایق بندی کنیم به این شکل که لوله ورودی اگر در عمقی از زمین قرار داشته باشد مرتبا آبی با دمای ۱۰ الی ۱۵ درجه وارد مخزن می شود و همین امر موجب می شود آب درون مخزن یخ نزند.

حال اگر مخزن پلی اتیلن در مناطق گرمسیری باشد و دما به بالای ۵۵ درجه سانتی گراد برسد این دما موجب ضغیف شدن دیواره مخزن می شود ولی خب این شرایط هیچ گاه پیش نمی آید که به مدت طولانی مخزن در معرض دمای بالا قرار گیرد زیرا در شب امکان و فرصت خنک شدن را دارد ولی بهتر است اگر در چنین مناطقی از مخزن پلی اتیلن استفاده می کنید حتما برای مخزن خود سایه بان فراهم کنید تا از آسیب احتمالی جلوگیری شود.

اندازه مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن با ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارد هرچه اندازه و گنجایش یک مخزن بالاتر باشد در وقت، هزینه کار و حمل و نقل صرفه جویی می شود ولی با این حال مخزن با ابعاد بسیار بزرگ هم توصیه نمی شود چون مخزن بزرگ هم فضای بسیار زیادی را به خود اختصاص می دهد و هم حمل و نقل آن مشکل است پس قبل از خرید مخزن ابتدا محل قرار گیری آن را مشخص کنید و بعد متناسب با شرایط خود خریداری کنید.

محل نصب و راه اندازی منبع پلی اتیلن چه ویژگی هایی دارد؟

برای نصب و راه اندازی منبع پلی اتیلن چه به صورت عمودی و یا افقی بهتر است محلی انتخاب شود که کاملا مسطح باشد و دسترسی به آن محل راحت باشد؛ همچنین مخزن باید از محل انتشار مواد شیمیایی هم دور باشد.

حال به برخی دیگر از ویژگی های محل نصب منبع پلی اتیلن می پردازیم:

محل نصب مخزن پلی اتیلن بهتر است دارای درب و قفل باشد.
دارای تهویه مناسب باشد.
دارای کف شور باشد که در صورت نشت کردن مواد به سمت آن هدایت شود.

تعمیر مخزن پلی اتیلن

اگر جنس مخزن پلی اتیلن از پلی اتیلن ۳۸۴۰ و خطی باشد و میزان آسیب رسیدن به دیواره آن کم باشد امکان تعمیر مخزن وجود دارد ولی دیگر کارایی قبل را ندارد و تنها برای ذخیره مایعات می توان از آن استفاده کرد ولی اگر میزان آسیب دیدگی زیاد باشد حتی اگر آن را ترمیم کنید هیچ تضمینی وجود ندارد که بعد از آن که از مایع پر شد دوباره دچار نشتی نشود.

تفاوت مخزن پلی اتیلن تک لایه و سه لایه

حال که به خوبی با مخزن پلی اتیلن آشنا شده اید در ادامه به بررسی تفاوت مخازن پلی اتیلن تک لایه و سه لایه می پردازیم:

مخزن آب پلی اتیلن تک لایه

مخزن آب پلی اتیلن تک لایه یا تک جداره بسیار شفاف است به گونه این سطح مایع درون آن را می توان از بیرون مشاهده کرد؛ بنابراین این ویژگی تنها در زمانی که نیاز به سنجش باشد مفید خواهد بود.

از نظر ضخامتی تفاوتی بین مخازن تک لایه و سه لایه وجود ندارد.

مخازن تک لایه، لایه ی محافظتی در برابر اشعه نور خورشید ندارند بنابراین ور را به راحتی از خود عبور می دهند و این خاصیت باعث می شود که برای نگهداری و ذخیره آب مناسب نباشند.

از مخازن تک لایه می توان برای نگهداری آب در جاهایی که نور خورشید وجود ندارد و تاریک هستند مثل زیر زمین و یا اتاق تاسیسات استفاده کرد.

به طور کلی لایه ی خارجی مخازن تک لایه و سه لایه که هم رنگ و هم ضخامت آن قابل تغییر است، مایع درن مخزن را در برابر عوامل جوی و اشعه ماوراء بنفش حفظ می کنند؛ این لایه معمولا به رنگ سفید تولید می شود و علت انتخاب این رنگ حفظ دمای آب درون مخزن در برابر نور خورشید و کاهش حرارات است.

همانطور که گفته شد مخازن پلی اتیلن سبک هستند و به راحتی در دسترس اند؛ این مخازن برای ذخیره و نگهداری انواع مایعات مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین قیمت مناسبی دارند.

همانطور که در قسمت مزایا و معایب مخزن پلی اتیلن گفته شد این مخازن در برابر ضربه شدید مکانیکی آسیب پذیر هستند و همچنین این مخازن در برابر آتش سوزی و حرارت بالا نیز مقاومت کمی دارند.

درنتیجه اگر این مخازن لایه محافظ در برابر اشعه نور خورشید (اشعه UV ) نداشته باشند ترکیبات پلی اتیلن آن ها از بین می رود و بسیار شکننده می شوند.

مخزن آب پلی اتیلن سه لایه

فرق اصلی مخزن آب پلی اتیلن سه لایه با مخازن تک لایه در بودن یا نبودن لایه میانی که به رنگ مشکی ( مستربچ) است.

در مخازن پلی اتیلن سه لایه از یک لایه مشکی رنگ برای جلوگیری از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن آب استفاده می کنند. وجود این لایه ی محافظ مانع از رشد و تکثیر جلبک ها می شود.

لایه ی مشکی رنگ مخازن سه لایه باعث می شوند استحکام ساختاری مخازن بالا برود و برعکس تصورات وجود این لایه باعث افزایش ضخامت آن نسب به مخزن تک لایه نمی شود.

این مخازن به دلیل داشتن یک لایه ی اضافی نسیبت به مخازن تک لایه زمان ساخت بالاتری دارند و مراحل بیشتری را در زمینه ساخت طی می کنند در نتیجه قیمت این مخازن نسبت به تک لایه بیشتر است.

مخازن سه لایه به واسطه داشتن لایه مشکی رنگ محافظ شفاف نیستند و نمی توان آب داخل مخزن را از بیرون دید؛ بنابراین از این مخازن برای حفظ و نگهداری آب نوشیدنی و مایعاتی که به نور حساس هستند استفاده می شود.

برای تشخیص این مخازن با مخازن تک لایه از نور طبیعی یا مصنوعی می توان استفاده کرد به گونه ای که اگر داخل مخزن آب بعد از انتقال نور سایه تشکیل شد می توان نتیجه گرفت که این مخزن بی رنگ یا تک لایه است در غیر این صورت مخزن سه لایه است.

لایه داخلی مخزن سه لایه و دولایه به دلیل تماس مستقیمی که با آب و مایع درون مخزن دارد باید حتما از مواد مورد تایید سازمان غذا و دارو تهیه و تولید شود تا در کیفیت مواد داخل مخزن تاثیری نگذارد.

راهنمای خرید منبع آب

تا اینجا تمامی مواردی که می‌توانند در فرایند خرید منبع آب روی تصمیم شما تاثیر بگذارند را بررسی کردیم. عواملی همچون شکل ظاهری مخزن آب، ظرفیت مورد نیاز شما و حتی کاربردی که این محصول برای شما دارد. با این وجود ممکن است بعضی اطلاعات تکمیلی بتواند پروسه خرید مخزن اب را برای شما آسان‌تر کند.

اولین نکته هنگام خرید این است که به سراغ یک برند شناخته شده و یک فروشنده تخصصی بروید. ما در مخزن مارکت به طور اختصاصی به فروش انواع مخازن آب پلی اتیلنی می‌پردازیم. شما می‌توانید از هرکجای ایران، به صورت اینترنتی، اقدام به خرید منبع آب مورد نظر خود کنید و برای گرفتن مشاوره تخصصی با همکاران ما در بخش فروش تماس بگیرید.

از آنجایی که مهمترین بخش خرید، اطمینان از کیفیت و خدمات پس از فروش است، مخزن مارکت کنار شما خواهد بود تا بهترین تجربه را داشته باشید. تمامی مخازن عرضه شده در سایت، با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و با به کارگیری بهترین مواد اولیه تولید شده‌اند تا خیال شما از بابت کیفیت محصولات راحت باشد. برای اطمینان بیشتر، کلیه مخازن آب پلی اتیلنی تهران پلیمر یارا، با گارانتی 10 ساله، شامل 4 سال ضمانت تعویض و 6 سال ضمانت تعمیر عرضه می‌شود. در کنار این موارد، 15 سال خدمات پس از فروش رایگان می‌تواند شیرینی خرید شما را تکمیل کند.