مقایسه مخزن پلی اتلین عمودی و افقی

مقایسه مخزن پلی اتیلن عمودی و افقی

در این مقاله به مقایسه مخزن پلی اتلین عمودی و افقی می پردازیم؛ اما قبل از آن کمی با این مخازن و به طور کلی مخازن پلی اتیلن آشنا شویم.

مخزن پلی اتلین مخزنی است که کاربرد آن ذخیره سازی موادی است که با پلی اتیلن سازگاری دارند. از منبع پلاستیکی(تانکر پلاستیکی) یا همان پلی اتیلنی برای ذخیره و حمل آب و دیگر مواد سازگار با تانکر آب در صنایع کشاورزی، شیمیایی و ساختمانی استفاده می شود.

نام دیگر مخزن های پلی اتیلنی، پلیمری است که به دلیل کارایی بالا دارای طرفداران زیادی هستند. همانطور که در بالا ذکر شد از مخزن پلی اتیلنی در صنایع مختلف استفاده می شود؛ همچنین از مخزن پلی اتیلنی برای حمل و جابجایی آفت کش ها و مواد شیمیایی دیگر استفاده می شود.

مزایا و معایب مخزن پلی اتیلن:

مخزن پلی اتیلن و یا همان پلی مری از مزایا و معایبی برخوردار هستند که در ابتدا به بررسی مزایای آن میپردازیم.مخزن پلی اتیلنی از مزایای زیادی برخوردار است که عبارتند از:

  1. به راحتی در دسترس هستند و هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین قابل سفارش هستند (شما می توانید مخزن پلی اتیلی مورد نظر خود را از سایت مخزن مارکت خریداری بفرمایید.)
  2. از لحاظ قیمتی نسبت به مخازن دیگر مقرون به صرفه هستند.
  3. به علت وزن پایینی که دارند به راحتی قابل حمل و نقل هستند.
  4. قابلیت سفارش در مدل ها و شکل های مختلف متناسب با محل نصب و قرار گیری آن ها را دارد.
  5. با توجه به ترکیب و جنسی که دارند برای نگهداری و حمل مواد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. به واسطه موادی که در ترکیباتشان به کار رفته است مقاومت بالایی دارند همچنین در برابر نور خورشید هم مقاوم هستند در نتیجه طول عمر بالایی دارند.

حال به بررسی معایب و مشکلات مخزن پلی اتیلن می پردازیم. معایب این مخزن نسبت به مزایای آن بسیار کمتر است و دلیل اینکه طرفداران زیادی دارد وجود مزایای آن است ولی هیچ محصولی کامل و بدون نقص نیست در ادامه به بررسی دو مورد از معایب مخزن پلی اتیلن میپردازیم.

معایب مخزن پلی اتیلن عبارتند از:

  1. اگر به مخزن پلی اتیلن در یک نقطه آسیب شدید مکانیکی وارد شود موجب آسیب پذیر شدن آن می شود.
  2. اگر مخزن پلی اتیلن فاقد لایه محافظ در برابر یووی باشد و یا دچار کمبود آنتی یووی در لایه بیرونی باشد و بیش از 10 سال در محیط باز در معرض مستقیم نور خورشید باشد باعث آسیب دیدگی و در نتیجه کاهش طول عمر آن می شود.

حال شاید این سوال به ذهنتان برسد که چگونه نقص لایه محافظ باعث کاهش طول عمر مخزن پلی اتیلن می شود؟ پاسخ بسیار ساده است در صورت نبود و یا نقص لایه محافظ نور خوشید باعث از بین رفتن ترکیبات پلی اتیلن شده و باعث می شود از یک ماده سخت و انعطاف پذیر به یک ماده سخت و شکننده تبدیل شود و باعث بالا رفتن احتمال شکنندگی مخزن پلی اتیلنی شود.

انواع مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن در اشکال مختلف متناسب با نیاز شما قابل سفارش می باشد. مخزن پلی اتیلن به صورت عمودی، افقی، مکعبی(عمودی و افقی)، زیر پله ای، پشت نیسانی، بیضی و مخزن قیفی ارائه می شود.

در این جا به بررسی دو نوع از این مخزن می پردازیم.

مخزن پلی اتیلن افقی

مخزن افقی اغلب در مواردی که دارای محدودیت ارتفاع می باشد، استفاده می گردد و جنس آنها از پلی اتیلن بوده و مخزن نگهداری آب آتشنشانی (آب غیر شرب)، آب شرب و انواع مواد شیمیایی سازگار با پلی اتین را می توان در این نمونه ها ذخیره کرد.

بدنه اصلی محفظه ها سه لایه بوده که با داشتن این ویژگی می توان از نفوذ حشرات و UV آفتاب جلوگیری کرد. برخی دیگر از این نمونه ها فوم دار بوده و عایق حرارتی و برودتی میباشد که از هدر رفتن دمای مایعات داخل جلوگیری می کند.

مخزن پلی اتیلن که به صورت افقی طراحی شده است هم برای نصب مخزن ثابت و هم متحرک مورد استفاده قرار می گیرد. این مخزن علاوه بر ذخیره و نگهداری مایعات برای قرار گرفتن و حمل مواد توسط کامیون(مخزن مادولار) ، تریلر ها( مخزن تانکری) و سم پاش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مخزن پلی اتیلن عمودی

مخزن آب عمودی که به آن منبع آب ایستاده نیز میگویند همانند استوانه می باشند و در ارتفاع های کوتاه و بلند در بازار ارائه می شوند.

این محصولات در صورت استفاده درست تا چندین دهه عمر مفید دارند و اغلب در فضاهایی که محدودیت طول و عرض دارد از این نوع استفاده می گردد و بنا به شرایط از مخزن آب پیش آماده و سفارشی در اختیار مشتریان قرار می گیرند.

این موارد در دو دسته محفظه ای برای آب شرب و محفظه ای برای آب غیرشرب مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب دارای ارتفاع زیادی بوده و فاقد نردبان می باشد و دسترسی به درب آن سخت می باشد.

مخزن عمودی که به شکل مخروطی و یا مسطح طراحی می شود که صرفا برای قرار گرفتن روی سطح صاف طراحی شده است.

در مخزن پلی اتیلن از نوع عمودی وقتی مخزن از مواد پر می شود فشار مایعات وارد شده باعث می شود دیواره ی مخزن به سمت بیرون حالت انعطاف پذیر پیدا کند و بعد از تخلیه مواد به حالت اولیه خود باز میگردد.

شکل هندسی مخازن عمودی و مخازن افقی

مخازن عمودی مانند یک استوانه هستند که روی قاعده شان و به صورت ایستاده مورد استفاده قرار می گیرند. این مخازن دارای انواع کوتاه و بلند می باشند.

مخازن افقی به صورت استوانه افقی (خوابیده) هستند؛ متناسب با حجم مخزن پایه هایی از جنس خود مخزن در قالب آن پیش بینی شده است که اجازه می دهد مخزن به صورت پایدار در جای خود تثبیت شود.

تفاوت قیمت مخزن عمودی و مخزن افقی

با توجه به توضیحات داده شده طبیعتا مخازن افقی از مخازن هم حجم عمودی سنگینتر هستند و این مساله دلیل اصلی قیمت بیشتر برای مخازن افقی است و به هیچ عنوان به معنای کیفیت بهتر مخازن افقی نسبت به عمودی نیست بر عکس در شرایط برابر مخازن عمودی دارای طول عمر نسبتا بیشتری نسبت به مخازن افقی هستند.

هم مخازن افقی و هم مخازن عمودی در شرایط مناسب و استاندارد می توانند چند ده سال به خوبی قابل استفاده باشند.

 مخزن عمودی یا مخزن افقی؟

یکی از محدودیت ها و عوامل اصلی انتخاب مخزن فضای در دسترس است؛ مثلا محدودیت در ارتفاع ما را ناگزیر از انتخاب مخازن عمودی کوتاه یا افقی می کند و محدودیت در طول و عرض مار ا ناگزیر از به کارگیری مخازن عمودی و عمودی بلند می کند.

بنابراین این محدودیت های ناشی از جانمایی و مسیر انتقال مخزن است که ما را ناچار به انتخاب شکل و ابعاد خاصی از مخازن پلی اتیلنی می کند.

مخزن عمودی و مخزن افقی

مزایا مخزن افقی نسبت به عمودی

مخازن پلی اتیلن به صورت کلی در اشکال و احجام مختلف قابلیت تولید دارند. کلیه مشتریان با توجه به فضایی که در اختیار دارند مخزن افقی پلی اتیلن یا مخزن عمودی پلی اتیلن را انتخاب می کنند.

مخزن پلی اتیلن آب شرب افقی به صورت کلی برای نواحی که دارای محدودیت ارتفاع هستند و نیاز به مخزن آب دارند، انتخاب میگردد مخزن پلی اتیلن افقی با توجه به اینکه دارای مرکز ثقل نزدیک تری از آب با زمین می باشد، پایدار تر از مخزن آب عمودی می باشد.

مخازن آب شرب افقی در طول های مختلف قابلیت طراحی و ساخت دارند. این مخازن پلی اتیلن سه لایه افقی قابلیت کاربری در محیط های باز را نیز دارند. اگر بخواهیم بدانیم که مخزن پلی اتیلن افقی بهتر است یا عمودی باید به نوع کاربری خود نگاه کنید و سپس اقدام به انتخاب نمایید.

همانطور که قبلا اشاره شد مخزن آب افقی به صورت از پیش آماده و عمودی در دسترس مشتریان قرار می گیرد.

موارد ذکر شده در دو جنس فلزی و پلی اتیلن ساخته می شود که نوع پلی اتیلن آن بسیار با کیفیت تر و با قیمت مناسب تر می باشد. مخزن افقی اگر با متریال پلی اتیلن ساخته شود کاملا بدون درز و یکپارچه بوده و جایگزین مناسبی برای ظروف استینلس استیل بوده.

این موارد به عنوان نمونه های خوابیده نیز شناخته می شوند.
ساخت این محصولات به روش قالب گیری صورت می گیرد و پودر پلی اتیلن داخل قالب ذوب شده و بعد از دیدن حرارت به شکل قالب در آمده است.

قالب محفظه در حین حرارت حول دو محور ۳۶۰درجه چرخیده و به مرور زمان تمام پودر پلی اتیلن در دمای بالا ذوب می گردد بعد از اتمام ساخت، محصولات در آزمایشگاه تحت تست های مکانیکی، ضربه ،تنش وغیره قرار می گیرد تا از سلامت آنها اطمینان حاصل گردد و بعد از آن در اختیار مشتریان قرار گیرد.
برای تعبیه ورودی و خروجی در مخزن آب افقی، می توان ابتدا بدنه ی محصول را با گرد برد سوراخ کرده و سپس از فیتینگ های پلی اتیلن و برنجی استفاده کرد.

مزایا مخزن عمودی نسبت به افقی

از طرف دیگر مخزن پلی اتیلن تک لایه میتواند در محیط های بسته به کار رود مخزن پلی اتیلن عمودی نیز می تواند جهت نگهداری آب در محیط های مختلف به کار رود.

به صورت کلی، مخازن پلی اتیلن عمودی در محیط هایی که دارای ارتفاع مناسب می باشند کاربرد دارند. ارتفاع مخازن عمودی پلی اتیلن بالای ۵۰۰۰ لیتر بالا بوده و به دلیل عدم وجود نردبان دسترسی به ورودی بالای این مخازن پلی اتیلن دشوار می باشد.

مخازن پلی اتیلن عمودی سه لایه قابلیت نصب و کاربرد در محیط های باز را دارا می باشد. مخازن پلی اتیلن به دلیل ارتفاع زیاد دارای نواحی تمرکز تنش بالا در نقاط پایینی بوده و دارای ضعف های زیادی در نواحی پایین جهت گرفتن خروجی به خصوص خروجی های سایز بالا می باشند.

برای مشاهده محصولات بیشتر به سایت مخزن مارکت دات کام مراجعه فرمایید همچنین صفحه ما را در اینستاگرام، تلگرام و توییتر دنبال کنید.

دسته‌بندی: راهنما

نظر شما برای ما با ارزشه

جایگاه محتوای شما